Volkswagen Golf 2 generacji

Generacja
Volkswagen Golf 2 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Na początku lat 80. XX wieku Volkswagen zyskiwał coraz więcej zadowolonych klientów, a po ogromnym sukcesie następcy Garbusa, czyli Golfa Mk1, Niemcy bardzo wysoko podnieśli poprzeczkę nie tylko konkurencji, ale też sobie.

Więc kiedy w 1983 roku do niemieckich salonów trafił Volkswagen Golf Mk2, wszyscy zadawali sobie jedno pytanie: czy jest on tak samo dobry jak poprzednik?

Niemcy postarali się, żeby nowy model był pod każdym względem lepszy od Mk1. Zaczęli od płyty podłogowej, zwiększając rozstaw osi o 75 mm. Długość auta wzrosła o 250 mm. Dzięki temu zwiększyła się nie tylko ilość miejsca na nogi, z której ucieszą się pasażerowie tylnej kanapy, ale również pojemność bagażnika, który teraz pomieści maksymalnie 336 l.

W podstawowej wersji wyposażenia C auto stało na 13-calowych felgach wciśniętych w opony 155/70. Co ciekawe, mimo braku wspomagania kierownicy czy trybu przerywającego wycieraczek samochód był wyposażony w szyberdach, a w niektórych wersjach nawet w automatyczną skrzynię biegów.

Najsłabsza jednostka benzynowa dostępna w Golfie Mk2 to benzynowy motor o pojemności 1,0 l, generujący 45 KM oraz 74 Nm momentu obrotowego. W tym przypadku o jakichkolwiek osiągach można zapomnieć.

Podobnie jest z najsłabszym dieslem - silnikiem 1.6 D o mocy 55 KM i 100 Nm momentu obrotowego. Pierwsza setka w 18 s i prędkość maksymalna nieco ponad 140 km/h. Na szczęście jednak diesel broni się niskim spalaniem oraz bezawaryjnością, a jednostka ta była dostępna także w mocniejszych wersjach TD oraz TDic/GTD, w których rozwijała nawet 80 KM.

W 1985 roku, dwa lata po wejściu na rynek Golfa Mk2, debiutuje nowy Golf GTI. Auto jest napędzane szesnastozaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l, produkującym 139 KM. To jednak nie najszybsza wersja Golfa Mk2, ponieważ w 1989 roku na rynku pojawiły się dwie specjalne wersje: Golf Rallye oraz Golf G60 Limited.

Rallye było wersją wyposażoną w nieco zmienione nadwozie i przednie reflektory przypominające z wyglądu te z Jetty. G60 to natomiast oznaczenie jednostki benzynowej o pojemności 1,8 l wspomaganej kompresorem. Silniki te osiągały nawet 210 KM oraz 247 Nm momentu obrotowego.
Jednak w topowej wersji Limited, czyli tej o mocy 210 KM, liczba wyprodukowanych egzemplarzy została ograniczona do 71 sztuk, a za każdą z nich trzeba było zapłacić wówczas aż 68 500 marek niemieckich. Każdy z tych Golfów rozpędzał się do pierwszej setki w 7,4 s oraz osiągał prędkość maksymalną 231 km/h.

Spośród wielu wersji specjalnych warto zwrócić na Golfa Country wyposażonego w nieco wyższe zawieszenie, zmienione zderzaki oraz napęd na cztery koła. Chodziło o to, by auto radziło sobie także poza drogami utwardzonymi. Powstało zaledwie 6697 egzemplarzy Golfa Country.

W lutym 1986 roku Volkswagen zaprezentował pierwszą wersję Golfa z napędem na cztery koła. Golf Syncro, bo tak nazywało się to auto, dostępny był w obu wersjach nadwoziowych (trzy- oraz pięciodrzwiowej), a pod jego maską pracował benzynowy silnik o pojemności 1,8 l.
Przez prawie 10 lat produkcji Volkswagena Golfa Mk2 z fabryk wyjechało ponad 6,3 miliona

Gigantyczna popularność Golfa drugiej generacji oraz niezawodne jednostki napędowe przyniosły Volkswagenowi opinię producenta niezniszczalnych i bardzo praktycznych samochodów. Do dzisiaj po drogach, również naszego kraju, jeździ mnóstwo Golfów Mk2, które nadal dobrze sprawdzają się w swojej roli – są tanim środkiem transportu.

Tanie części zamienne, niskie koszty utrzymania, niezawodne silniki wysokoprężne to tylko jedne z zalet Golfa Mk2. Do wad można zaliczyć przestarzałą konstrukcję, niski poziom bezpieczeństwa oraz praktycznie brak jakiegokolwiek wyposażenia.

4.01
Ocena na postawie 146 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Golf
Produkcja od1983
Produkcja do1992

Wybrane wersje Volkswagen Golf 2 generacji

Inne generacje Volkswagen Golf

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (103)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6

Volkswagen Golf 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Koniec zwykłego Golfa w USA. Zostaną tylko sportowe wersje

... Po Passacie przyszedł czas na Golfa. Amerykański oddział Volkswagena oficjalnie poinformował, że kończy produkcję kompaktu w meksykańskiej fabryce w Puebla. Następca przybędzie za Ocean, ale tylko w sportowych odmianach GTI oraz R. ... Pierwszy ...

3 dni temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Volkswagen Golf 8 z cennikiem na rok 2021

... Gama Golfa ósmej generacji sukcesywnie się rozrasta. W nieco ponad rok od premiery nareszcie możemy cieszyć się pełną dostępnością wersji napędowych oraz wyposażeniowych. Jak kształtują się ich ceny na rok 2021? ... jeszcze wyżej, bo aż na 156 ...

3 tygodnie temu

Volkswagen Tiguan FL - zmiany są, ale mało znaczą

... Volkswagen Tiguan to niekwestionowany bestseller. Do tej pory sprzedawał się świetnie - czy więc możliwe, żeby po liftingu zyskał na tyle, by trafić do jeszcze większej liczby klientów? ... W 2019 roku Volkswagen Tiguan sprzedał się w liczbie aż ...

5 dni temu

Nowy Volkswagen Golf GTI już w salonach. Polskie ceny modelu

... Volkswagen nareszcie wycenił najnowszą odsłonę swojego ostrego hatchbacka. Golf GTI ósmej generacji debiutuje tylko z jedną dostępną konfiguracją napędu i w jednej wersji wyposażenia. Chętni na więcej muszą posiłkować się długą listą opcji. ... ...

5 miesięcy temu

Volkswagen Transporter T7 i Multivan – nowa generacja w 2021 roku

... Volkswagen półoficjalnie zapowiedział premierę nowej generacji Volkswagena Transportera oznaczonej jako T7, która będzie miała miejsce w 2021 r. Najnowszy model ma być mniej użytkowy, a bardziej osobowy, zbliżony koncepcyjnie do mniejszego ...

miesiąc temu

Volkswagen Golf R w oficjalnej zapowiedzi. Będzie mocny jak nigdy

... Volkswagen Golf 8 niebawem doczeka się ostrej odmiany R. Jej debiut zaplanowano na 4 listopada 2020 roku. Już dziś jednak wiemy, czego powinniśmy się spodziewać. Duża moc i napęd na 4 koła będą głównymi wyróżnikami tego wariantu. ... to ...

3 miesiące temu

Test: Volkswagen T-Roc R - najbliżej klasycznego GTI, jak się da

... Sportowy SUV – dla wielu oksymoron, ale dla tych bardziej świadomych – obietnica najbardziej praktycznych koni mechanicznych, jakie można sobie wyobrazić. Czy w takim razie Volkswagen T-Roc R jest zabójcą teoretycznie mniej sensownego Golfa R? ...

3 tygodnie temu

Volkswagen Golf 8 Variant wyceniony. Praktyczność nie jest tania

... Po hatchbacku przyszedł czas na kombi. Ósma generacja Golfa w praktycznym wydaniu Variant właśnie wjechała do polskich salonów. Oferta jest nieco bardziej ograniczona niż w przypadku standardowej odmiany, a ceny dość wysokie. Za najtańsze ...

4 miesiące temu

Pierwsza jazda: Volkswagen Caddy 5 - Golf w wersji użytkowej

... W przypadku samochodów użytkowych czas płynie wolniej, a premiera nowego modelu jest naprawdę dużym wydarzeniem. Nie inaczej jest z Volkswagenem Caddy, który doczekał się nowej generacji – produkowanej w Polsce - i ma teraz dużo wspólnego z ...

3 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie