Ford Mustang 3 generacji

Generacja
Ford Mustang 3 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Ford Mustang to legendarny amerykański samochód sportowy. Od kilku lat borykał się z problemami z osobowością wynikającymi z kryzysu paliwowego, który dotknął Stany Zjednoczone na początku lat 70. Trzecia generacja, która weszła do produkcji w 1979 roku, była - można powiedzieć - apogeum dramatu tego modelu. Wszelkie podobieństwo do pierwszej generacji zniknęło. Nowy Mustang był zeuropeizowany.

Okrągłe lampy zastąpiły wielkie, kanciaste klosze, całe nadwozie nabrało nowoczesnych jak na tamte czasy kształtów. Miejsce owalnego grilla zajęła mała, gładka atrapa. Wersje nadwozia to coupé, liftback oraz kabriolet. Na początku produkcji drugiej generacji Mustanga dostępna była też jedna edycja specjalna – Ghia. Niedługo później wprowadzono wersję Cobra.

Gamę silników otwierała benzynowa jednostka Pinto o pojemności 2,3 l i mocy 88 KM. Nieco więcej mocy rozwijała Cologne V6 2,8 l – 109 KM. Listę motorów zamykało V8 Windsor o mocy nieco ponad 140 KM i pojemności 4,9 l. W połowie roku 1979 wprowadzono czterocylindrowy silnik 2,3 turbo. Ze względów ekonomicznych był on dobrym rozwiązaniem, ponieważ przy mniejszym spalaniu zapewniał podobne osiągi do ogromnego V8. Modele wyposażone w najmocniejsze jednostki – V8 oraz turbodoładowane, mogły być opcjonalnie wyposażone w twardsze zawieszenie TRX. W związku z kolejnym kryzysem paliwowym największy motor – o pojemności 4,9 l – został wycofany, a na jego miejsce wprowadzono nieco mniejszą widlastą ósemkę o pojemności 4,2 l.

W 1982 roku Ford podjął próbę ożywienia Mustanga jako sportowego samochodu i wprowadził odmianę GT, w której pojawił się jeszcze nie tak dawno wycofany silnik V8 4,9. Nie była to jednak ta sama jednostka, która trafiała do wcześniejszych roczników. Przeszła ona modyfikacje – wprowadzono nowe zawory i zamontowano rozrząd o bardziej agresywnej charakterystyce, poprawiono przepływy gazów w układzie dolotowym i wydechowym. W tym samym roku wycofano ze sprzedaży odmianę Cobra, a V6 o pojemności 3,8 l zastąpiono rzędową szóstką 3,3 l.

W 1983 roku Mustang przeszedł gruntowny facelifting, dzięki któremu nabrał bardziej aerodynamicznych kształtów. Zmieniono przednie i tylne światła. Całość upodobniono do pozostałych ówczesnych modeli Forda. W palecie dostępnych silników znowu nastąpiły zmiany. Mustang GT był teraz dostępny z silnikami o mocy 175 KM, a turbodoładowana jednostka 2,3 otrzymała wtrysk paliwa, co pozwoliło wydobyć z niej 145 KM. Na 20. urodziny Mustanga w 1984 roku Ford wypuścił limitowaną do 5260 egzemplarzy edycję G.T.350. Nazwa nawiązywała do pierwszego modelu powstałego przy współpracy z firmą Shelby. Niestety, w rzeczywistości samochód miał niewiele wspólnego z legendarnym sportowym modelem. Pod maskę trafiały dwie jednostki: 2,3 l turbo lub V8 o pojemności 4,9 l. W tym samym roku wycofano zawieszenia TRX i zastąpiono je nowym układem - Quadra Shock.

Kolejną specjalną odmianą tego Forda, jednocześnie najmocniejszą był Mustang SVO. Produkowany przez dwa lata (do 1986 roku) pojazd miał pod maską 2,3-litrową jednostkę turbo, która generowała 175 KM. W 1985 roku jej moc zwiększono do 205 KM. Zdecydowano się też wprowadzić do SVO lepsze zawieszenie i skuteczniejsze hamulce.

W 1985 roku odmiana GT otrzymała nowe głowice cylindrów: E5AE oraz bardziej sportowe krzywki w rozrządzie. Dzięki temu V8 z tej wersji rozwijało 210 KM. Była to ostatnia widlasta ósemka pod maską Mustanga wyposażona w gaźnik.

W 1987 roku małe sportowe auto Forda przeszło drugi lifting, który uczynił go jeszcze bardziej aerodynamicznym. Ponownie odświeżono gamę dostępnych jednostek. Zniknął z niej 2,3-litrowy silnik V6, pozostawiono jedynie 4-cylindrowy motor oraz 4,9 V8. 2,3-litrowa jednostka z turbodoładowaniem otrzymała nowe głowice, dzięki czemu możliwe było zwiększenie jej mocy do 225 KM. Rok później wprowadzono nadwozie typu targa.

W 1993 roku nowo powstały oddział Forda odpowiedzialny za pojazdy o podwyższonych osiągach - SVT, stworzył model SVT Cobra, który z 5-litrowego V8 generował 235 KM oraz 380 Nm momentu obrotowego. Na rynek w tym samym roku weszła również Cobra R, wyposażona w sprawniejsze hamulce, zawieszenie firmy Koni oraz pozbawiona tylnej kanapy.

W 1993 zakończono produkcję trzeciej generacji Mustanga. Chciano to zrobić już wcześniej. Przygotowane było nawet auto, ale weszło do produkcji jako nowy model – Probe.

Ford Mustang III jest trudno dostępny na polskim rynku, mało kto decyduje się też na jego sprowadzenie do kraju. Niestety, dotyczy go problem typowy dla Fordów produkowanych w tamtym okresie – korozja nadwozia. Na pochwałę zasługują natomiast silniki. Mimo że niektóre są nieco za słabe nawet jak na tak nieduże auto, to w większości zapewniają przyzwoite osiągi.

4.92
Ocena na postawie 30 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Mustang
Produkcja od1978
Produkcja do1993

Wybrane wersje Ford Mustang 3 generacji

Inne generacje Ford Mustang

Inne modele Ford

Ford Mustang 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Czy opłaca się kupować nowe opony zimowe w naszym klimacie?

Fordy Puma, Kuga i Explorer w Polsce. Co przyniesie przyszłość?

... 5 grudnia odbyła się polska premiera 3 ważnych modeli Forda, które do oferty wejdą w 2020 roku. Są to miejski crossover Puma, kompaktowy SUV o znanej nazwie Kuga oraz największe auto osobowe marki - pełnowymiarowy SUV Explorer. Dowiedzieliśmy ...

2 dni temu

Ford Mustang BLP - wspaniałe barwy i 800 KM pod maską

... Niebiesko-pomarańczowe barwy Gulf to prawdopodobnie jeden z najczęściej występujących wyścigowych motywów. Prawie każde auto wygląda w nich dobrze, czego przykładem jest prezentowany, 800-konny Ford Mustang BLP. ... dealerskiej Forda. 32326 ...

4 miesiące temu

Ford Focus Active teraz także w topowej wersji Vignale

... Active to jedna z ciekawszych odmian nowego Forda Focusa, która dzięki większemu prześwitowi i dodatkowym osłonom nadwozia prezentuje się całkiem bojowo. Jest to wariant, który w wielu przypadkach ... Vignale to nazwa zarezerwowana dla najlepiej ...

2 dni temu

Ford Mondeo Hybrid Kombi: ekologia nieco przyćmiła jego zalety

... Obecna generacja Forda Mondeo gości na rynku już od 5 lat i po tym czasie producent zdecydował się na lifting. Jedną z nowości jest oferowanie wersji hybrydowej jako kombi. Takie zestawienie powinno zaowocować niemal idealnym autem rodzinnym na ...

wczoraj

Ford Mustang z klocków LEGO. Klasyk wjeżdża na sklepowe półki

... Jeśli nie możesz pozwolić sobie na klasycznego Mustanga, LEGO ma dla ciebie alternatywę. Duńczycy wprowadzają na rynek Forda Mustanga z 1967 roku w nadwoziu fastback. Od razu widać, że tworzyli go pasjonaci. ... jest całkiem nieźle odwzorowana – ...

9 miesięcy temu

Replika Forda GT40 z filmu "Le Mans ‘66” na sprzedaż

... Większość osób wzdryga się na słowo "replika”, widząc przed oczami nieudolne próby naśladowania superaut, które mocno odstają od oryginałów. Inaczej jest jednak w przypadku filmowego Forda GT40 ... Mustanga GT500 "Eleanor”, pod młotek trafi ...

2 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie