Volkswagen Golf 5 generacji

Generacja
Volkswagen Golf 5 generacji Zobacz 5 zdjęć

Volkswagen Golf Mk4 był bardzo udanym autem, jednak nawet Volkswagen zauważył, że w zakresie stylistyki zbyt blisko było mu do poprzedniej, trzeciej generacji popularnego kompaktowego hatchbacka. Kiedy więc w 2003 roku na salonie we Frankfurcie zadebiutował Golf Mk5, dało się zauważyć wyraźny krok naprzód.

Volkswagen nie należy do tych producentów, którzy przeprowadzają dużo faceliftingów i lubią poważne zmiany. Firma z Wolfsburga woli raczej stopniową ewolucję konstrukcji i sylwetki. Wprawdzie po Golfie Mk5 widać, kto jest jego przodkiem, jednak pod względem stylistycznym auto stało się o wiele bardziej nowoczesne.

Nowoczesne są także jednostki napędowe oraz kilka dodatkowych rozwiązań, którymi Volkswagen ponownie pokazał, że zna się na robieniu aut osobowych.

Tym razem jednak wszystko musiało być o wiele lepsze. Niezniszczalna jednostka wysokoprężna TDI znana z poprzedniej generacji Golfa była już nieco przestarzała, więc Volkswagen oferował także nowocześniejsze diesle wyposażone we wtryskiwacze common rail.

Były to motory o pojemności 2,0 l, dostępne w wersjach o mocy 140 oraz 170 KM. Od 2005 roku w Golfach TDI montowano ponadto filtr cząstek stałych oznaczony jako DPF. Fani ekonomicznej jazdy decydowali się na odmianę oznaczoną napisem BlueMotion.

Ta ekowersja sprzedawana w latach 2007-2009 napędzana była silnikiem 1,9 TDI o mocy 105 KM. Taki Golf przyspieszał do pierwszej setki w 11,3 s oraz osiągał prędkość maksymalną 190 km/h, spalając przy tym średnio 4,5 l oleju napędowego na 100 km. Tak wyglądała wtedy odpowiedź Volkswagena na zyskujące coraz większą popularność auta z napędem hybrydowym.
Najsłabszą jednostką benzynową był wolnossący motor 1,4 o mocy 75 KM, a od 2005 roku Volkswagen oferował ten silnik z turbosprężarką. Motor 1,4 TSI rozwijał moc od 140 do nawet 170 KM.

Dla najbardziej wymagających przeznaczona była odmiana GTI, która w Golfie Mk5 wreszcie zmartwychwstała. Wcześniejsze Golfy GTI były nieco otyłe, teraz postawiono na nowoczesną jednostkę 2,0 TFSI o mocy 200 KM i rewelacyjną dwusprzęgłową przekładnię DSG, która dostępna była także w cywilnych wersjach Golfa.

Pierwsza setka w 7,2 s i prędkość maksymalna 235 km/h, a przy tym naprawdę niezłe prowadzenie. Klienci, którym nie podobała się tapicerka w kratę, czerwony lakier i przepiękne felgi, decydowali się na wersję R32. Wolnossący silnik V6 o pojemności 3,2 l produkował aż 250 KM, dzięki czemu auto rozpędzało się do pierwszej setki w 6,5 s.

Również od strony użytkowej Golf Mk5 był bardzo dobrym autem. Skrzynie DSG znacznie zwiększały komfort podróżowania oraz dbały o to, by paliwo nie zużywało się zbyt szybko, automatyczna klimatyzacja zapewnia odpowiednią temperaturę powietrza we wnętrzu, a system nawigacji zawsze doprowadzi nas do celu. Volkswagen Golf Mk5 jest naprawdę solidnym autkiem, które przejęło sporo z wyposażenia większych i bardziej luksusowych samochodów z lat 90.

Na Starym Kontynencie wersja sedan Volkswagena Golfa piątej generacji nosi nazwę Jetta. Oczywiście pojawiła się także odmiana Variant. Miała ona bagażnik o pojemności 505 l, który po złożeniu tylnej kanapy zmieści aż 1550 l.

Zamiast wersji Cabrio na rynku pojawił się Volkswagen Eos wyposażony w twardy składany hardtop. Ponadto pod koniec 2004 roku Volkswagen zaprezentował też MPV o nazwie Golf Plus. Auto miało być czymś pomiędzy kompaktowym Golfem a rodzinnym Touranem.

Nowoczesna przekładnia DSG, bogate wyposażenie oraz rewelacyjna wersja GTI to największe zalety tej generacji Volkswagena Golfa. Do wad tego modelu zaliczyć można słabe i paliwożerne wolnossące silniki benzynowe oraz mało interesującą stylistykę.

4.11
Ocena na postawie 57 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Golf
Produkcja od2003
Produkcja do2009

Wybrane wersje Volkswagen Golf 5 generacji

Inne generacje Volkswagen Golf

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (15)

Volkswagen Golf 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Kierowcy pilnują się przy oponach zimowych, ale o letnich już zapominają. To częsty i poważny błąd

Nowy Volkswagen Golf wkracza w ostatnią fazę testów

... Ósma generacja Volkswagena Golfa nie zadebiutuje podczas wrześniowego salonu we Frankfurcie, lecz nieco później, na oddzielnym evencie. Jeśli wierzyć zapowiedziom przedstawicieli niemieckiej marki, stanie się to jeszcze jesienią. Auto wkracza ...

3 miesiące temu

Volkswagen Golf R Variant: mocny hothatch odjeżdża na emeryturę

... Jeśli chcesz mieć naprawdę mocny samochód, nie musisz rezygnować z wygody czy pojemności bagażnika. Wyścig na konie mechaniczne w kompaktach sięgnął już naprawdę absurdalnych poziomów. Jednym z ważniejszych graczy jest Volkswagen Golf R. Albo ...

3 miesiące temu

Volkswagen Golf GTI TCR: dawka szaleństwa na pożegnanie modelu

... Jeździłem wszystkimi usportowionymi golfami, więc ze spokojem podchodziłem do wizji spędzenia tygodnia z odmianą GTI TCR. Przecież już znam to auto. Jak się okazało, sześć liter zmieniło zupełnie obraz niemieckiego kompaktu. ... ^^^Dzień dobry ...

2 miesiące temu

Oto wnętrze nowego Golfa. Zaskakuje stylistyką i nowoczesnością

... Do premiery ósmej generacji Volkswagena Golfa pozostało już zaledwie kilka miesięcy. Niemcy stopniowo podgrzewają atmosferę przed tym wydarzeniem publikując kolejne zapowiedzi. W sieci właśnie pojawił się szkic prezentujący kokpit kompaktu z ...

7 miesięcy temu

Volkswagen Golf VII ma już siedem lat, a wciąż jest na szczycie

... 29 marca obchodziliśmy 45-lecie Volkswagena Golfa. Jeszcze w tym roku poznamy nową generację. I choć od premiery obecnej minęło prawie siedem lat – tak, aż tyle – to nie sposób nie dostrzec, że to wciąż jedno z najlepszych aut kompaktowych na ...

8 miesięcy temu

Volkswagen Golf VIII zrzuca kamuflaż. Wygląda całkiem nieźle

... W sieci nareszcie pojawiły się pierwsze fotografie przedstawiające Golfa VIII bez kamuflażu. Auto zostało przyłapane podczas oficjalnej sesji reklamowej. Choć fotografie nie grzeszą jakością, pozwalają dostrzec kilka istotnych szczegółów. ... ...

4 miesiące temu

ABT wyręcza Volkswagena i rozpoczyna sprzedaż elektrycznego Caddy

... Volkswagen w swojej ofercie do tej pory mógł pochwalić się tylko jednym elektrycznym autem użytkowym, którym jest e-Crafter. Teraz kolejny model niemieckiej marki doczekał się wersji na prąd ... , jednak jego projektem zajęła się firma ABT ...

2 tygodnie temu

Volkswagen Nivus - kolejny crossover w drodze

... Crossovery szturmem zdobywają światowe rynki, więc decyzja Volkswagena o stworzeniu kolejnego auta tego typu nie powinna dziwić. Model Nivus, który właśnie oficjalnie zapowiedziano, został ... silnik 1,0 TSI 115 KM, który świetnie sprawdza się ...

2 dni temu

Nowy Seat Leon zadebiutuje już niebawem. Znamy datę premiery

... Był Golf i Octavia, teraz czas na Leona. Hiszpański kompakt to techniczny bliźniak wspomnianych modeli. Jego czwarta generacja zadebiutuje już za nieco ponad miesiąc - 28 stycznia 2020 roku. Czego powinniśmy się spodziewać? ... Nowa, czwarta już ...

4 godziny temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie