Citroen C4 1 generacji

Generacja
Citroen C4 1 generacji

Citroën C4 pierwszej generacji to kompaktowy samochód produkowany od 2004 roku we Francji i Argentynie. Zastąpił on wysłużony model Xsara. Współdzieli wiele podzespołów z Peugeotem 308 ze względu na współpracę między producentami w ramach działalności grupy PSA. W 2005 roku samochód zajął drugie miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku.

Nadwozie C4 dostępne jest w trzech odmianach: coupé, 5-drzwiowy hatchback, kombi oraz na niewielu rynkach jako sedan. Wszystkie wersje łączy wspólny przód. W pasie przednim trudno doszukać się właściwego grilla. Ma on za to dwa szerokie wloty powietrza oraz trzeci, szeroki, na dole zderzaka. Obramowanie jednego z górnych otworów stanowi rozszerzony znaczek marki. Światła są atrakcyjnie zaprojektowane i ich częściowe wyciągnięcie w tył nadaje modelowi C4 dynamiczny wygląd. Gdy spojrzy się od boku na C4, widać, że duży nacisk położono na płynność linii. Dach jest delikatnie zaokrąglony i powoli opada ku tyłowi. I dopiero tam ujawnia się różnica między poszczególnymi nadwoziami. Sedan, najmniej popularny, charakteryzuje się gładką klapą bagażnika, po bokach której umieszczono światła o kształcie odwróconej litery L. Z kolei 5-drzwiowy hatchback na krągłym tyle ma wkomponowane pionowo zorientowane długie i wąskie lampy, z szerszymi podstawami. Odmiana coupé to w rzeczywistości liftback z klapą bagażnika w głównej mierze pokrytej szkłem. Jej charakterystyczny kształt może być kojarzony z rozwiązaniem znanym z Hondy CRX pierwszej i drugiej generacji.

Wnętrze C4 zostało zaprojektowane nowocześnie. Mimo to stylistom Citroëna udało się uniknąć krzykliwości. Prędkościomierz wraz z kilkoma innymi instrumentami został zastąpiony cyfrowym wyświetlaczem umieszczonym centralnie na kokpicie. Za kierownicą znajduje się jedynie obrotomierz. Co ciekawe, tylko wieniec kierownicy jest obrotowy. Centralna część pozostaje nieruchoma. Dzięki temu można było umieścić na niej dużo przycisków sterujących różnymi funkcjami. Co ważniejsze, to rozwiązanie pozwoliło zastosować niesymetryczną poduszkę powietrzną kierowcy, która sprawdza się lepiej niż poduszka klasyczna. Wnętrze C4 pierwszej generacji zostało wyposażone w wiele schowków, znajdują się one między innymi pod fotelami. W samochodzie jest znaczna ilość miejsca zarówno dla osób podróżujących z przodu, jak i pasażerów tylnej kanapy. Dla poprawienia komfortu tych drugich z tyłu umieszczono podłokietnik ze schowkiem i uchwytami na napoje.

Wyposażenie kompaktowego Citroëna pierwszej generacji obejmuje między innymi ESP, poduszki powietrzne, elektronicznie sterowane szyby oraz lusterka, system ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu, światła kierujące się odpowiednio do ruchu kierownicy, rozpylacz zapachów zintegrowany z układem nawiewów, dach panoramiczny, nawigację satelitarną oraz system audio odtwarzający MP3, wyposażony w złącze dla iPoda oraz drugie, zgodne ze standardem USB. Dzięki zastosowaniu wielu dodatkowych systemów poprawiających bezpieczeństwo oraz przemyślanej konstrukcji model C4 pierwszej generacji uzyskał pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Podczas całego okresu produkcji Citroëna C4 I przez paletę dostępnych jednostek przewinęło się aż 12 silników. Wśród nich było 8 motorów benzynowych oraz 4 zasilane olejem napędowym. Najsłabszy silnik z zapłonem iskrowym to 1,4 generujące 88 KM oraz 133 Nm, najmocniejszy - 2-litrowy motor VTS o mocy 180 KM i momencie obrotowym 202 Nm. Jednostki wysokoprężne sprzedawano w dwóch wariantach pojemnościowych: 1,6 oraz 2,0 l. Najsłabsze parametry miał silnik 1,6 HDi – 90 KM i 215 Nm. Najlepsze osiągi wśród diesli gwarantował motor 2,0 HDi o mocy 140 KM i momencie obrotowym wynoszącym 320 Nm.

Produkcję Citroëna C4 pierwszej generacji zakończono w 2010 roku. Kupując to auto, warto zwrócić uwagę na egzemplarze z jednostkami benzynowymi, ponieważ są one mniej awaryjne, a wśród nich najlepszą opinią cieszy się 109-konny silnik 1,6. Mimo to nie są to motory idealne. Najczęstszą usterką są uszkodzenia zaworu EGR. W jednostkach 1,6 HDi z kolei często dochodzi do zatarcia turbosprężarki oraz awarii łańcucha łączącego wałki rozrządu. Jednostki 2,0 HDi wyposażone są z kolei w nietrwałe dwumasowe koła zamachowe, wtryskiwacze oraz awaryjną elektronikę. W zawieszeniu najczęściej dochodzi do zużycia łączników stabilizatora i sworzniów wahacza. Wciąż jednak C4 pierwszej generacji pozostaje autem o atrakcyjnym wyglądzie i bogatej palecie wyposażenia oraz silników.

3.89
Ocena na postawie 10 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaCitroen
ModelCitroen C4
Produkcja od2004
Produkcja do2011

Wybrane wersje Citroen C4 1 generacji

Inne generacje Citroen C4

Inne modele Citroen

Citroen C4 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Red Bull Ring z bliska. Arena z dużymi przewyższeniami i szybkimi łukami

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie