SEAT Ibiza 4 generacji

Generacja
SEAT Ibiza 4 generacji Zobacz 8 zdjęć

Seat Ibiza czwartej generacji pojawił się na rynku w 2008 roku. Jego oryginalna, agresywna stylistyka wywołała niemałe poruszenie. Czwarta Ibiza zrywa z płynnymi liniami poprzedniczek. Facelifting drugiej generacji i prezentację trzeciej przy takiej rewolucji stylistycznej można nazwać zachowawczą ewolucją. Przykład z Luca Donckerwolke (odpowiedzialny za projekt nowej Ibizy) powinni wziąć styliści samego Volkswagena, taka zdecydowana odmiana z pewnością przydałaby się Polo czy Golfowi. Odważny ruch wyszedł Seatowi na dobre, bo auto zostało dostrzeżone także przez tych, którzy wcześniej nie przyglądali się Seatom. Na pewno nie wszystkim sylwetka nowej Ibizy się spodoba, ale na pewno nikt nie przejdzie koło niej obojętnie. Czwarta Ibiza nie zmieniła się znacząco w porównaniu z zaprezentowanym w 2008 roku w Genewie concept carem o nazwie Bocanegra. Zresztą pakiet stylistyczny o tej samej nazwie można do Ibizy dokupić, zmieniając ją w oryginalne autko, łudząco podobne do samochodu koncepcyjnego z Genewy.

Ibiza IV dostępna jest w trzech wersjach nadwoziowych: jako 3-drzwiowe SC (Sport Coupe), 5-drzwiowy hatchback i 5-drzwiowe kombi (nazwane Ibiza ST; na rynku izraelskim sprzedawane jako Seat Ibiza Flow). Wersja ST została zaprezentowana w marcu 2010 roku. Gama jednostek napędowych jest bogata, brakuje w niej jednak mocnych jednostek wolnossących, co wynika z downsizingu. Do dyspozycji są mała i słaba jednostka 1,2 MPI (60 lub 70 KM), większa 1,4 MPI o mocy 85 KM, turbodoładowane 1,2 TSI rozwijające 105 KM i w końcu, chluba koncernu VW, podwójnie doładowany silnik 1,4 TSI, dostępny w dwóch wariantach mocy: 150 lub 180 KM. Obecna gama diesli oferowanych na naszym rynku to 1,2 TDI CR o mocy 75 KM i 1,6 TDI CR generujący 90 lub 105 KM. W Ibizach czwartej generacji można też spotkać pod maską silniki wysokoprężne o pojemnościach 1,4 (80 KM), 1,9 (105 KM) i 2,0 (143 KM) (ostatni u nas w wersji SC FR).

Jak już Seat nas przyzwyczaił przy okazji Leona czy poprzednich generacji Ibizy, także tutaj występują, podnoszące ciśnienie benzyny we krwi każdego miłośnika motoryzacji, wersje FR i Cupra. Zostały one zaprezentowane w czerwcu 2009 roku. Ta pierwsza (FR) może poszczycić się mocą 150 KM, co daje więcej niż zadowalające osiągi. Ibiza FR dostępna jest w wersji 3- i 5-drzwiowej. Może też występować z silnikiem Diesla o mocy 143 KM (tylko 3-drzwiowa). Wyżej niż Formula Racing stoi oczywiście Cupra dostępna wyłącznie w wersji 3-drzwiowej (SC) i bezkonkurencyjna, jeśli chodzi o osiągi i wrażenia z jazdy. Co zaskakujące, wszystkie wersje Ibizy FR (oprócz wersji z dieslem) i Cupra występują wyłącznie z siedmiostopniowym automatem DSG. To rozwiązanie bardzo wygodne i dzięki łopatkom do zmiany biegów umieszonym w kierownicy, można powiedzieć, sportowe, ale brak możliwości wyboru skrzyni manualnej dziwi. Automat na pewno też trochę zwiększa cenę, więc wersja z tradycyjną skrzynią miałaby szansę być tańsza i – co za tym idzie - bardziej popularna.

Czwarta Ibiza kontynuuje filozofię swoich poprzedniczek, czyli małego, zwinnego auta segmentu B, które sprawdzi się w mieście, ale na podróżowanie nią w trasie również nie będzie można narzekać. Z każdą kolejną generacją Ibiza rośnie (podobnie jak Polo, które przez niewprawnych może być mylone z Golfem). Pamiętacie Golfa pierwszej generacji? To był samochód kompaktowy, a więc znajdujący się klasę wyżej niż Ibiza.

Warto też poświęcić kilka słów odmianie ST. Jest to powrót takiej wersji nadwoziowej po latach (Cordoba Vario). W Ibizie kombi tylny zwis wydłużono o 17,5cm, dzięki czemu bagażnik powiększył się o 138 l w stosunku do 5-drzwiowego hatchbacka i ma teraz 430 l.

Seat Ibiza IV dostał wiele nagród, m.in. Red Dot „Best of the Best” przyznana w 2009 r. za design 5-drzwiowej wersji, Red Dot w 2009 r. za świetną jakość wersji SportCoupe, Golden Steering Wheel przyznana w Niemczech w 2009 r. w kategorii małych samochodów, Compact Car of the Year 2009 (Holandia), Car of the Year 2009 (Hiszpania), Small Car of the Year 2009 (Portugalia), Most Wanted Vehicle of 2009 (Macedonia), Young Car 2009 (hiszpański magazyn „Car and Driver” dla Ibizy SC), Sporty Car of the Year 2010 (dla Ibizy Cupra, przyznana w Portugalii), Best TV Commercial of 2010 (Hiszpania), ECOBEST 2008 (dla Ibizy ECOMOTIVE za najbardziej ekologiczny pojazd roku).

4.19
Ocena na postawie 53 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSEAT
ModelSEAT Ibiza
Produkcja od2008
Produkcja do2012

Wybrane wersje SEAT Ibiza 4 generacji

Inne generacje SEAT Ibiza

Inne modele SEAT

Oceny użytkowników (4)

SEAT Ibiza 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie