Renault 4 1 generacji

Generacja
Renault 4 1 generacji

Ten samochód był przełomowy dla motoryzacji pod wieloma względami. Renault 4 1 generacji był pierwszym autem od francuskiego koncernu z napędem na przednie koła. Powstawał jako "Blue jeans car", czyli samochód uniwersalny, dla wszystkich. I rzeczywiście w ciągu 31 lat produkcji Renault 4 1 generacji sprzedano ponad 8 mln samochodów tego modelu, a Renault 4 1 generacji stał się ulubieńcom mas.

Historia modelu Renault 4 1 generacji

Pierwszej prezentacji Renault 4 1 generacji dokonano w 1961 roku, najpierw na łamach prasy, a później na Salonie Samochodowym w Paryżu. Zaprezentowano wówczas wersję R3, R4 R4 L. "L" w nazwie oznaczało Renault 4 1 generacji w wersji luksusowej. Natomiast R3 to tańsza, budżetowa wersja modelu, która bardzo szybko zniknęła z katalogów.

Renault 4 1 generacji dostępny był jako pięciodrzwiowy hatchback albo dwudrzwiowy furgon. Do produkcji Renault 4 1 generacji używano silnika R4 o pojemnościach: 0.6 l, 0.7 l, 0.8 l, 1.0 l, 1.1 l i 1.3 l. Model był wyposażony w manualną skrzynię biegów trzy- i czterobiegową.

Silnik Renault 4 1 generacji

W pierwszym okresie produkcji Renault 4 1 generacji oferowano z jednostką o pojemności 0.7 l. Moc silnika wynosiła wówczas 24 konie mechaniczne. Kolejne wersje Renault 4 1 generacji były już wyposażone w mocniejsze jednostki z 34 końmi mechanicznymi.

Co prawda samochód mógłby nawet i dzisiaj dorównywać innym modelom podczas jazdy miejskiej, ale zdecydowanie lepiej było nie wykorzystywać maksymalnych osiągów Renault 4 1 generacji. Siedzenia w samochodzie nie były zbyt stabilne, nie dawały oparcia, więc w trakcie zakrętów kierowca i pasażerowie musieli trzymać się siłą własnych mięśni.

Jazda Renault 4 1 generacji

Prowadzenie Renault 4 1 generacji może być bardzo przyjemne, zwłaszcza dla miłośników motoryzacyjnych klasyków. Poza tym, od początku planowano ten samochód jako auto dla każdego: rodziny z dziećmi, kobiet czy przedsiębiorców przewożących towary (dostępne było również Renault 4 1 generacji w wersji dostawczej). Sympatyków ma do dzisiaj również wnętrze Renault 4 1 generacji z bardzo oszczędną deską rozdzielczą i lewarkiem skrzyni biegów w kształcie rączki od parasola.

Dostępność Renault 4 1 generacji

Główną wadą Renault 4 1 generacji było to, że bardzo szybko ulegał korozji. Rdzewiały prawie wszystkie elementy nadwozia i po kilku latach nieodpowiedniego traktowania samochód nadawał się w zasadzie na złom. Ciągle jednak można znaleźć jeżdżące i sprawne modele Renault 4 1 generacji. Najłatwiej szukać ich we Francji, gdzie samochód produkowano, i gdzie miał swoich największych fanów.

Części zamienne do Renault 4 1 generacji nie są drogie. Na przykład przedni zderzak do Renault 4 1 generacji kosztuje ok. 100 zł. Dostępne są także elementy mechaniczne, jak tarcze hamulcowe czy kompletne sprzęgło (to wydatek niespełna 300 zł).

Problem pojawia się przy wymianie elementów wewnętrznych: tapicerka, siedzenia, obicia drzwi do Renault 4 1 generacji to rzadkość. Jednocześnie są to najszybciej zużywające się części ze względu na fakt, że Renault 4 1 generacji wykończono tanim kosztem, chcąc uniknąć windowania cen rynkowych modelu.

4.46
Ocena na postawie 30 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRenault
ModelRenault 4
Produkcja od1961
Produkcja do1967

Inne generacje Renault 4

Inne modele Renault

Renault 4 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Ile trwa ładowanie Opla GrandLand X Hybrid4? Krócej niż myślisz

Nowe Renault Trafic w oficjalnej zapowiedzi. Debiut już niebawem

... Renault za pośrednictwem mediów społecznościowych pochwaliło się planowaną premierą tajemniczego modelu. Wszystko wskazuje jednak, że jest to dostawczy Traffic, który poza nowym wyglądem prawdopodobnie dostanie też zaktualizowaną gamę silników, ...

miesiąc temu

Mick Schumacher w Formule 1. Będzie jeździł dla Haasa

... Mick Schumacher to junior Ferrari i syn legendarnego Michaela Schumachera, a przy okazji jeden z najlepszych kierowców Formuły 2. Właśnie doczekał się solidnego awansu. W sezonie 2021 stanie się jednym z kierowców Formuły 1, dołączając do ...

2 dni temu

Pożegnamy Renault Sport? Szybkie modele dostaną znaczki Alpine

... Renault Sport znane też jako R.S. to prawdziwa legenda w świecie hothatchy. Zarówno Clio, jak i Megane sygnowane tymi oznaczeniami dobrze zapisały się w historii motoryzacji. Wszystko wskazuje jednak, że przyszłe modele nie będą kontynuować ...

2 miesiące temu

Kamper Renault Master Ebacamp - jedna wada, brak zalet

... Testowany przez nas kamper został zbudowany przy współpracy Renault i firmy Ebacamp. Za bazę wybrano Mastera w wersji L2H1. Niestety efekt tej współpracy nie jest zachwycający. Ebacamp jest zupełnym ...

4 tygodnie temu

Nowe BMW serii 4: dla kochających emocje

... Samochód kupuje się albo zgodnie z głosem rozsądku, albo kierując się emocjami. Inżynierowie koncernu z Monachium odpowiedzialni za projekt nowego BMW serii 4 zdecydowanie myśleli o tej drugiej ... Radykalna zmiana stylistyki Nowa generacja BMW ...

2 tygodnie temu

Renault Talisman przeszło facelifting. Ceny modelu w Polsce

... Flagowy model Renault jest z nami od 2015 roku. Niedawno został odświeżony. Chętni klienci mogą już składać zamówienia na egzemplarze po liftingu. Za "nowego" Talismana trzeba wyłożyć co najmniej 119 400 zł. ... oferowany jest w dwóch wersjach ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie