Pontiac Firebird 1 generacji

Generacja
Pontiac Firebird 1 generacji

Firebird to model samochodu sportowego produkowanego w latach 1967-2002 pod marką Pontiac przez amerykański koncern samochodowy General Motors. Firebird pierwszej generacji wytwarzany był tylko przez 2 lata (od 1967 roku). Wóz produkowano w dwóch fabrykach: w Lordstwon oraz Norwood.

Firebird pierwszej serii był pony carem o charakterystycznych kształtach nadwozia, przywodzących na myśl butelkę Coca-Coli. Ciekawostką stylistyczną było to, że producent nie zastosował klasycznych i modnych w tym czasie chromowanych zderzaków. Z przodu zamiast zderzaka pojawił się niewielki element stylistyczno-aerodynamiczny.

Przednie reflektory składały się z podwójnych świateł w chromowanej otoce, która była jednocześnie osłoną chłodnicy, a tylne światła inspirowane były światłami Pontiaca GTO.

Wytwarzany w postaci dwudrzwiowego coupé oraz kabrioletu Firebird początkowo był „pojazdem pocieszenia” dla kierownictwa Pontiaca. Chciało ono produkować w pełni sportowy samochód, który miał być rozwinięciem projektu Bunshee. Ponieważ zarząd General Motors obawiał się, że taki wóz mógłby bezpośrednio konkurować z Chevroletem Corvette (co oczywiście nie było nikomu na rękę), zezwolił na budowę sportowego samochodu niższej klasy opartego na platformie podwoziowej F.

W 1968 roku producent przeprowadził drobny facelifting polegający na dodaniu świateł obrysowych, powiększeniu kierunkowskazów oraz dodaniu po obu stronach charakterystycznego znaczka Pontiaca – Arrowhead. Z drzwi usunięto małe okienka wentylacyjne i zastąpiono je jednolitą opuszczaną szybą.
Rok później przeprowadzono kolejną gruntowną modernizację polegającą na modyfikacji przodu i tyłu samochodu. Przestylizowano również deskę rozdzielczą wraz z instrumentami oraz kierownicę.

Podstawowym i dostępnym od samego początku silnikiem w Pontiacu Firebird była jednostka R6 z układem rozrządu typu OHC oraz jednym gaźnikiem. Wersja Sprint miała ulepszony silnik z czterogardzielowym gaźnikiem i rozwijała moc 217 KM.

Większość nabywców decydowała się jednak na któryś z silników V8. Najmniejszy z nich – 326 CID – miał 5,3 l objętości skokowej i 253 KM. Jego wzmocniona wersja zwana HO (High Output) różniła się gaźnikiem – miał on cztery gardziele. Motor ten rozwijał moc 288 KM. Dostępny był również bardzo duży, bo 6,6-litrowy motor V8 – 400 CID – zaadaptowany z Pontiaca GTO. Osiągał on moc maksymalną 328 KM.

Od 1968 roku dostępna była opcja Ram Air, a więc nieco ulepszone wersje z innymi wałkami rozrządu, sztywniejszymi sprężynami zaworowymi i poprawionymi kanałami dolotowymi. Wersja Ram Air odpowiadała mocą odmianom HO, ale jej szczyt osiągany był przy nieco wyższych obrotach wału korbowego.

Niedługo po rozpoczęciu produkcji podstawowy silnik – 230 CID – 3,8-litrowy R6 został zastąpiony przez większą, 4,1-litrową odmianę. W podstawowej wersji miała ona 175 KM mocy, a w odmianie z gaźnikiem czterogardzielowym moc była podniesiona do 215 KM.

W 1968 roku na miejsce 5,3-litrowej V-ósemki wprowadzono jednostkę o 0,4 l większą. W odmianie HO silnik ten rozwijał 320 KM mocy maksymalnej.

Rok później pojawiły się szczytowe wersje Pontiaca Firebirda nazwane Trans Am. Miały one nie tylko wzmocnione silniki z układami Ram Air, ale także poprawione zawieszenie i usprawniony układ kierowniczy dający lepsze czucie drogi. Pakiet taki kosztował 725 dolarów amerykańskich i był bardzo popularny wśród klientów Pontiaca. Wkrótce „Trans Am” stał się symbolem najmocniejszych Pontiaców – niczym „ZR1” dla Corvette.

Pontiaca Firebird Trans Am oferowano tylko z jednym silnikiem – V8, 6,6 l, ale za to w trzech wersjach Ram Air. W najsłabszej (Ram Air III) motor osiągał 366 KM, w mocniejszej Ram Air IV pod maską było o 4 KM więcej niż w Ram Air III, a w szczytowej Ram Air V (instalowana przez dilerów samochodów) Firebird Trans Am mógł się pochwalić aż 500 KM mocy maksymalnej.

Ostatni Firebird I zjechał z taśm montażowych 18 września 1969 roku. Z powodu problemów z wdrożeniem do produkcji Firebirda II Pontiac nie wytwarzał tego sportowego samochodu przez 5 miesięcy.

3.80
Ocena na postawie 17 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPontiac
ModelPontiac Firebird
Produkcja od1967

Wybrane wersje Pontiac Firebird 1 generacji

Inne generacje Pontiac Firebird

Inne modele Pontiac

Pontiac Firebird 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Audi A3 8Y - lifting czy nowa generacja?

... Samochody z grupy Volkswagena raczej ewoluują, niż rewolucyjnie zmieniają się co generację. To rodzi jednak pytania - czy w przypadku najnowszego Audi A3 możemy jeszcze mówić o "nowej generacji"? ... Do tej pory było tak, że o nowych generacjach ...

tydzień temu

Mick Schumacher w Formule 1. Będzie jeździł dla Haasa

... Mick Schumacher to junior Ferrari i syn legendarnego Michaela Schumachera, a przy okazji jeden z najlepszych kierowców Formuły 2. Właśnie doczekał się solidnego awansu. W sezonie 2021 stanie się jednym z kierowców Formuły 1, dołączając do ...

2 miesiące temu

BMW 540d - mam nadzieję, że szybko nie zniknie

... Nowa generacja modelu zawsze niesie ze sobą sporo korzyści, bo auto zyskuje nowocześniejszy wygląd, ciekawe technologie i nowe rozwiązania. Czasem jednak bywa tak, że kolejnej generacji po prostu się obawiamy. Ja tak mam z BMW serii 5. ... ten ...

6 godzin temu

Top 10 reklam Pontiaca

... Jak dobrze wiecie (wiecie, prawda?) marka Pontiac przeszła do historii. Po 83-latach produkcji samochodów General Motors postanowiło uśmiercić Pontiaca. Z tej okazji prezentowaliśmy Wam już galerię ... zdjęć pełną najciekawszych okazów Pontiaca. ...

dawno temu

Gdzie oglądać Formułę 1 na żywo w sezonie 2020?

... Za nami już pierwszy wyścig Formuły 1 w najdziwniejszym sezonie w historii. Jak dalej będzie wyglądał sezon i gdzie można oglądać pozostałe wyścigi? ... Gdzie oglądać Formułę 1 w sezonie 2020? Transmisje na żywo ze wszystkich sesji treningowych, ...

7 miesięcy temu

Norma Euro 6d-ISC-FCM od 1 stycznia 2021 roku. W planach już Euro 7

... Przed producentami pojazdów kolejne restrykcje dot. czystości spalin. Od 1 stycznia 2021 roku auta wprowadzane na rynek muszą spełniać kolejne warunki. Nowa norma nie ogranicza się tylko do kwestii czystości, ale i zakłada monitoring spalania. ...

4 tygodnie temu

Stefano Domenicali odszedł z Lamborghini. Trafi do Formuły 1

... Dyrektor zarządzający Lamborghini, Stefano Domenicali, pożegnał się z firmą i przyjął propozycję Liberty Media, gdzie zajmie się rozwojem i promocją Formuły 1. Ta zmiana budzi spore zainteresowanie, nie tylko samych zespołów, ale i analityków ...

4 miesiące temu

Nowa Honda HR-V zadebiutuje 18 lutego. Pod maską spora niespodzianka

... W lutym 2021 roku zadebiutuje zupełnie nowa, trzecia już generacja Hondy HR-V. Japoński crossover będzie wyróżniał się nie tylko nowoczesną stylistyką, ale i nieoferowanym dotychczas napędem. Mowa o hybrydzie e:HEV. ... z kolejną generacją HR-V. ...

tydzień temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie