Volvo 480 1 generacji

Generacja
Volvo 480 1 generacji Zobacz 3 zdjęcia

Produkcja Volvo 480 1 generacji miała być najśmielszym przedsięwzięciem szwedzkich producentów samochodów. Postanowili zerwać z charakterystycznymi, kanciastymi nadwoziami i stworzyć projekt bardzo nowoczesnego samochodu, efektownie wyglądającego i naszpikowanego elektroniką. Volvo 480 1 generacji było pomyślane jako auto dla młodych Amerykanów, dlatego niektóre elementy zostały zaprojektowane tak, żeby spełniać wymogi prawa w Stanach Zjednoczonych.

Historia modelu Volvo 480 1 generacji

Produkcja Volvo 480 1 generacji ruszyła w 1986 roku, ale pomysł eksportowania samochodu za ocean szybko zarzucono ze względu na szalejący kurs dolara. Podbijanie amerykańskiego rynku byłoby kompletnie nieopłacalne, dlatego Volvo 480 1 generacji sprzedawano w Europie. Tu nie do końca przypadło do gustu kierowcom, ponieważ było dosyć niewygodne w użytkowaniu. Volvo 480 1 generacji mieściło tylko 4 osoby, do bagażnika niewiele można było włożyć, a w dodatku kufer Volvo 480 1 generacji był umieszczony tak wysoko, że niewygodne było już samo wkładanie czegokolwiek do środka.

Niemniej Volvo 480 1 generacji było wówczas na tyle oryginalne i nowatorskie, że znajdowało swoich sympatyków. Produkcję zakończono w 1995 roku, a w tym czasie taśmy produkcyjne opuściło 76 375 gotowych aut.

Silnik Volvo 480 1 generacji

Silnik w Volvo 480 1 generacji był umieszczony poprzecznie, wolnossący i napędzany benzyną. Jednostkę stworzono przy współpracy z inżynierami z Renault. Pojemność silnika do Volvo 480 generacji wynosiła 1.7 l, a jednostka początkowo miała moc 102-109 koni mechanicznych.

W 1988 roku wprowadzono również silnik turbo do Volvo 480 1 generacji. Wspomagany był turbosprężarką Garett T2, dzięki której samochód miał moc 122 koni mechanicznych, a do setki rozpędzał się w 9 s. Turbodoładowanie silnika do Volvo 480 1 generacji stworzyło Volvo we współpracy z Porsche.

Zawieszenie w Volvo 480 1 generacji

Volvo 480 1 generacji miało też, jako pierwsze w historii firmy, napęd na przód. W zawieszeniu wykorzystano kolumny McPhersona z przodu i drążek Watta z drążkiem Panharda zespolone z belką z tyłu. Projekt zawieszania przygotowywali wspólnie Volvo i angielska firma Lotus.

Nadwozie w Volvo 480 1 generacji

W przygotowaniu projektu nadwozia do Volvo 480 1 generacji firma postawiła na oryginalne rozwiązanie. Po raz pierwszy zrobiła odstępstwo od tradycji projektowania kanciastego nadwozia i poprosiła o pomoc w opracowaniu designu Volvo 480 1 generacji projektanta autobusów - Johna de Vriesa. W efekcie karoseria Volvo 480 1 generacji miała kształt klina.

Volvo 480 1 generacji produkowano jako trzydrzwiowy hatchback o nadwoziu typu shooting brake produkowanym na bazie skróconej płyty podłogowej stosowanej również w modelach Volvo 440 i Volvo 460.

Bagażnik w Volvo 480 1 generacji miał pojemność 330-660 l, co nie wystarczyło do zmieszczenia większych, rodzinnych zakupów. Ponadto krawędź załadunku bagażnika znajdowała się na wysokości bioder, co powodowało, że pakowanie czegokolwiek do kufra było bardzo niewygodne.

Reflektory w Volvo 480

Volvo 480 1 generacji swoją nowatorskość i oryginalność przejawiało również w projekcie reflektorów. To pierwszy model od Volvo, w którym zastosowano podnoszone reflektory. Kierowca mógł otworzyć je za pomocą pokrętła umieszczonego na desce rozdzielczej Volvo 480 1 generacji. To rozwiązanie nie tylko podnosiło efektowność designu, ale również wpływało na dłuższe utrzymywanie czystości reflektorów.

4.45
Ocena na postawie 46 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaVolvo
ModelVolvo 480
Produkcja od1986
Produkcja do1995

Wybrane wersje Volvo 480 1 generacji

Inne modele Volvo

Volvo 480 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Intryga w Noc Muzeów - pościg Citroënem C5 Aircross za Phantomasem

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie