Nissan Skyline R33

Generacja
Nissan Skyline R33

Nissan Skyline R33, bezpośredni następca serii R32, został zaprezentowany szerokiej publiczności w połowie 1993 roku. Auto dostępne na początku tylko jako 2-drzwiowe coupé bardzo szybko doczekało się 4-drzwiowej odmiany sedan. Na jego bazie zbudowano w 1996 wersję kombi o nazwie Stagea. Samochód miał napęd przekazywany na koła tylne, opcjonalnie występował napęd 4x4. R33 produkowany był do roku 1998, kiedy to Nissan pokazał jego następcę: Skyline'a R34. R33 był dostępny głównie z kierownicą po prawej stronie.

Charakterystyczna bryła coupé o wymiarach 4640 mm długości, 1720 mm szerokości i w zależności od wersji ok. 1340 mm wysokości wykonana jest z wysokiej jakości stali i słynie z doskonałej sztywności. Mimo że nadwozie urosło i względem poprzednika zyskało na masie, nie ucierpiały na tym osiągi ani jakość prowadzenia.

Poza właściwościami jezdnymi rozpoznawalność zapewniają R33 cztery okrągłe światła w tylnej części nadwozia, będące cechą charakterystyczną serii modelowej R od kilku generacji. Skyline popularność zawdzięcza przede wszystkim zaawansowaniu technologicznemu, ale nie sposób pominąć także dużej liczby kombinacji 2 wariantów nadwozia i kilku jednostek napędowych.

Już w momencie premiery w 1993 auto było dostępne w 3 podstawowych wersjach silnikowych. Do napędu zarówno coupé, jak i odmiany 4-drzwiowej mogły posłużyć 3 silniki 6-cylindrowe. Pierwszy, wolnossący RB20E o pojemności 2 l z pojedynczym wałkiem rozrządu dysponował mocą 130 KM dostępnych przy 5600 obr./min. Drugim wolnossącym motorem był nowocześniejszy 2,5 l RB25DE. Głowica wyposażona już w 2 wałki rozrządu pomagała osiągnąć moc maksymalną 190 KM w okolicach 6400 obr./min. Ta wersja jako jedyna mogła zostać wzbogacona o napęd na 4 koła.

Najmocniejszą alternatywę w wersjach całkowicie cywilnych stanowił doładowany RB25DET. 250 KM pozwalało rozpędzić ważce 1390 kg auto do 100 km/h w niewiele ponad 6 s. Do wyboru klienta była 4- lub 5-stopniowa przekładnia automatyczna albo 5-biegowa manualna.

Zawieszenie wersji R33 zarówno z przodu, jak i z tyłu oparte było na układzie wielowahaczowym Multilink, który poza dużą możliwością regulacji zapewniał także bardzo dobre właściwości trakcyjne. Pod montowanymi seryjnie felgami o średnicy 16” pracowały wentylowane hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej. Ciekawostką jest także występujący w niektórych wersjach system tylnych kół skrętnych Super HICAS.

W 1996 roku auto przeszło facelifting; przemodelowano pakiet aerodynamiczny, dodano opcjonalne wyposażenie oraz unowocześniony mechanizm różnicowy o zmiennym tarciu.

Najmocniejszą odmianą serii R33 coupé był model GT-R o wyścigowym rodowodzie, który dzięki podwójnie doładowanemu silnikowi RB26DETT osiągał ponad 280 KM (bywało, że egzemplarze po wyjeździe z salonu legitymowały się mocą przekraczającą 300 KM – ograniczenie wynikło z zapisów w japońskim prawie). Napęd przekazywany był wyłącznie na 4 koła przez zaawansowany system ATTESA-ETS, a tożsamość auta poza innym, agresywnym pakietem zderzaków i pokaźnej wielkości spojlerem zdradzały także hamulce marki Brembo. Wersja torowa, dopuszczona do użytku ulicznego, nosiła nazwę NISMO 400R.

Popularność Skyline'a, którą zapewniły mu właściwości jezdne i obecność w mediach, sukcesywnie zwiększa ceny i zmniejsza jego podaż na rynku wtórnym.

4.71
Ocena na postawie 45 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaNissan
ModelNissan Skyline
Produkcja od1993
Produkcja do1998

Wybrane wersje Nissan Skyline R33

Inne generacje Nissan Skyline

Inne modele Nissan

Nissan Skyline R33: newsy, testy i recenzje

Infiniti Q50 zostało odświeżone. Na razie tylko z logo Nissana

... Q50 to całkiem urodziwy sedan klasy średniej, który w Europie i USA występuje w bardziej luksusowych szatach Infiniti, a w rodzimej Japonii jest po prostu Nissanem Skyline. Azjatycka wersja została właśnie poddana zmianom, które już niebawem ...

7 miesięcy temu

Co dalej z Nissanem i Renault? Producenci postawili sprawę jasno

... Afera zapoczątkowana pod koniec 2018 roku oskarżeniem Carlosa Ghosna o malwersacje finansowe zdaje się nie mieć końca. Były szef aliansu Renault-Nissan ukrywa się obecnie w Libanie, a kilka dni temu ... oskarżyły byłego szefa aliansu ...

miesiąc temu

Nowy Nissan Juke już w Polsce. Znamy ceny

... Po 10 latach od debiutu pierwszej generacji Nissan Juke doczekał się następcy. Auto wjeżdża właśnie do polskich salonów. Jak kształtują się jego ceny? Czy najnowsza odsłona ma szanse, by powtórzyć sukces poprzednika? ... Oferta Nissana nie jest ...

5 miesięcy temu

Nissan GT-R GT23, czyli wyścigówka z toru prosto na ulicę

... Marzyliście kiedyś o tym, by torowym samochodem móc poruszać się na co dzień? JRM Group wychodzi naprzeciw waszym potrzebom. Przerobią 23 egzemplarze Nissana GT-R Nismo GT1, by móc poruszać się nimi po drogach publicznych. Jest tylko jeden ...

2 miesiące temu

Nissan Skyline GT-R KPGC10 | Kontynentalne klasyki

... Drugie miejsce w ankiecie na najlepszego klasyka lat 70-tych na rynku azjatyckim zdobył Nissan Skyline GT-R KPGC10. To już drugi raz, kiedy Skyline pojawia się w naszym cyklu! Poprzednio poznaliśmy słabszą odmianę Skyline, teraz czas na ...

dawno temu

Nissan Skyline GT-R z Fast & Furious na sprzedaż

... Nissan Skyline GT-R, którym Paul Walker jeździł w filmie "Szybko i wściekle" z 2009 r. trafił na rynek wtórny. ... W obrazie wykorzystano dziewięć Nissanów Skyline GT-R R34, przynajmniej w teorii. Tylko jeden z nich był prawdziwy i właśnie on ...

dawno temu

Nissan Skyline C10 | Kontynentalne klasyki

... Nadszedł czas na zwycięzcę ankiety na najlepsze auto lat 60. na rynku azjatyckim. Na triumfatora głosowała ponad połowa użytkowników, co zdeklasowało rywali. Poznajcie zatem Nissana Skyline C10 - kontynentalnego klasyka z Azji! ... Nadszedł czas ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie