Volvo XC60 1 generacji [FL]

Generacja
Volvo XC60 1 generacji [FL] Zobacz 5 zdjęć

Volvo XC60, należący do najlepiej sprzedających się modelów szwedzkiej marki, w 2013 roku przeszedł lifting. Został wyposażony w nowy silnik – turbodiesla D4 o mocy 181 KM z ośmiobiegową automatyczną skrzynią oraz napędem na przednią oś. Lecz to nie koniec zmian. Zdaje się, że Szwedzi sukcesywnie będą rozwijać swojego SUV-a, pomysłów zaś im nie brakuje.

Volvo XC60 [FL] - charakterystyka

Marka Volvo kojarzona jest, przede wszystkim, z wyjątkowej dbałości o bezpieczeństwo, design i prestiż. Warto również pamiętać, że XC60 [FL] jest autem wręcz stworzonym do prowadzenia po śniegu – dzięki idealnej pracy kół na zaśnieżonym podłożu oraz kabinie szybko nabierającej ciepła. Nawet bardzo niskie temperatury, drogi oblodzone i zasypane śniegiem, wydają nie robić większego wrażenia na „szwedzie”. Wraz z uruchomieniem XC60 [FL], który stał całą noc na mrozie, automatycznie włączają się podgrzewanie kierownicy i siedzeń. Co więcej, w kabinie XC60 [FL] szybko rośnie temperatura do przyjemnego ciepła, dzięki systemowi PTC czyli Positive Temperature Control.

SUV-y pochodzą od samochodów terenowych, a jednak te pierwsze kierowcy chętniej kupują z napędem na przednią oś. Motywacją jest, przede wszystkim, niższa cena (XC60 [FL] z napędem na przednie koła może być tańszy nawet o 10 tys. złotych) oraz mniejsze spalanie. Ku uciesze mniej zamożnych kierowców, zwykły napęd na przednie koła w wydaniu Volvo XC60[FL] osiągnął zaskakująco dobre wyniki w testach. Nastąpiło to dzięki elektronicznemu systemowi trakcji, wysokiej jakości opon zimowych, a także idealnemu obciążeniu na przód, jakim jest ciężka jednostka diesla.

Volvo XC60 [FL] – silnik Drive-E

Warto zaznaczyć tutaj, że każdy silnik Drive-E został całkowicie zaprojektowany i skonstruowany przez inżynierów Volvo na terenie rodzimej Szwecji. Innowacyjne czterocylindrowe silniki o pojemności dwóch litrów wyprą stare motory o pięciu lub sześciu cylindrach. Nowe jednostki napędowe szwedzkiej produkcji wydzielają o wiele mniej CO2 niż dotychczasowe silniki, a także spalają mniej paliwa.

Zasługi te nie tylko spowodowane są nowym rodzajem skrzyń biegów czy mniejszej pojemności silnika. Nowy silnik Volvo XC60 [FL] osiąga dobre wyniki, dzięki kunsztownemu projektowi i odpowiednio dobranej charakterystyce. W projektowaniu silników Drive-E brała udział firma Polestar, co raz częściej współpracująca z Volvo. Twórcy marki Volvo w ten sposób chcą poprawić osiągi pojazdu oraz stworzyć swój własny, wizjonerski układ napędowy.

W odświeżonej wersji XC60 umieszczono jednostki benzynowe i diesle nowej generacji Drive-E. Turbodiesel ze znakiem D4 to silnik o pojemności 2 litrów, z czterema cylindrami i mocą 181 KM (moc w nowym silniku zwiększyła się o 18 KM). Nowa jednostka napędowa, pomimo że posiada mniejszą pojemność oraz ilość cylindrów, sprawia że XC60 [FL] szybciej przyspiesza do „setki” (o 2,4 sekundy szybciej niż przed lifitingiem) i mniej zużywa paliwa (o 2 l na 100 km).

Volvo XC60 [FL] - wyposażenie

Do wykonania wnętrza kabiny w Volvo XC60 po modernizacji użyto nowych materiałów wyższej jakości. Ponadto, szwedzkie auto „uzbrojono” w: ekran dotykowy, możliwość wyboru rodzaju zawieszenia spomiędzy opcji: Normal, Sport, Touring, unowocześniony system bezpieczeństwa (potrafiący wyczuć zmęczenie prowadzącego, czytać znaki drogowe, czy automatycznie włączać światła drogowe) oraz w nowe wzory foteli i felg.

W tym miejscu wynotujmy resztę elementów wyposażenia seryjnego Volvo XC60 [FL]: City Safety (system chroniący przed stłuczkami w jeździe po mieście), sześć poduszek powietrznych, światła biksenonowe, zegar TFT, zegar DSTC (ESP), sterowany elektrycznie hamulec postojowy, IDIS (inteligentny system informacyjny dla kierowcy), hill holder, sterowane elektrycznie lusterka i szyby, start-stop, klimatyzacja, radio z CD, czujnik deszczu, tempomat, relingi dachowe, skórzana kierownica, elektrycznie sterowane klapa bagażnika i fotel kierowcy.

Przykłady wyposażenia opcjonalnego Volvo XC60 [FL]: skórzana tapicerka (około 7 900 zł), zdalne sterowanie (325 zł), Servotronic (1 040 zł), przyciemniane tylne szyby (1 920 zł), zawieszenie sportowe (2 420 zł), łopatki skrzyni biegów przy kolumnie kierownicy (730 zł), aluminiowe felgi 20-calowe (7 020 zł).

4.42
Ocena na postawie 16 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaVolvo
ModelVolvo XC60
Produkcja od2013
Produkcja do2017

Wybrane wersje Volvo XC60 1 generacji [FL]

Inne generacje Volvo XC60

Inne modele Volvo

Volvo XC60 1 generacji [FL]: newsy, testy i recenzje

Opel Grandland X - test w wersji Grand

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie