Volkswagen Polo 4 generacji

Generacja
Volkswagen Polo 4 generacji Zobacz 4 zdjęcia

Volkswagen Polo IV (9N) zadebiutował w 2001 roku jako następca Volkswagena Polo III (6N). Podobnie jak poprzednik opierał się na płycie podłogowej Seata Ibizy, która wykorzystywana była również w Škodzie Fabii. Volkswagen Polo IV plasuje się w segmencie "B" i rywalizuje m.in. z Fiatem Punto, Peugeotem 206, Toyotą Yaris oraz Oplem Corsą.

Mierzący 3916 mm długości, 1650 mm szerokości oraz 1467 mm wysokości Volkswagen Polo IV oferowany był w czterech wariantach nadwozia: jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan i Cross Polo. Co ważne, wersja sedan nie była dostępna w polskich salonach Volkswagena.

Stylistyka Polo IV jest znacznie nowocześniejsza niż w przypadku poprzednika. Cechami rozpoznawczymi Polo IV są okrągłe reflektory i bardziej opływowe kształty. Następca został również wydłużony, dzięki czemu pojemność bagażnika wzrosła do 270 l w wersji hatchback.

Volkswagen Polo czwartej generacji oferowany był z szeroką gamą jednostek napędowych. Silniki benzynowe obejmowały warianty 1.2 i (54KM), 1.2 i (60 KM), 1.2 i 12V (64 KM), 1.2 i (70 KM), 1.4 i (80 KM), 1.4 16V (100 KM), 1.4 FSI (86 KM), 1.4 (75 KM) oraz 1.6 i (105 KM). W ofercie znajdowała się także jednostka 1.6 l 16V GTI o mocy 125 KM.

Najmocniejszy wariant silnika benzynowego miał pojemność 1,8 l i moc 150 KM, co pozwalało na przyspieszenie do setki w 8,2 s oraz uzyskanie prędkości maksymalnej 216 km/h. Jednostka ta charakteryzuje się całkiem przyzwoitym spalaniem na poziomie 7,8 l/100 km w cyklu mieszanym.

Wisienką na torcie jest 4-cylindrowy motor 1,8 l o mocy 180 KM, montowany pod maską Polo GTI Cup Edition. Auto z taką jednostką osiąga setkę po 7,5 s oraz prędkość maksymalną 225 km/h. Nadwozie Polo GTI Cup Edition zostało również lekko zmodernizowane poprzez dodanie nowych spoilerów oraz montaż 17-calowych aluminiowych felg.

Osoby zainteresowane wariantami wysokoprężnymi mogły wybrać silnik TDI o pojemności 1,4 l i mocy 70 KM, 75 KM lub 80 KM. Oferowano również 1,9 l jednostkę SDI o mocy 64 KM, charakteryzującą się niskim zużyciem paliwa.

Dla bardziej wymagających producent przewidział opcję o pojemności 1,9 l TDI i mocy 100 KM lub 130 KM. Pierwszy wariant przyspiesza do setki w 10,7 i osiąga prędkość maksymalną 188 km/h, zużywając przy tym średnio 4,9 l ropy na 100 km. W przypadku 1,9 TDI 130 KM sprint od 0-100 km/h trwa 9,2 s, wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na wartości 206 km/h, a średnie zużycie ropy wynosi 5,2 l na 100 km.

W 2005 roku Volkswagen Polo IV został poddany niewielkiemu faceliftingowi, który upodobnił styl nadwozia do innych modeli Volkswagena, w tym głównie do Passata.

Do bolączek Polo IV należy wysoka awaryjność. Problemy dotyczą zawieszenia, wspomagania kierowcy oraz kilku innych drobnych elementów. Na rynku dostępnych jest jednak wiele zamienników, które znacznie obniżają koszty napraw. Użytkownicy skarżą się także na twarde materiały użyte do wykończenia wnętrza jednego z najmniejszych Volkswagenów oraz na wyciszenie kabiny, które może irytować podczas dłuższej wyprawy. Na plus należy zaliczyć dobre właściwości jezdne, przestronność i pojemność bagażnika oraz precyzyjną skrzynię biegów. Volkswagen Polo V jest również samochodem całkiem przystępnym cenowo, zarówno u dilera, jak i na rynku wtórnym.

Produkcja Volkswagen Polo IV została zakończona w 2009 roku. Następcą VW Polo IV jest VW Polo V, który zadebiutował podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie w 2009 roku.

4.44
Ocena na postawie 89 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Polo
Produkcja od2001
Produkcja do2005

Wybrane wersje Volkswagen Polo 4 generacji

Inne generacje Volkswagen Polo

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (41)

Przejdź do strony: 1 2 3

Volkswagen Polo 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Treser w muzeum w Pępowie. Zobaczysz tam nietypowego VW Polo

... W jednym z najbardziej interesujących muzeów motoryzacyjnych w Polsce, położonym tuż obok gdańskiego lotniska, zobaczyć można nietypowego Volkswagena Polo. To dzieło Waltera Tresera, który jest jednym z ojców napędu quattro. ... , firma zajęła ...

2 tygodnie temu

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 3: Concept 13

Używany Volkswagen Polo V - TSI nie takie straszne

... Jest prosty, poukładany, funkcjonalny i niezwykle popularny. Polo to jeden ze światowych hitów marki Volkswagen, a poprzednia generacja wciąż wygląda świeżo. Współczesne silniki TSI, mogą jednak odstraszać. Okazały się całkiem dobre, choć trzeba ...

8 miesięcy temu

Kuracja koloryzująca: zrobiłem Harlekina z VW Polo po liftingu

... W styczniu VW świętował 25. urodziny Polo Harlekina barwną wersją bieżącej generacji. Minęło kilka miesięcy i światło dzienne ujrzał lifting miejskiego volkswagena. Nie wiem, czemu niemiecki koncern nie chciał zaczekać ze świętowaniem do ...

6 miesięcy temu

Zasadziłem drzewa razem z Volkswagenem. To pierwszy taki projekt

... O działaniach proekologicznych łatwo się mówi, ale trudno zauważyć działania gigantów "na swoim podwórku". Polski oddział Volkswagena chce to zmienić i razem z dziennikarzami sadzi drzewa – pierwsze z nich zasadziłem na ziemiach zniszczonych ...

tydzień temu

Test: Volkswagen ID.4 GTX, czyli miał być sport, a jest kompromis

... Krótko po wprowadzeniu na rynek ID.4 Niemcy nie zwalniają tempa ze swoimi elektrycznymi modelami i od razu prezentują usportowioną wersję tego modelu. W ten sposób chcą kontynuować tradycję ... rozpoczętą przez Golfa GTI, ale tym razem w ...

4 miesiące temu

Volkswagen ID.4 - na pewno 204 KM? Sprawdziłem to!

... Samochody elektryczne nie są już zjawiskiem egzotycznym na naszych drogach. Producenci prześcigają się między sobą, oferując modele, które mają zachęcić potencjalnych kupców zasięgiem, wyglądem lub ceną. Czym zatem może przyciągnąć do siebie ...

5 miesięcy temu

Volkswagen Multivan kusi mnogością wersji. Znamy polskie ceny

... Volkswagen w końcu wycenił Multivana T7. To zupełnie nowa konstrukcja, która w niczym nie przypomina poprzednich odsłon. Jak większość nowych aut, nie jest też przesadnie tania. Cennik otwiera niemała kwota 191 031 zł. ... . Szczególnie gdy ...

3 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie