Weź udział w badaniu preferencji polskich kierowców

Skoda Octavia 3 generacji

Generacja
Skoda Octavia 3 generacji

Na początku 2013 roku w Portugalii Škoda zaprezentowała model Octavia. Jest to auto już trzeciej generacji. Nowa Octavia charakteryzuje się zupełnie nową stylistyką nadwozia i wnętrza oraz odznacza się znacznie większymi wymiarami niż poprzedniczka.

Podobnie jak starsze auto nowa Octavia ma nadwozie typu liftback, co oznacza, że tylna szyba otwiera się razem z pokrywą bagażnika. Stylistycznie samochód jest tak zaprojektowany, że zdaje się być sedanem. Karoseria Octavii III jest nakreślona według nowych zasad panujących w dziale stylistycznym Škody. Nowy trend zapoczątkowała Citigo, a kontynuują go zarówno nowy Rapid, jak i Octavia.

Pojazd odznacza się nadwoziem o prostych, klarownych liniach, które tylko gdzieniegdzie przełamane są ostrymi krawędziami. Nowy grill ma sprawiać wrażenie, że Octavia jest samochodem wyższej klasy. Prostokątne reflektory z przodu i prawie kwadratowe światła z tyłu w zakresie stylistyki zbliżają Octavię do Rapida.

Największymi zaletami poprzednich Octavii nie były akcenty wizualne, tylko cechy praktyczne. Do tych cech zaliczają się przestronne wnętrze i bardzo pojemny bagażnik. Oczywiście nowe auto, żeby być na topie, musiało nieco urosnąć. Miejsca w kabinie pasażerskiej jest pod dostatkiem nawet dla wysokich osób i, co podkreślają testujący auto dziennikarze, Octavia ma bardzo wygodne fotele, dzięki czemu podróż nie męczy nawet na długich dystansach.

Zarówno stylistyka kabiny pasażerskiej, jak i materiały użyte do jej obicia są zupełnie nowe. Podobnie jak karoseria wnętrze nakreślone jest w nieco minimalistycznym stylu. Nie ma tu stylistycznych fajerwerków, ale dzięki temu w środku auto będzie wyglądało świeżo przez wiele lat. Materiały deski rozdzielczej i siedzeń są wyższej jakości niż w poprzedniczce.

Konkretne wyposażenie i opcje na rynek polski nie są jeszcze znane, ale wiadomo, że Škoda swoje nowe auto wyposaży w czołowe i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, systemy ABS, ESP i ASR, a także układy zapobiegające niezamierzonej zmianie pasa ruchu, rozpoznawania znaków, rozpoznawania zmęczenia u kierowcy czy np. asystenta parkowania. Część układów będzie oferowana w standardzie, a część za dopłatą. Wóz będzie można nabyć w trzech poziomach wyposażenia.

Bagażnik Octavii III jest tylko o 5 litrów większy niż w dwójce, ale 590 l jego pojemności, a po rozłożeniu oparcia tylnej kanapy 1580 l zapewnią nawet całej rodzinie wystarczającą ilość miejsca na bagaże zabierane w długą podróż.

Przednie zawieszenie Octavii to tradycyjna dla samochodów kompaktowych kolumna MacPhersona, z tyłu zaś stosowane będą dwa różne rozwiązania w zależności od tego, w jaki silnik zostanie wyposażone dane auto. Projektanci uznali, że do resorowania tylnej osi w samochodach z jednostkami napędowymi o mocy mniejszej niż 140 KM wystarczy belka skrętna, a w pojazdach mocniejszych z tyłu znajdzie się zawieszenie wielowahaczowe.

Škoda Octavia III jest tak duża, że można byłoby ją zaliczyć do mniejszych aut klasy średniej. A skoro pojazd jest duży, to powinien być i ciężki. Octavia do ciężkich jednak nie należy – w najbogatszych wersjach samochód jest lżejszy od poprzednika o około 100 kg. W związku z tym Octavia powinna być dynamiczna nawet ze słabymi silnikami.

Na gamę jednostek napędowych składają się zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne.
Paletę benzynowców otwiera motor o objętości skokowej 1,2 l. Na rynku niemieckim jest on dostępny w dwóch poziomach mocy: 85 KM i 105 KM. Nad tą jednostką znajduje się 1,4-litrowiec o mocy 140 KM. Ten silnik wydaje się najlepszym wyborem wśród motorów benzynowych – zapewnia dużą dynamikę przy rozsądnym poziomie zużycia paliwa. Na razie na szczycie listy znajduje się silnik o objętości skokowej 1,8 l, który ma moc 180 KM. Dostępny jest on zarówno ze skrzynią manualną, jak i dwusprzęgłową.

Wśród diesli do wyboru są dwa motory, które są oferowane ze skrzyniami manualnymi i zautomatyzowanymi. Mniejszy – 1,6-litrowy – ma moc 105 KM, a większy, 2-litrowy rozwija 150 KM mocy maksymalnej.

Wszystkie jednostki napędowe niezależnie od paliwa, które spalają, mają bezpośredni wtrysk i są wspomagane turbosprężarkami.

W momencie pisania tego tekstu ceny Octavii na rynku polskim nie były jeszcze ustalone. W Czechach najtańsza wersja w przeliczeniu na złotówki kosztuje 54 000 zł.

3.70
Ocena na postawie 62 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSkoda
ModelSkoda Octavia
Produkcja od2013
Produkcja do2017

Wybrane wersje Skoda Octavia 3 generacji

Inne generacje Skoda Octavia

Inne modele Skoda

Oceny użytkowników (14)

Skoda Octavia 3 generacji: newsy, testy i recenzje

ŠKODA ENYAQ IV - elektrykiem w trasę przez Polskę

Skoda Kodiaq - Fajny ten facelifting

... Największy SUV Skody przeszedł facelifiting. Co się zmieniło? ... Skoda Kodiaq - test wideo Skoda Kodiaq jest na rynku od 2017 roku. Do czerwca 2021 zostało sprzedanych ponad 624 tysiące sztuk tego modelu. Samochód wizualnie jeszcze się nie ...

6 dni temu

Skoda Octavia RS iV - czy wtyczka i RS idą w parze?

... Skoda Octavia RS to po prostu szybka skoda. Czy w takim razie dodanie jej silnika elektrycznego czyni ją lepszą, czy wręcz przeciwnie? ... Czy Skoda Octavia RS to samochód sportowy? Nie zgodziłbym się. To Octavia, która fajnie wygląda i żwawo ...

6 miesięcy temu

W Chinach nawet škodę kupisz w longu. Nazywa się Octavia Pro

... Chińczycy uwielbiają auta ze zwiększonym rozstawem osi. I to niekoniecznie w segmencie premium. Przykładem może być nowa Škoda Octavia Pro, która właśnie debiutuje w Państwie Środka. ... Czym objawia się profesjonalizm Octavii Pro? Przede ...

5 miesięcy temu

Dźwięk silnika z głośników. Tak brzmi Škoda Octavia RS

... By podnieść walory dźwiękowe swoich aut, producenci coraz częściej sięgają po systemy multimedialne i dobre głośniki. Jednym udaje się to bardziej, innym mniej. Sprawdziłem, jak brzmi Škoda Octavia RS z dieslem pod maską. ... Układ w nowej ...

8 miesięcy temu

Škoda Octavia iV już w salonach. Znamy ceny hybrydy plug-in

... Škoda Octavia iV z hybrydowym napędem typu plug-in oficjalnie wjeżdża do polskich salonów. To ciekawa propozycja dla chcących pokonywać krótkie dystanse z wykorzystaniem wyłącznie elektrycznego napędu. Ile trzeba zapłacić za taką możliwość? ... ...

8 miesięcy temu

Test: Škoda Octavia iV - królowa flot zelektryfikowana

... To pierwsza hybryda plug-in (ładowana z gniazdka) w gamie Octavii. Czeski producent stara się tą wersją zmniejszyć emisję dwutlenku węgla swojej gamy i przygotować klientów na coraz to bardziej ... się na miejscu. Podjechałem. Podpiąłem kabel. ...

5 miesięcy temu

Test: Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 - sportowo tylko z nazwy

... Kompetentna praktycznie w każdej kategorii, ale niewyróżniająca się w żadnej z nich. Taka jest Škoda Octavia RS z silnikiem Diesla. To świetne auto rodzinne, na długie podróże ... na cztery koła obsługiwanym przez sprzęgło 6. generacji. ...

5 miesięcy temu

Škoda Octavia RS wyceniona. Najmniej zapłacimy za klasyczną benzynę

... Dobrze znany silnik benzynowy lub hybryda plug-in plus wyłącznie automatyczna skrzynia biegów - tak w skrócie można określić gamę napędów nowej Octavii RS, która właśnie wjeżdża do polskich salonów. Ile trzeba zapłacić za poszczególne warianty? ...

10 miesięcy temu

Nowe Audi RS 3 zaprezentowane. Czy to już hiperhatchback?

... 3,8 s do setki, 290 km/h prędkości maksymalnej, tryb driftu i półsliki zakładane już na linii montażowej. Nowe Audi RS 3 podnosi poprzeczkę w segmencie hothatchy, choć chyba mówimy już o klasie hiperhatchbacków. Oto co przygotowali specjaliści z ...

2 tygodnie temu

Wyprzedaż rocznika 2020 – Skoda z rabatami do 16 500 zł

... Skoda będąca drugą motoryzacyjną siłą na polskim rynku, kusi klientów rabatami wynikającymi z wyprzedaży rocznika. Ci, którzy zdecydują się na zakupy właśnie teraz, mogą wybierać pomiędzy upustami, jak również promocyjnymi pakietami usług lub ...

7 miesięcy temu

Używana Skoda Octavia II - klasowy pewniak

... W naszym zestawieniu prezentowaliśmy już auta japońskie, niemieckie, włoskie oraz szwedzkie. Nie wspominaliśmy jednak ani słowem o konstrukcjach czeskich. I właśnie dlatego tym razem przyjrzymy się bliżej Skodzie Octavii II generacji. ... i ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie