Audi TT 8N

Generacja
Audi TT 8N

W 1995 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie zostało zaprezentowane niewielkie coupé Audi o nazwie TT. Samochód wzbudził sensację. Audi jest firmą, która nie ryzykuje w dziedzinie designu - stawia raczej na sprawdzone rozwiązania. Tak jednak nie było tym razem.

Model TT charakteryzował się oryginalną stylistyką, a w roku 1998, kiedy to trafił do produkcji seryjnej, niemiecki producent zaszokował ponownie. Otóż spodziewano się, że auto będzie wyglądać łagodniej i bardziej przyziemnie niż jego odpowiednik z Frankfurtu. Okazało się, że seryjny model od prototypu różnił się zaledwie kilkoma detalami. Nieczęsto się zdarza, by seryjnie produkowane egzemplarze wyglądały tak samo jak wersja prezentacyjna. Zainteresowanie modelem było spore. Klienci składali zamówienia, zanim jeszcze TT zaczęło zjeżdżać z taśmy produkcyjnej. Bywało, że czekali na swój egzemplarz kilka miesięcy lub nawet rok. Niebywały sukces auto odniosło w Stanach Zjednoczonych, gdzie zostało docenione przez ekspertów.

Swój sukces Audi TT zawdzięcza głównie nietuzinkowej stylistyce i ogólnej koncepcji małego sportowego coupé. Takie samochody są uwielbiane szczególnie w Stanach Zjednoczonych. To, że TT tak się spodobało, nie powinno nikogo dziwić. Jednym z projektantów sportowego Audi był bowiem J Mays – twórca Forda GT i Forda Mustanga. Również wnętrze pojazdu wzbudzało zachwyt. Stanowiło połączenie stylu retro (z przeważającą ilością gustownych okrągłych elementów) i nowoczesności (z aluminiowymi wstawkami, skórzaną tapicerką i sportowymi fotelami). Nadwozie typu 2+2 nie gwarantowało wygody na tylnej kanapie. Rok po wprowadzeniu do sprzedaży pojawiła się wersja roadster.

Audi trafiło w dziesiątkę, dobierając silniki, jakimi napędzany był model TT. Na początku produkcji była to jednostka 1,8 turbo o mocy 180 KM lub 225 KM. W słabszej odmianie samochód miał napęd na przednią oś lub opcjonalnie napęd na cztery koła quattro. Wersja 225-konna napęd czterech kół miała w standardzie. Montowane były też wersje silnika 1,8 turbo o mocach 150, 163 i 190 KM. W późniejszym okresie dołączyła wersja Clubsport z silnikiem 1,8 turbo o mocy 240 KM. W 2003 roku wprowadzono jednostkę wolnossącą o pojemności 3,2 l i mocy 250 KM. Niedługo potem pojawiła się dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów DSG, która zmieniała przełożenia szybciej niż kierowca operujący manualną skrzynią. Dostępny był też konwencjonalny automat.

Napęd na cztery koła stosowany w TT był oparty na sprzęgle lepkościowym Haldex. W tym rozwiązaniu moment obrotowy trafia na tylną oś tylko w przypadku uślizgu kół przednich.

Niestety, prowadzenie samochodu okazało się jego największą wadą. Był bardzo podsterowny na zakrętach, a w przypadku zmiany obciążenia zarzucało tyłem. Nerwowemu zachowaniu sprzyjał krótki rozstaw osi i brak permanentnego napędu na cztery koła. W rękach niewprawnego kierowcy Audi TT było wręcz niebezpieczne. Po fali krytyki dotyczącej prowadzenia samochodu producent zastosował spoiler mający dociążać tylną oś podczas szybkiej jazdy. Zmieniono również charakterystykę przedniego zawieszenia. Jednak problemy z prowadzeniem udało się całkowicie wyeliminować dopiero w drugiej generacji.

Audi TT to solidnie skonstruowane auto, ale nie pozbawione wad. Kupując używany egzemplarz, trzeba zachować ostrożność. Ponieważ takim samochodem często jeździ się do granic możliwości, powinno się zwrócić uwagę na stan turbosprężarki, która ulega awarii w razie złego traktowania. Silnik 3,2 V6 jest trwalszy, ale zużywa więcej paliwa. Awariom ulegają też takie elementy zawieszenia jak tuleje i sworznie wahaczy. Użytkując samochód na terenie Polski, rozsądniej będzie zaopatrzyć się w felgi o rozmiarze mniejszym niż 18 cali. W przeciwnym razie będzie trzeba często wymieniać wspomniane elementy zawieszenia.

Dla potencjalnych nabywców Audi TT takie aspekty będą miały raczej drugorzędne znaczenie. Docenią oni natomiast dynamiczne silniki gwarantujące dobre osiągi oraz design przyciągający wzrok przechodniów. W 2006 roku zakończono produkcję pierwszej generacji TT.

4.40
Ocena na postawie 36 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaAudi
ModelAudi TT
Produkcja od1998
Produkcja do2003

Wybrane wersje Audi TT 8N

Inne generacje Audi TT

Inne modele Audi

Oceny użytkowników (9)

Audi TT 8N: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Audi A8 oraz Q7 teraz także jako hybrydy plug-in 60 TFSIe

... Audi kontynuuje proces elektryfikacji swojej gamy. Po Q5 oraz A7 Sportback kolejne modele doczekały się hybrydowej wersji plug-in. Mowa o A8 oraz Q7 z bardzo wydajnym napędem 60 TFSIe. ... Audi Q7 oraz A8 z uwagi na swoje pokaźne rozmiary oraz ...

tydzień temu

Cena nowego Audi Q7. Jak wypada na tle niemieckich konkurentów?

... Polski importer marki Audi wycenił nowe Q7 na blisko 300 tys. zł, a to przecież dopiero baza do rozpoczęcia konfiguracji. Jak wygląda ten potężny SUV na tle swoich rynkowych konkurentów? ... 293 500 zł zapłacicie za bazowe Audi Q7 zaprezentowane ...

tydzień temu

Audi TT przeszło facelifting. Sprawdź, co się zmieniło

... Obecna generacja Audi TT już niebawem doczeka się wersji po face liftingu. Niemcy jeszcze milczą w tej kwestii, lecz w sieci pojawiły się już pierwsze przecieki, prezentujące ten model w odświeżonym wydaniu. ... Oficjalne fotografie, ...

dawno temu

Audi RS 7: głośny zwiastun nowej ery aut z Neckarsulm

... W przyszłym roku na polski rynek wejdzie w sumie aż sześć zupełnie nowych modeli Audi sygnowanych literami RS. Choć części z nich jeszcze w ogóle nie znamy, ja już wiem, czego się po nich spodziewać ... Audi RS 7 Sportback (2020) - pierwsza ...

3 tygodnie temu

Audi RS 4 Avant po liftingu. Zmienił się głównie wygląd

... Ma silnik V6 biturbo o mocy 450 KM i momencie 600 Nm, czyli nic w tym zakresie nie zmieniło się względem poprzednika. Jest natomiast nowa, bardziej zadziorna niż wcześniej stylistyka. Audi pokazało nowe RS 4 Avant, czyli jedno z najszybszych ...

2 tygodnie temu

Markus Duesmann odchodzi z BMW. Zostanie CEO Audi

... BMW jest bez wątpienia największym rywalem Audi. Dwie marki premium celujące w podobną grupę klientów i pochodzące z tego samego kraju, które niechętnie wymieniają się zasobami i pracownikami. Czasem jednak dochodzi do nietypowych transferów, ...

miesiąc temu

Premiery Audi na targach IAA: oczekiwania kontra rzeczywistość

... Na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie Audi zaprezentowało cały szereg futurystycznie wyglądających modeli koncepcyjnych. Mają one rozbudzić nasz apetyt na auta, które już teraz można znaleźć ... Audi na Międzynarodowych Targach Samochodowych ...

4 tygodnie temu

Audi TT 8N [awarie i problemy]

... Audi TT to jeden z pierwszych odważnych projektów Audi. Jedni je kochają, inni nienawidzą, ale jedno jest pewne model TT to auto oryginalne. Skąd wzięła się nazwa tego samochodu? TT to Tourist Trophy, czyli coroczne motocyklowe wyścigi ...

dawno temu

Audi A3 Cabriolet może nie doczekać się następcy

... Kiedyś niemalże każdy kompakt miał swój otwarty odpowiednik. Dziś na polu walki zostały głównie marki premium, a i to niebawem może się zmienić. Przykładem jest Audi, które podobno nie planuje następcy modelu A3 Cabriolet. ... Mazdy MX-5 lub ...

2 miesiące temu

Najlepsze miejsce na targach IAA 2019? To wnętrze nowego Audi Q7

... świata, wypełnionej najnowszymi technologiami, przepastnej kabiny nowego Audi Q7 jest jak zbawienie. Oto dlaczego Ty też ją docenisz po swoim dniu pracy. ... , mogąc wykorzystać bez skrępowania wygody każdego z nich? Ja bez wahania udałem się od ...

2 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie