Toyota Prius 4 generacji

Generacja
Toyota Prius 4 generacji Zobacz 5 zdjęć

Toyota Prius czwartej generacji zadebiutowała podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2015 roku. Zdaniem japońskiego producenta to największy przełom w samochodach hybrydowych tej marki. Przełomem tym ma być nowa platforma oznaczona jako TNGA, na której powstaną nowe modele, a zaprezentowany pół roku później crossover CH-R również bazuje na tej platformie.

Nowością w Priusie jest stylistyka, która z jednej strony nawiązuje do wodorowej Mirai, a z drugiej do nowego Aurisa, ale jest jeszcze bardziej śmiała. Dynamiczne cięcia i płaszczyzny to ogromny powiew świeżości w momencie, gdy Prius trzeciej generacji trochę się już zestarzał. Toyota proponuje auto, które ma być nie tylko wydajne, z czego ten model słynie, ale również przyjemne w prowadzeniu.

Nowa platforma TNGA pozwoliła na lepszą aranżację wnętrza i zwiększyła sztywność nadwozia o 60 procent. Udało się to osiągnąć dzięki 6-krotnie większemu wykorzystaniu tłoczonych na gorąco blach z wysokowytrzymałej stali. Udział masowy tego materiału wzrósł z 3 do 19 procent. Nowe jest zawieszenie tylne oparte o konstrukcję dwuwahaczową. Popracowano nad precyzją adaptacyjnego układu kierowniczego.

Wnętrze stało się przestronniejsze i lepiej wykonane. Choć Prius jest samochodem kompaktowym, pod względem przestrzeni w kabinie może nawiązywać do modeli klasy średniej. To samo można powiedzieć o bagażniku, który standardowo mieści 502 litry. Nadwozie jest dłuższe o 60 mm, szersze o 15 mm i niższe o 20 mm od poprzedniej generacji. Dzięki wymiarom i nowej stylistyce nadwozia udało się uzyskać wynik oporu powietrza na poziomie 0,24 Cx – wcześniej było to 0,25.

Toyota poprawiła wygląd deski rozdzielczej i tablicy wskaźników. Wszystkie dane i grafiki są wyświetlane na ekranie TFT o przekątnej 4,2 cala w wysokiej rozdzielczości. Nowy Prius otrzymał także nowocześniejszy wyświetlacz projekcyjny HUD. Automatyczna klimatyzacja została wzbogacona o poprawiającą wydajność funkcję S-Flow. Wykrywa ona, czy siedzenia pasażerów z przodu i z tyłu są zajęte i dostosowuje kierunek nawiewu do potrzeb osób znajdujących się we wnętrzu, pomijając puste siedzenia.

Dużo zmieniło się w układzie napędowym, który jest wciąż najważniejszym obszarem tego modelu. Udoskonalono zarówno napęd spalinowy jak i elektryczny. Silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra uzyskał 40-procentową sprawność cieplną. Generuje w nowym Priusie 98 KM i 142 Nm. Nowy napęd hybrydowy osiąga moc systemową 122 KM za sprawą 72-konnego motoru elektrycznego. Elementy układu hybrydowego zostały gruntownie przeprojektowane. Moduł złożony z przekładni planetarnej i silnika elektrycznego jest o 12 procent mniejszy i o 5 procent lżejszy. Nowa konstrukcja pozwoliła ograniczyć straty energii o 20 procent i o taką samą wartość obniżono straty energii w jednostce sterującej PCU, która jest teraz o 33 procent mniejsza i o 11 procent lżejsza.

Ograniczono objętość baterii niklowo-wodorkowych o 10 procent, co pozwoliło umieścić je pod tylną kanapą, a tym samym pozwoliło to wygospodarować więcej miejsca na bagaż. Jednocześnie dzięki wyższej gęstości energii umożliwiają one efektywniejsze wspomaganie jednostki benzynowej pracą silnika elektrycznego. Do poprawy spalania przyczynił się także system recyrkulacji spalin, który jest mniejszy o 20 procent i wydajniejszy o 24 procent.

Dzięki powyższym zmianom, nowy Prius przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 s, czyli szybciej o 0,7 s w porównaniu z poprzednim modelem. Maksymalna prędkość to 180 km/h. Według danych katalogowych zużywa od 3,3 do 3,6 l paliwa na 100 km, zależnie od średnicy felg i niezależnie od warunków jazdy.

Wraz z nowym modelem zadebiutował również ulepszony pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. W jego skład wchodzą: system monitorowania martwego pola w lusterkach, układ zapobiegania zderzeniom z pieszymi i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Toyota Prius może być także wyposażona w aktywny tempomat i system automatycznego parkowania. Cena modelu na polskim rynku na początku 2016 roku została ustalona na 119 900 zł za wersję Active.

4.09
Ocena na postawie 10 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Prius
Produkcja od2015
Produkcja do2017

Wybrane wersje Toyota Prius 4 generacji

Inne generacje Toyota Prius

Inne modele Toyota

Toyota Prius 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Używana Toyota Prius III w pigułce. Idealna alternatywa dla diesla

... Nie stać cię na nową hybrydę, a chciałbyś mieć takie auto w miarę młode i bezawaryjne? Toyota Prius III wydaje się być ideałem. Sprawdzamy, czy to dobra propozycja. ... Roczniki: 2009-2015 Ceny rynkowe: 30 000-60 000 zł Awaryjność: niska Koszty ...

8 miesięcy temu

Jak przygotować się do zimy? Kilka prostych czynności już robi dużą różnicę

Toyota Prius TRD. Japoński misz-masz

... Hybryda po tuningu? Dlaczego nie? Istnieje przecież wiele sportowych, mocnych aut hybrydowych. Niestety Toyota Prius zdecydowanie do nich nie należy. Nie przeszkodziło to jednak japońskim specjalistom w przeprowadzeniu kilku modyfikacji. ... TRD ...

11 miesięcy temu

Oryginalna Toyota Supra MkIV na sprzedaż za astronomiczną kwotę

... Kult Toyoty Supry jest nie do podważenia – towarzyszyła motoryzacyjnym maniokom niemal wszędzie: od serii filmów „Szybcy i Wściekli”, przez różne wyścigowe gry wideo, aż po bezkresne pola tuningu ... Toyota Supra 4. generacji jest uwielbiana ...

2 tygodnie temu

Toyota Supra AC Schnitzer. Japońsko-niemiecka mieszanka

... Nowa Toyota Supra trafiła w ręce specjalistów od tuningu. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że nie jest to żadna z japońskich firm, lecz uznany niemiecki warsztat słynący z modyfikacji BMW. Mowa oczywiście o AC Schnitzer. ... Czy ...

tydzień temu

Toyota Prius z napędem na cztery koła. Trafi również do Polski

... Czy hybrydowa Toyota Prius może być lepsza? Okazuje się, że tak. Właściwie to nie wiadomo po co, ale otrzyma napęd na cztery koła. Jedno jest pewne – będzie jeszcze droższa. ... Na targach Los Angeles Auto Show debiutuje Toyota Prius z napędem ...

dawno temu

Toyota Corolla 1.8 Hybrid LPG: już taniej nie pojedziesz

... Jeżeli szukasz naprawdę ekonomicznych rozwiązań i taniego w utrzymaniu samochodu, już dziś warto pomyśleć o hybrydzie. Jednak tej propozycji nic nie przebije – przejechanie 100 km hybrydową toyotą corollą kosztuje zaledwie 12-14 zł. ... ...

3 tygodnie temu

Toyota Prius I: samochód, który wyznaczył kierunek w XXI wieku

... Dwadzieścia lat temu był wynalazkiem. Przekombinowanym i zbyt drogim, a do tego brzydkim autem z ryzykownym układem napędowym. Dziś, gdy wszyscy oswoili się z hybrydami, pierwsza Toyota Prius powoli ... drugiej generacji, to nie stało w żadnym ...

dawno temu

3500 km z hybrydą. Podsumowanie testu Toyoty Prius Hybrid Plug-in

... Po miesięcznym teście Toyoty Prius przyszedł czas podsumowań. Auto odwdzięczyło się nie tylko radykalnie niskim spalaniem, ale też wysokim komfortem podróżowania. Jednak kluczowe jest pytanie: ile naprawdę pali hybryda plug-in? ... 1938Toyota ...

dawno temu

Toyota RAV4 Prime to hybryda plug-in o mocy aż 306 KM

... Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Toyota nareszcie oficjalnie pochwaliła się modelem RAV4 w hybrydowej odmianie plug-in. Auto wyróżnia się nie tylko możliwością ładowania z gniazdka i podróżowania wyłącznie na prądzie. Prawdziwym ...

3 tygodnie temu

Toyota Yaris czwartej generacji. Najważniejsza jest hybryda

... Miejski samochód z Japonii w nowej odsłonie zmalał zamiast urosnąć, a najważniejszym silnikiem ma być jednostka o pojemności 1,5 l. Yaris czwartej generacji może być w Polsce sukcesem. ... Podczas prezentacji w Amsterdamie Toyota odsłoniła ...

2 miesiące temu

Toyota Land Cruiser doczekała się 10 mln egzemplarzy

... Toyota Land Cruiser to bez wątpienia jedna z największych motoryzacyjnych legend. Świetna terenówka, która od niemal 70 lat dzielnie służy na najtrudniejszych trasach całego globu. Auto powstało już w 10 mln egzemplarzy, a w planach są już ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie