Renault 4 1 generacji

Generacja
Renault 4 1 generacji

Ten samochód był przełomowy dla motoryzacji pod wieloma względami. Renault 4 1 generacji był pierwszym autem od francuskiego koncernu z napędem na przednie koła. Powstawał jako "Blue jeans car", czyli samochód uniwersalny, dla wszystkich. I rzeczywiście w ciągu 31 lat produkcji Renault 4 1 generacji sprzedano ponad 8 mln samochodów tego modelu, a Renault 4 1 generacji stał się ulubieńcom mas.

Historia modelu Renault 4 1 generacji

Pierwszej prezentacji Renault 4 1 generacji dokonano w 1961 roku, najpierw na łamach prasy, a później na Salonie Samochodowym w Paryżu. Zaprezentowano wówczas wersję R3, R4 R4 L. "L" w nazwie oznaczało Renault 4 1 generacji w wersji luksusowej. Natomiast R3 to tańsza, budżetowa wersja modelu, która bardzo szybko zniknęła z katalogów.

Renault 4 1 generacji dostępny był jako pięciodrzwiowy hatchback albo dwudrzwiowy furgon. Do produkcji Renault 4 1 generacji używano silnika R4 o pojemnościach: 0.6 l, 0.7 l, 0.8 l, 1.0 l, 1.1 l i 1.3 l. Model był wyposażony w manualną skrzynię biegów trzy- i czterobiegową.

Silnik Renault 4 1 generacji

W pierwszym okresie produkcji Renault 4 1 generacji oferowano z jednostką o pojemności 0.7 l. Moc silnika wynosiła wówczas 24 konie mechaniczne. Kolejne wersje Renault 4 1 generacji były już wyposażone w mocniejsze jednostki z 34 końmi mechanicznymi.

Co prawda samochód mógłby nawet i dzisiaj dorównywać innym modelom podczas jazdy miejskiej, ale zdecydowanie lepiej było nie wykorzystywać maksymalnych osiągów Renault 4 1 generacji. Siedzenia w samochodzie nie były zbyt stabilne, nie dawały oparcia, więc w trakcie zakrętów kierowca i pasażerowie musieli trzymać się siłą własnych mięśni.

Jazda Renault 4 1 generacji

Prowadzenie Renault 4 1 generacji może być bardzo przyjemne, zwłaszcza dla miłośników motoryzacyjnych klasyków. Poza tym, od początku planowano ten samochód jako auto dla każdego: rodziny z dziećmi, kobiet czy przedsiębiorców przewożących towary (dostępne było również Renault 4 1 generacji w wersji dostawczej). Sympatyków ma do dzisiaj również wnętrze Renault 4 1 generacji z bardzo oszczędną deską rozdzielczą i lewarkiem skrzyni biegów w kształcie rączki od parasola.

Dostępność Renault 4 1 generacji

Główną wadą Renault 4 1 generacji było to, że bardzo szybko ulegał korozji. Rdzewiały prawie wszystkie elementy nadwozia i po kilku latach nieodpowiedniego traktowania samochód nadawał się w zasadzie na złom. Ciągle jednak można znaleźć jeżdżące i sprawne modele Renault 4 1 generacji. Najłatwiej szukać ich we Francji, gdzie samochód produkowano, i gdzie miał swoich największych fanów.

Części zamienne do Renault 4 1 generacji nie są drogie. Na przykład przedni zderzak do Renault 4 1 generacji kosztuje ok. 100 zł. Dostępne są także elementy mechaniczne, jak tarcze hamulcowe czy kompletne sprzęgło (to wydatek niespełna 300 zł).

Problem pojawia się przy wymianie elementów wewnętrznych: tapicerka, siedzenia, obicia drzwi do Renault 4 1 generacji to rzadkość. Jednocześnie są to najszybciej zużywające się części ze względu na fakt, że Renault 4 1 generacji wykończono tanim kosztem, chcąc uniknąć windowania cen rynkowych modelu.

4.46
Ocena na postawie 30 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRenault
ModelRenault 4
Produkcja od1961
Produkcja do1967

Inne generacje Renault 4

Inne modele Renault

Renault 4 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie