Fiat Tempra 1 generacji

Generacja
Fiat Tempra 1 generacji Zobacz 4 zdjęcia

Fiat Tempra 1 generacji to mały samochód rodzinny produkowany w latach 1990-1999 (do 1996 roku we Włoszech). Pierwotnie Fiat Tempra 1 generacji miał nosić nazwę Tipo 3, co odzwierciedlałoby fakt, że pod względem rozmiaru znajdował się między Fiatem Tipo a większym Fiatem Croma. Konstrukcja Fiata Tempry 1 generacji jest zbliżona do Lancii Dedry i Alfry Romeo 155, ponieważ opiera się na globalnej płycie podłogowej.

Co ciekawe w 1991 roku Fiat Tempra 1 generacji został wybrany samochodem roku w Irlandii w konkursie Semperit Irish Car of the Year.

Mechanika Fiata Tempra 1 generacji

Fiat Tempra 1 generacji dostępny był w wersji na benzynę z silnikiem o pojemności 1.4 l, 1.6 l i 1.8 l, a także z silnikiem dieslowym o pojemności 1.9 l z turbodoładowaniem. Początkowo modele Fiata Tempry z silnikami 1.4 i 1.6 l miały silniki gaźnicze, ale już w 1992 roku zostały wycofane ze względu na nowe europejskie regulacje dotyczące emisji spalin. W związku z tym po 1992 roku Fiat Tempra 1 generacji miał katalizatory i wtrysk elektroniczny.

Skrzynia biegów w Fiacie Tempra 1 generacji stanowiła przykład klasycznej pięciobiegowej przekładni manualnej. Nowością było zaoferowanie średniej wielkości sedana z automatyczną skrzynią biegów dostępną już wcześniej w takich modelach, jak: Fiat Uno, Fiat Panda, Fiat Ritmo.

Ciekawostką jest, że podczas premiery Fiata Tempry 1 generacji zaprezentowano także wersję kombi z dwulitrowym silnikiem i napędem 4x4.

Wyposażenie i poziom wykończenia Fiata Tempra 1 generacji

W pierwszych latach produkcji Fiat Tempra 1 generacji dostępny był w dwóch wariantach wykończenia: S i SX. Wariant SX Fiata Tempry 1 generacji wyposażony był w takie udogodnienia, jak: elektrycznie sterowane szyby, światła przeciwmgielne, zderzaki w kolorze karoserii, futurystycznie wyglądająca deska rozdzielcza czy regulowane pasy bezpieczeństwa. Możliwe było również uzupełnienie tych elementów wyposażenia o dodatkowe opcje, na przykład automatyczną klimatyzację albo szyberdach.

W kwietniu 1993 roku Fiat Tempra 1 generacji przeszedł facelifiting, w wyniku którego wprowadzono kilka modyfikacji w wykończeniu samochodu, począwszy od standardowych modeli, przez wersję S i SX, aż do SLX. Wtedy pojawiła się również opcjonalna poduszka powietrzna dla kierowcy. Po zmianach z 1993 roku ciągle dostępne były modele Fiata Tempry 1 generacji z napędem na cztery koła na takich rynkach, jak na przykład szwajcarski.

Zalety Fiata Tempra

Fiat Tempra 1 generacji od początku uchodził za samochód tani i niezawodny. W wersjach z silnikiem 1.4 i 1.6 l mógł pokonywać długie dystanse z dobrą oszczędnością paliwa. Dodatkowo w Fiacie Tempra 1 generacji były zapasowe zbiorniki paliwa o pojemności 65 l - dla sedana i 70 l dla wersji kombi Fiata Tempra 1 generacji.

Średnie spalanie w Fiacie Tempra 1 generacji wynosiło 6,1 l/100 km przy stałej prędkości 90 km/h i 8,6 l/100 km przy prędkości 130 km/h. To dawało mu dużą przewagę nad rywalami w segmencie samochodów osobowych.

Ponadto niekwestionowaną zaletą Fiata Tempry 1 generacji była ocynkowana konstrukcja, która pozwalała samochodowi na wieloletnie opieranie się korozji. Auto dobrze znosiło warunki klimatyczne i pogodę, nawet jeśli nie było garażowane.

4.93
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFiat
ModelFiat Tempra
Produkcja od1990
Produkcja do1996

Wybrane wersje Fiat Tempra 1 generacji

Inne modele Fiat

Fiat Tempra 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Ford Mustang Mach-E: podróż elektryczną ikoną. Część 1: Rarist

Fiat Punto w końcu doczeka się następcy. Znamy datę

... Koncern Stellantis, będący właścicielem Fiata, zamierza zaznaczyć obecność włoskiej marki w segmencie B, w którym przez lata radziła sobie świetnie za sprawą modelu Punto. Jego duchowy następca ma być gotowy już niebawem. Czego powinniśmy się ...

2 miesiące temu

Test: Fiat Tipo Cross - włoski pomysł na cross hatchbacka

... Fiat Tipo przeszedł lifting, otrzymał nowy silnik i jest teraz dostępny w nowej wersji Cross. Dzięki niej konkuruje z crossoverami i świetnie odnajduje się w klimacie pozamiejskim, oferując więcej niż tylko ciekawy wygląd. Niestety, za wysoką ...

2 miesiące temu

Pierwsza jazda: Fiat Ducato po liftingu - bo liczy się wnętrze

... Król lewego pasa, mistrz dostaw kurierskich i jeden z najpopularniejszych busów w Polsce przeszedł kolejny lifting. Fiat Ducato czuje na plecach oddech konkurencji, więc Włosi postawili na gruntowne ulepszenie wyposażenia. ... zaskakującym. Na ...

3 miesiące temu

VAT-1 w dowodzie. Ogłoszenia z takimi autami znikają od razu

... Wpis "vat 1 wbity w dowód" w ogłoszeniu sprzedaży auta podnosi jego wartość. Przez to, jakie daje korzyści, tanie pojazdy schodzą na pniu, jeśli są sprawne. Pomimo iż często ich stan jest daleki od dobrego. ... Caddy, Citroen Berlingo, Fiat ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie