Volkswagen Touran 1 generacji

Generacja
Volkswagen Touran 1 generacji

Volkswagen Touran należy do segmentu minivanów, a jego sprzedaż w Europie rozpoczęła się w 2003 roku. Z uwzględnieniem modyfikacji odświeżających pierwsza generacja tego modelu dostępna była w salonach do momentu pojawienia się następcy w roku 2010. Auto wypełnia lukę między Golfem Plus a większym modelem Sharan, co ma także odzwierciedlenie w nazwie, będącej połączeniem słów „Tour” i „Sharan” właśnie. Konkurencją jest podobnej wielkości Opel Zafira lub Citroën C4 Picasso.

Touran oparty jest na płycie podłogowej Volkswagena Golfa V generacji i ma jednobryłowe ,5-drzwiowe nadwozie. Wymiary przy masie własnej równej 1502 kg wynoszą odpowiednio: 4407 mm długości, 1794 mm szerokości i 1635 mm wysokości. Regularne kształty pozwoliły uzyskać przestronne i funkcjonalne wnętrze, a za dopłatą możliwe było także dołączenie trzeciego rzędu siedzeń dla dwóch osób (dodatkowe miejsca praktycznie całkowicie redukują możliwości ładunkowe).

Projektanci Volkswagena nie mieli łatwego zadania. Z nadania trudnej bryle charakteru wywiązali się jednak całkiem nieźle. Nadwozie, choć brakuje mu charakterystycznych detali, wygląda poprawnie, a konserwatywny design nie wyróżnia się negatywnie na tle konkurencji.

Paleta silnikowa Tourana przewiduje obecność zarówno silników benzynowych, jak i wysokoprężnych. Pierwsze z nich, o pojemności od 1,6 l (102 KM lub 115 KM w wersji FSI), nie czynią z auta zawalidrogi, ale nie pozwalają też na bardziej dynamiczną jazdę. Motor mocniejszy, który z pojemności 2 l uzyskuje 150 KM, nadaje autu sportowego ducha. Ciekawostką są zastosowane w późniejszych latach produkcji jednostki benzynowe z rodziny TSI, które mimo relatywnie niskiej pojemności 1,4 l, dzięki zastosowaniu dodatkowego doładowania w postaci zestawu kompresor-turbosprężarka, zapewniały świetną dynamikę w wariantach 140 KM lub 170 KM.

Silniki wysokoprężne to przede wszystkim znany i niezwykle popularny motor 1,9 l TDI, stosowany już z wielu konstrukcjach koncernu VAG, który przy wysokiej niezawodności zadowala się niewielką ilością paliwa. Motor dostępny jest w kilku wariantach mocy: 90 KM, 100 KM i 105 KM. Jednostka ta dzięki wieloletniemu stosowaniu charakteryzuje się dużą dostępnością części zamiennych, jednak jej kultura pracy oparta na pompowtryskiwaczach pozostawia wiele do życzenia. Dla ceniących nowocześniejsze rozwiązania przewidziano silnik 2,0 TDI w wariantach 140 KM lub 170 KM, zapewniających bardzo dobrą dynamikę i wyraźnie przyjemniejszą dla uszu pasażerów kulturę pracy. Awaryjność tych jednostek nie stoi już jednak na tak wysokim poziomie.
Przeniesienie napędu na przednie koła możliwe jest za sprawą 6-biegowej skrzyni manualnej lub doskonałej dwusprzęgłowej przekładni DSG.

Zawieszenie modelu Touran jest jego mocną stroną. Zestrojone jest sztywno, co pozwala pewnie wykonywać miejskie manewry, i pozostaje przy tym wystarczająco komfortowe w dłuższej trasie.
Wysoko położony środek ciężkości nie przeszkadza w przechodzeniu zakrętów bez większych wychyleń nadwozia. Dobrze tłumi wzdłużne i poprzednie nierówności, nie przenosząc dźwięków pracy do dobrze wyciszonej kabiny(jedynie w egzemplarzach z początkowych lat produkcji zdarzają się niewielkie problemy z uszczelnieniem drzwi). Usterkowość zawieszenia w dużym stopniu zależy od sposobu eksploatacji. Szybko zużywające się elementy metalowo-gumowe to problem większości aut poruszających się po polskich drogach.

Wnętrze Tourana zaprojektowano z rozmysłem, wykorzystując zalety nadwozia typu minivan. Pozytywnie zaskakuje liczba schowków oraz duża przestrzeń wygospodarowana dla pasażerów, także z tyłu. Na uwagę zasługuje dobra jakość użytych materiałów i precyzyjne, charakterystyczne dla tego producenta spasowanie, które nawet po wieloletniej eksploatacji zapobiega wydobywaniu się z kokpitu niepokojących dźwięków. Niewątpliwą zaletą tego typu nadwozia jest także bardzo dobra widoczność.

W 2010 roku auto poddano kilku modyfikacjom. Zmieniono przednie reflektory, przemodelowano także kształt osłony chłodnicy oraz przedniego i tylnego zderzaka.

Touran jest konstrukcją udaną, łączącą cechy niewielkiego na zewnątrz auta miejskiego z przestronnym i pakownym wnętrzem, zdolnym pomieścić 5 lub nawet 7 pasażerów. Największym problemem, a zarazem czynnikiem świadczącym o charakterze auta jest jego cena, która w każdej niemal specyfikacji silnikowej w porównaniu z konkurencją pozostawia wiele do życzenia.

4.12
Ocena na postawie 49 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Touran
Produkcja od2003
Produkcja do2007

Wybrane wersje Volkswagen Touran 1 generacji

Inne generacje Volkswagen Touran

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (31)

Przejdź do strony: 1 2

Volkswagen Touran 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Opel Grandland X - test w wersji Grand

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie