Toyota Supra Mark IV

Generacja
Toyota Supra Mark IV

W 1992 roku Toyota wypuściła na rynek serię informacyjną 20 sztuk Supry czwartej generacji. Produkcja seryjna rozpoczęła się rok później.

Nowy samochód stylistyką wyraźnie odcinał się od poprzedników. Na początku lat 90. w japońskich autach królowały obłości, więc właśnie takie nadwozie musiała otrzymać nowa Supra. Karoserię nakreślono miękkimi przyjemnymi dla oka liniami, które nawet mimo upływu czasu wydają się atrakcyjne. Ze względów bezpieczeństwa Toyota zrezygnowała z otwieranych reflektorów na rzecz stałych. Z tyłu zastosowano zestawy okrągłych lamp zamkniętych pod wspólnymi kloszami. Początkowo sportowy samochód Toyoty dostępny był wyłącznie jako 2-drzwiowe coupé, ale od 1994 roku producent oferował też wersję targa.

Wnętrze podążało za trendami wyznaczonymi liniami nadwozia, a więc charakteryzowało się zaokrągloną deską rozdzielczą. Produkowana tylko w Japonii maszyna miała dwumiejscową kabinę. W środku było wystarczająco dużo miejsca zarówno na nogi, jak i na głowy kierowcy i pasażera. Duże i twarde siedzenia były bardzo wygodne i cechowały się dobrym trzymaniem bocznym, co można było odczuć, pokonując szybko tym autem łuki.

W kwestii jakości materiałów Toyota zrobiła wyraźny krok do przodu. Na wielu rynkach standard stanowiła częściowo skórzana tapicerka. Spasowanie poszczególnych części nie pozostawiało wiele do życzenia. Słabo natomiast było z widocznością do tyłu, szczególnie w mocniejszych wersjach wyposażonych w wielki spojler na pokrywie bagażnika. Gdyby był to zwykły samochód, można byłoby jeszcze narzekać na słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej, ale w Suprze dobiegający do środka dźwięk silnika był raczej atutem niż wadą.

W wyposażeniu seryjnym większości samochodów znalazły się dwie czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja, elektrycznie sterowane lusterka i radio.

Najgroźniejszy konkurent Hondy NSX musiał też mieć odpowiedni napęd. Jak przystało na tej klasy auto, Suprę wyposażono w klasyczny napęd.

Producent montował pod maską Supry tylko jeden silnik, ale za to w dwóch wersjach. Była to rzędowa 6-cylindrowa jednostka napędowa z 24-zaworowym układem rozrządu. W podstawowej motor miał moc 225 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 284 Nm przy 4800 obr./min.
Była też wersja podwójnie turbodoładowana – układ szeregowy. W zależności od rynku i rocznika miała ona moc 280 KM przy 5600 obr./min i moment obrotowy 451 Nm przy 3600 obr./min lub moc 330 KM również przy 5600 obr./min i moment 427 Nm.

W słabszej odmianie do wyboru były trzy skrzynie biegów. Podstawową była 5-biegowa skrzynia przekładniowa, a w opcji pozostawał 4-biegowy automat lub 6-biegowa skrzynia ręczna. Z kolei doładowanej wersji klient mógł zamówić automat lub wybrać skrzynkę o sześciu przełożeniach. Wszystkie trzy różniły się między sobą przełożeniami poszczególnych biegów, więc różne też były przełożenia przekładni głównej.

330-konna Supra Twin Turbo przyspieszała do 100 km/h w 5,1 s (z manualną skrzynią) i osiągała ograniczoną prędkość maksymalną wynoszącą 250 km/h (w Japonii była ona ograniczona do 180 km/h).

Pojazd stał się też bazą do budowy wyścigowego wozu klasy GT500, który z powodzeniem startował przez kila lat w serii Japanese Gran Turismo Championship (obecnie SuperGT).

Importu do Europy zaprzestano w 1998 roku, a produkcję Supry Toyota zamknęła cztery lata później ze względu na małe zainteresowanie tym samochodem na rynku japońskim. Choć minęło 10 lat od tego momentu, wciąż nie ma następcy tego sportowego auta.

3.85
Ocena na postawie 48 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Supra
Produkcja od1993
Produkcja do1996

Wybrane wersje Toyota Supra Mark IV

Inne generacje Toyota Supra

Inne modele Toyota

Oceny użytkowników (5)

Toyota Supra Mark IV: newsy, testy i recenzje

Toyota Supra AC Schnitzer. Japońsko-niemiecka mieszanka

... Nowa Toyota Supra trafiła w ręce specjalistów od tuningu. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że nie jest to żadna z japońskich firm, lecz uznany niemiecki warsztat słynący z modyfikacji BMW. Mowa oczywiście o AC Schnitzer. ... Czy ...

tydzień temu

Tancerka z korporacji, czyli jak znaleźć balans w życiu

Oryginalna Toyota Supra MkIV na sprzedaż za astronomiczną kwotę

... Kult Toyoty Supry jest nie do podważenia – towarzyszyła motoryzacyjnym maniokom niemal wszędzie: od serii filmów „Szybcy i Wściekli”, przez różne wyścigowe gry wideo, aż po bezkresne pola tuningu ... Toyota Supra 4. generacji jest uwielbiana ...

2 tygodnie temu

Wyścigowa Toyota GR Supra GT4 w sprzedaży od 2020 roku

... Toyota GAZOO Racing wprowadzi do sprzedaży specjalną wersję Supry przygotowaną z myślą o zespołach prywatnych w seriach wyścigowych. Poza mocniejszym silnikiem, innym wydechem oraz lepszym układem hamulcowym, auto dostało m.in. imponujący i ...

miesiąc temu

Toyota GR Supra: wyczekiwana premiera sprawdzona na polskich drogach

... Mało w ostatnich latach weszło na polski rynek samochodów, które byłyby tak wyczekiwane przez fanów. Mało jest też było takich, które wzbudzałyby takie emocje wśród jej przeciwników. Tydzień z nową suprą pozwolił mi dowiedzieć się całej prawdy o ...

miesiąc temu

MR2 może powrócić. Podobnie jak Supry nie stworzy jej Toyota

... Tetsuya Tada, główny inżynier Toyoty, w rozmowie z dziennikarzami "Autoindustriya" napomknął o możliwości powrotu na rynek Toyoty MR2, kultowego, choć niedocenionego samochodu z silnikiem umieszczonym centralnie. Dawcą podwozia podobnie jak w ...

3 miesiące temu

Wkrótce do nowej Toyoty Supry będzie można wsadzić 2JZ

... Jednym z największych zastrzeżeń dotyczących nowej Toyoty Supry jest silnik BMW pod maską. Dla wielu fanów modelu to niedopuszczalne. Ucieszą się, że trwają prace nad zestawem umożliwiającym swap na legendarną jednostkę 2JZ. ... Większość osób ...

9 miesięcy temu

Nowa Toyota Supra doczeka się mocniejszej wersji

... Toyota Supra w najnowszej odsłonie dopiero zadomawia się na rynku. Kontrowersyjny wygląd nie każdemu przypadł do gustu. Podobnie jak moc wynosząca 340 KM. Wielu spodziewało się więcej po następcy legendy. Nie wszystko jednak stracone. Japończycy ...

4 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie