Chevrolet Camaro 2 generacji

Generacja
Chevrolet Camaro 2 generacji Zobacz 7 zdjęć

Chevrolet Camaro to pony car produkowany przez General Motors. Jego druga generacja weszła do produkcji w 1970 roku. Konstrukcję samochodu wytwarzanego w Kalifornii i Ohio oparto na platformie F. Dwudrzwiowe nadwozie coupé montowano w układzie z silnikiem z przodu i napędem na tylną oś. Ponieważ Camaro II miało być ukłonem w stronę kierowców lubiących dynamiczną jazdę, zrezygnowano z nadwozia typu kabriolet. Sztywniejsza konstrukcja zamkniętego coupé zapewniała lepsze prowadzenie.

Nowe nadwozie było dłuższe, niższe i szersze niż w pierwszej generacji. To czyniło sylwetkę nowego Camaro bardziej dynamiczną. Auta znacznie różniły się od siebie stylistycznie. Nowe pony car Chevroleta nie miał już przednich lamp zintegrowanych szerokim grillem. Zamiast tego okrągłe światła zamontowano w oddzielnym zagłębieniu. Wystający grill został zwężony i rozciągnięty w pionie. Poniżej niego umieszczono pokaźnych rozmiarów przedni spojler. Z tyłu zrezygnowano z podłużnych świateł – zastąpiły je podwójne okrągłe lampy.

Wnętrze nowego Camaro było równie proste jak u poprzednika. Jednocześnie zachowano stylistyczną schludność. Zegary szybkościomierza oraz obrotomierza były duże i czytelne. By dać pasażerom wsiadającym na tylną kanapę większą swobodę, nowy fastback Chevroleta został wyposażony w stosunkowo długie drzwi. Dzięki temu nie było też konieczności montowania dodatkowych tylnych okien – szyba drzwi przednich sięgała wystarczająco daleko w tył auta. Camaro drugiej generacji wyposażano w fotele kubełkowe Strato. Opcjonalnie można było zamówić odtwarzacz kaset audio.

W 1971 roku wprowadzono drobne zmiany w stylistyce auta. Wymieniono fotele na takie ze zintegrowanymi zagłówkami. Zmieniono wówczas również gamę dostępnych jednostek. Rok później konstruktorzy byli zmuszeni wprowadzić zmiany w budowie zderzaków. W przeciwnym razie Camaro nie spełniłoby nowych norm bezpieczeństwa. Co ciekawe, w związku ze wprowadzeniem tych regulacji prawnych General Motors musiało zniszczyć 1100 niemal gotowych Camaro, gdyż nie spełniały one tych wymogów. Zarówno pierwsza, jak i druga generacja były dostępne w mocniejszych odmianach Z/28 (w pakiecie stylistycznym RS oraz pośrednim SS). W 1972 roku zmieniono to oznaczenie na Z28. W związku ze wprowadzaniem nowych norm emisji spalin w tym samym roku zredukowano również rozmiary i moce jednostek.

W 1973 roku ponownie przemodelowano zderzaki, by były one zgodne z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w Stanach Zjednoczonych. Był to też rocznik modyfikacji dźwigni zmiany biegów przekładni automatycznej. Zastosowano rozwiązanie bardziej przypominające Rally Sport Shifter z Pontiaca Firebird, umiejscawiając drążek wyżej, na konsoli środkowej. Wprowadzono również nową odmianę wyposażeniową. LT było bardziej komfortową wersją Camaro. Zastosowano w niej lepsze wyciszenie wnętrza, układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, sportowe lusterka oraz ukrywane wycieraczki.

W roku 1974 Camaro wydłużyło się o 178 mm przez zastosowanie aluminiowych zderzaków. Zmieniono również wygląd przedniego pasa. Grill zwężono, a światła osadzono w głębszych wnękach. Do końca produkcji Camaro doczekało się już tylko niedużych zmian w wyglądzie. Zderzaki ostatecznie zastąpiono pomalowanymi w kolorze nadwozia, a tylne podwójne, okrągłe światła, zastąpiono wąskimi, kanciastymi, zorientowanymi poziomo lampami.

Ponieważ Camaro drugiej generacji było produkowane przed kryzysem paliwowym i podczas samego kryzysu, paleta dostępnych w nim jednostek znacznie się zmieniała w ciągu całego okresu produkcji. Najmniejszym silnikiem dostępnym w Camaro II był rzędowy, sześciocylindrowy motor o pojemności 3,8 l, generujący moc 110 KM. Największym z kolei był motor V8 o pojemności 6,6 l i mocy wynoszącej maksymalnie 375 KM. Początkowo w katalogach Camaro znajdował się także silnik 7,4 l V8, lecz ostatecznie nie trafił on pod maski tego pony cara.

W zależności od silnika nabywca miał do wyboru jedną z dwóch skrzyń biegów. Pierwszą z nich była 3-stopniowa przekładnia automatyczna. Druga skrzynia sprzedawana w Chevrolecie Camaro drugiej generacji to 4-biegowa przekładnia ręczna.

Produkcję Camaro II General Motors zakończyło w 1981 roku. W międzyczasie konkurent, który był pierwotnym powodem powstania pony cara Chevroleta – Ford Mustang, przestał należeć do tej klasy samochodów i ze względu na postępujący downsizing stał się autem kompaktowym. Camaro zyskał dwóch nowych rywali: Plymoutha Barracudę i Dodge’a Challengera.

Camaro drugiej generacji jest równie trudno dostępne na polskim rynku wtórnym samochodów jak jego wcześniejsze pokolenie. Są to auta często bardzo zniszczone i wymagające gruntownej renowacji. Jak w przypadku większości klasycznych samochodów zza oceanu trzeba się liczyć z przeciętną dostępnością części w naszym kraju. Konieczne może być skorzystanie z usług firm zajmujących się importem tego typu komponentów ze Stanów Zjednoczonych. Kupując Camaro, należy się liczyć ze sporymi wydatkami na paliwo. Nabywcy, który się z tym pogodzi, pozostaje jedynie dbać o podzespoły mechaniczne auta i cieszyć się jazdą klasycznym amerykańskim wozem.

4.64
Ocena na postawie 18 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaChevrolet
ModelChevrolet Camaro
Produkcja od1970
Produkcja do1974

Wybrane wersje Chevrolet Camaro 2 generacji

Inne generacje Chevrolet Camaro

Inne modele Chevrolet

Chevrolet Camaro 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie