Toyota Carina T150

Generacja
Toyota Carina T150 Zobacz 6 zdjęć

Carina to model samochodu produkowanego przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation w latach 1970-2000. W tym czasie wytwórca zaprezentował trzy generacje tego auta. Trzeba jednak zauważyć, że źródła japońskie podają, iż łącznie pojawiło się aż siedem aut tej serii, gdyż na rynku japońskim następowały poważne modernizacje poszczególnych modeli, a te oznaczano jako nowe serie.

Oznaczana w Europie jako Carina II Toyota miała oznaczenie wewnętrzne T150 oraz 170. Debiut samochodu nastąpił 1984 roku. Jednocześnie przez krótki czas dostępna była też poprzednia Carina z serii A6, która mimo wprowadzenia nowego wozu sprzedawała się całkiem dobrze. Carina II była jednocześnie ósmą generacją Toyoty Corony. Carinę oferowano z trzema rodzajami nadwozia. Były nimi: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz 5-drzwiowe kombi.

Stylistyka Cariny II stanowiła duży przeskok w stosunku do A6. Nowy pojazd miał bardzo kanciastą sylwetkę z przednimi i tylnymi światłami obudowanymi wspólnymi kloszami, co ułatwiało ich czyszczenie. Na tle T15 starszy wóz jawił się jako auto z poprzedniej epoki.

Samochód wyraźnie urósł, gwarantując tym samym dużo więcej przestrzeni wewnątrz. Tam nawet dość wysokie osoby mogły podróżować w miarę wygodnie. Do atutów Cariny II należała bardzo dobra widoczność z wnętrza. Kabina była urządzona skromnie, a wszędzie dominowały ostre krawędzie.

Carina II była pierwszym samochodem z tej serii, który miał napęd na przednie koła zamiast klasycznego. Takie rozwiązanie dawało kilka zalet, takich jak powiększenie bagażnika i zyskanie miejsca w kabinie pasażerskiej czy lepsza kontrola pojazdu w trakcie jazdy w trudnych warunkach. Jednak przy pełnym obciążeniu samochód nie prowadził się tak pewnie jak wozy z napędzanymi tylnymi kołami.

Do napędu Cariny służyły trzy silniki. Najmniejszy z nich miał 1,6 l objętości skokowej i moc około 85 KM, większy 1,8 l objętości, a największy 2 litry. Ostatnia z jednostek była wolnossącym dieslem o mocy niespełna 75 KM. W 1985 roku pojawiły się usportowione odmiany 1600 GT, 1600 GT-R oraz 2000 GT-R, a rok później wprowadzono drobne poprawki stylistyczne tego samochodu.

W 1988 roku Toyota dokonała bardzo dużej modernizacji Cariny II, zmieniając zupełnie jej nadwozie. Samochód otrzymał oznaczenie wewnętrzne T170. Zaokrąglona karoseria wyglądała bardzo nowocześnie i nietypowo. Ale nie tylko na zmianach wizualnych się skończyło.

Nowe nadwozie charakteryzowało się dużymi bagażnikami. Najmniejszy, 470-litrowy był w liftbacku, sedan miał 535-litrowy, a kombi oferowało ponad 760 litrów przestrzeni bagażowej. Odświeżono też wnętrze, które stało się bardziej okrągłe.

Do palety jednostek napędowych dołączyły silniki z 16-zaworowymi układami rozrządu. Były to jednostki 1,6-litrowe i 2-litrowe. Mniejszy motor miał początkowo moc 90 KM, po kolejnej modernizacji w 1990 roku – 98 KM, a większy nawet 121 KM mocy maksymalnej.

W międzyczasie okazało się, że silnik wysokoprężny jest niezwykle trwały i większość egzemplarzy wyposażonych w niego bez remontu pokonywała więcej niż pół miliona kilometrów.

Toyota zadbała o dobre prowadzenie swoich pojazdów, które na trasie zapewniały wyższy komfort podróży niż konkurencja. Ponadto samochody były mało awaryjne, co miało swoje odzwierciedlenie w raportach niemieckiego instytutu TÜV.

Wytwarzana przez aż osiem lat Carina II została zastąpiona w 1992 roku nowym, opracowanym specjalnie na rynek europejski modelem o nazwie Carina, ale nie z dopiskiem III, tylko z literą E.

4.95
Ocena na postawie 23 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota Carina
Produkcja od1984
Produkcja do1986

Wybrane wersje Toyota Carina T150

Inne generacje Toyota Carina

Inne modele Toyota

Toyota Carina T150: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie