Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

Toyota Celica 5 generacji

Generacja
Toyota Celica 5 generacji

Rok 1989 przyniósł zmianę czwartej generacji Celiki na nowsze auto. W przeciwieństwie do poprzedniczki Celica V była całkiem nową konstrukcją, a nie poważnym liftingiem starszego wozu. Wóz znowu był dostępny w trzech wersjach nadwoziowych. Podstawową był trzydrzwiowy liftback, który zresztą zyskał największą popularność, obok niego produkowane było coupé, a od 1991 roku także kabriolet. Auto urosło nieco w każdą stronę.

Toyota opracowała do tego samochodu nowe nadwozie o bardzo obłych liniach, odpowiadające najnowszym światowym trendom w designie aut. Auto otrzymało mniejsze tylne światła i ponownie otwierane reflektory główne z przodu. Celica prezentowała się bardzo atrakcyjnie.

Wnętrze również zostało mocno zmienione. Deska rozdzielcza nie była już tak kanciasta jak w Celice IV. Fotele znowu były duże i wygodne i - jak wcześniej - zapewniały dobre trzymanie boczne, dzięki czemu kierowca mógł pewnie pokonywać zakręty z większą prędkością. Na tylnej kanapie było nieco więcej przestrzeni w porównaniu z poprzedniczką, ale nie na tyle dużo, by zapewnić wygodną podróż na dłuższym dystansie dorosłym pasażerom. Najlepiej było tam posadzić niezbyt duże dzieci lub po prostu położyć zakupy. Te ostatnie można było jednak schować do sporego bagażnika.

Nowe auto miało wnętrze wykończone znacznie lepszymi materiałami, które były przyjemniejsze w dotyku i trudniej było je uszkodzić, zarysowując. W niektórych krajach jako wyposażenie seryjne oferowany był ABS, a nawet poduszka powietrzna dla kierowcy.

Ponownie Toyota postawiła na napęd przedni jako podstawowy, ale w późniejszym czasie dostępna była również wersja z napędem wszystkich kół.

Podstawowym silnikiem był 4-cylindrowiec o objętości skokowej 1,6 l. W zależności od kraju, gdzie Celica była sprzedawana, motor ten miał gaźnik lub od razu wtrysk paliwa. W późniejszym czasie wszędzie oferowana była tylko wersja z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Niezależnie od tego jednostka miała moc 105 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 142 Nm. Co prawda dzięki niemu Celica osiągała prędkość 200 km/h, ale na przyspieszenie do setki potrzebowała aż 11 sekund.

Lepsze parametry miał 2-litrowy motor wolnossący. W Japonii ten silnik osiągał moc 125 KM, a w Stanach Zjednoczonych 130 KM i 189 Nm momentu obrotowego. Z kolei w Europie ta sama jednostka miała aż 156 KM mocy maksymalnej przy 6000 obr./min, dzięki czemu wóz mógł osiągnąć 220 km/h, a do 100 km/h rozpędzić się w 8,4 s.

W późniejszym okresie pojawiła się też najbardziej sportowa wersja Celiki z napędem na wszystkie koła. W USA ten samochód znany był jako Celica All-Trac Turbo, ale na większości rynków oferowany był pod bardzo znaną już nazwą GT-Four. Auto zaopatrzone było w 2-litrową turbodoładowaną jednostkę napędową, która miała moc od 203 KM do 232 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy 270 Nm przy 3200 obr./min. Tak uzbrojony samochód przyspieszał do setki w około 7 sekund i osiągał prędkość maksymalną 225 km/h. GT-Four wyposażony był w nieco poszerzone nadwozie, do którego przyczepiono skromne spojlery. Auto miało też większe koła i inne nastawy zawieszenia.

Tak jak w przypadku Celiki IV na bazie tego wozu Toyota opracowała samochód grupy A, który odniósł wiele sukcesów w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.

W 1994 roku Celikę V zastąpiło nowe auto.

4.48
Ocena na postawie 38 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Celica
Produkcja od1989
Produkcja do1993

Wybrane wersje Toyota Celica 5 generacji

Inne generacje Toyota Celica

Inne modele Toyota

Toyota Celica 5 generacji: newsy, testy i recenzje

Test: Toyota Celica Coupé VI z 1995 roku - jedyny taki "japończyk"

... Kiedy zostałem zapytany, czy chciałbym przetestować Toyotę Celicę Coupé, odpowiedziałem, że niespecjalnie, bo nic w niej szczególnego nie ma. Zmieniłem jednak zdanie, kiedy właściciel auta wysłał ... 1938 ^^^Tak, to jest Toyota Celica Coupé, a ...

4 miesiące temu

Test: Mazda MX-5 z systemem KPC na przełęczy Salmopolskiej

... Chyba żadne auta nie zmieniają się w ciągu jednej generacji tak, jak mazdy. Małe, ale liczne poprawki sprawiają, że różnice pomiędzy kolejnymi rocznikami są coraz większe. Teraz MX-5 otrzymała jeden unikatowy system, który wprowadza zauważalną ...

2 tygodnie temu

Klasyczny karawan Toyoty odprowadził premiera Japonii

... Podczas pogrzebu Shinzo Abe trumnę z ciałem byłego premiera Japonii odprowadził na miejsce pochówku karawan kultowej dla Japończyków Toyoty Century. ... . W trzeciej generacji silnik V12 zastąpiła hybrydowa, pięciolirowa jednostka V8 (znana z ...

miesiąc temu

Test: Toyota RAV4 Adventure - czegoś mi tutaj zabrakło...

... Toyota RAV4 to popularny SUV, który od niedawna występuje w odmianie Adventure. Według producenta to wersja skierowana do osób prowadzących aktywny tryb życia oraz poszukujących przygód. Czy to kolejne marketingowe fantazje? O tym dowiecie się z ...

2 tygodnie temu

Masz toyotę z wielkim przebiegiem? Dołącz do klubu

... Toyota, znana przecież z bezawaryjności i sporych przebiegów swoich samochodów, wychodzi z nową inicjatywą skierowaną do właścicieli starszych pojazdów. To Klub Rekordowych Przebiegów. ... Posiadacze samochodów marki Toyota z przebiegiem ponad ...

2 tygodnie temu

Toyota odkurzyła dawną nazwę. "Celica" znowu zarezerwowana

... Rezerwacje znaków towarowych i nazw w urzędach patentowych dokonywane przez producentów samochodów zawsze budzą wiele spekulacji. Nie inaczej jest tym razem. Toyota zarezerwowała używaną w przeszłości nazwę Celica. ... jednak nic z tego nie ...

dawno temu

Test: Renault 5 po 50 latach - wszystko już było

... 50 lat po premierze kultowego Renault 5 Francuzi zdecydowanie mówią o elektrycznym następcy. Korzystając z okazji przejechałem się jednym z muzealnych egzemplarzy, sprawdzając co sprawiło, że auto okazało się takim sukcesem i czy można używać go ...

4 tygodnie temu

Renault 5 po przeróbce na elektryka. Sprawdziłem, czy ma to sens

... Wyjmują bak i silnik spalinowy, instalują jednostkę elektryczną, a w bagażniku - spore ogniwo. Skrzynia biegów zostaje na miejscu. Przeróbka klasycznego Renault 5 zajmuje tylko trzy dni i jest całkowicie legalna. Ale czy warto się na nią ...

4 tygodnie temu

Używana Toyota Celica VI - rajdowa generacja

... Radość z jazdy, atrakcyjna stylistyka, sprawdzona technologia i wytrzymała konstrukcja, a to wszystko poparte sportowym rodowodem - tak najlepiej można scharakteryzować Toyotę Celicę VI generacji. Jak japońskie coupe radzi sobie z upływającym ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie