SEAT Cordoba 1 generacji

Generacja
SEAT Cordoba 1 generacji

Cordoba pierwszej generacji to nic innego jak Ibiza drugiej generacji w wersji sedan. Powstała oczywiście we współpracy z Volkswagenem. Jej odpowiednik u niemieckiego producenta to Polo sedan. Produkcja pierwszej Cordoby, podobnie jak Ibizy II, przypadała na lata 1993-2002. Zaprezentowana została na frankfurckich targach motoryzacyjnych, a klienci mogli ją zamawiać od lata 1993 roku.

Wyposażenie standardowe było podobne jak w przypadku Ibizy, czyli ubogie. W podstawowej wersji próżno szukać poduszek powietrznych, klimatyzacji, radia, a nawet ABS-u czy wspomagania kierownicy. Silniki, które znajdowały się pod maską Cordoby pierwszej generacji, były tymi samymi jednostkami, które występowały u bliźniaczego Polo. Wybór diesli ograniczony był do jednostek o pojemności 1,9 l. Dostępna była wersja wolnossąca i turbodoładowana. Benzyniaki to, podobnie jak w przypadku Ibizy, silnik 1,4 l, wyżej w palecie znajdowały się mniej popularne jednostki o pojemnościach 1,6, 1,8 i 2,0 (dwa ostatnie niedostępne w Polsce). Moce osiągane przez silniki montowane w pierwszej Cordobie wahały się od 60 do 158 KM. W projekcie tej generacji maczał palce słynny Giorgetto Giugiaro, więc właściciele Cordoby mogą się pochwalić tym znajomym.

Zmiana typu nadwozia w stosunku do Ibizy nie pogorszyła właściwości jezdnych, które są zaletą tego modelu. Zastosowano tu sprawdzone zawieszenie, czyli kolumny MacPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Belka skrętna wydaje się zupełnie nieśmiertelnym rozwiązaniem; znajduje się chociażby w Hondzie Civic VIII w wersji 5-drzwiowej. Dzięki takiej konstrukcji Cordoba często prowadzi się tak dobrze (a może i lepiej) niż obecnie produkowane miejskie sedany. Co prawda ten model, tak jak spokrewniona Ibiza, przy wyższych prędkościach ma tendencję do podsterowności, ale auto informuje o tym natychmiastowo, dając kierowcy odpowiednio dużo czasu na interwencję.

Oczywiście zmiana nadwozia to nie tylko zmiana wyglądu. Bagażnik Cordoby jest bardzo duży jak na samochód segmentu B. 455 l to wynik zasługujący na pochwałę, tym bardziej że tę przestrzeń można jeszcze powiększyć poprzez złożenie tylnej kanapy, co daje aż 762 l. Pamiętajmy, że to praktycznie nadal mała Ibiza, której dołożono trochę blachy z tyłu. Przestronności jednak zdecydowanie brakuje na tylnej kanapie, gdzie nie powinny zajmować miejsca osoby wysokie. Kierowca i pasażer siedzący z przodu nie powinni za to bardzo na brak przestrzeni narzekać.

W 1999 roku Seat wprowadził modyfikacje do swojego sedana klasy B. Lifting był gruntowny. Podobnie jak w przypadku Ibizy niektórzy uważają, że poliftingowa Cordoba to jej kolejna generacja. Zmieniły się przód, tył i wnętrze. Wprowadzono doskonale znany fanom marki potrójny grill, zmieniono kształt przednich lamp, tylne zmodyfikowano zupełnie, rozciągając je na nową klapę bagażnika. Na środku niej samej zagościła duża „eska” Seata. Wszystkie zmiany korzystnie wpłynęły na design Cordoby, harmonizując jej sylwetkę.

Zmian doczekała się też paleta oferowanych silników, wycofano silnik 2,0, zastępując go mniejszą, ale turbodoładowaną jednostką 1,8. Cordoba występowała w wersji Cupra, która początkowo dysponowała silnikiem 2,0 (potem 1,8 Turbo).

Sedan to niejedyny typ nadwozia Cordoby, w którym mogli ją kupić klienci. Od 1996 roku w salonach dostępna była wersja kombi, nazwana Cordoba Vario. Nie porywała stylistyką, wyglądała na dość ociężałą. Kompensowała to jednak funkcjonalnością, typową dla nadwozia kombi.
Ciekawą wersją była Cordoba SX, czyli faktycznie 2-drzwiowe coupé.

Co warte podkreślenia, Cordoba w specyfikacji WRC ścigała się na rajdowych odcinkach specjalnych. Silnik w tej wersji z niecałych 2 l pojemności generował moc ponad 300 KM, zawdzięczając to turbosprężarce. Mimo że Cordoba WRC nie odniosła wielu sukcesów, sam fakt występowania w stawce rajdówek samochodu Seata dodawał jego modelowi smaczku.

3.78
Ocena na postawie 142 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSEAT
ModelSEAT Cordoba
Produkcja od1993
Produkcja do1999

Wybrane wersje SEAT Cordoba 1 generacji

Inne generacje SEAT Cordoba

Inne modele SEAT

Oceny użytkowników (93)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5

SEAT Cordoba 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Seat Ateca po liftingu już w salonach. Polskie ceny modelu

... Kompaktowy SUV Seata w odświeżonym wydaniu właśnie wjeżdża do polskich salonów. Auto zyskało nowy wygląd i kilka dodatkowych opcji wyposażenia. Co jednak ważne, nie wpłynęło to znacząco na ceny modelu. ... Seat Ateca zadebiutował w 2016 roku. Po ...

miesiąc temu

Test nowej hybrydy Škoda: Superb iV

Lew zaryczał po raz czwarty, czyli nowy Seat Leon

... Milion sprzedanych egzemplarzy. Takim wynikiem może pochwalić się Seat Leon trzeciej generacji. Pod koniec lutego premierę miał nowy Leon. Sprawdziłem, czym może pochwalić się czwarta generacja hiszpańskiego kompaktu. ... właśnie nową generację ...

7 miesięcy temu

Nowy Seat Leon tańszy niż Golf i Octavia. Ceny modelu w Polsce

... Po kilku miesiącach od światowej premiery czwarta generacja najpopularniejszego modelu Seata debiutuje w polskich salonach. Nowy Leon jest dojrzalszy i lepiej wyposażony od poprzednika, a przy tym niewiele droższy. Za podstawową odmianę ...

5 miesięcy temu

Seat zapowiada Atecę po liftingu. Czego się spodziewać?

... Po 4 latach od debiutu Seat zdecydował się odświeżyć swojego kompaktowego SUV-a. Ateca, bo o niej mowa, doczeka się nowej twarzy już niebawem. Czy upodobni się do Leona i Tarraco? ... Ateca to jeden z najpopularniejszych modeli Seata, a przy ...

3 miesiące temu

Seat Alhambra zostaje na rynku. Plotki okazały się nieprawdziwe

... Prawie uśmiercono Seata Alhambrę. Jak donosiły zachodnie media, produkcja jednego z ostatnich vanów na rynku miała zostać zakończona na dniach. Polski importer informuje jednak, że nic podobnego nie ma miejsca. ... "Jeden z brytyjskich ...

6 miesięcy temu

Seat Tarraco FR już w salonach. Jak kształtują się polskie ceny?

... Seat Tarraco w ostrzejszej wersji FR dołączył już do polskiej oferty. To atrakcyjnie wyglądający SUV dla większych rodzin. Czym różni się od standardowych odmian i ile trzeba za niego zapłacić? ... Seat uzupełnił gamę modelu Tarraco o ciekawie ...

6 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie