Toyota Celica 6 generacji

Generacja
Toyota Celica 6 generacji

W 1993 roku Toyota zaprezentowała szóstą, przedostatnią wersję Celiki. Początkowo auto oferowane było tylko jako hatchback, ale w późniejszym czasie doszedł kabriolet.

Stylistycznie Celica VI nawiązywała w dużym stopniu do poprzedniego modelu. Producent ponownie postawił na krągłości, ale wóz tym razem miał bardziej wyraziste błotniki, które sprawiały, że Celica prezentowała się bardzo interesująco. Charakterystyczną cechą tego samochodu były przednie podwójne indywidualne reflektory, które przyrównywano do owadzich oczu.

Atrakcyjne wnętrze mieściło cztery osoby, z których jednak tylko dwie mogły rozsiąść się wygodnie. Był to kierowca i pasażer na przednim fotelu. Z przodu nie brakowało miejsca na nogi i nad głowami. Gorzej było z tyłu, gdzie choć poczyniono postęp w stosunku do starszych aut, nadal brakowało przestrzeni i na nogi, i nad głowami. Na tylnych siedzeniach swobodnie mieściły się tylko małe dzieci. Z drugiej strony, trzeba zwrócić uwagę, że Celica nie była kierowana do czteroosobowych rodzin.

Fotele z przodu były duże i odpowiednio twarde, a do tego zapewniały dobre trzymanie boczne, dzięki czemu kierowca mógł pewniej prowadzić swoje auto na zakrętach.

Obła deska rozdzielcza wyglądała atrakcyjnie, ale materiały użyte do jej wyłożenia nie były najwyższej jakości. Podobnie było z poziomem montażu części we wnętrzu, który nieco odbiegał od najlepszych aut w tej klasie.

Tak jak dwie poprzednie Celiki wóz szóstej serii w podstawowej wersji był wyposażony w napęd na przednie koła. Najmniejszym i najsłabszym silnikiem była 1,8-litrowa czterocylindrowa jednostka napędowa o mocy zaledwie 116 KM. Zapewniała ona prędkość maksymalną wynoszącą 200 km/h i przyspieszenie do setki w 10 sekund.

Na rynek północnoamerykański i australijski japoński producent przeznaczył 2,2-litrowy silnik o mocy 136 KM, który mógł być połączony z automatyczną skrzynią biegów. Pod względem mocy była to najsłabsza jednostka napędowa Celiki w USA.

Dużo lepsze parametry miał 2-litrowiec bez doładowania, który osiągał 175 KM mocy maksymalnej. Był on instalowany w odmianie GT, która do setki przyspieszała w 8,1 s i osiągała prędkość 225 km/h. Próżno było jednak od tego motoru oczekiwać ekonomiczności, a jego spalanie na sto kilometrów wahało się w przedziale 12-14 l.

Uzupełnieniem oferty Toyoty była Celica GT-Four zaopatrzona we wspomniany wyżej silnik, ale uzbrojony w turbosprężarkę. Ta jednostka napędowa miała moc 242 KM (w Japonii 252 KM) i pozwalała rozpędzić wóz w 6,1 s do 100 km/h. Celica GT-Four przyspieszała aż do 240 km/h. Była to najszybsza wersja tego modelu w historii. Oczywiście coupé było wyposażone w stały napęd na wszystkie koła. Do tego auto miało pakiet stylistyczny obejmujący inną maskę, listwy progowe, większe aluminiowe koła i ogromny spojler z tyłu.

Na bazie tego wozu powstało A-grupowe auto, które startowało z sukcesami w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Z tym pojazdem związana jest też afera w RSMŚ i trzyletnia dyskwalifikacja Toyoty. Po jednym z badań okazało się, że zwężka zamontowana w kolektorze silnika rajdowego samochodu jest niezgodna z regulaminem sportowym FIA.

Do rajdów Toyota powróciła już z nowym autem zbudowanym na bazie Corolli i wystawiła je w nowej klasie WRC.

Produkcja Celiki VI została zakończona w 1999 roku, a zastąpiono ją ostatnim autem o tej nazwie, które nie miało już swojego sportowego odpowiednika.

4.95
Ocena na postawie 32 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Celica
Produkcja od1993
Produkcja do1999

Wybrane wersje Toyota Celica 6 generacji

Inne generacje Toyota Celica

Inne modele Toyota

Toyota Celica 6 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie