Volkswagen Golf 5 generacji

Generacja
Volkswagen Golf 5 generacji Zobacz 5 zdjęć

Volkswagen Golf Mk4 był bardzo udanym autem, jednak nawet Volkswagen zauważył, że w zakresie stylistyki zbyt blisko było mu do poprzedniej, trzeciej generacji popularnego kompaktowego hatchbacka. Kiedy więc w 2003 roku na salonie we Frankfurcie zadebiutował Golf Mk5, dało się zauważyć wyraźny krok naprzód.

Volkswagen nie należy do tych producentów, którzy przeprowadzają dużo faceliftingów i lubią poważne zmiany. Firma z Wolfsburga woli raczej stopniową ewolucję konstrukcji i sylwetki. Wprawdzie po Golfie Mk5 widać, kto jest jego przodkiem, jednak pod względem stylistycznym auto stało się o wiele bardziej nowoczesne.

Nowoczesne są także jednostki napędowe oraz kilka dodatkowych rozwiązań, którymi Volkswagen ponownie pokazał, że zna się na robieniu aut osobowych.

Tym razem jednak wszystko musiało być o wiele lepsze. Niezniszczalna jednostka wysokoprężna TDI znana z poprzedniej generacji Golfa była już nieco przestarzała, więc Volkswagen oferował także nowocześniejsze diesle wyposażone we wtryskiwacze common rail.

Były to motory o pojemności 2,0 l, dostępne w wersjach o mocy 140 oraz 170 KM. Od 2005 roku w Golfach TDI montowano ponadto filtr cząstek stałych oznaczony jako DPF. Fani ekonomicznej jazdy decydowali się na odmianę oznaczoną napisem BlueMotion.

Ta ekowersja sprzedawana w latach 2007-2009 napędzana była silnikiem 1,9 TDI o mocy 105 KM. Taki Golf przyspieszał do pierwszej setki w 11,3 s oraz osiągał prędkość maksymalną 190 km/h, spalając przy tym średnio 4,5 l oleju napędowego na 100 km. Tak wyglądała wtedy odpowiedź Volkswagena na zyskujące coraz większą popularność auta z napędem hybrydowym.
Najsłabszą jednostką benzynową był wolnossący motor 1,4 o mocy 75 KM, a od 2005 roku Volkswagen oferował ten silnik z turbosprężarką. Motor 1,4 TSI rozwijał moc od 140 do nawet 170 KM.

Dla najbardziej wymagających przeznaczona była odmiana GTI, która w Golfie Mk5 wreszcie zmartwychwstała. Wcześniejsze Golfy GTI były nieco otyłe, teraz postawiono na nowoczesną jednostkę 2,0 TFSI o mocy 200 KM i rewelacyjną dwusprzęgłową przekładnię DSG, która dostępna była także w cywilnych wersjach Golfa.

Pierwsza setka w 7,2 s i prędkość maksymalna 235 km/h, a przy tym naprawdę niezłe prowadzenie. Klienci, którym nie podobała się tapicerka w kratę, czerwony lakier i przepiękne felgi, decydowali się na wersję R32. Wolnossący silnik V6 o pojemności 3,2 l produkował aż 250 KM, dzięki czemu auto rozpędzało się do pierwszej setki w 6,5 s.

Również od strony użytkowej Golf Mk5 był bardzo dobrym autem. Skrzynie DSG znacznie zwiększały komfort podróżowania oraz dbały o to, by paliwo nie zużywało się zbyt szybko, automatyczna klimatyzacja zapewnia odpowiednią temperaturę powietrza we wnętrzu, a system nawigacji zawsze doprowadzi nas do celu. Volkswagen Golf Mk5 jest naprawdę solidnym autkiem, które przejęło sporo z wyposażenia większych i bardziej luksusowych samochodów z lat 90.

Na Starym Kontynencie wersja sedan Volkswagena Golfa piątej generacji nosi nazwę Jetta. Oczywiście pojawiła się także odmiana Variant. Miała ona bagażnik o pojemności 505 l, który po złożeniu tylnej kanapy zmieści aż 1550 l.

Zamiast wersji Cabrio na rynku pojawił się Volkswagen Eos wyposażony w twardy składany hardtop. Ponadto pod koniec 2004 roku Volkswagen zaprezentował też MPV o nazwie Golf Plus. Auto miało być czymś pomiędzy kompaktowym Golfem a rodzinnym Touranem.

Nowoczesna przekładnia DSG, bogate wyposażenie oraz rewelacyjna wersja GTI to największe zalety tej generacji Volkswagena Golfa. Do wad tego modelu zaliczyć można słabe i paliwożerne wolnossące silniki benzynowe oraz mało interesującą stylistykę.

4.11
Ocena na postawie 57 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Golf
Produkcja od2003
Produkcja do2009

Wybrane wersje Volkswagen Golf 5 generacji

Inne generacje Volkswagen Golf

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (15)

Volkswagen Golf 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Test: Volkswagen Golf GTI - klątwa wszechstronności

... Volkswagen Golf GTI stworzył segment szybkich hatchbacków, ale po latach musi liczyć się z naprawdę potężną konkurencją. Ósma generacja stara się połączyć ogień z wodą, przez co mamy do dyspozycji aż 245 KM w samochodzie, który bardzo stara się ...

3 tygodnie temu

ŠKODA ENYAQ IV

Volkswagen Golf 8 z cennikiem na rok 2021

... Gama Golfa ósmej generacji sukcesywnie się rozrasta. W nieco ponad rok od premiery nareszcie możemy cieszyć się pełną dostępnością wersji napędowych oraz wyposażeniowych. Jak kształtują się ich ceny na rok 2021? ... jeszcze wyżej, bo aż na 156 ...

6 miesięcy temu

Koniec zwykłego Golfa w USA. Zostaną tylko sportowe wersje

... Po Passacie przyszedł czas na Golfa. Amerykański oddział Volkswagena oficjalnie poinformował, że kończy produkcję kompaktu w meksykańskiej fabryce w Puebla. Następca przybędzie za Ocean, ale tylko w sportowych odmianach GTI oraz R. ... Pierwszy ...

5 miesięcy temu

Pierwsza jazda: Volkswagen Caddy 5 - Golf w wersji użytkowej

... W przypadku samochodów użytkowych czas płynie wolniej, a premiera nowego modelu jest naprawdę dużym wydarzeniem. Nie inaczej jest z Volkswagenem Caddy, który doczekał się nowej generacji – produkowanej w Polsce - i ma teraz dużo wspólnego z ...

8 miesięcy temu

Volkswagen Golf R w oficjalnej zapowiedzi. Będzie mocny jak nigdy

... Volkswagen Golf 8 niebawem doczeka się ostrej odmiany R. Jej debiut zaplanowano na 4 listopada 2020 roku. Już dziś jednak wiemy, czego powinniśmy się spodziewać. Duża moc i napęd na 4 koła będą głównymi wyróżnikami tego wariantu. ... , który na ...

8 miesięcy temu

Nowy Volkswagen Golf GTI już w salonach. Polskie ceny modelu

... Volkswagen nareszcie wycenił najnowszą odsłonę swojego ostrego hatchbacka. Golf GTI ósmej generacji debiutuje tylko z jedną dostępną konfiguracją napędu i w jednej wersji wyposażenia. Chętni na więcej muszą posiłkować się długą listą opcji. ... ...

10 miesięcy temu

Volkswagen Tiguan dostał dwa nowe silniki. Jeden znacie z Golfa GTI

... Volkswagen uzupełnił gamę odświeżonego Tiguana o dwie jednostki benzynowe, które dotychczas nie były dostępne w cenniku. Jedną z nich znacie już z poprzedniej odsłony, a drugą z nowego Golfa GTI. ... Dotychczas klienci chętni na zakup nowego ...

4 miesiące temu

Volkswagen Golf 8 Variant wyceniony. Praktyczność nie jest tania

... Po hatchbacku przyszedł czas na kombi. Ósma generacja Golfa w praktycznym wydaniu Variant właśnie wjechała do polskich salonów. Oferta jest nieco bardziej ograniczona niż w przypadku standardowej odmiany, a ceny dość wysokie. Za najtańsze ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie