Chevrolet Camaro 1 generacji

Generacja
Chevrolet Camaro 1 generacji Zobacz 8 zdjęć

Chevrolet Camaro I

Chevrolet Camaro pierwszej generacji wszedł do produkcji w 1966 roku, a do sprzedaży został wprowadzony jako model rocznikowy 1967. Pony car General Motors miał być odpowiedzią na małe, sportowe auto Forda – Mustanga, które odniosło ogromny sukces już na samym początku produkcji. Konstrukcja Camaro opiera się na platformie F. Dzięki zastosowaniu wspólnych części z modelem Chevy II Nova zredukowano koszty produkcji sportowego Chevroleta.

Z zewnątrz Camaro to bardzo poprawne stylistycznie auto. Gładkie linie poprowadzono wzdłuż nadwozia tak, by nadać mu muskularny wygląd. Z tyłu umiejscowiono poziomo zorientowane światła, a z przodu okrągłe lampy. Nadwozie sprzedawano w dwóch odmianach – coupé oraz kabriolet. Wnętrze było równie proste jak zewnętrzna część auta. Chevrolet musiał zaoferować konkurencję dla Mustanga w korzystnej cenie.

Początkowo Camaro występowało w trzech odmianach oprócz podstawowej. RS był pakietem stylistycznym obejmującym ukrycie przednich świateł za poszerzonym grillem, zmodyfikowane tylne światła oraz oznaczenia RS. Nie zawierał on żadnych zmian mechanicznych. Odmiana SS wyposażona była w większe silniki – 5,7 i 6,5 l. W skład tego pakietu wchodziły również zmiany stylistyczne – pasy ciągnące się przez całą długość samochodu, zmieniony przedni zderzak, inny niż w podstawowej wersji wlew paliwa oraz przycisk klaksonu. Najrzadszą odmianą było Camaro Z/28. Co ciekawe, niektórzy klienci nawet nie wiedzieli o jej istnieniu, ponieważ nie była wymieniana w katalogach. Mowa o dopuszczonej do ruchu wyścigowej odmianie Camaro. Widlasta ósemka o pojemności 4,9 l z Camaro Z/28 została przystosowana do zawodów serii Trans Am. Sprzedano jedynie 602 egzemplarze Z/28 z roku 1967. Łącznie pierwszy rocznik sportowego Chevroleta znalazł 221 306 nabywców.

Rok później na nadwoziu Camaro umieszczono światła obrysowe. Montowano je przed przednim nadkolem. W tym samym roku nieco przemodelowano przód, nadając mu ostrzejszy kształt. Rozdzielono również tylne światła. W 1968 roku w broszurach Camaro pojawiła się odmiana Z28. 235 147 egzemplarzy trafiło tego roku do klientów.

1969 był ostatnim rokiem produkcji pierwszej generacji pony cara Chevroleta. Grill nabrał jeszcze ostrzejszego kształtu niż w poprzednim roku. Zawieszenie oraz silnik pozostały niemal bez zmian. Zmodyfikowano natomiast niemal całe nadwozie. Bez zmian ostały się jedynie maska i klapa bagażnika. Camaro zyskało bardziej sportowy wygląd. Jako opcję wprowadzono hamulce tarczowe z czterotłoczkowymi zaciskami. Co ciekawe, ten układ hamulcowy pochodził z ówcześnie produkowanej Corvette. W tym samym roku General Motors zakazało Chevroletowi montować silniki większe niż 6,6 l. Ponieważ firma i tak otrzymywała ogrom zamówień na duże jednostki, korzystała z procedur stosowanych przy zamówieniach flotowych, by ominąć zakaz i wciąż sprzedawać silniki o pojemności 7 l. W ostatnim roku produkcji Camaro I oprócz standardowych odmian wyprodukowano również 69 egzemplarzy wersji ZL-1, stworzonej z myślą o wyścigach na ¼ mili.

Pierwsza generacja sportowego Chevroleta otrzymywała dwa rodzaje jednostek. Pierwszym z nich były silniki rzędowe. Sześciocylindrowe motory miały pojemność 3,8 l i moc 140 KM oraz 4,1 l i moc 155 KM. Dla bardziej wymagających dostępne były widlaste ósemki o pojemnościach zaczynających się od 4,9 l, a kończących na monstrualnych 7 l. Motory V8 generowały od 210 KM do 430 KM. Inne rozmiary oferowane przez Chevroleta to 5,0 l, 5,4 l, 5,7 l oraz 6,5 l.

Fabryczne Camaro dostępne było z trzema skrzyniami biegów. Jedyną przekładnię ręczną stanowiła skrzynia 4-biegowa. Pozostałe dwie to automaty o 2 oraz 3 przełożeniach.

Produkcję zakończono z opóźnieniem, w listopadzie 1969 roku, ponieważ inżynierowie mieli problemy techniczne z wdrożeniem nowej generacji. Camaro I było więc sprzedawane również jako auto z rocznika 1970. Co ciekawe, w gruncie rzeczy zupełnie bezpodstawnie, ponieważ nawet zgodnie z numerem VIN były to samochody z rocznika 1969

Obecnie trudno znaleźć na rynku wtórnym samochodów Camaro pierwszej generacji. Jeśli jednak uda się nabyć to auto, to trzeba pilnować stanu karoserii. Mechanicznie auto jest dosyć proste w swej konstrukcji, dlatego z jego naprawami powinien sobie poradzić każdy pasjonat z doświadczeniem. Należy jednak mieć na uwadze trudność z dostępnością oryginalnych części. Jest to jeden z powodów, dla których warto rozważyć powierzenie opieki nad Camaro profesjonalnej firmie zajmującej się klasycznymi, amerykańskimi maszynami.

5.00
Ocena na postawie 48 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChevrolet
ModelChevrolet Camaro
Produkcja od1967

Wybrane wersje Chevrolet Camaro 1 generacji

Inne generacje Chevrolet Camaro

Inne modele Chevrolet

Chevrolet Camaro 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie