Volkswagen Jetta 5 generacji

Generacja
Volkswagen Jetta 5 generacji Zobacz 14 zdjęć

Volkswagen Jetta należy do segmentu kompaktowych sedanów, a jego sprzedaż w Europie rozpoczęła się w 2005 roku. Model dostępny był do momentu prezentacji następcy, Jetty VI, w 2010 roku. Auto stanowi odpowiedź koncernu VAG na zapotrzebowanie na pojazd pakowniejszy i bardziej przestronny niż klasyczny kompakt, pozostający jednak w kwestii ceny bliżej segmentu C.

Jetta V oparta jest na płycie podłogowej Volkswagena Golfa V generacji. Ma 4-drzwiowe nadwozie typu sedan z wyraźnie wyodrębnionym przedziałem ładunkowym o pojemności 527 l z tyłu. Wymiary auta przy masie własnej równej 1268 kg wynoszą odpowiednio: 4554 mm długości, 1781 mm szerokości i 1459 mm wysokości. Przeprojektowanie przedziału pasażerskiego względem standardowego Golfa pozwoliło uzyskać nieco bardziej przestronne wnętrze, nadal jednak auto pozostało 5-osobowe, a zmian nie można nazwać rewolucyjnymi.

Projektanci Volkswagena stanęli przed trudnym zadaniem - musieli dołączyć zewnętrzny bagażnik do dość kompletnej i zgrabnej linii Golfa V. Z nadania trudnej bryle charakteru wywiązali się całkiem nieźle, ponieważ auto prezentuje się zgrabnie i dobrze opiera się upływającemu czasowi.

Paleta silnikowa Jetty V obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne. Benzynowce o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM (115 KM w FSI) zdecydowanie nie czynią z auta sportowca - pozwalają jedynie na bardzo spokojną jazdę. Motor mocniejszy, który z pojemności 2 l uzyskuje 150 KM, nadaje pojazdowi zupełnie inny charakter. Ciekawostką są zastosowane w późniejszych latach produkcji jednostki benzynowe z rodziny TSI, które mimo relatywnie niskiej pojemności 1,4 l, dzięki zastosowaniu dodatkowego doładowania w postaci zestawu kompresor-turbosprężarka, oferowały świetną dynamikę w wariantach 122 KM,140 KM, 160 KM lub 170 KM. Najmocniejszą propozycją benzynową jest znany z Golfa GTI silnik 2,0 Turbo, gwarantujący kierowcy już niemal sportowe doznania.

Silniki wysokoprężne to przede wszystkim znany i niezwykle popularny motor 1,9 l TDI, stosowany już w wielu konstrukcjach koncernu VAG. Przy wysokiej niezawodności zadowala się on niewielką ilością paliwa. Dostępny jest w dwóch wariantach mocy: 90 KM i 105 KM. Ponieważ jest to jednostka stosowana przez wiele lat, łatwo dostać do niej części zamienne, jednak jej kultura pracy oparta na pompowtryskiwaczach pozostawia wiele do życzenia. Dla ceniących nowocześniejsze rozwiązania przewidziano silnik 2,0 TDI w wariantach 110 KM lub 140 KM, zapewniających dobrą dynamikę i wyraźnie przyjemniejszą dla uszu pasażerów kulturę pracy. Awaryjność tych jednostek nie stoi już jednak na tak wysokim poziomie. Na cenę serwisowania wpływa także ich większe zaawansowanie technologiczne.
Przeniesienie napędu na przednie koła możliwe jest za sprawą 6-biegowej skrzyni manualnej(5-biegowy manual w wersjach 1,6 i 1,9 TDI) lub doskonałej dwusprzęgłowej sześciostopniowej przekładni DSG.

Zawieszenie modelu Jetta to jego mocna strona, jest praktycznie identyczne jak w Golfie V. Zestrojone jest raczej twardo, pozwala pewnie wykonywać miejskie manewry, pozostając przy tym wystarczająco komfortowym w dłuższej trasie.

Nisko położony środek ciężkości pomaga w dynamiczniejszym pokonywaniu zakrętów, nie wykazując znacznych wychyleń nadwozia. Zawieszenie dobrze tłumi wzdłużne i poprzeczne nierówności, nie przenosząc dźwięków pracy do nieźle wyciszonej kabiny (jedynie w egzemplarzach z początkowych lat produkcji zdarzają się niewielkie problemy z uszczelnieniem drzwi, co jest charakterystyczną cechą produktów Volkswagena z tamtego okresu). Szybko zużywające się elementy metalowo-gumowe to problem większości aut poruszających się po polskich drogach, ich dostępność jest jednak bardzo dobra.

Wnętrze Jetty zaprojektowano w dużej mierze jako kopię wnętrza Golfa V, wykorzystując praktyczne zalety nadwozia typu sedan. Na uwagę zasługuje dobra jakość użytych materiałów i precyzyjne, charakterystyczne dla tego producenta spasowanie, które nawet po wieloletniej eksploatacji nie męczy uszu pasażerów nieprzyjemnymi dźwiękami.

Volkswagen Jetta V jest konstrukcją udaną, zgrabnie łączącą cechy auta kompaktowego z użytkowym charakterem sedana. Pojazd dobrze sprzedawał się na wielu rynkach, szczególnie w USA, gdzie dostępny jest także z kilkoma niedostępnymi nigdzie indziej jednostkami napędowymi. Największym minusem jest jego cena, która rośnie błyskawicznie przy dokładaniu kolejnych opcji wyposażenia.

4.49
Ocena na postawie 38 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Jetta
Produkcja od2005
Produkcja do2010

Wybrane wersje Volkswagen Jetta 5 generacji

Inne generacje Volkswagen Jetta

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (13)

Volkswagen Jetta 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Używany Volkswagen Polo V - TSI nie takie straszne

... Jest prosty, poukładany, funkcjonalny i niezwykle popularny. Polo to jeden ze światowych hitów marki Volkswagen, a poprzednia generacja wciąż wygląda świeżo. Współczesne silniki TSI, mogą jednak odstraszać. Okazały się całkiem dobre, choć trzeba ...

miesiąc temu

Volkswagen Multivan T7 w zapowiedzi. Będzie jak Golf i Arteon

... Volkswagenów, także tych elektrycznych. Widać tu choćby delikatne wpływy ID.3, co nie powinno dziwić, gdyż T7 również ma doczekać się wariantu zasilanego prądem. W kwestii technicznej T7 będzie jednak w dużej ... mierze bazował na ósmej ...

3 tygodnie temu

Test: Mazda CX-5 w wydaniu na 2021 rok - małymi krokami do przodu

... "Po co zaczynać od nowa, skoro obecne rozwiązania radzą sobie doskonale?" Zapewne z takiego założenia wyszli japońscy inżynierowie gdy stanęli przed problemem odświeżenia CX-5. Dlatego też SUV Mazdy otrzymał istotne, lecz niemal niewidoczne dla ...

2 tygodnie temu

Volkswagen Transporter T7 i Multivan – nowa generacja w 2021 roku

... Volkswagen półoficjalnie zapowiedział premierę nowej generacji Volkswagena Transportera oznaczonej jako T7, która będzie miała miejsce w 2021 r. Najnowszy model ma być mniej użytkowy, a bardziej osobowy, zbliżony koncepcyjnie do mniejszego ...

4 miesiące temu

Pierwsza jazda: Volkswagen Caddy 5 - Golf w wersji użytkowej

... W przypadku samochodów użytkowych czas płynie wolniej, a premiera nowego modelu jest naprawdę dużym wydarzeniem. Nie inaczej jest z Volkswagenem Caddy, który doczekał się nowej generacji – produkowanej w Polsce - i ma teraz dużo wspólnego z ...

6 miesięcy temu

Test: Volkswagen Tiguan FL - zmiany są, ale mało znaczą

... Volkswagen Tiguan to niekwestionowany bestseller. Do tej pory sprzedawał się świetnie - czy więc możliwe, żeby po liftingu zyskał na tyle, by trafić do jeszcze większej liczby klientów? Zapraszam na film. ... 1938 Volkswagen Tiguan (2021) - test ...

3 miesiące temu

Hyundai ogłosił ceny elektrycznego IONIQ-a 5. Ma nawet 305 KM

... To pierwszy model koreańskiej submarki IONIQ, która ma oferować wyłącznie elektryczne pojazdy. IONIQ 5 dostępny będzie z 4 różnymi napędami o mocy od 170 do 305 KM. Ceny startują od 189 900 zł. ... IONIQ 5 oparty został na zupełnie nowej ...

2 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie