Ford Scorpio I wszedł do produkcji w 1985 roku. Było to najbardziej luksusowe auto tej marki oferowane w Europie. Jak znaczna część samochodów z tamtego okresu Scorpio nie zachwyca stylistyką. Bryła nadwozia jest prosta i nie przyciąga uwagi, mimo że to auto miało być bronią Forda w walce o segment E z konkurencją z Niemiec – BMW oraz Mercedesem. Na niektórych rynkach Scorpio określany był mianem Granady III, czyli kolejnej generacji modelu, który w rzeczywistości zastąpił.
Gama dostępnych silników była dosyć szeroka. Scorpio pierwszej generacji mógł być wyposażony w 4-cylindrowe, benzynowe jednostki o pojemnościach 1,8 l i 2,0 l oraz widlaste, 6-cylindrowe motory o pojemnościach 2,4 l, 2,8 l i 2,9 l. Największy silnik, jaki fabrycznie trafiał pod maskę limuzyny Forda, to 24-zaworowe V6 Coswortha o pojemności 2,9 l i mocy prawie 200 KM. Dostępne były również trzy diesle. 2,5-litrowy, wolnossący silnik wysokoprężny nie gwarantował jednak rewelacyjnych osiągów, ponieważ generował zaledwie 69 KM. To moc bardziej odpowiednia dla modelu Fiesta niż ciężkiego auta segmentu E. Ta sama jednostka, tyle że doładowana, miała moc 92 KM, co było już bardziej satysfakcjonującym wynikiem.
Moc w Fordzie Scorpio pierwszej generacji była przekazywana przez 5-biegową przekładnię ręczną lub 4-biegowy automat na tylną oś. W późniejszych modelach występował napęd na wszystkie cztery koła.
Początkowo limuzynę Forda sprzedawano jedynie jako liftbacka, ale nie cieszyła się ona popularnością. Wyniki sprzedaży poprawiły się dopiero wtedy, gdy wprowadzono wersję nadwoziową typu sedan.
Ponieważ Scorpio I miał stanąć w szranki z niemiecką konkurencją, Ford zadbał o to, by jego reprezentant w segmencie E był odpowiednio wyposażony. Dlatego do wnętrza pierwszej generacji tego samochodu trafiały między innymi skórzane, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele, klimatyzacja, elektrycznie sterowany szyberdach, podgrzewana przednia szyba, tempomat. Ogromną zaletą Scorpio I był ABS montowany jako standardowe wyposażenie.
W 1992 roku luksusowy Ford przeszedł facelifting. Jego skutkiem była zmiana w wyglądzie grilla oraz świateł przednich i tylnych.
Produkcję Scorpio pierwszej generacji zakończono w 1994 roku. Nie udało mu się jednak zawojować segmentu E ze względu na zbyt silną niemiecką konkurencję.
Obecnie dostępne na rynku wtórnym modele często borykają się z korozją. Innym problemem tego Forda, już od momentu wyjechania z fabryk, było spalanie. Mimo wielu dostępnych jednostek pod maskę Scorpio I nie trafił motor będący kompromisem między osiągami a spalaniem. Mniejsze silniki były za słabe, by zapewnić podróż w komfortowych warunkach tak dużym samochodem, więc zużycie paliwa wzrastało ze względu na duże wysilenie. Z kolei jednostki o wystarczającej dla tego modelu mocy były zwyczajnie nieekonomicznymi konstrukcjami o dużych pojemnościach.
Największa zaleta Scorpio, czyli znakomite wyposażenie dodatkowe, jest jednocześnie bolączką jego właścicieli. Gdy ulega ono awarii, koszty naprawy usterki często są bardzo wysokie. Jeśli jednak kogoś stać na utrzymanie tego samochodu, będzie mógł cieszyć się bardzo dużą ilością miejsca zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie. Komfort jazdy jest nienaganny również ze względu na dobre zawieszenie. Jedyny mankament Scorpio w tym zakresie to przeciętnie wyciszone wnętrze, co może stanowić problem, szczególnie przy wyższych prędkościach.
Marka | Ford |
---|---|
Model | Ford Scorpio |
Produkcja od | 1985 |
Produkcja do | 1992 |