Toyota 4Runner 4 generacji

Generacja
Toyota 4Runner 4 generacji

Auto czwartej serii pojawiło się na rynku w 2002 roku. W Japonii wóz nazywa się Hilux Surf, a na niektórych innych rynkach SW4. Samochód jest wytwarzany tylko w Japonii.

Ta Toyota dostępna była tylko z jednym typem nadwozia o jednej długości. Było to dwubryłowe pięciodrzwiowe kombi. Karoseria 4Runnera IV stała się bardziej obła w stosunku do nadwozia poprzednika. Auto zyskało duże przednie światła i charakterystycznie wyglądającą osłonę chłodnicy.
Wnętrze 4Runnera jest obszerne i bez problemu zmieści się w nim pięć osób. Tylko wysocy pasażerowie mogą mieć powody do narzekań, gdy zajmą miejsca na tylnej kanapie. Warunek jest jednak taki, że osoba zasiadająca z przodu przesunie swój fotel w skrajne tylne położenie. Materiały zastosowane do wykończenia kabiny są średniej jakości, jednak nie można narzekać na jakość montażu poszczególnych elementów wnętrza.

W zależności od wersji 4Runner mógł być wyposażony w dwustrefową automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, system przeciwblokujący koła przy hamowaniu ABS, układ wspomagania nagłego hamowania BA, układ kontroli przyczepności przy przyspieszaniu ASR, system stabilizacji toru jazdy ESP, przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne z przodu oraz kurtynowe poduszki gazowe (jako opcja od 2005 roku i wyposażenie seryjne od 2008 roku).

W opcji pozostawał system nawigacji satelitarnej połączony z systemem dźwiękowym JBL, elektrycznie sterowany otwierany dach i pneumatyczne tylne zawieszenie, które montowane było w limitowanych seriach 4Runnera.

Nowoczesna konstrukcja i bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa sprawiły, że w teście zderzeniowym przeprowadzonym przez National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) w 2003 roku auto osiągnęło cztery na pięć możliwych gwiazdek w ochronie kierowcy i pasażera w zderzeniu czołowym, maksymalną ocenę w ochronie pasażerów przy zderzeniu bocznym oraz trzy gwiazdki za ochronę pasażerów podczas dachowania.

W Stanach Zjednoczonych 4Runner był trzecim pod względem bezpieczeństwa modelem, w którym na milion wypadków ginęło 13 osób. Lepsze wyniki miały tylko BMW serii 7 i Infiniti G35.

Nadwozie tej Toyoty było montowane do klasycznej ramy pochodzącej z modelu Hilux. Z przodu producent zastosował zawieszenie niezależne z czterema wahaczami, sprężynami śrubowymi, amortyzatorami i stabilizatorem. Z tyłu zaś postawiono na sztywną oś, ale również za amortyzację odpowiadały sprężyny i amortyzatory. Dzięki niezależnemu przedniemu zawieszeniu 4Runner zyskał sporo na komforcie, kosztem niewielkiego pogorszenia własności terenowych.

Toyocie zależało jednak na dużej sprzedaży samochodu, a potencjalni klienci chcieli się poruszać w miarę wygodnym autem, które niezbyt często będzie zbaczać z asfaltowych dróg.

W 4Runnerze napęd realizowany był przez obie osie, a inżynierowie wyposażyli wóz w kilka systemów wspomagających kierowcę w jeździe w trudniejszym terenie.

Do napędu używano czterech różnych silników (dwóch benzynowych i dwóch diesli). Mniejszy z benzynowców miał układ V6 i objętość skokową 4,0 l. Dysponował on mocą 248 KM i momentem obrotowym 382 Nm. Z kolei większy, 8-cylindrowy silnik o objętości 4,7 l rozwijał 275 KM mocy i 415 Nm momentu obrotowego.

Spośród dwóch 3-litrowych turbodiesli słabszy miał moc 132 KM, a mocniejszy – 170 KM. Również pod względem momentu obrotowego pierwszy z silników przegrywał, bo miał 287 Nm przeciw 352 Nm drugiej jednostki napędowej.

W Toyocie 4Runner czwartej generacji kierowca nie miał wyboru w kwestii skrzyni biegów – zawsze montowana była 5-biegowa automatyczna przekładnia.

Produkcja tego wozu zakończyła się w 2009 roku, kiedy Toyota pokazała nowszy samochód.

3.81
Ocena na postawie 29 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota 4Runner
Produkcja od2003
Produkcja do2009

Wybrane wersje Toyota 4Runner 4 generacji

Inne generacje Toyota 4Runner

Inne modele Toyota

Toyota 4Runner 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Red Bull Ring z bliska. Arena z dużymi przewyższeniami i szybkimi łukami

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie