Suzuki Jimny 3 generacji

Generacja
Suzuki Jimny 3 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Suzuki Jimny III

Po 17 latach produkcji modelu Jimny (znany w Polsce jako Samurai) Suzuki zdecydowało się w 1998 roku na przedstawienie nowego auta. Jimny III jest wytwarzany w trzech fabrykach na całym świecie: w Japonii, w Kolumbii i w Hiszpanii. Samochód ten oferowany jest także pod nazwami Suzuki Jimny Wide, Suzuki Jimny Sierra, Chevrolet Jimny oraz Mazda AZ-Offroad.

Koncepcją nowy wóz nie odbiega od poprzednika. Nadal jest samochód typu mini-SUV, który mieści się także w klasie samochodów Kei car. Kei car to japońskie auta, których długość nie przekracza 3,4 m, szerokość 1,65 m, a moc silnika jest ograniczona do 64 KM (przy tym wszystkim silnik nie może mieć więcej niż 660 cm3 objętości skokowej).

Podobnie jak poprzednik Jimny III jest sprzedawany tylko z dwoma rodzajami nadwozia, jako 2-drzwiowy kabriolet z miękkim dachem oraz 3-drzwiowe kombi. Nowy Jimny występuje tylko z jednym rozstawem osi (poprzednik miał dwa rozstawy osi).

Kanciasta karoseria z dużymi przednimi światłami wyraźnie nawiązuje do stylistyki starszego brata. W porównaniu z poprzednikiem w kabinie pasażerskiej udało się wygospodarować nieco więcej miejsca dla pasażerów, ale nadal jego niewielka ilość to główna wada tego niedużego SUV-a. Jakość materiałów nie jest najwyższa, za to ich spasowanie - niezłe, dzięki czemu nawet długotrwała eksploatacja nie powinna w kabinie oznaczać trzasków i skrzypienia.

Jak w większości SUV-ów widoczność z wnętrza tego Suzuki na drogę jest doskonała. Nieco gorzej jest ze zbyt wyprostowaną pozycją siedzącą pasażerów poruszających się tym autem. Zastrzeżenia można mieć również do wyciszenia kabiny. Kanciaste i wysokie nadwozie sprawia, że powietrze je opływające przy szybkiej jeździe mocno daje się we znaki podróżującym.

Tak jak poprzednik Jimny III może być wyposażony w napęd przedni (w Polsce niedostępny), tylny i na wszystkie koła. W przypadku napędu na wszystkie koła podstawowy jest napęd na tył, a układ 4x4 uruchamia się przyciskiem na konsoli środkowej. Jimny 4x4 ma reduktor, ale brakuje w nim blokad mechanizmów różnicowych.

Najmniejszy z instalowanych pod maską silników ma zaledwie 3 cylindry i objętość skokową 0,7 l. Aby nieco zwiększyć wydajność jednostki napędowej, wyposażono ją w turbosprężarkę. Motor nie mógł jednak mieć mocy większej niż 64 KM, ponieważ nie mógłby się zaliczać do grupy Kai carów.

Znacznie większe są jednostki napędowe o oznaczeniach G13BB i M13A, obie o objętości skokowej 1,3 l. Ten pierwszy silnik ma 16-zaworową głowicę i wielopunktowy wtrysk paliwa, dzięki czemu osiąga moc od 76 do 86 KM (w Jimny 80 KM). Drugi jest wyposażony w system zmiennych faz rozrządu, co pozwala mu generować moc 83 KM i maksymalny moment obrotowy 110 Nm.

Najmniejszy diesel to turbodoładowana jednostka napędowa o objętości skokowej 1,3 l (oznaczenie DDiS), która osiąga moc 70 KM. Z kolei największym motorem wysokoprężnym był 2-litrowy silnik o mocy aż 170 KM, ale był on dostępny w limitowanej serii Suzuki Jimny. Pomiędzy nimi znajduje się 1,5-litrowa jednostka napędowa wyprodukowana wspólnie przez Renault i Nissana. Ma ona moc maksymalną 86 KM. W Polsce motory wysokoprężne nie są dostępne.

Jimny może być wyposażony w 5-biegową, manualną lub 4-biegową, automatyczną skrzynię biegów. W seryjnym wyposażeniu samochodu znajdują się: system ABS z EBD, czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, klimatyzacja manualna, a w bogatszej wersji Comfort oferowane są podgrzewane przednie fotele i radioodtwarzacz CD.

W Polsce w najtańszej wersji Jimny kosztuje 56 900 zł (stan z 23.01.2012 r.).

4.16
Ocena na postawie 27 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSuzuki
ModelSuzuki Jimny
Produkcja od1998
Produkcja do2005

Wybrane wersje Suzuki Jimny 3 generacji

Inne generacje Suzuki Jimny

Inne modele Suzuki

Suzuki Jimny 3 generacji: newsy, testy i recenzje

WP Express. Wyścig Mille Miglia

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie