Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Volkswagen Golf 1 generacji

Generacja
Volkswagen Golf 1 generacji Zobacz 3 zdjęcia

Po ogromnym sukcesie rynkowym popularnego Garbusa, czyli Volkswagena Beetle, którego przez cały okres produkcji (od 1938 do 2003 roku) sprzedano łącznie 21 529 464 egzemplarzy, Volkswagen nie miał łatwego zadania.

Na początku lat 70. XX wieku Niemcy wiedzieli, że Garbus jest już przestarzały pod względem technicznym i przestał się sprawdzać w codziennym użytkowaniu. Wtedy też, kiedy rocznie z fabryk Volkswagena w Niemczech, Meksyku oraz Brazylii zjeżdżało ponad 1,2 mln Garbusów, inżynierowie z Wolfsburga zabrali się do pracy.

Ich dzieło trafiło na rynek wiosną 1974 roku. Golf I generacji bardzo różnił się pod względem konstrukcyjnym od swojego poprzednika. Po pierwsze, chłodzony cieczą silnik znajdował się z przodu, a napęd był przekazywany na przednią oś. Auto wychodziło na rynek także w wersji pięciodrzwiowej, dzięki czemu zyskało na praktyczności.

Ponadto hatchback był o wiele szybszy i bezpieczniejszy od swojego poprzednika. Dzięki temu Golf został przywitany na rynku bardzo entuzjastycznie.

Początkowo auto było dostępne wyłącznie z jednostkami benzynowymi. Najsłabszy z nich to czterocylindrowy, ośmiozaworowy motor o pojemności 1,0 l, mocy 50 KM oraz 80 Nm momentu obrotowego. Mimo tak niewielkiego zapasu koni mechanicznych auto ważące zaledwie 775 kg rozpędzało się do prędkości maksymalnej 140 km/h.

Z czasem moc silników wzrastała, a Volkswagen postanowił jeszcze bardziej zwiększyć popularność swojego małego autka. W 1976 roku Niemcy zaprezentowali wersję GTI. Trzy litery są dzisiaj jedną z motoryzacyjnych świętości i obok takich słów jak Carrera, Modena czy Quattro są kamieniami milowymi w historii motoryzacji.

Jednostką napędową Golfa GTI I generacji był czterocylindrowy motor o pojemności 1,6 l, który korzystał z nowoczesnych jak na tamte czasy wtrysków Bosch K-Jetronic. Dzięki mocy 110 koni mechanicznych oraz 140 Nm momentu obrotowego ważący 830 kg kompakt rozpędzał się do pierwszej setki w 8,9 s oraz osiągał prędkość maksymalną 180 km/h. Wyjście na rynek tego modelu przyczyniło się do ogromnej popularności nowej klasy aut określonych mianem hot hatch, czyli hatchbacków z przednim napędem oraz mocniejszymi silnikami, które zachowały wszystkie zalety wygodnych i pakownych kompaktów oraz dostarczają kierowcy ogromną frajdę z jazdy.

Po kilku latach, dokładnie w 1983 roku, Volkswagen jeszcze bardziej udoskonalił GTI, montując pod maską nieco mocniejszą jednostkę o pojemności 1,8 l.

W 1976 roku oprócz GTI Niemcy pokazali także pierwszy kompaktowy samochód osobowy napędzany silnikiem wysokoprężnym. Golf Diesel miał motor o pojemności 1,5 l, produkujący 50 KM oraz 82 Nm momentu obrotowego.

To jeszcze bardziej ugruntowało pozycję Golfa, który produkowany był w Niemczech, Republice Południowej Afryki oraz w Meksyku. Auto trafiało na wiele rynków, w Stanach Zjednoczonych sprzedawane było pod nazwą Volkswagen Rabbit.

W Europie produkcję Golfa I generacji zakończono w 1983 roku. W RPA pojazd był wytwarzany aż do 2009 roku i sprzedawany pod nazwą CitiGolf. Auto osiągnęło ogromny rynkowy sukces i dostępne było w wielu wariantach wyposażenia, w aż 16 odmianach silnikowych.

Golf nie był dostępny tylko jako hatchback z trzy- lub pięciodrzwiowym nadwoziem. Sprzedawano także wersję dostawczą z nadwoziem typu pick-up obudowanym plastikową skrzynią. Model ten nosił nazwę Caddy. Golf I generacji był także produkowany z nadwoziem typu kabriolet.

Kompaktowy Golf stał się ikoną motoryzacji i godnym następcą Volkswagena Beetle. Łącznie sprzedano 6 780 050 egzemplarzy tego auta.

Niskie ceny części zamiennych, legendarna wersja GTI oraz youngtimerowa dusza to zalety Volkswagena Golfa Mk1. Z wad warto wymienić ciasne wnętrze, przestarzałą stylistykę i bardzo niski poziom bezpieczeństwa.

3.95
Ocena na postawie 18 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Golf
Produkcja od1974
Produkcja do1993

Wybrane wersje Volkswagen Golf 1 generacji

Inne generacje Volkswagen Golf

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (7)

Volkswagen Golf 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Volkswagen nie rezygnuje z diesli. Zapowiada nowego Golfa GTD

... Najczystszy diesel w historii Volkswagena, jaki kiedykolwiek był zamontowany pod maską Golfa, zostanie zaprezentowany podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie. Ma być nie tylko czysty, ale i mocny, dając klientom kolejną generację Golfa ...

3 miesiące temu

Tak wygląda nowy Volkswagen Golf GTI. Więcej dowiemy się w Genewie

... Volkswagen potwierdził datę premiery nowego Golfa GTI i przy okazji opublikował oficjalną zapowiedź, dzięki której wiemy, jak będzie prezentował się przód gorącego hatchbacka z Wolfsburga. Nowy wygląd to jednak nie wszystko - czekają nas bowiem ...

3 miesiące temu

VW uzupełnia gamę nowego Golfa o silniki 1.0. Jest znacznie taniej

... Polski oddział Volkswagena opublikował pełny cennik Golfa ósmej generacji. Oprócz promocyjnych cen obowiązujących dla wszystkich wariantów znajdziemy w nim również nieobecne dotychczas silniki 1.0, które są znacznie tańszą opcją od większych ...

3 miesiące temu

Nowy Volkswagen Golf wkracza w ostatnią fazę testów

... Ósma generacja Volkswagena Golfa nie zadebiutuje podczas wrześniowego salonu we Frankfurcie, lecz nieco później, na oddzielnym evencie. Jeśli wierzyć zapowiedziom przedstawicieli niemieckiej marki, stanie się to jeszcze jesienią. Auto wkracza ...

9 miesięcy temu

VW Golf VII na wyprzedaży. Ceny są nad wyraz atrakcyjne

... Volkswagen wyprzedaje ostatnie sztuki Golfa VII wyprodukowanego jeszcze w 2020 roku. Cennik wygląda bardzo atrakcyjnie i już może nie być lepszej okazji do zakupu tego modelu. Dobrze wyposażony kompakt można kupić za ok. 70 tys. zł. ... wersje ...

3 miesiące temu

Volkswagen Golf GTI TCR: dawka szaleństwa na pożegnanie modelu

... Jeździłem wszystkimi usportowionymi golfami, więc ze spokojem podchodziłem do wizji spędzenia tygodnia z odmianą GTI TCR. Przecież już znam to auto. Jak się okazało, sześć liter zmieniło zupełnie obraz niemieckiego kompaktu. ... ^^^Dzień dobry ...

8 miesięcy temu

Volkswagen Golf R Variant: mocny hothatch odjeżdża na emeryturę

... Jeśli chcesz mieć naprawdę mocny samochód, nie musisz rezygnować z wygody czy pojemności bagażnika. Wyścig na konie mechaniczne w kompaktach sięgnął już naprawdę absurdalnych poziomów. Jednym z ważniejszych graczy jest Volkswagen Golf R. Albo ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie