Toyota Celica 4 generacji

Generacja
Toyota Celica 4 generacji

Celica to model sportowego samochodu produkowanego przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation przez 35 lat od roku 1970. Przez ten czas producent opracował aż siedem generacji tego pojazdu. Przez cały okres produkcji auto dostępne było z nadwoziem coupé, a w niektórych latach także jako liftback lub kabriolet. W latach 1986-1999 Toyota wytwarzała odmianę z napędem na wszystkie koła.

W 1985 roku Celica przeszła bardzo poważną modernizację i została oznaczona jako model czwartej generacji. To auto oferowane było z trzema rodzajami karoserii. Kabriolet i coupé były nieco dłuższe, bo mierzyły 4,4 m długości, zaś liftback miał o około 10 cm mniej. To właśnie ta ostatnia wersja zdobyła największą popularność i stała się też bazą do budowy samochodu rajdowego.

W stosunku do poprzedniczki główne rysy nadwozia Celiki IV pozostały podobne, jednak zmieniło się w nim wiele szczegółów. Karoseria pozostała nadal mocno kanciasta, ale tylne światła stały się nieco bardziej okrągłe i większe. Z kolei z przodu zastosowano bardzo popularne w owym czasie otwierane reflektory.

Wnętrze Celiki było proste i pozbawione specjalnych fajerwerków. Kanciasta deska rozdzielcza miała wszystkie przyciski rozmieszczone tam, gdzie mógł się tego spodziewać kierowca przesiadający się z innego samochodu. Przednie siedzenia były duże i wygodne oraz, co ważne, miały dobre podparcie boczne, co pozwalało bezstresowo pokonywać zakręty z większymi prędkościami.

Na tylnych siedzeniach usiąść mogły w zasadzie tylko dzieci i to niezbyt wysokie, ponieważ nisko opadająca tylna szyba skutecznie ograniczała przestrzeń na głowę. Najlepiej było więc tam wozić zakupy.

Materiały użyte do obicia kabiny pasażerskiej miały raczej niską jakość. W większości były to twarde i łatwe do zarysowania plastiki. Spasowanie detali też nie było pierwszej klasy.

Wyposażenie seryjne nie miało żadnych elementów ekstra – na wielu rynkach standardem było radio odtwarzające kasety. W Stanach Zjednoczonych montowano także na życzenie klimatyzację.

W porównaniu z Celicą III nowy samochód był iście rewolucyjny, ponieważ Japończycy zdecydowali o tym, że napęd w nim będzie przenoszony na przednie koła. W związku z tym silnik ustawiono poprzecznie.

Jako źródła mocy używano kilku jednostek napędowych, które zawsze spalały benzynę. Podstawowym motorem był 1,6-litrowiec z 8-zaworowym układem rozrządu, który generował moc 87 KM przy 5600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 136 Nm przy 3600 obr./min. Nie zapewniał on jednak zbyt dobrych osiągów temu autu. Co ciekawe, wspomniana jednostka napędowa miała gaźnik.

16-zaworowa wersja tego silnika uzbrojona we wtrysk paliwa miała znacznie lepsze parametry: moc 125 KM przy 6600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 142 Nm. Celica z tym silnikiem rozwijała prędkość 205 km/h i rozpędzała się do 100 km/h w 8,9 s.

Jeszcze lepsze osiągi miał 2-litrowy silnik 3S-FE zmodernizowany potem do wersji GE. Początkowo miał on moc 125 KM, ale w odmianie GE osiągał 153 KM mocy maksymalnej przy 6400 obr./min i moment obrotowy 180 Nm przy 4800 obr./min. Tak uzbrojony wóz przyspieszał do setki w 8,6 s, a jego prędkość maksymalna wynosiła 210 km/h.

Prawdziwą rewolucją był wprowadzony na rynek w 1986 roku model GT-Four (na niektórych rynkach nazywany All-Trac Turbo). Auto miało stały napęd na wszystkie koła, a pod maską znajdował się 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem. W zależności od kraju, w którym samochód był sprzedawany, serce Celiki miało moc od 185 do 193 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy wynoszący 250 Nm. GT-Four przyspieszał do 100 km/h w 7,9 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 220 km/h.

Ta wersja auta stała się bazą do produkcji A-grupowej Toyoty biorącej udział w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.

W 1989 roku zakończono produkcję Celiki czwartej generacji i zastąpiono ją chyba najbardziej znanym i udanym samochodem o tej nazwie.

4.89
Ocena na postawie 49 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Celica
Produkcja od1985
Produkcja do1989

Wybrane wersje Toyota Celica 4 generacji

Inne generacje Toyota Celica

Inne modele Toyota

Toyota Celica 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Test: Toyota Celica Coupé VI z 1995 roku - jedyny taki "japończyk"

... Kiedy zostałem zapytany, czy chciałbym przetestować Toyotę Celicę Coupé, odpowiedziałem, że niespecjalnie, bo nic w niej szczególnego nie ma. Zmieniłem jednak zdanie, kiedy właściciel auta wysłał ... 1938 ^^^Tak, to jest Toyota Celica Coupé, a ...

3 miesiące temu

Odświeżona Toyota Corolla wyceniona w Polsce - tanio już było

... i kombi. To drugie w dwóch pierwszych wersjach wyposażenia wymaga dopłaty w wysokości 4 tys. zł, a w dwóch pozostałych - 6 tys. zł. 473814 Nowa Toyota Corolla - ceny minimalne wersji silnikowych: 1.8 ... , ale można się spodziewać, że różnica w ...

3 dni temu

DS 4 – gdzie technologia łączy się z wyrafinowaniem

... Kompakt o znamionach SUV-a coupe, który jest uosobieniem francuskiej awangardy w klasie samochodów premium. Nowy model DS 4 zachwyca swoją stylistyką od samego dnia premiery. Nie sposób przejść obok niego obojętnie. Podczas jazdy udowadnia z ...

4 tygodnie temu

Toyota odkurzyła dawną nazwę. "Celica" znowu zarezerwowana

... Rezerwacje znaków towarowych i nazw w urzędach patentowych dokonywane przez producentów samochodów zawsze budzą wiele spekulacji. Nie inaczej jest tym razem. Toyota zarezerwowała używaną w przeszłości nazwę Celica. ... jednak nic z tego nie ...

dawno temu

Najpopularniejszy SUV świata udoskonalony. Co się zmieniło?

... Toyota odświeżyła swojego hitowego SUV-a RAV4. Na pierwszy rzut oka zmieniło się niewiele. Klienci powinni jednak odczuć różnice, szczególnie we wnętrzu. Muszą jednak uzbroić się w cierpliwość - produkcja ruszy w trzecim kwartale 2022 roku. ... ...

tydzień temu

DS 4 - elegancja w parze z awangardą

... Nowoczesny i wyrafinowany Coupe-SUV, który jest uosobieniem francuskiej klasy premium. Najnowszy model DS Automobiles zachwycił wszystkich stylistyką już w dniu premiery. Podczas jazdy DS 4 udowadnia, że nie sposób nie zakochać się w nim od ...

2 miesiące temu

Toyota Aygo X – miejski samochód, jakiego jeszcze nie było

... Klasa aut miejskich kurczy się z roku na rok, a Toyota Aygo w nowej odsłonie urosła, zyskała garść nowych technologii i prezentuje się lepiej niż kiedykolwiek. Nowy miejski model Toyoty wjeżdża ... do salonów i wprowadza do segmentu A elementy ...

2 miesiące temu

Używana Toyota Celica VI - rajdowa generacja

... Radość z jazdy, atrakcyjna stylistyka, sprawdzona technologia i wytrzymała konstrukcja, a to wszystko poparte sportowym rodowodem - tak najlepiej można scharakteryzować Toyotę Celicę VI generacji. Jak japońskie coupe radzi sobie z upływającym ...

dawno temu

Toyota Celica

... Poranne światło na Toyocie Celice V generacji ... i brak ludzi pozwalają spokojnie myśleć nad zdjęciami. Kiedyś przy sesji VW Golfa myślałem że mam do czynienia z trudnym do fotografowania lakierem, jednak dopiero przy tej Toyocie Celice ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie