Audi 100 4A/C4

Generacja
Audi 100 4A/C4

W roku 1991 do sprzedaży trafiło Audi 100 C4. Była to kolejna generacja modelu, którego początki sięgają 1968 roku. Wtedy to właśnie zaprezentowano pierwszą 100, która okazała się przebojem. Kolejne wcielenia nie budziły już takiego zachwytu, choć były nie mniej udane i odnosiły sukcesy na rynku.

Audi 100 czwartej generacji zastąpiło jednocześnie model V8, który wycofano z produkcji ze względu na niewielkie zainteresowanie. Do nowej setki oferowano bardziej przyziemne i przyjazne dla przeciętnego użytkownika jednostki napędowe niż paliwożerne silniki V8. Poza tym samochód miał wiele innych zalet.

Jego wymiary są duże nawet jak na dzisiejsze standardy. Długość nadwozia wynosi 4,8 m. Przy tej wartości rozstaw osi wynoszący niespełna 2,7 m nie wydaje się zbyt duży, jednak miejsca we wnętrzu jest wystarczająco. Dzięki niezbyt dużej odległości między osiami sporym autem łatwiej się manewruje na parkingach. Blachy nadwozia są ocynkowane, co jest dużą zaletą. Rdzę zastaniemy jedynie na powypadkowych egzemplarzach. Takich należy oczywiście unikać.

Wnętrze, biorąc pod uwagę lata produkcji samochodu, można uznać za przestronne. Właściwie to wiele współczesnych aut o podobnych wymiarach jest ciaśniejsze w środku. Nawet z tyłu na brak miejsca większość osób nie powinna narzekać. W środku jest praktycznie, schowki znajdują się również w tylnej części przedziału pasażerskiego. Bagażnik o pojemności 510 l ma regularne kształty, a ładowność wynosi 550 kg, więc możliwości przewozowe są spore.

Niestety, tego samego nie można powiedzieć o wersji Avant (kombi). W tym przypadku pojemność bagażnika wynosi bowiem jedynie 390 l. Solidność ocynkowanej karoserii przekłada się na materiały w środku. W zadbanych egzemplarzach znajdą się jedynie niewielkie ślady użytkowania, których nie da się uniknąć przez lata eksploatacji. Tablica rozdzielcza charakteryzuje się dobrymi materiałami, odpowiednim ich spasowaniem oraz wysoką ergonomią. Zastrzeżenie budzą tylko włączniki świateł i kierunkowskazów w postaci dźwigni umieszczonych za kierownicą w taki sposób, że natrafienie na odpowiednią wymaga wprawy.

O zawieszeniu można mówić w samych superlatywach. Układ jezdny oparty jest na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu. Choć takie rozwiązanie należy do przestarzałych, Audi 100 zachowuje przyzwoity komfort i dobrze się prowadzi. Co prawda nadwozie mocno przechyla się na zakrętach, jednak tor jazdy zostaje zachowany. Prosta konstrukcja zawieszenia sprawia, że jest ono łatwe i niedrogie w naprawie. W dodatku charakteryzuje się bardzo wysoką trwałością. Jedyne, co może ulec uszkodzeniu, to silentblocki, po których wymianie właściciel może być spokojny przez kolejne lata.

Na uznanie zasługują również silniki użyte do napędu Audi 100. Dwulitrowa jednostka występuje w trzech wariantach mocy: 101, 115 i 140 KM. Już najsłabsza odmiana jest godna polecenia. Zużywa umiarkowaną ilość paliwa przy spokojnej jeździe i nie jest awaryjna, ale adresowana jest raczej do osób, którym nie zależy na dynamice. Silnik o pojemności 2,3 l rozwija moc 133 KM. Najciekawszymi jednostkami napędowymi w tym modelu są konstrukcje V6. Bardziej popularna ma pojemność 2,6 l i moc 150 KM. Najmocniejszy silnik generuje moc 174 KM z pojemności 2,8 l.

Pod maską Audi 100 montowane są też świetne silniki Diesla. Jednostka 2,5 TDI ma niezbyt dobrą opinię w nowszych modelach Audi, jednak w przypadku modelu 100 jest jak najbardziej warta polecenia. Samochód z tym silnikiem spala niewiele paliwa i charakteryzuje się dobrą dynamiką. Moc wynosi w tym przypadku 115 KM. Starszą konstrukcją jest silnik 2,4 D o mocy 86 KM. Ta jednostka nie zachwyca dynamiką, ale jest bardzo trwała.

W konfiguracji z niektórymi silnikami samochód występuje z napędem na cztery koła quattro.

W 1994 roku samochód przeszedł face-lifting. Producent zdecydował się zmienić nazwę modelu na A6. Auto zostało odświeżone z zewnątrz: zaokrąglono kształty karoserii, zastosowano nową maskę, nowe reflektory przednie z białymi kierunkowskazami oraz nowe światła tylne. Delikatnie zmieniono wnętrze. A6 otrzymało nowe kierownice, lepsze materiały (użyto dodatków z drewna) i bogatsze wyposażenie.

Gama silników została wzbogacona o dwa silniki benzynowe i jednego diesla. Jednostka o pojemności 1,8 zasilana benzyną generuje moc 125 KM, a silnik V6 o pojemności 2,8 - 193 KM. Wysokoprężny silnik 2,5 TDI po 1994 roku może mieć 140 KM. Gamę uzupełniono o jednostkę 1,9 TDI o mocy 90 KM. Zrezygnowano natomiast z przestarzałego silnika 2,4 D.

Zarówno Audi 100, jak i poliftingowe A6 występowały w sportowych odmianach. W przypadku modelu 100 było to Audi S4, a mocna wersja A6 nosi nazwę S6. Nazewnictwo modeli jest nieco dziwne i może być mylące, ponieważ w późniejszym okresie S4 było sportową odmianą modelu A4. W przypadku Audi o logotypie C4 model S6 był następcą modelu S4. Obydwa samochody miały silniki 2,2 turbo o mocy 230 KM lub jednostki V8 o pojemności 4,2 l i mocy 280 KM. W obydwu przypadkach zawieszenie miało inne nastawy pozwalające na szybszą jazdę, wyposażenie było bogatsze. Nadwozia wyróżniały się sportowymi pakietami stylistycznymi.

Audi 100 jest godnym polecenia samochodem, szczególnie egzemplarze wyprodukowane po 1994 roku (A6). Ocynkowane nadwozie jest odporne na rdzę, zawieszenie dzielnie znosi jazdę po polskich drogach, a silniki są trwałe.

W 1997 roku samochód został zastąpiony przez Audi A6 C5.

4.28
Ocena na postawie 66 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaAudi
ModelAudi 100
Produkcja od1990
Produkcja do1994

Wybrane wersje Audi 100 4A/C4

Inne generacje Audi 100

Inne modele Audi

Oceny użytkowników (30)

Przejdź do strony: 1 2

Audi 100 4A/C4: newsy, testy i recenzje

Intryga w Noc Muzeów - pościg Citroënem C5 Aircross za Phantomasem

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie