Toyota Supra Mark IV

Generacja
Toyota Supra Mark IV

W 1992 roku Toyota wypuściła na rynek serię informacyjną 20 sztuk Supry czwartej generacji. Produkcja seryjna rozpoczęła się rok później.

Nowy samochód stylistyką wyraźnie odcinał się od poprzedników. Na początku lat 90. w japońskich autach królowały obłości, więc właśnie takie nadwozie musiała otrzymać nowa Supra. Karoserię nakreślono miękkimi przyjemnymi dla oka liniami, które nawet mimo upływu czasu wydają się atrakcyjne. Ze względów bezpieczeństwa Toyota zrezygnowała z otwieranych reflektorów na rzecz stałych. Z tyłu zastosowano zestawy okrągłych lamp zamkniętych pod wspólnymi kloszami. Początkowo sportowy samochód Toyoty dostępny był wyłącznie jako 2-drzwiowe coupé, ale od 1994 roku producent oferował też wersję targa.

Wnętrze podążało za trendami wyznaczonymi liniami nadwozia, a więc charakteryzowało się zaokrągloną deską rozdzielczą. Produkowana tylko w Japonii maszyna miała dwumiejscową kabinę. W środku było wystarczająco dużo miejsca zarówno na nogi, jak i na głowy kierowcy i pasażera. Duże i twarde siedzenia były bardzo wygodne i cechowały się dobrym trzymaniem bocznym, co można było odczuć, pokonując szybko tym autem łuki.

W kwestii jakości materiałów Toyota zrobiła wyraźny krok do przodu. Na wielu rynkach standard stanowiła częściowo skórzana tapicerka. Spasowanie poszczególnych części nie pozostawiało wiele do życzenia. Słabo natomiast było z widocznością do tyłu, szczególnie w mocniejszych wersjach wyposażonych w wielki spojler na pokrywie bagażnika. Gdyby był to zwykły samochód, można byłoby jeszcze narzekać na słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej, ale w Suprze dobiegający do środka dźwięk silnika był raczej atutem niż wadą.

W wyposażeniu seryjnym większości samochodów znalazły się dwie czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja, elektrycznie sterowane lusterka i radio.

Najgroźniejszy konkurent Hondy NSX musiał też mieć odpowiedni napęd. Jak przystało na tej klasy auto, Suprę wyposażono w klasyczny napęd.

Producent montował pod maską Supry tylko jeden silnik, ale za to w dwóch wersjach. Była to rzędowa 6-cylindrowa jednostka napędowa z 24-zaworowym układem rozrządu. W podstawowej motor miał moc 225 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 284 Nm przy 4800 obr./min.
Była też wersja podwójnie turbodoładowana – układ szeregowy. W zależności od rynku i rocznika miała ona moc 280 KM przy 5600 obr./min i moment obrotowy 451 Nm przy 3600 obr./min lub moc 330 KM również przy 5600 obr./min i moment 427 Nm.

W słabszej odmianie do wyboru były trzy skrzynie biegów. Podstawową była 5-biegowa skrzynia przekładniowa, a w opcji pozostawał 4-biegowy automat lub 6-biegowa skrzynia ręczna. Z kolei doładowanej wersji klient mógł zamówić automat lub wybrać skrzynkę o sześciu przełożeniach. Wszystkie trzy różniły się między sobą przełożeniami poszczególnych biegów, więc różne też były przełożenia przekładni głównej.

330-konna Supra Twin Turbo przyspieszała do 100 km/h w 5,1 s (z manualną skrzynią) i osiągała ograniczoną prędkość maksymalną wynoszącą 250 km/h (w Japonii była ona ograniczona do 180 km/h).

Pojazd stał się też bazą do budowy wyścigowego wozu klasy GT500, który z powodzeniem startował przez kila lat w serii Japanese Gran Turismo Championship (obecnie SuperGT).

Importu do Europy zaprzestano w 1998 roku, a produkcję Supry Toyota zamknęła cztery lata później ze względu na małe zainteresowanie tym samochodem na rynku japońskim. Choć minęło 10 lat od tego momentu, wciąż nie ma następcy tego sportowego auta.

3.85
Ocena na postawie 48 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Supra
Produkcja od1993
Produkcja do1996

Wybrane wersje Toyota Supra Mark IV

Inne generacje Toyota Supra

Inne modele Toyota

Oceny użytkowników (5)

Toyota Supra Mark IV: newsy, testy i recenzje

Toyota Supra straciła dach. Nawiązuje do kultowych poprzedników

... Toyota w końcu zrobiła nową Suprę z otwartym nadwoziem. Pohamujcie jednak entuzjazm, gdyż mowa o jednostkowym egzemplarzu, który raczej nigdy nie trafi do seryjnej produkcji. ... Z okazji targów tuningowych SEMA, które w tym roku odbywają się ...

miesiąc temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Test: Toyota GR Supra 2.0 - dodatkowy litr? Mnie już wystarczy

... Kiedy w samochodzie sportowym pojawia się wersja ze słabszym silnikiem, zawsze jest jej trudniej zrobić dobre wrażenie. Większość fanów sportowych samochodów po prostu nie trawi downsizingu. Supra 2.0 też nie ma łatwo. ... 1938 Toyota GR Supra ...

miesiąc temu

Skoda Superb iV - chciałem dobrze, a wyszło jak zwykle

... Superb iV to pierwszy hybrydowy model w gamie Skody. Samochód, który przecierał szlaki na drodze do elektromobilności tej marki. Gdzieś to już jednak widziałem. ... Wszystko dlatego, że Superb iV korzysta z tego samego napędu co Volkswagen ...

wczoraj

Supra bez dachu. Toyota zapowiada specjalne egzemplarze na targi SEMA

... W związku z rozszerzającą się pandemią targi SEMA odbywają się w formie elektronicznej. Nie przeszkodziło to Japończykom w przygotowaniu ekstrawaganckich egzemplarzy Supry. Zapowiedziano również wersję ze zdejmowanym dachem. ... GR Supra Sport ...

3 miesiące temu

GR Supra GT4: rasowa wyścigówka od Toyoty z bliska

... Toyota Supra była jedną z najbardziej oczekiwanych premier motoryzacyjnych 2019 r. Teraz specjaliści z Gazoo Racing na jej bazie stworzyli samochód przygotowany do startów w zawodach serii GT4. To rasowa sportowa maszyna, ale zaprojektowana tak, ...

4 miesiące temu

Samochód Roku Wirtualnej Polski 2020: Toyota Supra

... W żadnej kategorii tegorocznego plebiscytu Samochód Roku Wirtualnej Polski zdania nie były tak podzielone, jak przy nagrodzie głównej. Dyskusje trwały do późnych godzin nocnych, jednak w końcu udało nam się osiągnąć wspólny punkt widzenia. I tak ...

4 miesiące temu

Toyota Supra czy Mazda RX-7? Japońskie klasyki za ok. 140 tys. zł

... Masz około 140 tys. zł na kupno hot hatcha? Jeśli naprawdę nie potrzebujesz siedzeń z tyłu, może lepiej wybrać coś kultowego? W Poznaniu w tym budżecie można dostać Toyotę Suprę lub Mazdę RX-7 R Spirit Type C. ... . zł. Ale jednocześnie w ...

7 miesięcy temu

Toyota Supra według pomysłu Liberty Walk wygląda obłędnie

... Dość długo czekaliśmy na tak "gruby tuning" Toyoty Supry, ale oczywiście przyszedł ten czas. Na warsztat Liberty Walk wziął przede wszystkim nadwozie, któremu dodano charakterystyczne dla tunera poszerzenia. Auto wygląda obłędnie. Jak ...

8 miesięcy temu

Sportowy Samochód Roku Wirtualnej Polski 2020: Toyota Supra

... Kategoria Sportowego Samochodu Roku wbrew pozorom jest bardzo ważna. Po raz kolejny udowadnia entuzjastom motoryzacji, że również w 2020 roku pojawiają się modele, które potrafią dać prawdziwe emocje z jazdy, i na które warto czekać. Najbardziej ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie