Volkswagen Jetta 5 generacji

Generacja
Volkswagen Jetta 5 generacji Zobacz 14 zdjęć

Volkswagen Jetta należy do segmentu kompaktowych sedanów, a jego sprzedaż w Europie rozpoczęła się w 2005 roku. Model dostępny był do momentu prezentacji następcy, Jetty VI, w 2010 roku. Auto stanowi odpowiedź koncernu VAG na zapotrzebowanie na pojazd pakowniejszy i bardziej przestronny niż klasyczny kompakt, pozostający jednak w kwestii ceny bliżej segmentu C.

Jetta V oparta jest na płycie podłogowej Volkswagena Golfa V generacji. Ma 4-drzwiowe nadwozie typu sedan z wyraźnie wyodrębnionym przedziałem ładunkowym o pojemności 527 l z tyłu. Wymiary auta przy masie własnej równej 1268 kg wynoszą odpowiednio: 4554 mm długości, 1781 mm szerokości i 1459 mm wysokości. Przeprojektowanie przedziału pasażerskiego względem standardowego Golfa pozwoliło uzyskać nieco bardziej przestronne wnętrze, nadal jednak auto pozostało 5-osobowe, a zmian nie można nazwać rewolucyjnymi.

Projektanci Volkswagena stanęli przed trudnym zadaniem - musieli dołączyć zewnętrzny bagażnik do dość kompletnej i zgrabnej linii Golfa V. Z nadania trudnej bryle charakteru wywiązali się całkiem nieźle, ponieważ auto prezentuje się zgrabnie i dobrze opiera się upływającemu czasowi.

Paleta silnikowa Jetty V obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne. Benzynowce o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM (115 KM w FSI) zdecydowanie nie czynią z auta sportowca - pozwalają jedynie na bardzo spokojną jazdę. Motor mocniejszy, który z pojemności 2 l uzyskuje 150 KM, nadaje pojazdowi zupełnie inny charakter. Ciekawostką są zastosowane w późniejszych latach produkcji jednostki benzynowe z rodziny TSI, które mimo relatywnie niskiej pojemności 1,4 l, dzięki zastosowaniu dodatkowego doładowania w postaci zestawu kompresor-turbosprężarka, oferowały świetną dynamikę w wariantach 122 KM,140 KM, 160 KM lub 170 KM. Najmocniejszą propozycją benzynową jest znany z Golfa GTI silnik 2,0 Turbo, gwarantujący kierowcy już niemal sportowe doznania.

Silniki wysokoprężne to przede wszystkim znany i niezwykle popularny motor 1,9 l TDI, stosowany już w wielu konstrukcjach koncernu VAG. Przy wysokiej niezawodności zadowala się on niewielką ilością paliwa. Dostępny jest w dwóch wariantach mocy: 90 KM i 105 KM. Ponieważ jest to jednostka stosowana przez wiele lat, łatwo dostać do niej części zamienne, jednak jej kultura pracy oparta na pompowtryskiwaczach pozostawia wiele do życzenia. Dla ceniących nowocześniejsze rozwiązania przewidziano silnik 2,0 TDI w wariantach 110 KM lub 140 KM, zapewniających dobrą dynamikę i wyraźnie przyjemniejszą dla uszu pasażerów kulturę pracy. Awaryjność tych jednostek nie stoi już jednak na tak wysokim poziomie. Na cenę serwisowania wpływa także ich większe zaawansowanie technologiczne.
Przeniesienie napędu na przednie koła możliwe jest za sprawą 6-biegowej skrzyni manualnej(5-biegowy manual w wersjach 1,6 i 1,9 TDI) lub doskonałej dwusprzęgłowej sześciostopniowej przekładni DSG.

Zawieszenie modelu Jetta to jego mocna strona, jest praktycznie identyczne jak w Golfie V. Zestrojone jest raczej twardo, pozwala pewnie wykonywać miejskie manewry, pozostając przy tym wystarczająco komfortowym w dłuższej trasie.

Nisko położony środek ciężkości pomaga w dynamiczniejszym pokonywaniu zakrętów, nie wykazując znacznych wychyleń nadwozia. Zawieszenie dobrze tłumi wzdłużne i poprzeczne nierówności, nie przenosząc dźwięków pracy do nieźle wyciszonej kabiny (jedynie w egzemplarzach z początkowych lat produkcji zdarzają się niewielkie problemy z uszczelnieniem drzwi, co jest charakterystyczną cechą produktów Volkswagena z tamtego okresu). Szybko zużywające się elementy metalowo-gumowe to problem większości aut poruszających się po polskich drogach, ich dostępność jest jednak bardzo dobra.

Wnętrze Jetty zaprojektowano w dużej mierze jako kopię wnętrza Golfa V, wykorzystując praktyczne zalety nadwozia typu sedan. Na uwagę zasługuje dobra jakość użytych materiałów i precyzyjne, charakterystyczne dla tego producenta spasowanie, które nawet po wieloletniej eksploatacji nie męczy uszu pasażerów nieprzyjemnymi dźwiękami.

Volkswagen Jetta V jest konstrukcją udaną, zgrabnie łączącą cechy auta kompaktowego z użytkowym charakterem sedana. Pojazd dobrze sprzedawał się na wielu rynkach, szczególnie w USA, gdzie dostępny jest także z kilkoma niedostępnymi nigdzie indziej jednostkami napędowymi. Największym minusem jest jego cena, która rośnie błyskawicznie przy dokładaniu kolejnych opcji wyposażenia.

4.49
Ocena na postawie 38 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Jetta
Produkcja od2005
Produkcja do2010

Wybrane wersje Volkswagen Jetta 5 generacji

Inne generacje Volkswagen Jetta

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (13)

Volkswagen Jetta 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Volkswagen może przenieść produkcję Passata i Superba do Turcji

... Koncern Volkswagena intensywnie poszukuje nowych lokalizacji dla swoich nowych zakładów. Jeden z nich prawdopodobnie powstanie w Turcji i będzie produkował kolejną generację modeli klasy średniej - VW Passata i Skody Superb. ... Tak przynajmniej ...

2 tygodnie temu

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Jetta to nowa marka Volkswagena. W Chinach zaoferuje m.in. Seaty

... Choć chiński rynek zaliczył ostatnio gorszy okres, nie oznacza to, że nie znajdzie się na nim miejsce dla jeszcze jednego, nowego gracza. To Jetta, submarka Volkswagena, która ma trafiać do nieco mniej zamożnych klientów – lecz oczywiście nikt ...

8 miesięcy temu

Volkswagen wystartuje z budżetową marką dla Chin? Nazwie ją Jetta

... Pogłoski o planowanych, budżetowych propozycjach koncernu Volkswagena pojawiały się już dobre kilka lat temu. Teraz Niemcy przechodzą od słów do czynów. Niebawem mają wystartować z nową ofertą skierowaną do klientów z Chin. Tanie modele będą ...

8 miesięcy temu

Volkswagen wstrzymuje decyzję o budowie fabryki w Turcji

... W związku z ofensywą Turcji wobec Kurdów, Volkswagen wstrzymał się z decyzją dotyczącą lokalizacji ich nowej fabryki. Planowano przenieść do niej m.in. produkcję Passata i Skody Superb. ... . Unia Europejska potępiła działanie Turcji, a ...

3 dni temu

Przyszłość Volkswagena jest elektryczna

... Na trwających targach samochodowych we Frankfurcie niekwestionowanym najważniejszym wydarzeniem jest premiera Volkswagena ID.3. To pierwszy model tej marki powstały od podstaw jako auto elektryczne ... . Stanowi on zapowiedź wielkich zmian w tym ...

miesiąc temu

Nowy Volkswagen Golf wkracza w ostatnią fazę testów

... Ósma generacja Volkswagena Golfa nie zadebiutuje podczas wrześniowego salonu we Frankfurcie, lecz nieco później, na oddzielnym evencie. Jeśli wierzyć zapowiedziom przedstawicieli niemieckiej marki, stanie się to jeszcze jesienią. Auto wkracza ...

2 miesiące temu

Volkswagen e-Beetle to klasyk z nowoczesnym elektrycznym napędem

... Jednym z bardzo ciekawych aut, które Volkswagen stworzył z myślą o tegorocznym salonie we Frankfurcie, jest bez wątpienia klasyczny e-Beetle, który stanowi połączenie kultowego Garbusa z nowoczesnym napędem elektrycznym. Świetny restomod - w ...

miesiąc temu

Volkswagen ID.3: pierwszy kontakt z rewolucyjnym „elektrykiem”

... Zaprezentowany na targach samochodowych we Frankfurcie pierwszy Volkswagen powstały od podstaw jako samochód elektryczny jest jedną z najbardziej wyczekiwaną premier ostatnich lat. To samochód ... Volkswagen ID.3 wyjedzie na polskie drogi w ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie