Oddaj swój głos - wybierz najlepszy samochód roku 2021 i wygraj 7000 zł na paliwo

Nissan Skyline R33

Generacja
Nissan Skyline R33

Nissan Skyline R33, bezpośredni następca serii R32, został zaprezentowany szerokiej publiczności w połowie 1993 roku. Auto dostępne na początku tylko jako 2-drzwiowe coupé bardzo szybko doczekało się 4-drzwiowej odmiany sedan. Na jego bazie zbudowano w 1996 wersję kombi o nazwie Stagea. Samochód miał napęd przekazywany na koła tylne, opcjonalnie występował napęd 4x4. R33 produkowany był do roku 1998, kiedy to Nissan pokazał jego następcę: Skyline'a R34. R33 był dostępny głównie z kierownicą po prawej stronie.

Charakterystyczna bryła coupé o wymiarach 4640 mm długości, 1720 mm szerokości i w zależności od wersji ok. 1340 mm wysokości wykonana jest z wysokiej jakości stali i słynie z doskonałej sztywności. Mimo że nadwozie urosło i względem poprzednika zyskało na masie, nie ucierpiały na tym osiągi ani jakość prowadzenia.

Poza właściwościami jezdnymi rozpoznawalność zapewniają R33 cztery okrągłe światła w tylnej części nadwozia, będące cechą charakterystyczną serii modelowej R od kilku generacji. Skyline popularność zawdzięcza przede wszystkim zaawansowaniu technologicznemu, ale nie sposób pominąć także dużej liczby kombinacji 2 wariantów nadwozia i kilku jednostek napędowych.

Już w momencie premiery w 1993 auto było dostępne w 3 podstawowych wersjach silnikowych. Do napędu zarówno coupé, jak i odmiany 4-drzwiowej mogły posłużyć 3 silniki 6-cylindrowe. Pierwszy, wolnossący RB20E o pojemności 2 l z pojedynczym wałkiem rozrządu dysponował mocą 130 KM dostępnych przy 5600 obr./min. Drugim wolnossącym motorem był nowocześniejszy 2,5 l RB25DE. Głowica wyposażona już w 2 wałki rozrządu pomagała osiągnąć moc maksymalną 190 KM w okolicach 6400 obr./min. Ta wersja jako jedyna mogła zostać wzbogacona o napęd na 4 koła.

Najmocniejszą alternatywę w wersjach całkowicie cywilnych stanowił doładowany RB25DET. 250 KM pozwalało rozpędzić ważce 1390 kg auto do 100 km/h w niewiele ponad 6 s. Do wyboru klienta była 4- lub 5-stopniowa przekładnia automatyczna albo 5-biegowa manualna.

Zawieszenie wersji R33 zarówno z przodu, jak i z tyłu oparte było na układzie wielowahaczowym Multilink, który poza dużą możliwością regulacji zapewniał także bardzo dobre właściwości trakcyjne. Pod montowanymi seryjnie felgami o średnicy 16” pracowały wentylowane hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej. Ciekawostką jest także występujący w niektórych wersjach system tylnych kół skrętnych Super HICAS.

W 1996 roku auto przeszło facelifting; przemodelowano pakiet aerodynamiczny, dodano opcjonalne wyposażenie oraz unowocześniony mechanizm różnicowy o zmiennym tarciu.

Najmocniejszą odmianą serii R33 coupé był model GT-R o wyścigowym rodowodzie, który dzięki podwójnie doładowanemu silnikowi RB26DETT osiągał ponad 280 KM (bywało, że egzemplarze po wyjeździe z salonu legitymowały się mocą przekraczającą 300 KM – ograniczenie wynikło z zapisów w japońskim prawie). Napęd przekazywany był wyłącznie na 4 koła przez zaawansowany system ATTESA-ETS, a tożsamość auta poza innym, agresywnym pakietem zderzaków i pokaźnej wielkości spojlerem zdradzały także hamulce marki Brembo. Wersja torowa, dopuszczona do użytku ulicznego, nosiła nazwę NISMO 400R.

Popularność Skyline'a, którą zapewniły mu właściwości jezdne i obecność w mediach, sukcesywnie zwiększa ceny i zmniejsza jego podaż na rynku wtórnym.

4.71
Ocena na postawie 45 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaNissan
ModelNissan Skyline
Produkcja od1993
Produkcja do1998

Wybrane wersje Nissan Skyline R33

Inne generacje Nissan Skyline

Inne modele Nissan

Nissan Skyline R33: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Nie tylko GT-R. Nissan ma w swojej historii inne zdumiewające auta

... Kiedy myślisz o Nissanie, przed oczami masz pewnie "Godzillę", model GT-R 32, który roznosił konkurencję na kawałki na początku lat 90. Nissan jednak to nie tylko GT-R, a niektóre samochody wnoszą tyle innowacji i osiągnięć, że powinny być ...

miesiąc temu

Nowy Nissan Qashqai w końcu jest tańszy. Znamy pełny polski cennik

... Po dobrze wyposażonej, lecz drogiej edycji premierowej przyszedł czas na bardziej przystępne warianty. Nissan właśnie opublikował oficjalny cennik nowego Qashqaia, obejmujący wszystkie dostępne wersje napędu i wyposażenia. Chętni na japońskiego ...

miesiąc temu

Test: Nissan Navara - Czy chowa asa w rękawie?

... Nissan Navara - test video Nissan Navara, podobnie jak większość pickup-ów rozpoczynał swoją historię tak samo. Była to nieskomplikowana konstrukcja oparta na ramie. Głównym założeniem producenta ... widoczny jest w każdym segmencie. W tym ...

4 tygodnie temu

Tak wygląda Nissan 400Z. Wyciekły zdjęcia i filmy z transportu

... Nowy Nissan 400Z będący kontynuacją sagi sportowych coupe z Japonii zadebiutuje w najbliższych miesiącach. Już dziś jednak wiemy, czego się spodziewać. Wszystko za sprawą przecieków, które pojawiły się w sieci. ... Odpowiedź na pytanie "jaki ...

2 miesiące temu

Nowy Nissan Qashqai wyceniony. Na razie jest zaskakująco drogo

... Nowy Nissan Qashqai oficjalnie wjeżdża do polskich salonów. Na start klienci dostali wersję Premierę Edition. Wyróżnia się ona bogatym wyposażeniem, które niestety znajduje swoje odzwierciedlenie w cenie - tanio nie jest. ... Premierowe edycje ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie