#Citroën Evasion

Citroën Evasion

Citroën Evasion

Evasion to van Citroëna produkowany w latach 1994-2003.

  • Evasion to auto Citroëna, Peugeota i Fiata produkowane przez koncern PSA. Samochód występował pod nazwami: Peugeot 806, Fiat Ulysse oraz Lancia Zeta
  • Auto zdobyło 3 na 5 gwiazdek w teście bezpieczeństwa Euro NCAP
  • Model z 2000 roku znajdziemy na rynku aut używanych za około 7000 zł
  • Do wad auta można zaliczyć słabe wyciszenie kabiny, problemy ze skrzynią biegów i szybko zużywające się zawieszenie
[1/4] Evasion to auto Citroëna, Peugeota i Fiata produkowane przez koncern PSA. Samochód występował pod nazwami: Peugeot 806, Fiat Ulysse oraz Lancia Zeta

Evasion był jednym z czterech modeli bliźniaków, które powstały w ramach projektu Eurovan. W projekcie tym brały udział koncerny PSA i Fiat. Obok Evasiona do produkcji weszły Peugeot 806, Fiat Ulysse oraz Lancia Zeta. Citroën Evasion na niektórych rynkach nazywał się Synergie. Zarówno dla Fiata, jak i PSA model ten był pierwszym vanem w historii.

W połowie lat 90. ubiegłego pudełkowate jednobryłowe nadwozie prezentowało się bardzo nowocześnie. Wszystkie modele Eurovana wyglądały niemal identycznie, a odróżnić można było je po różnych reflektorach i logotypach. Citroën miał przednie światła takie same jak Lancia Zeta, ale od włoskiego vana odróżniał się mniej elegancką pokrywą silnika. W fazie projektowania zdecydowano, że boczne tylne drzwi powinny być nie uchylane, tylko odsuwane. Pozwalało to na wsiadanie i wysiadanie z samochodu nawet na ciasnych parkingach lub w ciasnych uliczkach. Pokrywa bagażnika uchylana była do góry.

Wnętrze Eurovana przewidziane było nawet dla 8 osób, ale większość samochodów (w tym Citroëny Evasion) miała pięć siedzeń. W takiej konfiguracji zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca było pod dostatkiem. Fotele były obszerne i wygodne, a ponadto w bogatszych wersjach miały funkcję obracania o 180 stopni, dzięki czemu w samochodzie dało się urządzić minikonferencję. Materiały wykończeniowe nie miały najwyższej jakości, ale też nie odbiegały od średniej. Wielkim atutem wszystkich czterech aut była znakomita widoczność w każdym kierunku.

Nieco gorzej było za to z bezpieczeństwem. Choć często wyposażenie seryjne obejmowało system ABS i dwie poduszki powietrzne, konstrukcja auta nie gwarantowała zminimalizowania obrażeń przy ewentualnej kolizji. W teście zderzeniowym według norm EuroNCAP Citroën Evasion uzyskał średni wynik – trzy gwiazdki na pięć możliwych.

Wśród elementów podnoszących komfort podróży, niekoniecznie seryjnych, można odnaleźć takie dodatki, jak: klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane oraz podgrzewane lusterka, tempomat, szyberdach. Rzadziej pojawiała się skórzana tapicerka.

Do głównych minusów Evasiona należy zaliczyć wycieszenie wnętrza, które było po prostu słabe na tle konkurencji. Podczas szybszej jazdy do wnętrza dobiegał szum opływającego nadwozie powietrza. Drugą główną wadą była praca skrzyni biegów, której dźwignia zmiany biegów działała z dużym oporem i nieprecyzyjnie. Wiele aut jeżdżących w Polsce ma problemy z szybko zużywającymi się elementami zawieszenia, które nie są wystarczająco trwałe, by poradzić sobie z polskimi dziurawymi drogami.

Wśród silników napędzających Citroëna Evasiona były zarówno jednostki benzynowe, jak i dieslowskie. Mniejszy z motorów benzynowych miał objętość skokową 1,8 l, moc 104 KM oraz moment obrotowy 153 Nm. Większy legitymował się objętością 2,0 l i w zależności od tego, czy był w wersji wolnossącej, czy też turbodoładowanej, rozwijał moc 125 KM lub 150 KM. W pierwszym przypadku moment obrotowy wynosił 172 Nm, a w drugim aż 240 Nm. Ta ostatnia odmiana miała przyzwoite osiągi nawet w porównaniu z autami o klasycznych nadwoziach. Evasion potrzebował tylko 11,0 s na rozpędzenie się do setki i osiągał 195 km/h prędkości maksymalnej.

Wśród diesli dostępne były dwie jednostki napędowe. Początkowo motor miał objętość skokową 2,0 l i wspomagany był turbosprężarką, w późniejszym czasie dołączył do niego, a potem go zastąpił większy 2,1-litrowy silnik – również z turbodoładowaniem. W obu przypadkach jednostki rozwijały 110 KM mocy i około 250 Nm momentu obrotowego.

Citroën Evasion był produkowany aż przez 9 lat i w tym czasie przeszedł niewielki lifting. Auto zostało zastąpione nowocześniejszym modelem C8.