Subaru Impreza 3 generacji

Generacja
Subaru Impreza 3 generacji Zobacz 8 zdjęć
Subaru Impreza 3 generacji - test i recenzja

Subaru Impreza GH

Prezentacja w 2007 roku nowego Subaru Imprezy podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku wywołała szok wśród fanów tego modelu. Powodem był wygląd karoserii – Subaru zdecydowało się na wprowadzenie 5-drzwiowego hatchbacka. Choć auto prezentowane było już wcześniej na zdjęciach szpiegowskich, chyba nikt do końca nie wierzył, że japoński producent zdecyduje się na tak ryzykowne posunięcie.

W 2008 roku na rynku pojawiła się wersja sedan (w Europie dopiero od 2010 roku), a wkrótce potem lekko uterenowiona odmiana XV z nadwoziem hatchback.

Nowe auto charakteryzowało się, oprócz samej nietypowej sylwetki, wąskimi przednimi światłami i tylnymi lampami w stylu świateł samochodów marki Lexus. Karoseria była dość zgrabna i ładna. Wnętrze stało się większe i wygodniejsze niż w poprzedniku. Nawet wysokie osoby zasiadające na przednich fotelach nie mogły narzekać na brak miejsca na nogi i nad głowami. Te, które wybrały tylną kanapę, mogły uskarżać się na brak przestrzeni na nogi, gdy pasażerowie z przodu przesunęli swoje siedzenia maksymalnie do tyłu.

Materiały użyte w kabinie były dobrej jakości, a ich spasowanie nie pozostawiało wiele do życzenia. Nieco gorzej było ze smutną kolorystyką wnętrza, ale fanom tego wozu raczej taki malutki minus nie przeszkadza.

Zbudowane na skróconej płycie podłogowej nowego Legacy auto wiele elementów przejęło ze starszego modelu – na przykład silniki. Zmieniono w nim jednak zawieszenie na układ wielowahaczowy z tyłu. Co nieco zmodyfikowano w oprogramowaniu jednostek napędowych, by poprawić ich charakterystykę. Usprawniono także układ napędowy, ale jego koncepcja się nie zmieniła.

Wszystkie motory były silnikami przeciwsobnymi o czterech cylindrach. Jeden z nich to jednostka wysokoprężna. Ten 2-litrowy motor instalowany był w wersji 2.0D oraz 2.0D XV. Jednostka napędowa miała 150 KM mocy maksymalnej i zapewniała autu całkiem dobre osiągi na drodze.

Najsłabszym silnikiem benzynowym był 1,5-litrowy motor o mocy 107 KM montowany w Imprezie 1.5R. Dużo lepsze parametry drogowe zapewniały wersje 2.0R i 2.0RS wyposażone w 2-litrowe wolnossące jednostki o mocy 150 KM. Jeszcze bardziej interesująco prezentował się 2,5-litrowiec o mocy 175 KM montowany w Imprezie 2.5i.

W 2008 roku Subaru rozszerzyło ofertę o usportowioną Imprezę WRX z nadwoziem hatchback i sedan. Charakteryzowała się ona turbodoładowanym silnikiem o objętości skokowej 2,5 l osiągającym moc 227 KM i maksymalny moment obrotowy 306 Nm.

W następnym roku dokonano modernizacji w WRX. Subaru zmieniło nastawy zawieszenia na sztywniejsze i wzmocniło silnik. Osiągał on wtedy 269 KM mocy i 331 Nm momentu obrotowego. Słabsza, 227-konna wersja tego motoru od tego roku wstawiana była do Imprezy 2.5 GT.

Od 2008 roku dostępna była też Impreza WRX STI z podkręconym do 300 KM silnikiem o objętości skokowej 2,5 l. W wersji europejskiej wóz miał turbosprężarkę z jednym przewodem doprowadzającym spaliny do turbiny, natomiast auta przeznaczone na rynek wyposażane były w urządzenie typu twin scroll, dzięki któremu udało się uzyskać dodatkowe 8 KM mocy maksymalnej.
Z zewnątrz auto wyróżniało się bardzo szerokimi błotnikami, wlotem powietrza na masce i tylnym dachowym spojlerem.

W 2009 roku w Japonii oraz w Singapurze sprzedawano 308-konny WRX STI A-Line z nadwoziem hatchback. Była to jedyna wersja, w której instalowano 5-biegową, automatyczną skrzynię SportShift. W pozostałych odmianach do wyboru były dwie skrzynie manualne (5- i 6-biegowa) oraz jeden automat o czterech biegach (oczywiście nie wszystkie występowały w każdej wersji silnikowej).
Również w 2009 roku w Japonii wypuszczono serię 900 egzemplarzy Imprezy WRX STI Spec C ze zmodyfikowanym nadwoziem i zawieszeniem.

Tak jak w przypadku poprzednich modeli, tak i w wypadku Imprezy GH w Wielkiej Brytanii pojawiły się serie specjalne przerobione przez Prodrive. Pierwszą z nich była odmiana WRX STI 330S z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 330 KM, drugą – WRX STI 380S – z tą samą jednostką napędową, ale o mocy 380 KM.

Najbardziej pożądaną wersją Imprezy była ograniczona do zaledwie 75 sztuk Cosworth Impreza CS400 z jednostką napędową przebudowaną przez specjalistyczną firmę Cosworth. Serce tego Subaru rozwijało moc aż 400 KM. W tym wozie zmieniono też wiele innych części, tak by stał się jeszcze szybszy od Imprezy WRX STI. Co ciekawe, CS400 nie jest najmocniejszą Imprezą w historii - mocniejsza była Litchfield Type 25 z silnikiem 420-konnym.

W 2010 roku w Europie pojawiła się wreszcie odmiana sedan, także w wersji STI. Producent samochodu postanowił zmienić nazewnictwo i od początku roku 2011 auto z nadwoziem sedan z 300-konnym silnikiem nazywa się WRX STI (bez „Impreza”).

W 2011 roku dokonano ostatniej modernizacji hatchbacku WRX STI, w którym wymieniono m.in. koła na większe.

W tym samym roku Subaru pokazało Imprezę piątej generacji i powoli wycofuje z produkcji słabsze wersje Imprezy GH, jednak modele WRX STI będą prawdopodobnie dostępne jeszcze przez cały 2012 rok.

4.76
Ocena na postawie 34 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSubaru
ModelSubaru Impreza
Produkcja od2007
Produkcja do2012

Wybrane wersje Subaru Impreza 3 generacji

Inne generacje Subaru Impreza

Inne modele Subaru

Oceny użytkowników (5)

Subaru Impreza 3 generacji: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie