Skoda Octavia 1 generacji

Generacja
Skoda Octavia 1 generacji Zobacz 3 zdjęcia

W połowie lat 90. Volkswagen, który od 1991 roku jest właścicielem Škody, zabrał Czechom wszystkie ołówki i uruchomił swoje kalkulatory, by stworzyć mocny punkt wyjścia do poszukiwania nowych klientów dla Škody i budowania nowej opinii o marce.

Na początek Niemcy przywieźli z magazynów płytę podłogową Golfa i zaczęli się zastanawiać, ile można z niej wycisnąć. Tak właśnie wyglądały pierwsze prace nad Octavią, czyli autem, które można dzisiaj spotkać na każdym parkingu, postoju taksówek czy w garażach podziemnych biurowców dużych korporacji.

Volkswagen koniecznie chciał wprowadzić na rynek auto, które przyciągnie wszystkich tych klientów, którzy z jakiegoś powodu nie kupili Golfa. Postawiono więc na znaczne obniżenie kosztów produkcji poprzez wymianę technologii z samochodami wyjeżdżającymi z fabryki w Wolfsburgu oraz na nadwozie typu liftback. Opłaciło się.

Produkcję Octavii pierwszej generacji rozpoczęto w październiku 1996 roku. 4511 mm długości, 1730 mm szerokości oraz 1430 mm wysokości. Pomimo to wnętrza Octavii nie można nazwać przestronnym, jednak wszystko rekompensował pojemny bagażnik. Dzięki zastosowaniu nadwozia typu liftback był on w stanie pomieścić aż 528 l, a po rozłożeniu oparć tylnej kanapy do kufra wchodziło już 1330 l bagażu.

Świetnym posunięciem okazało się wprowadzenie na rynek odmiany kombi, którą zaprezentowano w 1997 roku. Tutaj do dyspozycji kierowcy było już 548 l bagażnika, a po rozłożeniu tylnej kanapy we wnętrzu dało się pomieścić nawet 1512 l.

Stylistyka Škody Octavii nigdy nie była wyjątkowa. Szerokie przednie reflektory, pokaźny grill oraz tylne słupki po prostu były. To jednak jest jak najbardziej poprawne w tego typu aucie, które miało przyciągać klientów zupełnie innymi cechami.

Poza dostępnymi początkowo trzema wersjami wyposażenia LX, GLX oraz SLX, Octavia oferowana była także w wersjach specjalnych, które cieszyły się sporą popularnością. Zaliczyć można do nich odmianę Laurin&Klement oraz Octavię Tour, którą sprzedawano równolegle z drugą generacją tego modelu aż do listopada 2010 roku. Octavia Tour dostępna była również w Polsce zarówno w wersji liftback, jak i kombi, a zastąpiła ją wersja Tour przedliftingowej odmiany Octavii II.

W 2000 roku auto przeszło facelifting, w którym poza delikatnym odświeżeniem stylistyki, głównie przednich reflektorów oraz grilla, zmieniono także nazwy wersji wyposażenia na Classic, Ambiente oraz Elegance.

Škoda oferowała także Octavię w wersjach z napędem na obie osie oraz w usportowionej wersji RS napędzanej silnikiem o pojemności 1,8 l wspomaganym turbosprężarką. 180 KM uzyskiwanych z rzędowego czterocylindrowca pozwala na sprint 0-100 km/h w 7,9 s oraz rozpędzenie się do prędkości maksymalnej 235 km/h. Rajdowa odmiana Octavii startowała też w rajdach klasy WRC, tam jednak do dyspozycji kierowcy było aż 300 KM.

Cywilne wersje Octavii dostępne były jeszcze z silnikami benzynowymi 1,4 75 KM, 1,6 75/101/102 KM, 1,8 125 KM, 1,8 Turbo 150/180 KM oraz 2,0 115 KM. Od Volkswagena przejęto także dwa silniki wysokoprężne dostępne w wariantach 1,9 SDI 68 KM i 1,9 TDI 90/101/110/130 KM.

W ciągu pierwszych 12 lat produkcji auta wyprodukowano blisko półtora miliona egzemplarzy Octavii, a duża popularność tego modelu także w naszym kraju sprawia, że dostęp do części zamiennych nie stanowi większego problemu. Godne polecenia są jednostki 1,9 TDI, które zapewniają kompromis pomiędzy osiągami a spalaniem.

Co ciekawe, poza fabrykami w Mlada Boleslav i Vrchlabi Octavię pierwszej generacji produkowano także w Indiach, w mieście Aurangabad.

3.77
Ocena na postawie 172 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSkoda
ModelSkoda Octavia
Produkcja od1996
Produkcja do2000

Wybrane wersje Skoda Octavia 1 generacji

Inne generacje Skoda Octavia

Inne modele Skoda

Oceny użytkowników (164)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 9

Skoda Octavia 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Skoda Octavia RS iV - czy wtyczka i RS idą w parze?

... Skoda Octavia RS to po prostu szybka skoda. Czy w takim razie dodanie jej silnika elektrycznego czyni ją lepszą, czy wręcz przeciwnie? ... Czy Skoda Octavia RS to samochód sportowy? Nie zgodziłbym się. To Octavia, która fajnie wygląda i żwawo ...

3 miesiące temu

W Chinach nawet škodę kupisz w longu. Nazywa się Octavia Pro

... Chińczycy uwielbiają auta ze zwiększonym rozstawem osi. I to niekoniecznie w segmencie premium. Przykładem może być nowa Škoda Octavia Pro, która właśnie debiutuje w Państwie Środka. ... Czym objawia się profesjonalizm Octavii Pro? Przede ...

miesiąc temu

Test: Škoda Octavia iV - królowa flot zelektryfikowana

... To pierwsza hybryda plug-in (ładowana z gniazdka) w gamie Octavii. Czeski producent stara się tą wersją zmniejszyć emisję dwutlenku węgla swojej gamy i przygotować klientów na coraz to bardziej ... się na miejscu. Podjechałem. Podpiąłem kabel. ...

miesiąc temu

Test: Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 - sportowo tylko z nazwy

... Kompetentna praktycznie w każdej kategorii, ale niewyróżniająca się w żadnej z nich. Taka jest Škoda Octavia RS z silnikiem Diesla. To świetne auto rodzinne, na długie podróże ... na cztery koła obsługiwanym przez sprzęgło 6. generacji. ...

miesiąc temu

Dźwięk silnika z głośników. Tak brzmi Škoda Octavia RS

... By podnieść walory dźwiękowe swoich aut, producenci coraz częściej sięgają po systemy multimedialne i dobre głośniki. Jednym udaje się to bardziej, innym mniej. Sprawdziłem, jak brzmi Škoda Octavia RS z dieslem pod maską. ... Układ w nowej ...

4 miesiące temu

Škoda Octavia iV już w salonach. Znamy ceny hybrydy plug-in

... Škoda Octavia iV z hybrydowym napędem typu plug-in oficjalnie wjeżdża do polskich salonów. To ciekawa propozycja dla chcących pokonywać krótkie dystanse z wykorzystaniem wyłącznie elektrycznego napędu. Ile trzeba zapłacić za taką możliwość? ... ...

5 miesięcy temu

Škoda Octavia RS wyceniona. Najmniej zapłacimy za klasyczną benzynę

... Dobrze znany silnik benzynowy lub hybryda plug-in plus wyłącznie automatyczna skrzynia biegów - tak w skrócie można określić gamę napędów nowej Octavii RS, która właśnie wjeżdża do polskich salonów. Ile trzeba zapłacić za poszczególne warianty? ...

6 miesięcy temu

Wyprzedaż rocznika 2020 – Skoda z rabatami do 16 500 zł

... Skoda będąca drugą motoryzacyjną siłą na polskim rynku, kusi klientów rabatami wynikającymi z wyprzedaży rocznika. Ci, którzy zdecydują się na zakupy właśnie teraz, mogą wybierać pomiędzy upustami, jak również promocyjnymi pakietami usług lub ...

4 miesiące temu

Škoda uzupełnia gamę Octavii RS o diesla i mocny silnik TSI

... Nowa odsłona Octavii RS zadebiutowała kilka miesięcy temu jako hybryda plug-in. Teraz do oferty dołączają również konwencjonalne napędy TDI i TSI, które z pewnością przyczynią się do wzrostu zainteresowania tym modelem. ... Nowa Octavia RS od ...

10 miesięcy temu

Łoś wbiegł na autostradę A1. Skończyło się tragicznie

... Do wypadku doszło w sobotę 28 listopada na autostradzie A1 w okolicach Kutna. Kierowca jadący skodą octavią uderzył w łosia, który wbiegł na jezdnię. Wypadek okazał się tragiczny w skutkach - pasażer skody poniósł śmierć na miejscu. ... ...

5 miesięcy temu

Škoda Octavia debiutuje w wersji na gaz CNG. Kusi sporym zasięgiem

... Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Škoda uzupełni gamę nowej Octavii o wersję napędzaną gazem ziemnym CNG. Auto kusi niezłym jak na alternatywne źródło zasilania zasięgiem i przyzwoitym spalaniem. Problemem dla niektórych klientów może być ...

10 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie