Skoda Octavia 3 generacji

Generacja
Skoda Octavia 3 generacji

Na początku 2013 roku w Portugalii Škoda zaprezentowała model Octavia. Jest to auto już trzeciej generacji. Nowa Octavia charakteryzuje się zupełnie nową stylistyką nadwozia i wnętrza oraz odznacza się znacznie większymi wymiarami niż poprzedniczka.

Podobnie jak starsze auto nowa Octavia ma nadwozie typu liftback, co oznacza, że tylna szyba otwiera się razem z pokrywą bagażnika. Stylistycznie samochód jest tak zaprojektowany, że zdaje się być sedanem. Karoseria Octavii III jest nakreślona według nowych zasad panujących w dziale stylistycznym Škody. Nowy trend zapoczątkowała Citigo, a kontynuują go zarówno nowy Rapid, jak i Octavia.

Pojazd odznacza się nadwoziem o prostych, klarownych liniach, które tylko gdzieniegdzie przełamane są ostrymi krawędziami. Nowy grill ma sprawiać wrażenie, że Octavia jest samochodem wyższej klasy. Prostokątne reflektory z przodu i prawie kwadratowe światła z tyłu w zakresie stylistyki zbliżają Octavię do Rapida.

Największymi zaletami poprzednich Octavii nie były akcenty wizualne, tylko cechy praktyczne. Do tych cech zaliczają się przestronne wnętrze i bardzo pojemny bagażnik. Oczywiście nowe auto, żeby być na topie, musiało nieco urosnąć. Miejsca w kabinie pasażerskiej jest pod dostatkiem nawet dla wysokich osób i, co podkreślają testujący auto dziennikarze, Octavia ma bardzo wygodne fotele, dzięki czemu podróż nie męczy nawet na długich dystansach.

Zarówno stylistyka kabiny pasażerskiej, jak i materiały użyte do jej obicia są zupełnie nowe. Podobnie jak karoseria wnętrze nakreślone jest w nieco minimalistycznym stylu. Nie ma tu stylistycznych fajerwerków, ale dzięki temu w środku auto będzie wyglądało świeżo przez wiele lat. Materiały deski rozdzielczej i siedzeń są wyższej jakości niż w poprzedniczce.

Konkretne wyposażenie i opcje na rynek polski nie są jeszcze znane, ale wiadomo, że Škoda swoje nowe auto wyposaży w czołowe i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, systemy ABS, ESP i ASR, a także układy zapobiegające niezamierzonej zmianie pasa ruchu, rozpoznawania znaków, rozpoznawania zmęczenia u kierowcy czy np. asystenta parkowania. Część układów będzie oferowana w standardzie, a część za dopłatą. Wóz będzie można nabyć w trzech poziomach wyposażenia.

Bagażnik Octavii III jest tylko o 5 litrów większy niż w dwójce, ale 590 l jego pojemności, a po rozłożeniu oparcia tylnej kanapy 1580 l zapewnią nawet całej rodzinie wystarczającą ilość miejsca na bagaże zabierane w długą podróż.

Przednie zawieszenie Octavii to tradycyjna dla samochodów kompaktowych kolumna MacPhersona, z tyłu zaś stosowane będą dwa różne rozwiązania w zależności od tego, w jaki silnik zostanie wyposażone dane auto. Projektanci uznali, że do resorowania tylnej osi w samochodach z jednostkami napędowymi o mocy mniejszej niż 140 KM wystarczy belka skrętna, a w pojazdach mocniejszych z tyłu znajdzie się zawieszenie wielowahaczowe.

Škoda Octavia III jest tak duża, że można byłoby ją zaliczyć do mniejszych aut klasy średniej. A skoro pojazd jest duży, to powinien być i ciężki. Octavia do ciężkich jednak nie należy – w najbogatszych wersjach samochód jest lżejszy od poprzednika o około 100 kg. W związku z tym Octavia powinna być dynamiczna nawet ze słabymi silnikami.

Na gamę jednostek napędowych składają się zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne.
Paletę benzynowców otwiera motor o objętości skokowej 1,2 l. Na rynku niemieckim jest on dostępny w dwóch poziomach mocy: 85 KM i 105 KM. Nad tą jednostką znajduje się 1,4-litrowiec o mocy 140 KM. Ten silnik wydaje się najlepszym wyborem wśród motorów benzynowych – zapewnia dużą dynamikę przy rozsądnym poziomie zużycia paliwa. Na razie na szczycie listy znajduje się silnik o objętości skokowej 1,8 l, który ma moc 180 KM. Dostępny jest on zarówno ze skrzynią manualną, jak i dwusprzęgłową.

Wśród diesli do wyboru są dwa motory, które są oferowane ze skrzyniami manualnymi i zautomatyzowanymi. Mniejszy – 1,6-litrowy – ma moc 105 KM, a większy, 2-litrowy rozwija 150 KM mocy maksymalnej.

Wszystkie jednostki napędowe niezależnie od paliwa, które spalają, mają bezpośredni wtrysk i są wspomagane turbosprężarkami.

W momencie pisania tego tekstu ceny Octavii na rynku polskim nie były jeszcze ustalone. W Czechach najtańsza wersja w przeliczeniu na złotówki kosztuje 54 000 zł.

3.70
Ocena na postawie 61 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSkoda
ModelSkoda Octavia
Produkcja od2013
Produkcja do2017

Wybrane wersje Skoda Octavia 3 generacji

Inne generacje Skoda Octavia

Inne modele Skoda

Oceny użytkowników (13)

Skoda Octavia 3 generacji: newsy, testy i recenzje

EuroNCAP 2019: 11 aut rozbitych, w tym Porsche Taycan i nowa Octavia

... EuroNCAP nie próżnuje. Specjaliści zajmujący się badaniem bezpieczeństwa pojazdów rozbili aż 11 aut, wliczając w to zupełnie nową Skodę Octavię, Porsche Taycan czy Peugeota 2008. Większość z nich uzyskało dobre rezultaty, choć nie zabrakło też ...

tydzień temu

Pierwszy w historii rajd na terenie rafinerii Grupy LOTOS

Jak nowa Škoda Octavia wypada na tle rywali?

... W 2019 roku, Škoda Octavia zajmuje 1. miejsce wśród najczęściej kupowanych samochodów osobowych w Polsce, jednak konkurenci depczą jej po piętach – Toyota Corolla zajmuje drugą pozycję, zaś Opel Astra uplasował się na 5. miejscu. Bronią Czechów ...

4 tygodnie temu

Škoda zapowiada wnętrze nowej Octavii z nietypową kierownicą

... Nowa Škoda Octavia zadebiutuje oficjalnie w 11 listopada 2019 roku. Niedawno Czesi pochwalili się zakamuflowanym nadwoziem wersji kombi. Teraz natomiast zapowiadają wnętrze, które zaskakuje kilkoma rozwiązaniami, w tym dwuramienną kierownicą. ...

miesiąc temu

Sprzedaż samochodów w listopadzie 2019 r. Corolla nadal hitem

... Nowa Toyota Corolla kolejny miesiąc z rzędu jest najchętniej kupowanym nowym autem w Polsce. W ujęciu rocznym nadal prowadzi jednak Škoda Octavia, choć jej przewaga maleje z dnia na dzień. Czy Japończykom uda się wyprzedzić Czechów do końca ...

tydzień temu

Nowy Seat Leon zadebiutuje już niebawem. Znamy datę premiery

... Był Golf i Octavia, teraz czas na Leona. Hiszpański kompakt to techniczny bliźniak wspomnianych modeli. Jego czwarta generacja zadebiutuje już za nieco ponad miesiąc - 28 stycznia 2020 roku. Czego powinniśmy się spodziewać? ... Nowa, czwarta już ...

20 godzin temu

Nowa Škoda Octavia - co o niej wiemy?

... Škoda Octavia czwartej generacji zadebiutuje jeszcze w 2019 roku. Mimo że Czesi na razie nie chwalą się zbytnio tym modelem, wiemy już o nim całkiem sporo. Czego powinniśmy spodziewać się po najnowszej odsłonie tego szalenie popularnego auta? ...

4 miesiące temu

Nowa Škoda Octavia zadebiutuje 11 listopada - oficjalna zapowiedź

... De debiutu nowej czwartej generacji Škody Octavii pozostało już niewiele czasu. Auto ujrzy światło dzienne 11 listopada 2019 roku. By nieco podgrzać atmosferę przed premierą, Czesi pochwalili się oficjalnymi wizualizacjami nadwozia. Jest na co ...

2 miesiące temu

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

3 tygodnie temu

Chciał kupić elektryczne Infiniti, sprzedali mu Teslę Model 3

... Wierny klient Infiniti, a przy okazji burmistrz kanadyjskiego miasta Sherbrooke zgłosił się do swojego ulubionego dealera japońskiej marki z chęcią zakupu auta elektrycznego. Problem w tym, że Infiniti nie ma w ofercie takiego pojazdu. W ...

22 godziny temu

Polski akcent w Volkswagenie ID.3

... Zakłady Volkswagen Poznań, poza produkcją niektórych aut niemieckiej marki, zajmują się także wytwarzaniem elementów do innych modeli, które następnie są wysyłane m.in. do Czech, Brazylii czy Chin. Jedną z tych części jest obudowa silnika ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie