Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

SEAT Ibiza 4 generacji

Generacja
SEAT Ibiza 4 generacji Zobacz 8 zdjęć

Seat Ibiza czwartej generacji pojawił się na rynku w 2008 roku. Jego oryginalna, agresywna stylistyka wywołała niemałe poruszenie. Czwarta Ibiza zrywa z płynnymi liniami poprzedniczek. Facelifting drugiej generacji i prezentację trzeciej przy takiej rewolucji stylistycznej można nazwać zachowawczą ewolucją. Przykład z Luca Donckerwolke (odpowiedzialny za projekt nowej Ibizy) powinni wziąć styliści samego Volkswagena, taka zdecydowana odmiana z pewnością przydałaby się Polo czy Golfowi. Odważny ruch wyszedł Seatowi na dobre, bo auto zostało dostrzeżone także przez tych, którzy wcześniej nie przyglądali się Seatom. Na pewno nie wszystkim sylwetka nowej Ibizy się spodoba, ale na pewno nikt nie przejdzie koło niej obojętnie. Czwarta Ibiza nie zmieniła się znacząco w porównaniu z zaprezentowanym w 2008 roku w Genewie concept carem o nazwie Bocanegra. Zresztą pakiet stylistyczny o tej samej nazwie można do Ibizy dokupić, zmieniając ją w oryginalne autko, łudząco podobne do samochodu koncepcyjnego z Genewy.

Ibiza IV dostępna jest w trzech wersjach nadwoziowych: jako 3-drzwiowe SC (Sport Coupe), 5-drzwiowy hatchback i 5-drzwiowe kombi (nazwane Ibiza ST; na rynku izraelskim sprzedawane jako Seat Ibiza Flow). Wersja ST została zaprezentowana w marcu 2010 roku. Gama jednostek napędowych jest bogata, brakuje w niej jednak mocnych jednostek wolnossących, co wynika z downsizingu. Do dyspozycji są mała i słaba jednostka 1,2 MPI (60 lub 70 KM), większa 1,4 MPI o mocy 85 KM, turbodoładowane 1,2 TSI rozwijające 105 KM i w końcu, chluba koncernu VW, podwójnie doładowany silnik 1,4 TSI, dostępny w dwóch wariantach mocy: 150 lub 180 KM. Obecna gama diesli oferowanych na naszym rynku to 1,2 TDI CR o mocy 75 KM i 1,6 TDI CR generujący 90 lub 105 KM. W Ibizach czwartej generacji można też spotkać pod maską silniki wysokoprężne o pojemnościach 1,4 (80 KM), 1,9 (105 KM) i 2,0 (143 KM) (ostatni u nas w wersji SC FR).

Jak już Seat nas przyzwyczaił przy okazji Leona czy poprzednich generacji Ibizy, także tutaj występują, podnoszące ciśnienie benzyny we krwi każdego miłośnika motoryzacji, wersje FR i Cupra. Zostały one zaprezentowane w czerwcu 2009 roku. Ta pierwsza (FR) może poszczycić się mocą 150 KM, co daje więcej niż zadowalające osiągi. Ibiza FR dostępna jest w wersji 3- i 5-drzwiowej. Może też występować z silnikiem Diesla o mocy 143 KM (tylko 3-drzwiowa). Wyżej niż Formula Racing stoi oczywiście Cupra dostępna wyłącznie w wersji 3-drzwiowej (SC) i bezkonkurencyjna, jeśli chodzi o osiągi i wrażenia z jazdy. Co zaskakujące, wszystkie wersje Ibizy FR (oprócz wersji z dieslem) i Cupra występują wyłącznie z siedmiostopniowym automatem DSG. To rozwiązanie bardzo wygodne i dzięki łopatkom do zmiany biegów umieszonym w kierownicy, można powiedzieć, sportowe, ale brak możliwości wyboru skrzyni manualnej dziwi. Automat na pewno też trochę zwiększa cenę, więc wersja z tradycyjną skrzynią miałaby szansę być tańsza i – co za tym idzie - bardziej popularna.

Czwarta Ibiza kontynuuje filozofię swoich poprzedniczek, czyli małego, zwinnego auta segmentu B, które sprawdzi się w mieście, ale na podróżowanie nią w trasie również nie będzie można narzekać. Z każdą kolejną generacją Ibiza rośnie (podobnie jak Polo, które przez niewprawnych może być mylone z Golfem). Pamiętacie Golfa pierwszej generacji? To był samochód kompaktowy, a więc znajdujący się klasę wyżej niż Ibiza.

Warto też poświęcić kilka słów odmianie ST. Jest to powrót takiej wersji nadwoziowej po latach (Cordoba Vario). W Ibizie kombi tylny zwis wydłużono o 17,5cm, dzięki czemu bagażnik powiększył się o 138 l w stosunku do 5-drzwiowego hatchbacka i ma teraz 430 l.

Seat Ibiza IV dostał wiele nagród, m.in. Red Dot „Best of the Best” przyznana w 2009 r. za design 5-drzwiowej wersji, Red Dot w 2009 r. za świetną jakość wersji SportCoupe, Golden Steering Wheel przyznana w Niemczech w 2009 r. w kategorii małych samochodów, Compact Car of the Year 2009 (Holandia), Car of the Year 2009 (Hiszpania), Small Car of the Year 2009 (Portugalia), Most Wanted Vehicle of 2009 (Macedonia), Young Car 2009 (hiszpański magazyn „Car and Driver” dla Ibizy SC), Sporty Car of the Year 2010 (dla Ibizy Cupra, przyznana w Portugalii), Best TV Commercial of 2010 (Hiszpania), ECOBEST 2008 (dla Ibizy ECOMOTIVE za najbardziej ekologiczny pojazd roku).

4.19
Ocena na postawie 53 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSEAT
ModelSEAT Ibiza
Produkcja od2008
Produkcja do2012

Wybrane wersje SEAT Ibiza 4 generacji

Inne generacje SEAT Ibiza

Inne modele SEAT

Oceny użytkowników (4)

SEAT Ibiza 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Seat zapowiada Atecę po liftingu. Czego się spodziewać?

... Po 4 latach od debiutu Seat zdecydował się odświeżyć swojego kompaktowego SUV-a. Ateca, bo o niej mowa, doczeka się nowej twarzy już niebawem. Czy upodobni się do Leona i Tarraco? ... Ateca to jeden z najpopularniejszych modeli Seata, a przy ...

4 tygodnie temu

WP kontra auto: Wymagający test Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid

Nowe BMW Serii 4 już w konfiguratorze. Ceny modelu w Polsce

... Jedno z najbardziej kontrowersyjnych BMW ostatnich lat właśnie wjeżdża do salonów. Nowa Seria 4 z charakterystyczną, dużą atrapą chłodnicy jest już dostępna w konfiguratorze. Jakie wersje przewidział importer i ile trzeba za nie zapłacić? ... ...

2 tygodnie temu

Lew zaryczał po raz czwarty, czyli nowy Seat Leon

... Milion sprzedanych egzemplarzy. Takim wynikiem może pochwalić się Seat Leon trzeciej generacji. Pod koniec lutego premierę miał nowy Leon. Sprawdziłem, czym może pochwalić się czwarta generacja hiszpańskiego kompaktu. ... właśnie nową generację ...

5 miesięcy temu

Nowy Seat Leon tańszy niż Golf i Octavia. Ceny modelu w Polsce

... Po kilku miesiącach od światowej premiery czwarta generacja najpopularniejszego modelu Seata debiutuje w polskich salonach. Nowy Leon jest dojrzalszy i lepiej wyposażony od poprzednika, a przy tym niewiele droższy. Za podstawową odmianę ...

2 miesiące temu

Seat Tarraco FR już w salonach. Jak kształtują się polskie ceny?

... Seat Tarraco w ostrzejszej wersji FR dołączył już do polskiej oferty. To atrakcyjnie wyglądający SUV dla większych rodzin. Czym różni się od standardowych odmian i ile trzeba za niego zapłacić? ... z automatyczną, dwusprzęgłową przekładnią DSG i ...

4 miesiące temu

Seat Alhambra zostaje na rynku. Plotki okazały się nieprawdziwe

... Prawie uśmiercono Seata Alhambrę. Jak donosiły zachodnie media, produkcja jednego z ostatnich vanów na rynku miała zostać zakończona na dniach. Polski importer informuje jednak, że nic podobnego nie ma miejsca. ... "Jeden z brytyjskich ...

3 miesiące temu

Facelifting Seata Ibiza Cupra [aktualizacja]

... Podczas zbliżającego się salonu samochodowego w Pekinie Seat zaprezentuje odświeżoną wersję Seata Ibizy Cupra. ... Podczas zbliżającego się salonu samochodowego w Pekinie Seat zaprezentuje odświeżoną wersję Seata Ibizy Cupra. Na początku roku ...

dawno temu

Seat Ibiza Cupra - test

... Choć Seat Ibiza Cupra facelifting przeszedł stosunkowo niedawno, nie jest już autem pierwszej świeżości. Ostatni wysyp nowych hot hatchy może stawiać małego Seata w niezbyt korzystnej sytuacji. A mimo to Ibiza Cupra jest godna uwagi. ... Seat ...

dawno temu

Seat Ibiza IV [awarie i problemy]

... Seat Ibiza to dla wielu osób tylko Volkswagen Polo w sprytnie przygotowanym przebraniu. Czy jakość najmłodszej generacji tego modelu rzeczywiście stoi na wysokim poziomie? Czy eksperymentowanie z downsizingiem można uznać za sukces czy raczej ...

dawno temu

BMW Serii 4 zadebiutuje 2 czerwca. Zapowiada się wielki grill

... Spekulacje na temat wyglądu nowego BMW Serii 4 nie cichną wśród fanów marki od wielu miesięcy, zwłaszcza po wycieku kolejnych zdjęć szpiegowskich. Teraz przyszedł czas na oficjalną prezentację wersji ... Półtora roku po premierze siódmej ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie