Volkswagen Jetta 6 generacji

Generacja
Volkswagen Jetta 6 generacji Zobacz 13 zdjęć
Volkswagen Jetta 6 generacji - test i recenzja

Volkswagen Jetta VI należy do segmentu kompaktowych sedanów, a jego sprzedaż w Europie rozpoczęła się w 2010 roku. Model jest bezpośrednim następcą Jetty V. Stanowi odpowiedź koncernu VAG na zapotrzebowanie na pojazd bardziej uniwersalny i przestronniejszy niż klasyczny kompakt, którego cena zbliżona jest do aut segmentu C. Głównym rynkiem zbytu tego modelu są Stany Zjednoczone.

Jetta VI oparta jest na zmodyfikowanej płycie podłogowej PQ35 wykorzystywanej do produkcji Volkswagena Golfa VI generacji. Ma 4-drzwiowe nadwozie typu sedan z wyraźnie wyodrębnionym przedziałem ładunkowym o pojemności 510 l z tyłu. Wymiary auta przy masie własnej mieszczącej się w zależności od wersji silnikowej między 1227 kg a 1340 kg wynoszą odpowiednio: 4640 mm długości, 1780 mm szerokości i 1450 mm wysokości. Przeprojektowanie przedziału pasażerskiego względem standardowego Golfa pozwoliło uzyskać nieco bardziej przestronne wnętrze. Auto pozostało jednak 5-osobowe, a zmian nie można uznać za szczególnie zaawansowane.

Projektanci Volkswagena po raz kolejny stanęli przed wyzwaniem: musieli dołączyć zewnętrzny bagażnik do dość kompletnej i zgrabnej linii Golfa VI. Z nadania trudnej bryle charakteru wywiązali się więc całkiem nieźle, ponieważ zgodnie z założeniem najnowsza generacja Jetty pod względem wizualnym odcina się od swojego kompaktowego pierwowzoru.

Paleta silnikowa Jetty VI obejmuje silniki benzynowe i diesle. Wszystkie benzynowce wyposażone są w dodatkowe doładowanie, które za sprawą układu kompresor-turbosprężarka pozwoliło na zredukowanie pojemności skokowej bez konieczności zmniejszenia mocy. Jednostki TSI o pojemności 1,2 l i mocy 105 KM zdecydowanie nie czynią z auta sportowca, ale dzięki dużej elastyczności pozwalają na całkiem sprawną jazdę. Motor mocniejszy, który z pojemności 1,4 l uzyskuje 122 KM lub 160 KM, nadaje autu wręcz rasowy charakter. Topowa jednostka 2,0 TSI i mocy 200 KM jest propozycją dla klientów ceniących ponadprzeciętne osiągi i sportowe emocje.

Dla miłośników nowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie silników wysokoprężnych przewidziano motor 2,0 TDI o mocy 140 KM, zapewniający dobrą dynamikę. Dzięki wtryskowi wykorzystującemu technologię common rail charakteryzuje się on wysoką kulturą pracy. Awaryjność tych jednostek nie stoi już jednak na tak wysokim poziomie jak ich zasłużonych poprzedników 1,9 TDI. Nie bez wpływu na cenę serwisowania ma także wpływ ich większe zaawansowanie technologiczne.

Przeniesienie napędu na przednie koła możliwe jest za sprawą 6-biegowej skrzyni manualnej (5-biegowy manual w wersjach 1,6 i 1,9 TDI) lub doskonałej dwusprzęgłowej sześciostopniowej przekładni DSG. Na niektórych rynkach Volkswagen oferuje także wersję z napędem 4x4.

Zawieszenie modelu Jetta to jego mocna strona. Jest praktycznie identyczne jak w Golfie VI. Zestrojone jest charakterystycznie dla tego producenta twardo, dobrze sprawdza się podczas jazdy po mieście, pozostając przy tym wystarczająco komfortowym w trasie.

Nisko położony środek ciężkości sprzyja dynamicznemu pokonywaniu zakrętów, nie wykazując znacznych wychyleń nadwozia. Usterkowość zawieszenia w dużym stopniu zależy od sposobu eksploatacji, jednak do tej pory nie wskazuje się na podzespoły charakteryzujące się wyjątkowo niską trwałością. Szybko zużywające się elementy metalowo-gumowe to problem dotyczący większości aut poruszających się po polskich drogach, ich dostępność jest jednak bardzo dobra.

Wnętrze Jetty zaprojektowano poprawnie, wykorzystując praktyczne zalety nadwozia typu sedan. Na uwagę zasługuje dobra jakość użytych materiałów i precyzyjne, charakterystyczne dla tego producenta spasowanie, które bardzo pozytywnie wyróżnia się na tle konkurencji. Fotele, co także charakterystyczne dla niemal wszystkich Volkswagenów, są stosunkowo twarde, jednak ich wartość docenić można po przejechaniu dłuższych dystansów. Przestrzeń dla pasażerów, co może nieco dziwić, nie jest znacząco większa od tej w Golfie VI.

Volkswagen Jetta VI jest konstrukcją interesującą. Dzięki dobrym jednostkom napędowym i pewnemu prowadzeniu zyskał już wielu zwolenników. Auto dobrze sprzedawało się na wielu rynkach, ze szczególnym uwzględnieniem USA, gdzie dostępne jest także z kilkoma niedostępnymi nigdzie indziej jednostkami napędowymi, takimi jak 5-cylindrowy motor benzynowy 2,5 l o mocy 170 KM.

Największe minusy modelu, podobnie jak wielu innych Volkswagenów, to stosunkowo wysoka cena zakupu i niezbyt bogate wyposażenie w wersjach bazowych.

4.62
Ocena na postawie 50 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Jetta
Produkcja od2010
Produkcja do2014

Wybrane wersje Volkswagen Jetta 6 generacji

Inne generacje Volkswagen Jetta

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (1)

Volkswagen Jetta 6 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie