Chevrolet Corvette C3

Generacja
Chevrolet Corvette C3

Chevrolet Corvette trzeciej generacji został oparty na samochodzie koncepcyjnym Mako Shark II. W nawiązaniu do poprzedniego pokolenia nowy Corvette dostał wystające do góry nadkola, zamykane przednie reflektory oraz charakterystyczne, podwójne tylne światła. Sam koncept był od wersji produkcyjnej nieco bardziej napompowany, a przedni pas miał bardziej ostry kształt, co oczywiście ze względów bezpieczeństwa musiało zostać poprawione przed wejściem samochodu na rynek. Co ciekawe, Chevrolet chciał utrzymać w tajemnicy wygląd samochodu aż do dnia premiery, ale się to nie udało. Nowa seria samochodów zabawek firmy Mattel – Hot Wheels, została wprowadzona do sprzedaży kilka tygodni przed ujawnieniem modelu sportowego. Niestety, należał do niej samochód nazwany Custom Corvette, zatwierdzona przez General Motors mała replika Corvette 1968.

Sylwetka Corvette C3 ma wzorcowy kształt sportowego samochodu. Sprawia wrażenie bardzo długiej i przysadzistej, maska ciągnie się, mogłoby się wydawać – w nieskończoność. Wszystkie kształty są ostre i muskularne. Szyba o charakterystycznym kształcie z poprzedniej generacji została zastąpiona pionowym, małym oknem. C3 dostępna była zarówno w odmianie kabriolet, jak i coupé. Tym razem jednak wersja z twardym dachem została wyposażona w dach typu T-top, ze zdejmowanymi panelami i chowaną tylną szybą. By poprawić rozkład masy między przodem a tyłem, akumulator umieszczono za siedzeniami. W wyposażeniu oferowano między innymi układ odmrażania tylnej szyby, radio AM/FM oraz alarm antywłamaniowy.

Przez pierwsze dwa lata produkcji (1968 i 1969) nie zaszły szczególne zmiany w wyglądzie auta. Dopiero w 1970 roku nieco przemodelowano przednie światła, a wewnątrz wymieniono fotele i dodano wstawki z drewna. Rok 1971 był przełomowy pod kątem liczby montowanych instalacji klimatyzacyjnych w modelach Corvette. Większość egzemplarzy zjeżdżających z linii produkcyjnych miała ją w wyposażeniu. W 1973 roku nastąpiły znaczne zmiany – zrezygnowano z chromowanych przednich zderzaków, rok później zniknęły również z tyłu. Przemodelowano wtedy kształt pasa tylnego – stał się on bardziej smukły. Od rocznika ’73 zaczęto również standardowo zakładać w Corvette opony radialne, co znacząco wpłynęło na redukcję hałasu podczas jazdy oraz poprawiło prowadzenie. W roku 1975 zaczęto stosować elektronicznie sterowane obrotomierze, a na szybkościomierzu pojawiły się dodatkowe, mniejsze wartości prędkości w jednostkach metrycznych. Do układu wydechowego trafił wtedy katalizator. W 1977 roku standardem stało się wnętrze wykończone skórą. Rok później do sylwetki Corvette powróciła tylna szyba o charakterystycznym, wygiętym kształcie, dzięki czemu poprawiła się aerodynamika, a przestrzeń na bagaże za tylnymi siedzeniami znacznie wzrosła. Dwa lata później przemodelowano maskę oraz zderzaki tak, by jeszcze bardziej ulepszyć przepływ powietrza po karoserii.

Początkowo najmniejszą jednostką dostępną w Corvette C3 było V8 o pojemności 5,4 l i mocy 300 KM, która później wzrosła do 350 KM. Jej kadencja trwała zaledwie dwa lata i później, w latach 1969–1980 najmniejszym silnikiem była widlasta ósemka o pojemności 5,7 l, generująca w zależności od wersji od 165 do 370 KM. W 1980 roku montowano najmniejszą jednostkę, jaka kiedykolwiek trafiła pod maskę tego modelu. Było to 5-litrowe V8 LG4 o mocy 180 KM. Do sztandarowych pojemności należały V8 Big-Block o rozmiarach 7 l oraz 7,4 l. Najmocniejsza z nich, 427 Big-Block Tri-Power V8 generowała 435 KM. Łącznie przez nadwozie modelu C3 w ciągu całego okresu produkcji przewinęły się aż 34 wersje silników.

Trzecia generacja Chevroleta Corvette doczekała się trzech wersji specjalnych. Pierwszą z nich była przedstawiona w 1969 roku Corvette ZL1. Charakteryzowała się przede wszystkim niesamowitym silnikiem V8 o pojemności 7 l, generującym 430 KM. Wyprodukowano przypuszczalnie jedynie trzy egzemplarze tej odmiany – żółte, białe i czerwone coupé. Po trzecim z nich słuch zaginął po teście przeprowadzonym przez magazyn Car and Driver.

Druga wersja specjalna to linia ZR1 oraz ZR2 produkowana w latach 1970–1972. Pierwsza z nich wyposażona była w silnik LT-1 oraz sportowe zawieszenie. Wyprodukowano jej jedynie 53 sztuki. Pod maskę drugiej trafiała natomiast jednostka LS-6. W 1971 roku na rynek weszło 188 samochodów z tym silnikiem, lecz tylko 12 z nich było wyposażonych w pakiet ZR-2.

Trzecia edycja specjalna Corvette C3 to Collector Edition z 1982 roku. Był to w tych czasach najdroższy wariant w historii tego samochodu. Wyróżniały go specjalny kolor, felgi oraz podnoszona tylna szyba (jak w nadwoziu typu liftback). To ostatnie rozwiązanie mogło stanowić zapowiedź nadchodzącego modelu C4.

Model C3 osiągnął ogromny sukces. Przez cały okres produkcji, w latach 1968–1982, sprzedano aż 542 741 egzemplarze tego samochodu. Obecnie na rynku wtórnym samochodów w Polsce nietrudno znaleźć Corvette C3. Należy jednak dokonać uważnych oględzin samochodu przed zakupem, ponieważ są to już auta leciwe, długo eksploatowane, a właściciele ze względu na trudną dostępność części w Polsce często stosują prowizoryczne rozwiązania.

4.44
Ocena na postawie 14 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChevrolet
ModelChevrolet Corvette
Produkcja od1968
Produkcja do1969

Wybrane wersje Chevrolet Corvette C3

Inne generacje Chevrolet Corvette

Inne modele Chevrolet

Chevrolet Corvette C3: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie