Scion xB 1 generacji

Generacja
Scion xB 1 generacji

Scion xB pierwszej generacji pojawił się na rynku w 2003 roku jako model rocznikowy 2004. Auto charakteryzowało się dwubryłowym pudełkowatym nadwoziem przywodzącym na myśl Nissana Cube. Było jednak większe i na rynku europejskim zaklasyfikowano by je jako wóz segmentu aut kompaktowych. W Stanach Zjednoczonych xB określany był jako samochód mały.

Kwadratowe nadwozie składało się z dwóch wyraźnie odcinających się od siebie brył. Z przodu charakterystyczne były potężny zderzak, który mocno wystawał przed pokrywę silnika, oraz niewielkie przednie reflektory. Mimo że powierzchnia szyb samochodu była duża, wydawało się, że jest mniejsza, ponieważ jeszcze więcej miejsca zajmowały blachy drzwi, na których nie było żadnych przetłoczeń.

Scion xB był samochodem dość wysokim (prawie 1,65 m wysokości), a wrażenie to potęgowały niewielkie koła. Wysoko położona linia dachu ułatwiała wsiadanie do środka. W kabinie pasażerskiej przestrzeni było sporo ze względu na dość wysoko ustawione fotele. Pozycja przypominająca nieco siedzenie na domowym krześle miała te zalety, że zmniejszała ilość potrzebnego miejsca na nogi oraz zwiększała widoczność z wnętrza pojazdu. Dodatkową zaletą było w miarę łatwe wsiadanie i wysiadanie ze Sciona.

Scion xB bazował na płycie podłogowej Toyoty Yaris/Echo, ale miał powiększony do 2,5 m rozstaw osi. Bliźniaczy model xB na rynku japońskim to Toyota dB pierwszej generacji. Toyota była modelem o 3 lata starszym od Sciona i udało się w niej usunąć wiele drobnych wad z początku produkcji. To dopracowane auto wymagało jednak pewnych zmian, by przekonać do niego Amerykanów.

Oczywiście podstawową modyfikacją w stosunku do pierwowzoru jest przystosowanie Sciona do ruchu prawostronnego, co wymagało przeniesienia kolumny kierowniczej na lewą stronę. Oprócz tego zmieniono przednią kanapę na dwa oddzielne fotele, co odpowiada obecnej modzie w Stanach Zjednoczonych. Dzięki zmianie kanapy na fotele możliwe było przeniesienie drążka zmiany biegów z deski rozdzielczej na podłogę, co zbliżyło Sciona xB do samochodów europejskich.

Ostatnia z ważniejszych zmian to zastosowanie koła zapasowego, którego Toyota dB nie ma (auto jest wyposażone w zestaw naprawczy). Zdecydowano, że zapas trafi pod podłogę bagażnika po lewej stronie. Wymusiło to podniesienie linii podłogi o kilkanaście centymetrów, na czym z kolei ucierpiała ilość miejsca w bagażniku. Aby nieco zrekompensować tę stratę, konstruktorzy Sciona po prawej stronie od koła zapasowego wygospodarowali niewielki schowek. W amerykańskiej odmianie spod siedzenia kierowcy zniknęła też szuflada na drobiazgi.

Scion xB napędzany był tylko jednym silnikiem benzynowym - jednostką napędową dobrze znaną właścicielom Toyoty dB. Motor miał cztery cylindry ustawione w rzędzie i objętość skokową 1,5 l. Oznaczona symbolem 1ZN-FE jednostka napędowa rozwijała moc maksymalną 108 KM, a jej szczytowa wartość momentu obrotowego wynosiła 142 Nm. Podstawową skrzynią biegów sparowaną z silnikiem był 4-biegowy automat, jednak klienci mogli również zażyczyć sobie 5-biegową, manualną przekładnię. Napęd przenoszony był tylko na przednie koła.

W teście zderzeniowym przeprowadzonym przez IIHS Scion xB przy próbie czołowego zderzenia otrzymał ocenę dobrą.

W 2007 roku zaprzestano sprzedaży Sciona xB pierwszej generacji, zastępując go nowszym autem.

4.84
Ocena na postawie 50 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaScion
ModelScion xB
Produkcja od2003
Produkcja do2008

Wybrane wersje Scion xB 1 generacji

Inne generacje Scion xB

Inne modele Scion

Scion xB 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie