#Daewoo Matiz

Daewoo Matiz

Matiz to mały samochód produkowany w latach 1998-2008 przez południowokoreański koncern Daewoo. Auto było następcą przestarzałego Daewoo Tico. Matiz otrzymał wewnętrzne oznaczenie M100.

  • W 2002 roku przeprowadzono modernizację Daewoo Matiza, a model firma w swoich dokumentach oznaczyła jako M150
  • W Daewoo Matizie M150 zmienił się przede wszystkim przód samochodu, w którym zastosowano inne światła
  • Daewoo Matiz został następcą przestarzałego Daewoo Tico
  • Slider item
  • Daewoo Matiz w podstawowej wersji został wyposażony bardzo ubogo, ale kosztował niewiele, mniej niż 30 tys. zł
[1/5] W 2002 roku przeprowadzono modernizację Daewoo Matiza, a model firma w swoich dokumentach oznaczyła jako M150

Nadwozie Matiza jest rozwinięciem projektu nadwozia prototypu o nazwie Lucciola, przedstawionego przez firmę Italdesgin w 1992 roku. Lucciola bazowała na Fiacie Cinquecento i była studium ewentualnego następcy Fiata 500. Włoski producent odrzucił jednak projekt, który został przebudowany i wdrożony do produkcji przez Daewoo.

Nowoczesne nadwozie Matiza wzbudziło sensację i zostało dobrze przyjęte przez klientów. Daewoo postawiło na 5-drzwiową kabinę, która jest znacznie praktyczniejsza od 3-drzwiowych nadwozi. Matiz był samochodem małym i mimo że producent rejestrował go jako auto 5-miejscowe, to podróż dla pięciu osób nawet na krótkim dystansie była uciążliwa.

Ze względu na rozmiary Matiz miał też bardzo mały, liczący tylko 169 l bagażnik. Często jednak Matizy wykorzystywali przedstawiciele handlowi, którzy składali tylną kanapę, powiększając przestrzeń bagażową do ponad 600 l.

Matiz był samochodem znacznie bezpieczniejszym nie tylko od pudełkowatego Daewoo Tico, ale też od swojego bezpośredniego konkurenta – Fiata Cinquecento. W teście zderzeniowym Euro NCAP otrzymał 3 gwiazdki, podczas gdy jego włoski konkurent zaledwie jedną.

Chociaż Matiz był nową konstrukcją, to producent postanowił przejąć jednostkę napędową ze starszego modelu – Tico. Był to 0,8-litrowy, 3-cylindrowy silnik, który w Matizie otrzymał wielopunktowy wtrysk paliwa oraz układ wydechowy z reaktorem katalitycznym. Silnik generował moc 51 KM przy 5900 obr./min i maksymalny moment obrotowy 69 Nm przy 4600 obr./min.

Z ustawionym z przodu poprzecznie motorem współpracowała 5-biegowa, manualna skrzynia biegów, która przekazywała napęd na przednie koła. Ponieważ Matiz ważył więcej od Tico, jego osiągi były nieco gorsze od protoplasty. Na rozpędzenie się do 100 km/h Matiz potrzebował 16,9 s i osiągał prędkość 144 km/h. Ekonomia jednostki napędowej też pozostawia wiele do życzenia. Spalanie przekraczające niejednokrotnie 8 l benzyny na 100 km w mieście, jak na silnik o tak małej objętości, jest zdecydowanie za duże.

Daewoo Matiz w podstawowej wersji został wyposażony bardzo ubogo (nie było nawet wspomagania układu kierowniczego), ale kosztował niewiele, mniej niż 30 tys. zł. W najlepszych i najdroższych odmianach znajdowały się jednak wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja, ABS czy poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Matiz miał przeciętne hamulce. Ze 100 km/h auto zatrzymywało się po 42,9 m - jest to wynik nie najgorszy, jednak do liderów w klasie Daewoo było daleko.

Mimo że Daewoo zainwestowało wiele pieniędzy w zaprojektowanie Matiza, nie był to samochód bezawaryjny. Statystyki wskazują nawet, że pod względem awaryjności Matiz wypada gorzej niż Tico.

Najczęściej pojawiały się usterki układu zapłonowego. Konieczne są częste wymiany rozdzielacza i aparatu zapłonowego, którego koszt osiąga cenę 300 zł. Z innych poważniejszych usterek warto wymienić nieszczelności w obiegu płynu chłodzącego, który wycieka zwykle przez kolektor. Winny temu jest źle zaprojektowany i nieszczelny kolektor dolotowy. Niektóre egzemplarze dotyka też problem korozji, ale to mniejszość.

W 2002 roku przeprowadzono modernizację Matiza, który firma w swoich dokumentach oznaczyła jako M150. Zmienił się przede wszystkim przód samochodu, w którym zastosowano inne światła.

Największą jednak nowością był 4-cylindrowy silnik o objętości skokowej 1,0 l, który miał moc 64 KM i maksymalny moment obrotowy 87 Nm. Dzięki niemu małe auto stało się nieco żwawsze – na osiągnięcie 100 km/h Matiz potrzebował 13,7 s i rozpędzał się do 152 km/h. Zużycie paliwa pozostało przy tym na poziomie mniejszej jednostki napędowej.

W 2004 roku, gdy z Polski wycofało się upadające Daewoo, firma FSO odkupiła licencję na produkcję pierwszej wersji Matiza (M100) i wytwarzała go przez 3 lata jako FSO Matiz.

W 2005 roku nowy właściciel Daewoo – firma GM – pod marką Chevrolet wprowadziła do produkcji Chevroleta Spark, który był w rzeczywistości poważnie zmodyfikowanym Daewoo Matizem. Samochód otrzymał wewnętrzne oznaczenie M200.