Nissan Skyline R33, bezpośredni następca serii R32, został zaprezentowany szerokiej publiczności w połowie 1993 roku. Auto dostępne na początku tylko jako 2-drzwiowe coupé bardzo szybko doczekało się 4-drzwiowej odmiany sedan. Na jego bazie zbudowano w 1996 wersję kombi o nazwie Stagea. Samochód miał napęd przekazywany na koła tylne, opcjonalnie występował napęd 4x4. R33 produkowany był do roku 1998, kiedy to Nissan pokazał jego następcę: Skyline'a R34. R33 był dostępny głównie z kierownicą po prawej stronie.
Charakterystyczna bryła coupé o wymiarach 4640 mm długości, 1720 mm szerokości i w zależności od wersji ok. 1340 mm wysokości wykonana jest z wysokiej jakości stali i słynie z doskonałej sztywności. Mimo że nadwozie urosło i względem poprzednika zyskało na masie, nie ucierpiały na tym osiągi ani jakość prowadzenia.
Poza właściwościami jezdnymi rozpoznawalność zapewniają R33 cztery okrągłe światła w tylnej części nadwozia, będące cechą charakterystyczną serii modelowej R od kilku generacji. Skyline popularność zawdzięcza przede wszystkim zaawansowaniu technologicznemu, ale nie sposób pominąć także dużej liczby kombinacji 2 wariantów nadwozia i kilku jednostek napędowych.
Już w momencie premiery w 1993 auto było dostępne w 3 podstawowych wersjach silnikowych. Do napędu zarówno coupé, jak i odmiany 4-drzwiowej mogły posłużyć 3 silniki 6-cylindrowe. Pierwszy, wolnossący RB20E o pojemności 2 l z pojedynczym wałkiem rozrządu dysponował mocą 130 KM dostępnych przy 5600 obr./min. Drugim wolnossącym motorem był nowocześniejszy 2,5 l RB25DE. Głowica wyposażona już w 2 wałki rozrządu pomagała osiągnąć moc maksymalną 190 KM w okolicach 6400 obr./min. Ta wersja jako jedyna mogła zostać wzbogacona o napęd na 4 koła.
Najmocniejszą alternatywę w wersjach całkowicie cywilnych stanowił doładowany RB25DET. 250 KM pozwalało rozpędzić ważce 1390 kg auto do 100 km/h w niewiele ponad 6 s. Do wyboru klienta była 4- lub 5-stopniowa przekładnia automatyczna albo 5-biegowa manualna.
Zawieszenie wersji R33 zarówno z przodu, jak i z tyłu oparte było na układzie wielowahaczowym Multilink, który poza dużą możliwością regulacji zapewniał także bardzo dobre właściwości trakcyjne. Pod montowanymi seryjnie felgami o średnicy 16” pracowały wentylowane hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej. Ciekawostką jest także występujący w niektórych wersjach system tylnych kół skrętnych Super HICAS.
W 1996 roku auto przeszło facelifting; przemodelowano pakiet aerodynamiczny, dodano opcjonalne wyposażenie oraz unowocześniony mechanizm różnicowy o zmiennym tarciu.
Najmocniejszą odmianą serii R33 coupé był model GT-R o wyścigowym rodowodzie, który dzięki podwójnie doładowanemu silnikowi RB26DETT osiągał ponad 280 KM (bywało, że egzemplarze po wyjeździe z salonu legitymowały się mocą przekraczającą 300 KM – ograniczenie wynikło z zapisów w japońskim prawie). Napęd przekazywany był wyłącznie na 4 koła przez zaawansowany system ATTESA-ETS, a tożsamość auta poza innym, agresywnym pakietem zderzaków i pokaźnej wielkości spojlerem zdradzały także hamulce marki Brembo. Wersja torowa, dopuszczona do użytku ulicznego, nosiła nazwę NISMO 400R.
Popularność Skyline'a, którą zapewniły mu właściwości jezdne i obecność w mediach, sukcesywnie zwiększa ceny i zmniejsza jego podaż na rynku wtórnym.
Marka | Nissan |
---|---|
Model | Nissan Skyline |
Produkcja od | 1993 |
Produkcja do | 1998 |