Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

SEAT Alhambra 1 generacji

Generacja
SEAT Alhambra 1 generacji

Alhambra zawdzięcza swoją nazwę imieniu słynnej twierdzy mauretańskich kalifów w Hiszpanii - Qa'lat al-Hamra (czyt. Alhambra), czyli Czerwony Zamek. Alhambra pierwszej generacji powstała przy współpracy z Volkswagenem i Fordem. Producenci ci wprowadzili do swoich ofert bliźniaczego Sharana i Galaxy (stąd stosowana przez niektórych wspólna nazwa dla całej trójki: Shalambraxy). Alhambra pierwszej generacji była produkowana od 1996, aż do 2010 roku. Ten Seat to propozycja dla kierowców przedkładających praktyczność nad osiągi i przyjemność z jazdy. Jednak nikt nie oczekiwał przecież w przypadku tego modelu wersji Cupra. Chociaż czemu Seat nie zaryzykował? Może byłby to strzał w dziesiątkę? Tymczasem Alhambra stała się typowym rodzinnym, siedmiomiejscowym autobusem, z możliwością przekształcenia w dostawczaka z pokaźnym bagażnikiem z płaską podłogą.

W tym, do czego Alhambra była przeznaczona, sprawdzała się nieźle. Co prawda nie wyróżniała się na tle konkurencji niczym szczególnym, ale żądanie od dużego minivana fantazji to chyba jednak nieporozumienie. Alhambry pierwszej generacji nie kupowało się oczami ani sercem, ale z potrzeby i z głową, bo przy cenie podobnej do rodzeństwa miała lepsze wyposażenie w standardzie. W gamie oferowanych silników brylowały głównie diesle, co zrozumiałe ze względu na wysokie momenty obrotowe tych silników i mniejszą paliwożerność w porównaniu z jednostkami benzynowymi. W ofercie znajdował się 1,9-litrowy silnik w wielu wariantach mocy, od skromnych 90 KM, poprzez 110, 116, 131, aż do 150 rumaków pod maską. Dostępny był też 140-konny silnik 2,0 TDI. Oferta silników na bezołowiówkę była równie uboga: 1,8 20V Turbo o mocy 150 KM, 2,0 (116 KM) i w końcu ciekawy, ale paliwożerny i mało popularny (też trudno dostępny) silnik 2,8 V6 24V o mocy 204 KM. Taki wybór benzyniaków zdecydowanie faworyzował jednostki na olej napędowy, co nie przeczyło filozofii minivana.

W 2000 roku Seat z segmentu K przeszedł gruntowny facelifting upodabniający Alhambrę do ówcześnie produkowanych Seatów. Mam na myśli przede wszystkim charakterystyczny trzyczęściowy grill. Zmian doczekały się też lampy, zmodyfikowano wnętrze pojazdu, które jednak nadal nie prezentowało się zbyt zachęcająco.

Bardzo długi okres produkcji tej generacji sprawił, że konstrukcja się opatrzyła. Jedyne reakcje, jakie mogła wzbudzić pierwsza Alhambra na ulicach (nawet ta poliftingowa), to ziewnięcia przechodniów. A tak naprawdę nie wzbudzała absolutnie żadnych emocji, podobnie jak jej rodzeństwo. Gdy widzi się kierowcę „Shalambraxy” na drodze, może nie należy mu współczuć, że sytuacja zmusiła go do poruszania się tak nudną puszką na kołach, ale na pewno nie można mu zazdrościć. Mimo wszystko Alhambrze nie można odmówić kilku zalet, na przykład idealnej wręcz widoczności dzięki dużej oszklonej powierzchni. Taki samochód musiał pojawić się w ofercie Seata, który nie mógł pozwolić sobie na stworzenie luki w tym segmencie rynku. Hiszpańska marka i Volkswagen dużo bardziej postarały się jednak, konstruując następców swoich modeli, które autentycznie mimo swojej „vanowatości” mogą już wzbudzać pewne pozytywne emocje. Seat poszedł też ostatnio swoją drogą, prezentując mniejszą od Alhambry Alteę, która wydała się strzałem w dziesiątkę.

Mimo swojej nijakości Alhambra znalazła dosyć dużo nabywców i wygląda na to, że te pałace na kołach (Czerwony Zamek) dalej wiernie służą swoim właścicielom dzięki niskiej awaryjności. Wśród użytkowników zdarzają się co prawda niepochlebne opinie, ale dotyczą one głównie wysokiego spalania czy materiałów użytych we wnętrzu. Takie negatywne sądy należą do zdecydowanej mniejszości, a argumentacja o wysokim spalaniu nie ma większego sensu, bo tego wręcz należy się spodziewać przy dużej masie własnej pojazdu.

Alhambra otrzymała nagrodę Monovolume do Ano, przyznaną w Portugalii w 1997 roku.

4.19
Ocena na postawie 50 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSEAT
ModelSEAT Alhambra
Produkcja od1996
Produkcja do2000

Wybrane wersje SEAT Alhambra 1 generacji

Inne generacje SEAT Alhambra

Inne modele SEAT

Oceny użytkowników (36)

Przejdź do strony: 1 2

SEAT Alhambra 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Tadeusz Jelec o pierwszym elektrycznym aucie polskiej produkcji

Seat Alhambra zostaje na rynku. Plotki okazały się nieprawdziwe

... Prawie uśmiercono Seata Alhambrę. Jak donosiły zachodnie media, produkcja jednego z ostatnich vanów na rynku miała zostać zakończona na dniach. Polski importer informuje jednak, że nic podobnego nie ma miejsca. ... "Jeden z brytyjskich ...

4 miesiące temu

Lew zaryczał po raz czwarty, czyli nowy Seat Leon

... Milion sprzedanych egzemplarzy. Takim wynikiem może pochwalić się Seat Leon trzeciej generacji. Pod koniec lutego premierę miał nowy Leon. Sprawdziłem, czym może pochwalić się czwarta generacja hiszpańskiego kompaktu. ... właśnie nową generację ...

6 miesięcy temu

Seat zapowiada Atecę po liftingu. Czego się spodziewać?

... Po 4 latach od debiutu Seat zdecydował się odświeżyć swojego kompaktowego SUV-a. Ateca, bo o niej mowa, doczeka się nowej twarzy już niebawem. Czy upodobni się do Leona i Tarraco? ... Ateca to jeden z najpopularniejszych modeli Seata, a przy ...

2 miesiące temu

Nowy Seat Leon tańszy niż Golf i Octavia. Ceny modelu w Polsce

... Po kilku miesiącach od światowej premiery czwarta generacja najpopularniejszego modelu Seata debiutuje w polskich salonach. Nowy Leon jest dojrzalszy i lepiej wyposażony od poprzednika, a przy tym niewiele droższy. Za podstawową odmianę ...

3 miesiące temu

Madryt Moto Show: Seat Alhambra

... i podporządkowany zasadom zrównoważonego rozwoju, podobnie jak Alhambra Ecomotive, wyróżniająca się niewielkim zużyciem paliwa i obniżoną emisją CO2. O nowym Seacie Ibiza niejednokrotnie pisaliśmy wcześniej więc dziś przyjrzymy się nowemu Seacie ...

dawno temu

Seat Alhambra wjeżdża na salony

... Seat rozpoczął sprzedaż kolejnej generacji Alhambry. Auto ma rywalizować w segmencie minivanów o pozycję w pierwszej sprzedażowej piątce. ... Seat rozpoczął sprzedaż kolejnej generacji Alhambry. Auto ma rywalizować w segmencie minivanów o ...

dawno temu

Seat Tarraco FR już w salonach. Jak kształtują się polskie ceny?

... Seat Tarraco w ostrzejszej wersji FR dołączył już do polskiej oferty. To atrakcyjnie wyglądający SUV dla większych rodzin. Czym różni się od standardowych odmian i ile trzeba za niego zapłacić? ... Seat uzupełnił gamę modelu Tarraco o ciekawie ...

5 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie