Volkswagen Sharan 1 generacji

Generacja
Volkswagen Sharan 1 generacji

Volkswagen Sharan I zadebiutował w 1995 roku i powstał na płycie podłogowej współdzielonej z Fordem Galaxy i Seatem Alhambrą. Sharan, którego produkcja odbywała się w fabrykach zlokalizowanych w Portugalii, reprezentuje Volkswagena w segmencie należącym do minivanów o nazwie "K" i ma 4634 mm długości, 1810 mm szerokości i 1730 mm wysokości. Nazwa "Sharan" wywodzi się z języka perskiego i oznacza ‘króla’. Do głównych konkurentów Volkswagena Sharana I zaliczamy japońskie Mitsubishi Space Wagon oraz francuskie Renault Espace.

Główne zalety Volkswagena Sharana to ogromna przestrzeń oraz wielki kufer o pojemności 852 l (2610 l po złożeniu tylnych foteli), co zapewnia wysoki komfort podróżowania pięciu dorosłym osobom. Jako opcję producent oferuje montaż trzeciego rzędu siedzeń, który niestety odbija się na pojemności bagażnika. Wielu będzie miało również zastrzeżenia do jakości materiałów wykończeniowych (szare, trzeszczące po dłuższej eksploatacji plastiki). Co więcej, zbyt delikatne zawieszenie Sharana nie sprawdza się na polskich drogach. To jednak zmora wszystkich Volkswagenów produkowanych w końcówce lat 90.

Pod maską Volkswagena Sharana I może pracować jedna jednostka benzynowa oraz kilka motorów wysokoprężnych. Silniki benzynowe reprezentuje jedynie 2,0-litrowy motor o mocy 115 KM, który pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 15,4 s i osiągnięcie prędkości maksymalnej 177 km/h.

Gamę silników Diesla otwiera niezawodny 1,9 l motor TDI o mocy 90 KM, 110 KM, 116 KM, 130 KM lub 150 KM. Najsłabsza odmiana wariantu 1,9 l generuje spalanie na poziomie 7,7 l/100 km w mieście, 7,0 l/100 km w cyklu mieszanym oraz 4,9 l/100 km przy poruszaniu się ze stałą prędkością 90 km/h. Jednostka ta zestawiana jest wyłącznie z 5-biegową przekładnią manualną. Do setki ważącemu około 1800 kg pojazdowi pozwala przyspieszyć w 19,3 s. Wskazówka prędkościomierza zatrzyma się na wartości 160 km/h.

Producent oferuje również drugiego turbodiesla o pojemności 2,0 l i mocy 140 KM. Motor ten pozwala uzyskiwać średnie spalanie na poziomie 8,3 l/100 km w mieście, przyspieszenie do 100 km/h trwa nieco ponad 12 s.

Volkswagen Sharan dostępny był z jednostką VR6 o pojemności 2,8 l i mocy 204 KM. Takie stadko koni pozwala ujrzeć setkę po 9,9 s i wskazówkę prędkościomierza zatrzymującą się na wartości 220 km/h. Jej dużym minusem jest jednak spalanie, które w mieście potrafi wynieść nawet do 14,0 l/100 km.

W 2000 roku Volkswagen Sharan I doczekał się poważnego liftingu. Zmiany stylistyczne dotknęły właściwie każdej możliwej części, w zakresie mechaniki zmieniono tylko drobne elementy. Nowoczesnego designu nabrało nie tylko nadwozie, ale również wnętrze.

Produkcja Volkswagena Sharana pierwszej generacji trwała piętnaście lat, do 2010 roku. Następcą Sharana I jest Sharan II, który zadebiutował podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie w marcu 2010 roku. Ma on zdecydowanie nowocześniejszą stylistykę od poprzednika i bardziej ekonomiczne jednostki napędowe.

Volkswagen Sharan I otrzymał trzy gwiazdki w teście zderzeniowym Euro NCAP. Użytkownicy chwalą auto za przestronność i pojemność bagażnika, ekonomiczne jednostki napędowe oraz dobre właściwości jezdne jak na wielkość nadwozia. Wielu ma jednak zastrzeżenia do twardych, trzeszczących po dłuższej eksploatacji plastików, zbyt delikatnego na polskie drogi zawieszenia i słabej jakości wykonania. Warto dodać, że Sharan I nosi niechlubny tytuł jednego z najbardziej awaryjnych Volkswagenów.

3.82
Ocena na postawie 74 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Sharan
Produkcja od1995
Produkcja do2000

Wybrane wersje Volkswagen Sharan 1 generacji

Inne generacje Volkswagen Sharan

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (38)

Przejdź do strony: 1 2

Volkswagen Sharan 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Intryga w Noc Muzeów - pościg Citroënem C5 Aircross za Phantomasem

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie