Toyota Celica 5 generacji

Generacja
Toyota Celica 5 generacji

Rok 1989 przyniósł zmianę czwartej generacji Celiki na nowsze auto. W przeciwieństwie do poprzedniczki Celica V była całkiem nową konstrukcją, a nie poważnym liftingiem starszego wozu. Wóz znowu był dostępny w trzech wersjach nadwoziowych. Podstawową był trzydrzwiowy liftback, który zresztą zyskał największą popularność, obok niego produkowane było coupé, a od 1991 roku także kabriolet. Auto urosło nieco w każdą stronę.

Toyota opracowała do tego samochodu nowe nadwozie o bardzo obłych liniach, odpowiadające najnowszym światowym trendom w designie aut. Auto otrzymało mniejsze tylne światła i ponownie otwierane reflektory główne z przodu. Celica prezentowała się bardzo atrakcyjnie.

Wnętrze również zostało mocno zmienione. Deska rozdzielcza nie była już tak kanciasta jak w Celice IV. Fotele znowu były duże i wygodne i - jak wcześniej - zapewniały dobre trzymanie boczne, dzięki czemu kierowca mógł pewnie pokonywać zakręty z większą prędkością. Na tylnej kanapie było nieco więcej przestrzeni w porównaniu z poprzedniczką, ale nie na tyle dużo, by zapewnić wygodną podróż na dłuższym dystansie dorosłym pasażerom. Najlepiej było tam posadzić niezbyt duże dzieci lub po prostu położyć zakupy. Te ostatnie można było jednak schować do sporego bagażnika.

Nowe auto miało wnętrze wykończone znacznie lepszymi materiałami, które były przyjemniejsze w dotyku i trudniej było je uszkodzić, zarysowując. W niektórych krajach jako wyposażenie seryjne oferowany był ABS, a nawet poduszka powietrzna dla kierowcy.

Ponownie Toyota postawiła na napęd przedni jako podstawowy, ale w późniejszym czasie dostępna była również wersja z napędem wszystkich kół.

Podstawowym silnikiem był 4-cylindrowiec o objętości skokowej 1,6 l. W zależności od kraju, gdzie Celica była sprzedawana, motor ten miał gaźnik lub od razu wtrysk paliwa. W późniejszym czasie wszędzie oferowana była tylko wersja z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Niezależnie od tego jednostka miała moc 105 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 142 Nm. Co prawda dzięki niemu Celica osiągała prędkość 200 km/h, ale na przyspieszenie do setki potrzebowała aż 11 sekund.

Lepsze parametry miał 2-litrowy motor wolnossący. W Japonii ten silnik osiągał moc 125 KM, a w Stanach Zjednoczonych 130 KM i 189 Nm momentu obrotowego. Z kolei w Europie ta sama jednostka miała aż 156 KM mocy maksymalnej przy 6000 obr./min, dzięki czemu wóz mógł osiągnąć 220 km/h, a do 100 km/h rozpędzić się w 8,4 s.

W późniejszym okresie pojawiła się też najbardziej sportowa wersja Celiki z napędem na wszystkie koła. W USA ten samochód znany był jako Celica All-Trac Turbo, ale na większości rynków oferowany był pod bardzo znaną już nazwą GT-Four. Auto zaopatrzone było w 2-litrową turbodoładowaną jednostkę napędową, która miała moc od 203 KM do 232 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy 270 Nm przy 3200 obr./min. Tak uzbrojony samochód przyspieszał do setki w około 7 sekund i osiągał prędkość maksymalną 225 km/h. GT-Four wyposażony był w nieco poszerzone nadwozie, do którego przyczepiono skromne spojlery. Auto miało też większe koła i inne nastawy zawieszenia.

Tak jak w przypadku Celiki IV na bazie tego wozu Toyota opracowała samochód grupy A, który odniósł wiele sukcesów w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.

W 1994 roku Celikę V zastąpiło nowe auto.

4.48
Ocena na postawie 38 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Celica
Produkcja od1989
Produkcja do1993

Wybrane wersje Toyota Celica 5 generacji

Inne generacje Toyota Celica

Inne modele Toyota

Toyota Celica 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Autokult odc.3 - Nowa Toyota Supra, Opel GTX Experimental, Red Bull Ring

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie