Volkswagen Jetta 2 generacji

Generacja
Volkswagen Jetta 2 generacji Zobacz 7 zdjęć

W 1983 roku na rynku pojawił się Volkswagen Golf Mk2, który był odpowiedzią Niemców na ewolucję rynku na przełomie poprzednich 10 lat, kiedy to oferowano Golfa Mk1. Równolegle z pierwszym Golfem sprzedawana była także Jetta, czyli odrobinę większa wersja auta z 4-drzwiowym nadwoziem typu sedan. Kiedy więc na rynku pojawił się Golf Mk2, Niemcy pracowali już nad następcą Jetty.

Volkswagen Jetta II, który oznaczany był także jako A2, Typ 16 czy 1G, zadebiutował w Europie w 1984 roku. Zaledwie rok później pojawił się w Stanach Zjednoczonych. Już wtedy Volkswagen stosował strategię współpracy technologicznej z innymi markami koncernu, która pozwoliła zaoszczędzić pieniądze, dlatego mnóstwo elementów mechanicznych auto dzieli nie tylko z Golfem Mk2, ale także z Seatem Toledo czy Volkswagenem Corrado, gdyż wszystkie te modele powstały na platformie o nazwie A2. Jetta Mk2 dostępna była w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 4-drzwiowy sedan oraz 2-drzwiowe coupé.

W porównaniu z poprzedniczką nowa Jetta urosła w każdym możliwym miejscu. Auto mierzyło 4315 mm długości, 1665 mm szerokości oraz 1415 mm wysokości, było więc aż o blisko 13 cm dłuższe od Jetty Mk1. W parze ze zwiększeniem wymiarów poszła ewolucja stylistyczna.

Kontynuowano zapoczątkowaną niespełna 10 lat wcześniej tradycję - Jetty dostawały prostokątne poziome światła, podczas gdy do Golfów sprzedawanych w Europie montowano okrągłe reflektory. Przedni pas został bardziej uporządkowany, boczne kierunkowskazy trafiły na przedni zderzak, a klosze reflektorów delikatnie przykrył jeszcze większy plastikowy grill. Zmieniono także tylne reflektory, które teraz bardziej odróżniały się od tych montowanych w Golfie.

Zwiększone wymiary pozwoliły wygospodarować większą ilość miejsca w bagażniku. Pomimo że auto zadebiutowało na rynku prawie 30 lat temu, 550 l przestrzeni bagażowej jest niezłym wynikiem dla tego segmentu nawet dzisiaj. Niestety, walory użytkowe psuje wysoki próg załadunku oraz niewielki otwór, który spowodowany jest tym, że klapa otwiera się bez świateł. We wnętrzu także nie ma zbyt dużo miejsca, a narzekać mogą nie tylko pasażerowie tylnej kanapy. Oparcia przednich foteli są zbyt krótkie, podobnie zresztą jak same siedziska.

W 1988 roku Jetta Mk2 przeszła facelifting, w ramach którego odświeżono wygląd nadwozia. Pojawiły się tzw. szerokie zderzaki, które zintegrowane były z dolną częścią przodu, czyli tzw. hokejem. Z tyłu doszła z kolei plastikowa blenda okalająca tablicę rejestracyjną. Dzięki temu zabiegowi Jetta wyglądała bardziej atrakcyjnie.

Pod maską montowano 4-cylindrowe jednostki benzynowe oraz diesle. Łącznie wszystkich wersji silnikowych było ponad 20, a dostępne były one w zależności od rynku sprzedaży oraz tego, czy auto miało katalizator. Jetta Mk2 występowała nie tylko w Europie i Stanach Zjednoczonych, a o popularności tego modelu może świadczyć fakt, że był on produkowany w fabrykach w Meksyku, Bośni i Hercegowinie, Nigerii, RPA, Niemczech, Stanach Zjednoczonych czy w Chinach, gdzie po kilku większych faceliftingach Jetta II sprzedawana jest do dzisiaj.

Do najpopularniejszych jednostek napędowych należą silniki benzynowe o pojemnościach 1,3 l 54 KM, 1,6 l 69-75 KM, 1,8 l 84-98 KM. Co ciekawe, jednostka 1,8 montowana była także w wersji z napędem na cztery koła o nazwie Syncro.

Gama silników wysokoprężnych ograniczała się do jednostki o pojemności 1,6 l, która dostępna była w wersji wolnossącej o mocy 54 KM oraz z oznaczeniem TD, a więc turbosprężarką, która pozwalała na wyciśnięcie z silnika 60, 69 lub 80 KM. Diesle charakteryzują się bardzo umiarkowanym spalaniem, które wynosi około 4-5 l na 100 km, na co wpływ ma także masa auta. W zależności od wersji Jetta ważyła od 910 do 1010 kg.

Do zalet Jetty Mk2 można zaliczyć bardzo niską cenę zakupu, spory bagażnik, niskie koszty utrzymania oraz wysoką wytrzymałość. W 2007 roku amerykański oddział Volkswagena przeprowadził akcję, w ramach której poszukiwał auta z jak największym przebiegiem. Zwyciężyła Jetta 1,6 TD, na której liczniku widniał oryginalny przebieg 904 000 km. Do wad Jetty zalicza się przestarzałą konstrukcję, niewielką ilość miejsca we wnętrzu, niski komfort oraz kiepskie osiągi.

3.58
Ocena na postawie 39 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Jetta
Produkcja od1984
Produkcja do1987

Wybrane wersje Volkswagen Jetta 2 generacji

Inne generacje Volkswagen Jetta

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (26)

Przejdź do strony: 1 2

Volkswagen Jetta 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie