Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Volkswagen Golf 5 generacji

Generacja
Volkswagen Golf 5 generacji Zobacz 5 zdjęć

Volkswagen Golf Mk4 był bardzo udanym autem, jednak nawet Volkswagen zauważył, że w zakresie stylistyki zbyt blisko było mu do poprzedniej, trzeciej generacji popularnego kompaktowego hatchbacka. Kiedy więc w 2003 roku na salonie we Frankfurcie zadebiutował Golf Mk5, dało się zauważyć wyraźny krok naprzód.

Volkswagen nie należy do tych producentów, którzy przeprowadzają dużo faceliftingów i lubią poważne zmiany. Firma z Wolfsburga woli raczej stopniową ewolucję konstrukcji i sylwetki. Wprawdzie po Golfie Mk5 widać, kto jest jego przodkiem, jednak pod względem stylistycznym auto stało się o wiele bardziej nowoczesne.

Nowoczesne są także jednostki napędowe oraz kilka dodatkowych rozwiązań, którymi Volkswagen ponownie pokazał, że zna się na robieniu aut osobowych.

Tym razem jednak wszystko musiało być o wiele lepsze. Niezniszczalna jednostka wysokoprężna TDI znana z poprzedniej generacji Golfa była już nieco przestarzała, więc Volkswagen oferował także nowocześniejsze diesle wyposażone we wtryskiwacze common rail.

Były to motory o pojemności 2,0 l, dostępne w wersjach o mocy 140 oraz 170 KM. Od 2005 roku w Golfach TDI montowano ponadto filtr cząstek stałych oznaczony jako DPF. Fani ekonomicznej jazdy decydowali się na odmianę oznaczoną napisem BlueMotion.

Ta ekowersja sprzedawana w latach 2007-2009 napędzana była silnikiem 1,9 TDI o mocy 105 KM. Taki Golf przyspieszał do pierwszej setki w 11,3 s oraz osiągał prędkość maksymalną 190 km/h, spalając przy tym średnio 4,5 l oleju napędowego na 100 km. Tak wyglądała wtedy odpowiedź Volkswagena na zyskujące coraz większą popularność auta z napędem hybrydowym.
Najsłabszą jednostką benzynową był wolnossący motor 1,4 o mocy 75 KM, a od 2005 roku Volkswagen oferował ten silnik z turbosprężarką. Motor 1,4 TSI rozwijał moc od 140 do nawet 170 KM.

Dla najbardziej wymagających przeznaczona była odmiana GTI, która w Golfie Mk5 wreszcie zmartwychwstała. Wcześniejsze Golfy GTI były nieco otyłe, teraz postawiono na nowoczesną jednostkę 2,0 TFSI o mocy 200 KM i rewelacyjną dwusprzęgłową przekładnię DSG, która dostępna była także w cywilnych wersjach Golfa.

Pierwsza setka w 7,2 s i prędkość maksymalna 235 km/h, a przy tym naprawdę niezłe prowadzenie. Klienci, którym nie podobała się tapicerka w kratę, czerwony lakier i przepiękne felgi, decydowali się na wersję R32. Wolnossący silnik V6 o pojemności 3,2 l produkował aż 250 KM, dzięki czemu auto rozpędzało się do pierwszej setki w 6,5 s.

Również od strony użytkowej Golf Mk5 był bardzo dobrym autem. Skrzynie DSG znacznie zwiększały komfort podróżowania oraz dbały o to, by paliwo nie zużywało się zbyt szybko, automatyczna klimatyzacja zapewnia odpowiednią temperaturę powietrza we wnętrzu, a system nawigacji zawsze doprowadzi nas do celu. Volkswagen Golf Mk5 jest naprawdę solidnym autkiem, które przejęło sporo z wyposażenia większych i bardziej luksusowych samochodów z lat 90.

Na Starym Kontynencie wersja sedan Volkswagena Golfa piątej generacji nosi nazwę Jetta. Oczywiście pojawiła się także odmiana Variant. Miała ona bagażnik o pojemności 505 l, który po złożeniu tylnej kanapy zmieści aż 1550 l.

Zamiast wersji Cabrio na rynku pojawił się Volkswagen Eos wyposażony w twardy składany hardtop. Ponadto pod koniec 2004 roku Volkswagen zaprezentował też MPV o nazwie Golf Plus. Auto miało być czymś pomiędzy kompaktowym Golfem a rodzinnym Touranem.

Nowoczesna przekładnia DSG, bogate wyposażenie oraz rewelacyjna wersja GTI to największe zalety tej generacji Volkswagena Golfa. Do wad tego modelu zaliczyć można słabe i paliwożerne wolnossące silniki benzynowe oraz mało interesującą stylistykę.

4.11
Ocena na postawie 57 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Golf
Produkcja od2003
Produkcja do2009

Wybrane wersje Volkswagen Golf 5 generacji

Inne generacje Volkswagen Golf

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (15)

Volkswagen Golf 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Autocentrum: VW Autonomia

Volkswagen nie rezygnuje z diesli. Zapowiada nowego Golfa GTD

... Najczystszy diesel w historii Volkswagena, jaki kiedykolwiek był zamontowany pod maską Golfa, zostanie zaprezentowany podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie. Ma być nie tylko czysty, ale i mocny, dając klientom kolejną generację Golfa ...

5 miesięcy temu

Tak wygląda nowy Volkswagen Golf GTI. Więcej dowiemy się w Genewie

... Volkswagen potwierdził datę premiery nowego Golfa GTI i przy okazji opublikował oficjalną zapowiedź, dzięki której wiemy, jak będzie prezentował się przód gorącego hatchbacka z Wolfsburga. Nowy wygląd to jednak nie wszystko - czekają nas bowiem ...

4 miesiące temu

VW uzupełnia gamę nowego Golfa o silniki 1.0. Jest znacznie taniej

... Polski oddział Volkswagena opublikował pełny cennik Golfa ósmej generacji. Oprócz promocyjnych cen obowiązujących dla wszystkich wariantów znajdziemy w nim również nieobecne dotychczas silniki 1.0, które są znacznie tańszą opcją od większych ...

4 miesiące temu

Nowy Volkswagen Golf wkracza w ostatnią fazę testów

... Ósma generacja Volkswagena Golfa nie zadebiutuje podczas wrześniowego salonu we Frankfurcie, lecz nieco później, na oddzielnym evencie. Jeśli wierzyć zapowiedziom przedstawicieli niemieckiej marki, stanie się to jeszcze jesienią. Auto wkracza ...

10 miesięcy temu

Volkswagen ma nowego szefa. Jest nim Ralf Brandstaetter

... Herbert Diess, który dotychczas pełnił rolę prezesa koncernu Volkswagena, jak i samej marki Volkswagen, oddał jedno ze stanowisk Ralfowi Brandstaetterowi, posiadającemu kilka dekad doświadczenia w branży. ... Herbert Diess szefem koncernu, a ...

4 tygodnie temu

VW Golf VII na wyprzedaży. Ceny są nad wyraz atrakcyjne

... Volkswagen wyprzedaje ostatnie sztuki Golfa VII wyprodukowanego jeszcze w 2020 roku. Cennik wygląda bardzo atrakcyjnie i już może nie być lepszej okazji do zakupu tego modelu. Dobrze wyposażony kompakt można kupić za ok. 70 tys. zł. ... wersje ...

4 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie