#Mazda RX-8

Mazda RX-8

RX-8 to model czteromiejscowego sportowego samochodu produkowanego w latach 2003-2011 przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation.

  • RX-8 to model czteromiejscowego sportowego samochodu produkowanego w latach 2003-2011 przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation
  • Mazda RX-8 nie była bezpośrednim następcą sportowego modelu RX-7, ale w pewnym stopniu wypełniła po nim lukę, ponieważ zapewniała najlepsze osiągi z całej palety japońskiego producenta
  • Mazda RX-8 miała nadwozie typu sedan, przez co wyglądała bardzo nowocześnie i sportowo
  • Mazda RX-8 jest cały czas rzadkością w Polsce; klienci niechętnie kupują ten samochód z powodu stereotypu o nietrwałych silnikach Wankla oraz ze względu na wysokie ceny części zamiennych
  • Pozycja za kierownicą Mazdy RX-8 była doskonała, a fotele nie dość, że były obszerne, to jeszcze zapewniały bardzo dobre trzymanie boczne
[1/5] RX-8 to model czteromiejscowego sportowego samochodu produkowanego w latach 2003-2011 przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor CorporationŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](https://commons.wikimedia.org/wiki/File:2010_Mazda_RX8_R3__09032009.jpg#/media/File:2010_Mazda_RX8_R3__09032009.jpg) autorstwa IFCAR / Wikimedia Commons Domena publiczna

Mazda RX-8 nie była bezpośrednim następcą sportowego modelu RX-7, ale w pewnym stopniu wypełniła po nim lukę, ponieważ zapewniała najlepsze osiągi z całej palety japońskiego producenta.

W przeciwieństwie do RX-7 RX-8 miała nadwozie typu sedan. Auto wyglądało bardzo nowocześnie i sportowo. Najbardziej charakterystyczny element stanowiły tylne drzwi. Po pierwsze były one znacznie mniejsze od przednich, a po drugie otwierały się w przeciwną stronę, niż otwiera się większość drzwi – "pod wiatr".

Karoseria RX-8 była znacznie dłuższa, nieco szersza i wyższa. Dzięki temu udało się wygospodarować sporą ilość miejsca na nogi pasażerów z przodu i zainstalować dwa indywidualne fotele z tyłu.

Kierowca i pasażer z przodu mogli narzekać na brak przestrzeni nad głowami tylko w przypadku, gdy byli wysokiego wzrostu. Z tyłu było już znacznie gorzej. Tam zasiąść mogli co najwyżej osobnicy średniego wzrostu, a i dla nich podróż na dłuższą metę mogła być męcząca ze względu na brak miejsca na nogi. Wysokie osoby mogły jechać z tyłu tylko w awaryjnej sytuacji. Mazda zresztą nigdy nie ukrywała, że nie jest to auto w pełni czteroosobowe, tylko raczej 2+2.

Pozycja za kierownicą była doskonała, a fotele nie dość, że były obszerne, to jeszcze zapewniały bardzo dobre trzymanie boczne. Deska rozdzielcza była łatwa w obsłudze, mimo że znajdowało się na niej sporo przycisków i pokręteł. Producent położył duży nacisk na jakość materiałów we wnętrzu. Z tego powodu skóra nie była rzadkim widokiem w kabinie. Poziom spasowania poszczególnych elementów w środku nie pozostawiał wiele do życzenia.

Pewną niedogodnością była nie najlepsza widoczność z wnętrza samochodu – dotyczyło to szczególnie widoczności do tyłu.

Podobnie jak w przypadku RX-7 Mazda postawiła na silnik z wirującym tłokiem. Była to nowa jednostka Renesis z dwoma rotorami o łącznej objętości komór spalania 1,3 l. W podstawowej wersji ta wolnossąca jednostka napędowa generowała 231 KM mocy maksymalnej przy aż 8200 obr./min i 211 Nm momentu obrotowego przy 5500 obr./min. Do wyboru była 5-biegowa manualna skrzynia biegów lub 4-biegowy automat.

Motor Renesis sprawił, że o silnikach Wankla zaczęto mówić lepiej niż do tej pory. Maździe udało się dokonać znacznego postępu w kwestii uszczelnienia tłoka, a także zużycia paliwa. Ważnym plusem nowego silnika był znaczny wzrost jego trwałości w porównaniu z poprzednikami. Doceniono jakość tego źródła napędu - w 2003 roku motor Renesis został silnikiem roku.

W późniejszym czasie pojawiła się osłabiona, bo 192-konna (w USA 215 KM) wersja Renesis. Zasilana takim motorem Mazda do 100 km/h rozpędzała się w 7,2 s i osiągała 224 km/h. W Stanach Zjednoczonych i Japonii producent sprzedawał też RX-8 z motorem o mocy 250 KM. W tej ostatniej wersji standardem była 6-biegowa manualna skrzynia biegów.

W 2009 roku Mazda dokonała restylingu wozu. Odświeżono nie tylko karoserię i kabinę, ale też stronę mechaniczną samochodu. Inżynierowie m.in. zwiększyli przełożenie przekładni głównej, dzięki czemu poprawiła się elastyczność auta.

W międzyczasie Mazda wypuściła kilka serii specjalnych RX-8, takich jak: Shinka, Evolve, PZ, Nemesis, Kuro czy 40th Anniversary. Różniły się one od siebie przede wszystkim wystrojem nadwozia i wnętrza, jednak np. Nemesis miała 192-konny silnik.

Mazda z modelem RX-8 brała też udział w różnego rodzaju wyścigach. W części z nich startowało auto z powiększonym do 1,6 l motorem Renesis.

Upływ lat i coraz ostrzejsze normy czystości spalin sprawiły, że jednostka napędowa stosowana w tym samochodzie stała się nieekologiczna. Mazda musiała więc wycofać z Europy model RX-8. Uznano też, że to dobry moment na zmianę wozu na nowy. Produkcję zakończono w 2011 roku, a według różnych źródeł Japończycy już pracują nad następcą RX-8.

Mazda RX-8 jest cały czas rzadkością w Polsce. Klienci niechętnie kupują ten samochód z powodu stereotypu o nietrwałych silnikach Wankla oraz ze względu na wysokie ceny części zamiennych.