Volkswagen Golf 3 generacji

Generacja
Volkswagen Golf 3 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Wyniki sprzedaży oraz bardzo pozytywne recenzje Volkswagena Golfa Mk2 potwierdziły, że niemieckie przedsiębiorstwo z Wolfsburga zna się na tworzeniu kompaktowych hatchbacków, a więc niszy, która eksplodowała w latach 90.

Był to okres, w którym nie liczyło się już tylko proste i niezawodne auto. Większą uwagę zwracano także na wygodę podróżowania, pojemność oraz bezpieczeństwo. W żadnym z tych aspektów Volkswagen nie chciał pozostać w tyle, w 1991 roku na rynku pojawił się całkowicie nowy Golf Mk3.
Nowoczesne kształty, opływowa linia nadwozia oraz szeroka paleta jednostek napędowych zostały docenione przez odbiorców i już rok później, w 1992 roku, auto zdobyło tytuł Samochodu Roku. Koncern z Wolfsburga wiedział, jak ma wykorzystać tak ogromny kredyt zaufania.

W tym samym roku do gamy jednostek dołączył najmocniejszy silnik oferowany w Golfie Mk3, kultowy już sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,8 l, oznaczony emblematem VR6. Ta jednostka generowała moc 174 KM oraz 192 Nm momentu obrotowego. Biorąc pod uwagę, że pod maską wersji GTI pracowały dwulitrowe motory o mocach 115-150 KM, VR6 było pełnoprawnym spadkobiercą trzyliterowej legendy sprzed lat.

Volkswagen poszedł jednak o krok dalej i w 1994 roku zaoferował swoim klientom jeszcze mocniejszą odmianę tego modelu. Był to Golf napędzany silnikiem 2,9 l VR6 o mocy 190 KM. Mało tego, cała moc była przekazywana na obie osie za pośrednictwem napędu Syncro.

Jednak jak na wzorowego hatchbacka przystało, Golf oferował także coś dla przeciętnych użytkowników. Mowa o jednostkach benzynowych 1,4 oraz 1,6, które niestety były dość słabe i zapewniały autu przeciętne osiągi.

Kompromisem pomiędzy osiągami a ekonomiką jest najmocniejsza spośród wszystkich jednostek wysokoprężnych wersja 1,9 TDI o mocy 110 KM, sprzedawana od 1996 roku.

Golf Mk3 został bardzo ciepło przyjęty na rynku dzięki bogatemu wyposażeniu, w skład którego wchodziło wspomaganie czy elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, a nawet dostępna za dopłatą klimatyzacja. Od 1996 roku w wyposażeniu standardowym auta znalazł się system ABS, a do listy opcji dołączyły boczne poduszki powietrzne

Co więcej, Volkswagen oferował różne odmiany nadwoziowe Mk3. Poza trzy- oraz pięciodrzwiowym hatchbackiem na rynku dostępna była także odmiana Cabrio. Dotychczas miłośnicy jazdy bez dachu musieli decydować się na zakup Golfa MK1 Cabrio, ponieważ producent z Wolfsburga nie przewidział tej odmiany w drugiej generacji kompaktowego hatchbacka.

W 1993 roku na rynku pojawiła się także wersja kombi nazwana Variant. Volkswagen był wówczas jednym z nielicznych producentów oferujących tę odmianę nadwoziową auta kompaktowej wielkości. 509 l pojemności bagażnika można było zwiększyć aż do 900 l, rozkładając tylną kanapę. Wiele rodzin z dziećmi, których nie stać było na Passata, decydowało się właśnie na zakup pakownego i bezpiecznego kompaktu z nadwoziem kombi.

Odmianę Golfa w wersji sedan nazwano Vento. Dotychczas wszystkie „Golfy z bagażnikiem” oznaczano jako Jetta. Spośród wielu ciekawych wersji Golfa Mk3 warto wymienić serię zespołów, czyli Bon Jovi, Rolling Stones czy Pink Floyd. Najbardziej charakterystyczny jest jednak Golf Harlequin Edition, którego niemal każdy element karoserii pomalowany jest innym kolorem, przez co auto rzuca się w oczy.

W okresie produkcji, a więc od 1991 aż do 2002 roku, wliczając w to produkcję wersji kabriolet, sprzedano 4,8 miliona Golfów. Auto było produkowane w Niemczech, Meksyku, RPA oraz na Słowacji. Podobnie jak poprzednicy Golf Mk3 dostępny był na wielu rynkach, również w Azji czy Australii, jednak sporą karierę zrobił w Europie. Co więcej, Golf trzeciej generacji do dzisiaj jest jednym z najchętniej kupowanych samochodów używanych, cieszy się opinią niezawodnego i uniwersalnego narzędzia dla całej rodziny.

Do zalet Golfa Mk3 zaliczają się rewelacyjnie brzmiące motory VR6, praktyczna wersja Variant oraz wytrzymałe jednostki wysokoprężne. Wadą dla wielu może być łatka, która przylgnęła do tego modelu. Ponadto silnikom benzynowym 1,4 oraz 1,6 wyraźnie brakuje mocy.

3.92
Ocena na postawie 219 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Golf
Produkcja od1991
Produkcja do1998

Wybrane wersje Volkswagen Golf 3 generacji

Inne generacje Volkswagen Golf

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (173)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6 ... 9

Volkswagen Golf 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Pierwszy w historii rajd na terenie rafinerii Grupy LOTOS

Polski akcent w Volkswagenie ID.3

... Zakłady Volkswagen Poznań, poza produkcją niektórych aut niemieckiej marki, zajmują się także wytwarzaniem elementów do innych modeli, które następnie są wysyłane m.in. do Czech, Brazylii czy Chin. Jedną z tych części jest obudowa silnika ...

miesiąc temu

Nowy Volkswagen Golf wkracza w ostatnią fazę testów

... Ósma generacja Volkswagena Golfa nie zadebiutuje podczas wrześniowego salonu we Frankfurcie, lecz nieco później, na oddzielnym evencie. Jeśli wierzyć zapowiedziom przedstawicieli niemieckiej marki, stanie się to jeszcze jesienią. Auto wkracza ...

3 miesiące temu

Volkswagen Golf R Variant: mocny hothatch odjeżdża na emeryturę

... Jeśli chcesz mieć naprawdę mocny samochód, nie musisz rezygnować z wygody czy pojemności bagażnika. Wyścig na konie mechaniczne w kompaktach sięgnął już naprawdę absurdalnych poziomów. Jednym z ważniejszych graczy jest Volkswagen Golf R. Albo ...

3 miesiące temu

Volkswagen Golf GTI TCR: dawka szaleństwa na pożegnanie modelu

... Jeździłem wszystkimi usportowionymi golfami, więc ze spokojem podchodziłem do wizji spędzenia tygodnia z odmianą GTI TCR. Przecież już znam to auto. Jak się okazało, sześć liter zmieniło zupełnie obraz niemieckiego kompaktu. ... ^^^Dzień dobry ...

2 miesiące temu

Oto wnętrze nowego Golfa. Zaskakuje stylistyką i nowoczesnością

... Do premiery ósmej generacji Volkswagena Golfa pozostało już zaledwie kilka miesięcy. Niemcy stopniowo podgrzewają atmosferę przed tym wydarzeniem publikując kolejne zapowiedzi. W sieci właśnie pojawił się szkic prezentujący kokpit kompaktu z ...

7 miesięcy temu

Volkswagen ID.3 pokazany. Elektryczny hatchback ma do 550 km zasięgu

... Do 550 km zasięgu, wnętrze rozmiarów Passata i przystępna cena. To obiecywał Volkswagen, gdy zapowiadał ID.3 i wygląda na to, że wszystko udało się spełnić. Auto zostało oficjalnie zaprezentowane na salonie samochodowym we Frankfurcie. ... Długo ...

3 miesiące temu

Volkswagen Golf VII ma już siedem lat, a wciąż jest na szczycie

... 29 marca obchodziliśmy 45-lecie Volkswagena Golfa. Jeszcze w tym roku poznamy nową generację. I choć od premiery obecnej minęło prawie siedem lat – tak, aż tyle – to nie sposób nie dostrzec, że to wciąż jedno z najlepszych aut kompaktowych na ...

8 miesięcy temu

Volkswagen Golf VIII zrzuca kamuflaż. Wygląda całkiem nieźle

... W sieci nareszcie pojawiły się pierwsze fotografie przedstawiające Golfa VIII bez kamuflażu. Auto zostało przyłapane podczas oficjalnej sesji reklamowej. Choć fotografie nie grzeszą jakością, pozwalają dostrzec kilka istotnych szczegółów. ... ...

4 miesiące temu

Volkswagen Nivus - kolejny crossover w drodze

... Crossovery szturmem zdobywają światowe rynki, więc decyzja Volkswagena o stworzeniu kolejnego auta tego typu nie powinna dziwić. Model Nivus, który właśnie oficjalnie zapowiedziano, został ... silnik 1,0 TSI 115 KM, który świetnie sprawdza się ...

2 dni temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie