W 2001 roku, a więc 10 lat po tym jak stała się częścią koncernu Volkswagena, Škoda postanowiła dać powód do namysłu dziennikarzom motoryzacyjnym na całym świecie, prezentując model Superb. Nie do końca udany atak na klasę reprezentacyjnych limuzyn czeski producent powtórzył w 2008 roku, kiedy to na rynek wyszła druga generacja tego modelu.
Tym razem jednak wydaje się, że zamiast atakować osady należące do swoich przeciwników, Škoda postanowiła zbudować własną, niemal całkowicie niezależną od Wolfsburga.
Wprawdzie gama jednostek napędowych w całości została przejęta od niemieckiego producenta, jednak poza tym Superb nie jest w żadnym stopniu podobny do któregokolwiek auta naszych zachodnich sąsiadów. Co więcej, duża Škoda sama stworzyła sobie niszę rynkową, oferując klientom już nie tylko sporą ilość miejsca i wygodne skórzane fotele, ale także kilka praktycznych rozwiązań.
Auto powstało na platformie Passata B6, jednak jest od niego sporo większe, co da się zauważyć zwłaszcza na tylnej kanapie. Superb drugiej generacji mierzy 4838 mm długości, 1817 mm szerokości oraz 1462 mm wysokości.
Na pierwszy rzut oka Škoda Superb wydaje się autem z nadwoziem typu sedan. Nic bardziej mylnego. Dzięki świetnemu rozwiązaniu czeskiego producenta nazwanemu TwinDoor można otworzyć tylko tylną klapę, zupełnie jak w sedanie, albo klapę wraz z tylną szybą, dzięki czemu mamy liftbacka.
Z tyłu kryje się aż 565 l przestrzeni bagażowej, które po złożeniu oparć tylnej kanapy można zwiększyć aż do 1670 l, uzyskując aż o 700 l więcej niż w przypadku poprzednika. Co więcej, rok po premierze Superba z nadwoziem liftback Škoda wprowadziła na rynek wersję kombi, której kufer skrywa od 633 do 1835 l pojemności. Istna jaskinia.
Stylistyka Superba może się podobać. O ile liftbackowi można jeszcze zarzucić delikatny brak proporcji, o tyle kombi jest jednym z najładniejszych aut tego typu dostępnych na rynku.
Nieźle jest także w środku, jednak - jak na Škodę przystało - trochę nudno. Do wykończenia użyto materiałów naprawdę wysokiej jakości, na brak wyposażenia także nie można narzekać, wszystko jednak za dopłatą.
Pod maską Škody Superb II montowane są 4 jednostki benzynowe oraz 2 turbodiesle. Gamę silników benzynowych otwiera motor o pojemności 1,4 l oznaczony skrótem TSI, który produkuje 125 KM. Poszukiwacze optymalnych osiągów względem zużycia paliwa powinni zainteresować się odmianą 1,8 TSI, która rozwija już 160 KM. Dostępne są także silniki 2,0 TSI 200 KM oraz topowy 3,6 FSI, który generuje moc 260 KM.
Wprawdzie Škoda oferuje motor 1,6 TDI o mocy 105 KM, który zastąpił wysłużone 1,9 TDI, jednak z dużym Superbem lepiej radzi sobie silnik 2,0 TDI występujący w wariantach 140 oraz 170 KM.
Co ciekawe, w odróżnieniu do poprzednika nowy Superb dostępny jest także z napędem na cztery koła. System bazujący na sprzęgle Haldex łączony jest z jednostkami 1,8 TSI, 3,6 FSI oraz 2,0 TDI.
Miłośnicy komfortu powinni także zainteresować się dwusprzęgłowymi przekładniami DSG, które z pewnością umilą podróż tą wygodną limuzyną.
Škoda Superb drugiej generacji jest autem dla osób poszukujących luksusu, wygody oraz sporej ilości miejsca, także w bagażniku. To wszystko jest okraszone nowoczesnymi i bardzo wydajnymi jednostkami napędowymi, które zapewniają autu naprawdę niezłe osiągi, a w wersji podstawowej duża Škoda nie kosztuje więcej niż przyzwoicie wyposażony Golf z silnikiem wysokoprężnym.
Marka | Skoda |
---|---|
Model | Skoda Superb |
Produkcja od | 2008 |
Produkcja do | 2015 |