Fiat Tempra 1 generacji to mały samochód rodzinny produkowany w latach 1990-1999 (do 1996 roku we Włoszech). Pierwotnie Fiat Tempra 1 generacji miał nosić nazwę Tipo 3, co odzwierciedlałoby fakt, że pod względem rozmiaru znajdował się między Fiatem Tipo a większym Fiatem Croma. Konstrukcja Fiata Tempry 1 generacji jest zbliżona do Lancii Dedry i Alfry Romeo 155, ponieważ opiera się na globalnej płycie podłogowej.
Co ciekawe w 1991 roku Fiat Tempra 1 generacji został wybrany samochodem roku w Irlandii w konkursie Semperit Irish Car of the Year.
Mechanika Fiata Tempra 1 generacji
Fiat Tempra 1 generacji dostępny był w wersji na benzynę z silnikiem o pojemności 1.4 l, 1.6 l i 1.8 l, a także z silnikiem dieslowym o pojemności 1.9 l z turbodoładowaniem. Początkowo modele Fiata Tempry z silnikami 1.4 i 1.6 l miały silniki gaźnicze, ale już w 1992 roku zostały wycofane ze względu na nowe europejskie regulacje dotyczące emisji spalin. W związku z tym po 1992 roku Fiat Tempra 1 generacji miał katalizatory i wtrysk elektroniczny.
Skrzynia biegów w Fiacie Tempra 1 generacji stanowiła przykład klasycznej pięciobiegowej przekładni manualnej. Nowością było zaoferowanie średniej wielkości sedana z automatyczną skrzynią biegów dostępną już wcześniej w takich modelach, jak: Fiat Uno, Fiat Panda, Fiat Ritmo.
Ciekawostką jest, że podczas premiery Fiata Tempry 1 generacji zaprezentowano także wersję kombi z dwulitrowym silnikiem i napędem 4x4.
Wyposażenie i poziom wykończenia Fiata Tempra 1 generacji
W pierwszych latach produkcji Fiat Tempra 1 generacji dostępny był w dwóch wariantach wykończenia: S i SX. Wariant SX Fiata Tempry 1 generacji wyposażony był w takie udogodnienia, jak: elektrycznie sterowane szyby, światła przeciwmgielne, zderzaki w kolorze karoserii, futurystycznie wyglądająca deska rozdzielcza czy regulowane pasy bezpieczeństwa. Możliwe było również uzupełnienie tych elementów wyposażenia o dodatkowe opcje, na przykład automatyczną klimatyzację albo szyberdach.
W kwietniu 1993 roku Fiat Tempra 1 generacji przeszedł facelifiting, w wyniku którego wprowadzono kilka modyfikacji w wykończeniu samochodu, począwszy od standardowych modeli, przez wersję S i SX, aż do SLX. Wtedy pojawiła się również opcjonalna poduszka powietrzna dla kierowcy. Po zmianach z 1993 roku ciągle dostępne były modele Fiata Tempry 1 generacji z napędem na cztery koła na takich rynkach, jak na przykład szwajcarski.
Zalety Fiata Tempra
Fiat Tempra 1 generacji od początku uchodził za samochód tani i niezawodny. W wersjach z silnikiem 1.4 i 1.6 l mógł pokonywać długie dystanse z dobrą oszczędnością paliwa. Dodatkowo w Fiacie Tempra 1 generacji były zapasowe zbiorniki paliwa o pojemności 65 l - dla sedana i 70 l dla wersji kombi Fiata Tempra 1 generacji.
Średnie spalanie w Fiacie Tempra 1 generacji wynosiło 6,1 l/100 km przy stałej prędkości 90 km/h i 8,6 l/100 km przy prędkości 130 km/h. To dawało mu dużą przewagę nad rywalami w segmencie samochodów osobowych.
Ponadto niekwestionowaną zaletą Fiata Tempry 1 generacji była ocynkowana konstrukcja, która pozwalała samochodowi na wieloletnie opieranie się korozji. Auto dobrze znosiło warunki klimatyczne i pogodę, nawet jeśli nie było garażowane.
Marka | Fiat |
---|---|
Model | Fiat Tempra |
Produkcja od | 1990 |
Produkcja do | 1996 |