Volkswagen Jetta 5 generacji

Generacja
Volkswagen Jetta 5 generacji Zobacz 14 zdjęć

Volkswagen Jetta należy do segmentu kompaktowych sedanów, a jego sprzedaż w Europie rozpoczęła się w 2005 roku. Model dostępny był do momentu prezentacji następcy, Jetty VI, w 2010 roku. Auto stanowi odpowiedź koncernu VAG na zapotrzebowanie na pojazd pakowniejszy i bardziej przestronny niż klasyczny kompakt, pozostający jednak w kwestii ceny bliżej segmentu C.

Jetta V oparta jest na płycie podłogowej Volkswagena Golfa V generacji. Ma 4-drzwiowe nadwozie typu sedan z wyraźnie wyodrębnionym przedziałem ładunkowym o pojemności 527 l z tyłu. Wymiary auta przy masie własnej równej 1268 kg wynoszą odpowiednio: 4554 mm długości, 1781 mm szerokości i 1459 mm wysokości. Przeprojektowanie przedziału pasażerskiego względem standardowego Golfa pozwoliło uzyskać nieco bardziej przestronne wnętrze, nadal jednak auto pozostało 5-osobowe, a zmian nie można nazwać rewolucyjnymi.

Projektanci Volkswagena stanęli przed trudnym zadaniem - musieli dołączyć zewnętrzny bagażnik do dość kompletnej i zgrabnej linii Golfa V. Z nadania trudnej bryle charakteru wywiązali się całkiem nieźle, ponieważ auto prezentuje się zgrabnie i dobrze opiera się upływającemu czasowi.

Paleta silnikowa Jetty V obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne. Benzynowce o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM (115 KM w FSI) zdecydowanie nie czynią z auta sportowca - pozwalają jedynie na bardzo spokojną jazdę. Motor mocniejszy, który z pojemności 2 l uzyskuje 150 KM, nadaje pojazdowi zupełnie inny charakter. Ciekawostką są zastosowane w późniejszych latach produkcji jednostki benzynowe z rodziny TSI, które mimo relatywnie niskiej pojemności 1,4 l, dzięki zastosowaniu dodatkowego doładowania w postaci zestawu kompresor-turbosprężarka, oferowały świetną dynamikę w wariantach 122 KM,140 KM, 160 KM lub 170 KM. Najmocniejszą propozycją benzynową jest znany z Golfa GTI silnik 2,0 Turbo, gwarantujący kierowcy już niemal sportowe doznania.

Silniki wysokoprężne to przede wszystkim znany i niezwykle popularny motor 1,9 l TDI, stosowany już w wielu konstrukcjach koncernu VAG. Przy wysokiej niezawodności zadowala się on niewielką ilością paliwa. Dostępny jest w dwóch wariantach mocy: 90 KM i 105 KM. Ponieważ jest to jednostka stosowana przez wiele lat, łatwo dostać do niej części zamienne, jednak jej kultura pracy oparta na pompowtryskiwaczach pozostawia wiele do życzenia. Dla ceniących nowocześniejsze rozwiązania przewidziano silnik 2,0 TDI w wariantach 110 KM lub 140 KM, zapewniających dobrą dynamikę i wyraźnie przyjemniejszą dla uszu pasażerów kulturę pracy. Awaryjność tych jednostek nie stoi już jednak na tak wysokim poziomie. Na cenę serwisowania wpływa także ich większe zaawansowanie technologiczne.
Przeniesienie napędu na przednie koła możliwe jest za sprawą 6-biegowej skrzyni manualnej(5-biegowy manual w wersjach 1,6 i 1,9 TDI) lub doskonałej dwusprzęgłowej sześciostopniowej przekładni DSG.

Zawieszenie modelu Jetta to jego mocna strona, jest praktycznie identyczne jak w Golfie V. Zestrojone jest raczej twardo, pozwala pewnie wykonywać miejskie manewry, pozostając przy tym wystarczająco komfortowym w dłuższej trasie.

Nisko położony środek ciężkości pomaga w dynamiczniejszym pokonywaniu zakrętów, nie wykazując znacznych wychyleń nadwozia. Zawieszenie dobrze tłumi wzdłużne i poprzeczne nierówności, nie przenosząc dźwięków pracy do nieźle wyciszonej kabiny (jedynie w egzemplarzach z początkowych lat produkcji zdarzają się niewielkie problemy z uszczelnieniem drzwi, co jest charakterystyczną cechą produktów Volkswagena z tamtego okresu). Szybko zużywające się elementy metalowo-gumowe to problem większości aut poruszających się po polskich drogach, ich dostępność jest jednak bardzo dobra.

Wnętrze Jetty zaprojektowano w dużej mierze jako kopię wnętrza Golfa V, wykorzystując praktyczne zalety nadwozia typu sedan. Na uwagę zasługuje dobra jakość użytych materiałów i precyzyjne, charakterystyczne dla tego producenta spasowanie, które nawet po wieloletniej eksploatacji nie męczy uszu pasażerów nieprzyjemnymi dźwiękami.

Volkswagen Jetta V jest konstrukcją udaną, zgrabnie łączącą cechy auta kompaktowego z użytkowym charakterem sedana. Pojazd dobrze sprzedawał się na wielu rynkach, szczególnie w USA, gdzie dostępny jest także z kilkoma niedostępnymi nigdzie indziej jednostkami napędowymi. Największym minusem jest jego cena, która rośnie błyskawicznie przy dokładaniu kolejnych opcji wyposażenia.

4.49
Ocena na postawie 38 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Jetta
Produkcja od2005
Produkcja do2010

Wybrane wersje Volkswagen Jetta 5 generacji

Inne generacje Volkswagen Jetta

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (13)

Volkswagen Jetta 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Trzecia Rewolucja Volkswagena. ID. 3 kontra jego duchowi poprzednicy.

Pierwsza jazda: Volkswagen Caddy 5 - Golf w wersji użytkowej

... W przypadku samochodów użytkowych czas płynie wolniej, a premiera nowego modelu jest naprawdę dużym wydarzeniem. Nie inaczej jest z Volkswagenem Caddy, który doczekał się nowej generacji – produkowanej w Polsce - i ma teraz dużo wspólnego z ...

miesiąc temu

Volkswagen Golf R w oficjalnej zapowiedzi. Będzie mocny jak nigdy

... Volkswagen Golf 8 niebawem doczeka się ostrej odmiany R. Jej debiut zaplanowano na 4 listopada 2020 roku. Już dziś jednak wiemy, czego powinniśmy się spodziewać. Duża moc i napęd na 4 koła będą głównymi wyróżnikami tego wariantu. ... , który na ...

miesiąc temu

Od 5 grudnia mPrawo Jazdy dla wszystkich. Nowości będzie więcej

... W sobotę 5 grudnia znika obowiązek posiadania przy sobie przez kierowcę wydanego w Polsce prawa jazdy. Jednocześnie rząd udostępni zmotoryzowanym elektroniczną wersję tego dokumentu. Nie każdy będzie jednak mógł skorzystać z tej nowości. ... Od ...

10 godzin temu

Volkswagen ID.3 rozbity przez Euro NCAP. Wyniki nie zaskakują

... Pięć gwiazdek i nieco rozczarowujący wynik w zakresie ochrony pieszych. Oto rezultat testów zderzeniowych elektrycznego Volkswagena ID.3. To druga po Toyocie Yaris próba przeprowadzona z wykorzystaniem nowego systemu ocen. ... Elektryczny ID.3 ...

miesiąc temu

Volkswagen Touareg R już w salonach. Polskie ceny modelu

... Chętni mogą już składać zamówienia na najostrzejsze wydanie dużego SUV-a Volkswagena. Touareg R nie jest tani, ale kusi mocą i wyposażeniem. Za podstawowy wariant trzeba zapłacić 395 990 zł. ... Poszukujący mocnego, lecz niepozornie ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie