Pontiac Firebird 1 generacji

Generacja
Pontiac Firebird 1 generacji

Firebird to model samochodu sportowego produkowanego w latach 1967-2002 pod marką Pontiac przez amerykański koncern samochodowy General Motors. Firebird pierwszej generacji wytwarzany był tylko przez 2 lata (od 1967 roku). Wóz produkowano w dwóch fabrykach: w Lordstwon oraz Norwood.

Firebird pierwszej serii był pony carem o charakterystycznych kształtach nadwozia, przywodzących na myśl butelkę Coca-Coli. Ciekawostką stylistyczną było to, że producent nie zastosował klasycznych i modnych w tym czasie chromowanych zderzaków. Z przodu zamiast zderzaka pojawił się niewielki element stylistyczno-aerodynamiczny.

Przednie reflektory składały się z podwójnych świateł w chromowanej otoce, która była jednocześnie osłoną chłodnicy, a tylne światła inspirowane były światłami Pontiaca GTO.

Wytwarzany w postaci dwudrzwiowego coupé oraz kabrioletu Firebird początkowo był „pojazdem pocieszenia” dla kierownictwa Pontiaca. Chciało ono produkować w pełni sportowy samochód, który miał być rozwinięciem projektu Bunshee. Ponieważ zarząd General Motors obawiał się, że taki wóz mógłby bezpośrednio konkurować z Chevroletem Corvette (co oczywiście nie było nikomu na rękę), zezwolił na budowę sportowego samochodu niższej klasy opartego na platformie podwoziowej F.

W 1968 roku producent przeprowadził drobny facelifting polegający na dodaniu świateł obrysowych, powiększeniu kierunkowskazów oraz dodaniu po obu stronach charakterystycznego znaczka Pontiaca – Arrowhead. Z drzwi usunięto małe okienka wentylacyjne i zastąpiono je jednolitą opuszczaną szybą.
Rok później przeprowadzono kolejną gruntowną modernizację polegającą na modyfikacji przodu i tyłu samochodu. Przestylizowano również deskę rozdzielczą wraz z instrumentami oraz kierownicę.

Podstawowym i dostępnym od samego początku silnikiem w Pontiacu Firebird była jednostka R6 z układem rozrządu typu OHC oraz jednym gaźnikiem. Wersja Sprint miała ulepszony silnik z czterogardzielowym gaźnikiem i rozwijała moc 217 KM.

Większość nabywców decydowała się jednak na któryś z silników V8. Najmniejszy z nich – 326 CID – miał 5,3 l objętości skokowej i 253 KM. Jego wzmocniona wersja zwana HO (High Output) różniła się gaźnikiem – miał on cztery gardziele. Motor ten rozwijał moc 288 KM. Dostępny był również bardzo duży, bo 6,6-litrowy motor V8 – 400 CID – zaadaptowany z Pontiaca GTO. Osiągał on moc maksymalną 328 KM.

Od 1968 roku dostępna była opcja Ram Air, a więc nieco ulepszone wersje z innymi wałkami rozrządu, sztywniejszymi sprężynami zaworowymi i poprawionymi kanałami dolotowymi. Wersja Ram Air odpowiadała mocą odmianom HO, ale jej szczyt osiągany był przy nieco wyższych obrotach wału korbowego.

Niedługo po rozpoczęciu produkcji podstawowy silnik – 230 CID – 3,8-litrowy R6 został zastąpiony przez większą, 4,1-litrową odmianę. W podstawowej wersji miała ona 175 KM mocy, a w odmianie z gaźnikiem czterogardzielowym moc była podniesiona do 215 KM.

W 1968 roku na miejsce 5,3-litrowej V-ósemki wprowadzono jednostkę o 0,4 l większą. W odmianie HO silnik ten rozwijał 320 KM mocy maksymalnej.

Rok później pojawiły się szczytowe wersje Pontiaca Firebirda nazwane Trans Am. Miały one nie tylko wzmocnione silniki z układami Ram Air, ale także poprawione zawieszenie i usprawniony układ kierowniczy dający lepsze czucie drogi. Pakiet taki kosztował 725 dolarów amerykańskich i był bardzo popularny wśród klientów Pontiaca. Wkrótce „Trans Am” stał się symbolem najmocniejszych Pontiaców – niczym „ZR1” dla Corvette.

Pontiaca Firebird Trans Am oferowano tylko z jednym silnikiem – V8, 6,6 l, ale za to w trzech wersjach Ram Air. W najsłabszej (Ram Air III) motor osiągał 366 KM, w mocniejszej Ram Air IV pod maską było o 4 KM więcej niż w Ram Air III, a w szczytowej Ram Air V (instalowana przez dilerów samochodów) Firebird Trans Am mógł się pochwalić aż 500 KM mocy maksymalnej.

Ostatni Firebird I zjechał z taśm montażowych 18 września 1969 roku. Z powodu problemów z wdrożeniem do produkcji Firebirda II Pontiac nie wytwarzał tego sportowego samochodu przez 5 miesięcy.

3.80
Ocena na postawie 17 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaPontiac
ModelPontiac Firebird
Produkcja od1967

Wybrane wersje Pontiac Firebird 1 generacji

Inne generacje Pontiac Firebird

Inne modele Pontiac

Pontiac Firebird 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Kierowcy pilnują się przy oponach zimowych, ale o letnich już zapominają. To częsty i poważny błąd

1 listopada. Jak dojechać na cmentarze w Warszawie?

... Obchody dnia Wszystkich Świętych wiążą się z utrudnieniami na warszawskich ulicach i parkingach. Zmiany odczują przede wszystkim kierowcy. Jak 1 listopada dojechać na największe warszawskie cmentarze? ... i Marysinie W piątek 1 listopada z ruchu ...

miesiąc temu

Nowe BMW Serii 1 jest znacznie tańsze niż poprzednik - ceny w Polsce

... Zupełnie nowe BMW Serii 1 właśnie wjeżdża do polskich salonów. Pod względem konstrukcyjnym jest to auto zupełnie inne niż poprzednik. Przedni napęd i silnik umieszczony poprzecznie nie każdemu przypadną do gustu. Prostsze rozwiązania przekładają ...

3 miesiące temu

Jak nowa Škoda Octavia wypada na tle rywali?

... W 2019 roku, Škoda Octavia zajmuje 1. miejsce wśród najczęściej kupowanych samochodów osobowych w Polsce, jednak konkurenci depczą jej po piętach – Toyota Corolla zajmuje drugą pozycję, zaś Opel Astra uplasował się na 5. miejscu. Bronią Czechów ...

4 tygodnie temu

Top 10 reklam Pontiaca

... Jak dobrze wiecie (wiecie, prawda?) marka Pontiac przeszła do historii. Po 83-latach produkcji samochodów General Motors postanowiło uśmiercić Pontiaca. Z tej okazji prezentowaliśmy Wam już galerię ... zdjęć pełną najciekawszych okazów Pontiaca. ...

dawno temu

Nowe BMW Serii 1 odsłania przód. Debiut jeszcze w tym miesiącu

... Zupełnie nowe BMW Serii 1 zadebiutuje już niebawem, bo 27 maja. Niemcy stopniowo podgrzewają atmosferę przed premierą, publikując pierwsze fotografie przodu oraz elementów wnętrza. ... Sądząc po tym, jak prezentują się reflektory, nowa Seria 1 ...

7 miesięcy temu

R.I.P. Pontiac - ostatni egzemplarz sprzedany

... Agonia Pontiaca trwa już od czasu wielkiego kryzysu ekonomicznego, który uderzył z ogromną siłą w przemysł motoryzacyjny. Symboliczny akt zgonu ogłoszono wczoraj wraz ze sprzedażą ostatniej istniejącej "nówki" z logo legendarnej amerykańskiej ...

dawno temu

Nie żyje Niki Lauda. Miał 70 lat

... Niki Lauda, jeden z najlepszych kierowców w historii Formuły 1 zmarł w poniedziałek 20 maja w wieku 70 lat. W ostatnich miesiącach zmagał się z poważnymi problemami zdrowotnymi. Był jedną z legend Formuły 1. ... żył światem Formuły 1. W ostatnim ...

7 miesięcy temu

Nowy Pontiac Firebird? No, prawie...

... nowe Camaro mieliście nadzieję, że powstanie również nowy Firebirdi tak bardzo się zawiedliście, gdy marka Pontiac znikała z rynku... teraz możecie się wreszcie usatysfakcjonować. Na szczęście ... charakterystyczne elementy z Pontiaca i ...

dawno temu

Pontiac XP833 Banshee Concept na eBay!

... Co jakiś czas na serwisie eBay pojawiają się motoryzacyjne perełki. Tym razem znaleźliśmy 1964 Pontiac XP833 Banshee Concept. ... Co jakiś czas na serwisie eBay pojawiają się motoryzacyjne perełki. Tym razem znaleźliśmy 1964 Pontiac XP833 ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie