Toyota Celica 4 generacji

Generacja
Toyota Celica 4 generacji

Celica to model sportowego samochodu produkowanego przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation przez 35 lat od roku 1970. Przez ten czas producent opracował aż siedem generacji tego pojazdu. Przez cały okres produkcji auto dostępne było z nadwoziem coupé, a w niektórych latach także jako liftback lub kabriolet. W latach 1986-1999 Toyota wytwarzała odmianę z napędem na wszystkie koła.

W 1985 roku Celica przeszła bardzo poważną modernizację i została oznaczona jako model czwartej generacji. To auto oferowane było z trzema rodzajami karoserii. Kabriolet i coupé były nieco dłuższe, bo mierzyły 4,4 m długości, zaś liftback miał o około 10 cm mniej. To właśnie ta ostatnia wersja zdobyła największą popularność i stała się też bazą do budowy samochodu rajdowego.

W stosunku do poprzedniczki główne rysy nadwozia Celiki IV pozostały podobne, jednak zmieniło się w nim wiele szczegółów. Karoseria pozostała nadal mocno kanciasta, ale tylne światła stały się nieco bardziej okrągłe i większe. Z kolei z przodu zastosowano bardzo popularne w owym czasie otwierane reflektory.

Wnętrze Celiki było proste i pozbawione specjalnych fajerwerków. Kanciasta deska rozdzielcza miała wszystkie przyciski rozmieszczone tam, gdzie mógł się tego spodziewać kierowca przesiadający się z innego samochodu. Przednie siedzenia były duże i wygodne oraz, co ważne, miały dobre podparcie boczne, co pozwalało bezstresowo pokonywać zakręty z większymi prędkościami.

Na tylnych siedzeniach usiąść mogły w zasadzie tylko dzieci i to niezbyt wysokie, ponieważ nisko opadająca tylna szyba skutecznie ograniczała przestrzeń na głowę. Najlepiej było więc tam wozić zakupy.

Materiały użyte do obicia kabiny pasażerskiej miały raczej niską jakość. W większości były to twarde i łatwe do zarysowania plastiki. Spasowanie detali też nie było pierwszej klasy.

Wyposażenie seryjne nie miało żadnych elementów ekstra – na wielu rynkach standardem było radio odtwarzające kasety. W Stanach Zjednoczonych montowano także na życzenie klimatyzację.

W porównaniu z Celicą III nowy samochód był iście rewolucyjny, ponieważ Japończycy zdecydowali o tym, że napęd w nim będzie przenoszony na przednie koła. W związku z tym silnik ustawiono poprzecznie.

Jako źródła mocy używano kilku jednostek napędowych, które zawsze spalały benzynę. Podstawowym motorem był 1,6-litrowiec z 8-zaworowym układem rozrządu, który generował moc 87 KM przy 5600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 136 Nm przy 3600 obr./min. Nie zapewniał on jednak zbyt dobrych osiągów temu autu. Co ciekawe, wspomniana jednostka napędowa miała gaźnik.

16-zaworowa wersja tego silnika uzbrojona we wtrysk paliwa miała znacznie lepsze parametry: moc 125 KM przy 6600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 142 Nm. Celica z tym silnikiem rozwijała prędkość 205 km/h i rozpędzała się do 100 km/h w 8,9 s.

Jeszcze lepsze osiągi miał 2-litrowy silnik 3S-FE zmodernizowany potem do wersji GE. Początkowo miał on moc 125 KM, ale w odmianie GE osiągał 153 KM mocy maksymalnej przy 6400 obr./min i moment obrotowy 180 Nm przy 4800 obr./min. Tak uzbrojony wóz przyspieszał do setki w 8,6 s, a jego prędkość maksymalna wynosiła 210 km/h.

Prawdziwą rewolucją był wprowadzony na rynek w 1986 roku model GT-Four (na niektórych rynkach nazywany All-Trac Turbo). Auto miało stały napęd na wszystkie koła, a pod maską znajdował się 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem. W zależności od kraju, w którym samochód był sprzedawany, serce Celiki miało moc od 185 do 193 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy wynoszący 250 Nm. GT-Four przyspieszał do 100 km/h w 7,9 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 220 km/h.

Ta wersja auta stała się bazą do produkcji A-grupowej Toyoty biorącej udział w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.

W 1989 roku zakończono produkcję Celiki czwartej generacji i zastąpiono ją chyba najbardziej znanym i udanym samochodem o tej nazwie.

4.89
Ocena na postawie 49 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Celica
Produkcja od1985
Produkcja do1989

Wybrane wersje Toyota Celica 4 generacji

Inne generacje Toyota Celica

Inne modele Toyota

Toyota Celica 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 3 "The Dream"

Toyota Yaris czwartej generacji. Najważniejsza jest hybryda

... Miejski samochód z Japonii w nowej odsłonie zmalał zamiast urosnąć, a najważniejszym silnikiem ma być jednostka o pojemności 1,5 l. Yaris czwartej generacji może być w Polsce sukcesem. ... Podczas prezentacji w Amsterdamie Toyota odsłoniła ...

miesiąc temu

Toyota Corolla 1.8 Hybrid LPG: już taniej nie pojedziesz

... Jeżeli szukasz naprawdę ekonomicznych rozwiązań i taniego w utrzymaniu samochodu, już dziś warto pomyśleć o hybrydzie. Jednak tej propozycji nic nie przebije – przejechanie 100 km hybrydową toyotą corollą kosztuje zaledwie 12-14 zł. ... pod ...

2 dni temu

Wyścigowa Toyota GR Supra GT4 w sprzedaży od 2020 roku

... Toyota GAZOO Racing wprowadzi do sprzedaży specjalną wersję Supry przygotowaną z myślą o zespołach prywatnych w seriach wyścigowych. Poza mocniejszym silnikiem, innym wydechem oraz lepszym układem hamulcowym, auto dostało m.in. imponujący i ...

3 tygodnie temu

Nowa Toyota Camry - testy, wrażenia i opinie

... To była bardzo wyczekiwana premiera. Po latach nieobecności Toyota Camry powraca do Polski. Auto wzbudziło duże zainteresowanie i kusi napędem hybrydowym nowej generacji, pojemnym wnętrzem i bogatym wyposażeniem. Czy to powrót w wielkim stylu? ...

miesiąc temu

Toyota C-HR Modellista zmodyfikowana w azjatyckim stylu

... Stylistyka Toyoty C-HR zdążyła się już nieco opatrzeć. Nadal jednak możną ją określić mianem kontrowersyjnej. Jeśli mimo to uważacie, że seryjna C-HR nie przykuwa uwagi wystarczająco mocno, japońska firma tuningowa Modellista ma kilka dodatków, ...

4 tygodnie temu

Toyota Land Cruiser doczekała się 10 mln egzemplarzy

... Toyota Land Cruiser to bez wątpienia jedna z największych motoryzacyjnych legend. Świetna terenówka, która od niemal 70 lat dzielnie służy na najtrudniejszych trasach całego globu. Auto powstało już w 10 mln egzemplarzy, a w planach są już ...

2 miesiące temu

Jak nowa Škoda Octavia wypada na tle rywali?

... W 2019 roku, Škoda Octavia zajmuje 1. miejsce wśród najczęściej kupowanych samochodów osobowych w Polsce, jednak konkurenci depczą jej po piętach – Toyota Corolla zajmuje drugą pozycję, zaś Opel Astra uplasował się na 5. miejscu. Bronią Czechów ...

tydzień temu

Toyota C-HR po liftingu: Japończycy przyspieszają z technologią

... Toyota C-HR lifting (2019) – pierwsza jazda, opinia 1938 Można powiedzieć, że to zbyt wcześnie, ale świat nie czeka i Toyota szybko zorientowała się, że utrzymanie pozycji wypracowanej przez C-HR ... zwiększony udział miękkich materiałów ...

3 dni temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie