Chevrolet Corvette C2

Generacja
Chevrolet Corvette C2

Po sukcesie pierwszej generacji Chevroleta Corvette amerykański producent postanowił iść za ciosem i w 1962 roku wprowadził do produkcji generację C2, zwaną również Sting Ray. Sprzedaż rozpoczęto w 1963 roku. Przez długi czas Chevrolet nie mógł się zdecydować, jak ma wyglądać nowy, sportowy wóz – przedstawiono kilka samochodów koncepcyjnych. Ostatecznie Corvette ma futurystyczny jak na tamten okres wygląd. Dostępny był w nadwoziu typu coupé oraz kabriolet.

Nadwozie Corvette C2 otrzymało charakterystyczne, muskularne nadkola, wystające nad maskę. Przez maskę ciągnął się podłużny garb, kryjący potężniejsze niż we wcześniejszej odmianie jednostki. W odmianie coupé zastosowano wyraźnie przedzieloną tylną szybę. Rozwiązanie to jest jednym z bardziej charakterystycznych elementów karoserii tego auta. Nowe pokolenie amerykańskiej legendy było lżejsze od poprzednika, więc poprawiło się prowadzenie i przyspieszenie. Przednie światła kryły się w zamykanych pokrywach. W 1964 roku z maski zniknęły dwa wloty powietrza. Wprowadzono również kilka innych, kosmetycznych zmian. Dotknęły one nie tylko karoserii, ale również wnętrza. W tym samym roku Sting Ray został pozbawiony dzielonej szyby tylnej. Zamiast niej wprowadzono jedną, ukształtowaną do nadwozia szybę. Rok później ponownie wygładzono maskę, pozostawiając resztę samochodu niemal niezmienioną.

W nowym Chevrolecie Corvette zrezygnowano z rzędowego, sześciocylindrowego silnika. Najmniejszą jednostką dostępną w generacji C2 było V8 o pojemności 5,4 l. W zależności od rocznika oferowana była ona równolegle w różnych wariantach mocy. Najsłabszą, 250-konną odmianę produkowano w latach 1963–1965. O dwa lata dłużej dostępna była wersja o mocy 300 KM. Jedynie przez pierwszy rok produkcji Corvette C2 to V8 występowało również w wariancie 340-konnym. O 10 KM więcej miała odmiana produkowana w latach 1965–1967. Najmocniejsza wersja tego silnika, generująca 365 KM sprzedawana była przez dwa lata: w 1964 i 1965. Ten sam motor, tyle że z wtryskiem paliwa, w 1963 roku miał moc 360 KM, a w latach 1964 i 1965 aż 375 KM. Jednocześnie z wycofaniem z produkcji tego silnika na wiele lat z Corvette zniknął układ wtrysku paliwa.

Najmocniejsze jednostki, jakie trafiały pod maskę generacji C2, to V8 Big-Block. Nie były one jednak dostępne od początku produkcji Corvette C2. Dopiero w 1965 roku wprowadzono V8 o pojemności 6,5 l i mocy 425 KM. Ta sama moc oferowana była również w 1966 roku, ale generowana już przez zwiększony motor. Ten sam, większy silnik (7-litrowy) w latach 1966 i 1967 miała moc 390 KM, a w ostatnim roku produkcji, w odmianie Tri-Power, wyposażonej w potrójny gaźnik na tylną oś trafiało 400 oraz 435 KM.

Zarówno odmiana ze składanym dachem, jak i coupé sprzedawały się niemal tak samo, pomimo że odmiana zamknięta kosztowała więcej. Przez cały okres produkcji sprzedaż utrzymywała się na niemal identycznym poziomie każdego roku. Wynosiła w przybliżeniu 22 000 egzemplarzy rocznie. Największym sukcesem był rok 1966 – wówczas nabywców znalazło aż 27 720 sztuk tego samochodu. Łącznie z linii produkcyjnych zjechało 117 964 Corvette C2. Produkcję zakończono w 1967 roku.

Co ciekawe, główny inżynier odpowiedzialny za model Corvette – Zora Arkus-Duntov, postanowił stworzyć lżejszą odmianę tego sportowego auta. Miała ona stanowić odpowiedź na Shelby Cobra Forda. Projekt zakładał wyprodukowanie 125 egzemplarzy modelu Corvette Grand Sport, które miałyby brać udział w różnych seriach wyścigowych. Niestety, dyrekcja General Motors dowiedziała się o tajnym projekcie i Duntov zdążył wyprodukować jedynie 5 egzemplarzy lekkiego Chevroleta Corvette. Wszystkie dotrwały współczesnych czasów.

Corvette C2 zapewnia znacznie lepsze prowadzenie oraz osiągi niż poprzednia generacja tego modelu, dlatego jeśli ktoś zdecyduje się na zakup tego samochodu, dostanie prawdziwie sportowe auto. Niestety, niełatwo znaleźć na rynku wtórnym Chevroleta Corvette drugiej generacji. Trzeba się też liczyć z tym, że wszelkie awarie będą bardzo problematyczne – części trudno zdobyć, jednocześnie niewiele firm w Polsce potrafi fachowo zająć się klasycznym amerykańskim samochodem.

4.84
Ocena na postawie 37 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChevrolet
ModelChevrolet Corvette
Produkcja od1963

Wybrane wersje Chevrolet Corvette C2

Inne generacje Chevrolet Corvette

Inne modele Chevrolet

Chevrolet Corvette C2: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie