Toyota RAV4 1 generacji

Generacja
Toyota RAV4 1 generacji

RAV4 to mały samochód typu SUV produkowany od 1994 roku przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation. Od czasu wprowadzenia RAV4 na rynku pojawiły się już trzy generacje tego wozu.

Do sprzedaży pierwszy RAV4 wszedł w 1994 roku, jednak pierwszy prototyp, na którego koncepcji oparte było to auto, został zaprezentowany przez Toyotę już w 1990 roku na salonie samochodowym w Tokio. Dwa lata po światowej premierze Toyota RAV4 trafiła do Stanów Zjednoczonych.

Pojazd oferowano w dwóch rozstawach osi. Producent opracował dwa główne typy nadwozia. Pierwszym z nich była odmiana z dwojgiem drzwi, która dostępna była z normalnym twardym dachem lub jako kabriolet. Druga wersja była typowym 5-drzwiowym kombi. Auto prezentowało się dynamicznie i atrakcyjnie.

Styl wnętrza nawiązywał do nadwozia. Deska rozdzielcza wyglądała jednak dość klasycznie, a wszystkie przełączniki i pokrętła znalazły się tam, gdzie zwykle spodziewa się ich kierowca. Materiały wykorzystane do obicia wnętrza nie były najwyższej jakości, ale też nie odbiegały od średniej w tej klasie pojazdów. Na uwagę zasługuje to, że mimo niewielkich rozmiarów RAV4 zapewniał rozsądną ilość miejsca w środku. Tylko bardzo wysokie osoby mogły narzekać na brak miejsca na nogi, szczególnie na tylnej kanapie.

Firma z Japonii jednak niezbyt dobrze wyciszyła kabinę swojego produktu, przez co podczas szybkiej jazdy po drodze do środka dobiegały odgłosy opon i szum powietrza opływającego nadwozie.
W zależności od rynku, na którym sprzedawane było auto, wyposażano je w jedną czołową lub dwie poduszki powietrzne, system ABS z EBD i radioodtwarzacz z CD. W opcji zazwyczaj pozostawał system ASR oraz układy wspomagające jazdę poza utwardzonymi drogami.

RAV4 nie był jednak samochodem terenowym. Był to pojazd technicznie spokrewniony z Toyotą Corollą siódmej generacji. W związku z tym w podwoziu nie zastosowano ramy, a nadwozie było samonośne. Zawieszenie wszystkich kół było niezależne i oparte na amortyzatorach i sprężynach śrubowych. Brakowało też oczywiście jakichkolwiek blokad mechanizmów różnicowych.
RAV4 oferowano z dwoma napędami. Podstawowy był napęd na przednie koła, a opcjonalnie można było zakupić tę Toyotę z napędem na obie osi.

Jako źródło energii samochód miał instalowany jeden z dwóch dostępnych silników. Oba spalały benzynę i były jednostkami wolnossącymi. Obydwa także miały po cztery cylindry ułożone w rzędzie i objętość skokową 2,0 l. Słabszy z nich rozwijał moc 140 KM, a mocniejszy 179 KM mocy maksymalnej. Motory uważane były za jeden z atutów Toyoty RAV4.

W 1997 roku oferta firmy powiększyła się o napędzaną prądem elektrycznym RAV4 EV. Ten wóz sprzedawano przede wszystkim w Kalifornii. Zastosowano w nim akumulatory niklowo-metalowo-wodorowe, które miały pojemność 27 kWh. Dzięki nim RAV4 EV mogła przejechać bez ładowania do 190 km i rozpędzić się do nawet 126 km/h. Japończycy sprzedali lub oddali w leasing 328 egzemplarzy tego elektrycznego samochodu. Niektóre egzemplarze przejechały ponad 240 000 km na oryginalnym zestawie akumulatorów.

Ładowanie trwało około 5 godzin w specjalnie do tego przygotowanych gniazdkach o 30-amperowym prądzie elektrycznym.

W 1998 roku RAV4 przeszłą niewielki facelifting połączony z odświeżeniem kabiny pasażerskiej. Produkcję tego popularnego SUV-a zakończono w 2000 roku, jednak odmiana elektryczna oferowana była jeszcze przez trzy lata. W 2000 roku pojawił się następny model RAV4.

Do dzisiaj RAV4 pierwszej generacji cieszy się dużym wzięciem jako samochód używany.

4.36
Ocena na postawie 34 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota RAV4
Produkcja od1994
Produkcja do1998

Wybrane wersje Toyota RAV4 1 generacji

Inne generacje Toyota RAV4

Inne modele Toyota

Toyota RAV4 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie