Fiat Palio 1 generacji

Generacja
Fiat Palio 1 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Palio to samochód segmentu B (auta małe) produkowany przez włoski koncern samochodowy Fiat od 1996 roku w różnych fabrykach na całym świecie.

Palio jest samochodem realizowanym w ramach Projektu 178. Projekt ten został zainicjowany przez Fiata w 1996 roku i polega na produkowaniu wielu samochodów segmentu B zbudowanych na tej samej płycie podłogowej i wykorzystujących większość tych samych części i zespołów, a różniących się przede wszystkim nadwoziem.

W ramach tego projektu wytwarzane są takie samochody, jak: Palio/Palio Weekend), Strada (czyli Palio Pick-Up), Siena (czyli Palio sedan), Albea/Petra (czyli nowa Siena).

Fiat Palio pierwszej generacji zadebiutował w drugim kwartale 1996 roku jako 3-drzwiowy i 5-drzwiowy hatchback (w Polsce dostępny tylko 5-drzwiowy wariant). Niespełna rok później pojawiło się kombi zwane Palio Weekend.

Proste, ale ładne nadwozia zaprojektowała włoska firma stylistyczna I.DE.A. Hatchback miał 3,7 m długości, a kombi nieco ponad 4,1 m.

Wnętrze samochodu, nawet jak na auto segmentu B, cechowało się co najwyżej przeciętnymi rozmiarami. Wyżsi kierowcy mogli mieć problem z zajęciem odpowiedniej pozycji ze względu na zbyt mały zakres regulacji fotela. Siedziska, zarówno z przodu, jak i z tyłu, były zbyt krótkie. Odczuwał to przede wszystkim kierowca, któremu brakowało podparcia ud. Fotele nie należały też do
najwygodniejszych.

Z tyłu trzy osoby mogły podróżować na zasadzie wyjątku, i to na krótkim dystansie, bo miejsca brakowało zarówno na nogi, jak i nad głową.

Palio hatchback miało niewielki bagażnik, wersja Weekend natomiast mogła pochwalić się już całkiem sporą przestrzenią ładunkową. Do tego dostęp był do niej dobry przez szeroko otwierającą się klapę bagażnika. Jedyny problem mogły stwarzać nieco wystające do środka wnęki tylnych kół.

Zawieszenie Palio było możliwie najprostszą konstrukcją, składającą się z przodu z kolumn MacPhersona
i dolnych wahaczy poprzecznych (był też stabilizator), a z tyłu montowano belkę skrętną. Z tej też przyczyny komfort resorowania nie był najwyższy, chociaż zawieszenie zestrojono możliwie miękko. Z kolei komfortowe ustawienie elementów zawieszenia uniemożliwiało dynamiczną jazdę, ponieważ auto wychylało się na łukach.

Palio sprzedawano w Polsce z trzema silnikami. Najmniejszy z nich, 1,2-litrowy, miał moc 75 KM.
Większy, 1,4-litrowy był słabszy o 5 KM, a największy, 1,6-litrowy, wyposażony w 16-zaworowy układ rozrządu, rozwijał moc 101 KM. Na innych rynkach dostępne były silniki o objętości zaledwie 1 l.
Mimo niezaprzeczalnych zalet w postaci niskiej ceny zakupu, niskich kosztów eksploatacji oraz dużej przestrzeni bagażowej w wersji Weekend Palio miało też szereg wad.

Wśród nich najpoważniejszymi były wycieki oleju z silników i skrzyń biegów. Zdarzały się też pękające alternatory. Prawdopodobnie przyczyną tej ostatniej usterki było niefortunne umieszczenie alternatora, który mógł zostać uderzony kamieniem od spodu w czasie jazdy samochodu.

Problemem były też zacinające się zamki i klamki, przez co nie można było dostać się do wnętrza Fiata.
Również korozja nie ominęła Palio/Palio Weekend. Auto rdzewiało na potęgę. Zwykle pierwsze ogniska pojawiały się na krawędziach błotników i progach, następnie na krawędzi maski i tylnej pokrywy. Rdza atakowała też mocowania kolumn MacPhersona i miskę olejową silnika.

Posiadacze tego samochodu narzekali też na ponadprzeciętną paliwożerność niewielkich przecież jednostek napędowych oraz nie najlepsze wyciszenie kabiny pasażerskiej.

Fiat Palio to tanie auto ogólnoświatowe, którego zadaniem było przede wszystkim przewieźć pasażerów z punktu A do punktu B. Mimo swoich wad samochód zdobył dużą popularność, szczególnie na rynkach Ameryki Południowej.

W 2001 roku Palio I zostało zastąpione drugą generacją.

4.50
Ocena na postawie 9 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFiat
ModelFiat Palio
Produkcja od1996
Produkcja do2004

Wybrane wersje Fiat Palio 1 generacji

Inne generacje Fiat Palio

Inne modele Fiat

Fiat Palio 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Fiat 500X Sport już w polskich salonach. Ile kosztuje?

... Fiat uzupełnił ofertę modelu 500X o atrakcyjnie wystylizowaną wersję Sport. Co ważne, wyróżnia się ona nie tylko wyglądem, ale i kilkoma zmianami technicznymi, które mają uczynić jazdę przyjemniejszą oraz bardziej angażującą. Ile trzeba zapłacić ...

miesiąc temu

Fiat 125p do wygrania w loterii organizowanej przez Polomarket

... Samochody często stanowią główną nagrodę w różnorakich loteriach. Zazwyczaj jednak są to fabrycznie nowe auta. Polomarket podszedł do tematu nieco inaczej, oferując swoim klientom odrestaurowanego Fiata 125p. Wystarczy tylko wziąć udział w ...

4 miesiące temu

Fiat świętuje 120 lat swojej historii

... Niewiele marek może poszczycić się tak długą tradycją produkcji i tak ogromnym wpływem na historię motoryzacji jak włoski Fiat. ... Jedenastego lipca 1899 roku w Turynie założono „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino" firmę, ...

8 miesięcy temu

Fiat Palio/Siena/Albea/Palio Weekend [awarie i problemy]

... Włoskie marki kocha się przede wszystkim za nieziemski design. Fiat jeszcze kilka lat temu miał w swojej ofercie modele Palio/Siena/Albea/Palio Weekend, które choć wyszły spod deski kreślarskiej ... projektu 178 oparte są na zmodernizowanej ...

dawno temu

Fiat 126 buggy z brytyjskiego ogłoszenia. Jacyś chętni?

... Fiat 126 przez lata doczekał się licznych przeróbek, a to jedna z ciekawszych. Imponujące buggy zostało wystawione na jednej z facebookowych grup sprzedażowych w Wielkiej Brytanii. Auto jest niezłym kąskiem dla kolekcjonera, szczególnie, że cena ...

5 miesięcy temu

Fiat Panda Trussardi spodoba się wielbicielom włoskiego stylu

... Włoskie marki lubią trzymać się razem. Panda Trussardi to kolejny z wielu przykładów włosko-włoskiej kooperacji. Fiat połączył siły ze znaną marką odzieżową, dzięki czemu powstało całkiem interesujące auto, które powinno przypaść do gustu ...

4 miesiące temu

Elektryczny koncept Fiat Centoventi zapowiada następcę Pandy

... Nie myślcie, że Fiat zapomniał o Pandzie. Miejskie auto wkrótce doczeka się następcy i elektryczny koncept Centoventi pokazuje, jak może wyglądać. Wygląda tak stylowo, że rola modelu 500 jest zagrożona. ... Najpierw nazwa. Centoventi to po ...

11 miesięcy temu

Fiat Fullback schodzi z rynku. Ostatnie sztuki z ogromnymi rabatami

... Duży pick-up ze znaczkiem Fiata zostanie zapamiętany jako krótki epizod w historii włoskiego koncernu. Fullback schodzi z rynku po zaledwie trzech latach od momentu, gdy na niego wszedł. Powodem ... Sprzedaż pick-upów utrzymuje się na stabilnym ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie