Scion tC 1 generacji

Generacja
Scion tC 1 generacji

tC to model niewielkiego sportowego samochodu produkowanego w latach 2004-2010 pod marką Scion. Firmę Scion założył w 2002 roku japoński koncern Toyota, aby sprzedawać na rynku północnoamerykańskim niewielkie samochody osobowe.

Grupą docelową nabywającą Sciony jest aktywna amerykańska młodzież, która ceni nietypowy wygląd samochodów. Produkcyjną wersję Sciona tC zaprezentowano podczas targów samochodowych NAIAS w styczniu 2004 roku. W połowie roku rozpoczęła się jego sprzedaż jako rocznika modelowego 2005.

Auto ma sportową i jednocześnie elegancką linię nadwozia typu liftback z tylną klapą uchylaną razem z tylną szybą. Mierzy ono 4,4 m długości, niespełna 1,8 m szerokości i nieco ponad 1,45 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,7 m. Ten model Sciona zbudowano na płycie podłogowej Toyoty Avensis, dzięki czemu przejął on część cech tego popularnego japońskiego samochodu. Należy do nich między innymi spora ilość miejsca we wnętrzu na przednich siedzeniach. Ani kierowca, ani pasażer nie mieli powodów do narzekań, bo na nogi i nad głowami było wystarczająco dużo miejsca. Kierowca bez problemu mógł zająć wygodną pozycję dzięki kolumnie kierownicy regulowanej nie tylko w pionowej, ale i w poziomej płaszczyźnie.

Nieco gorzej z przestrzenią było w tylnej części tC. O ile przy maksymalnym przesunięciu przednich foteli do tyłu nie brakowało miejsca na nogi, to z przestrzenią nad głowami pasażerów było znacznie gorzej. Tylne siedzenie nadawało się przede wszystkim do przewożenia dzieci i bagaży. Fotele w Scionie tC były wyprofilowane dobrze, miały odpowiednie rozmiary oraz sprężystość, co podnosiło komfort podróży. Materiały zastosowane w kabinie były dobrej jakości i, co ważne, spasowano je dobrze, więc nawet po dłuższej eksploatacji nic nie skrzypiało.

Ponieważ podwozie opierało się na płycie podłogowej Toyoty Avensis, przejęto z niej również zawieszenie i silnik. Przednie zawieszenie składało się z kolumn MacPhersona, a tylne zbudowano z nieco zmodyfikowanego układu Avensisa obejmującego podwójne wahacze. Dzięki takiemu rozwiązaniu tC mógł mieć stosunkowo sztywne nastawy, a jednocześnie być w miarę komfortowym autem. Precyzji nie brakowało też układowi kierowniczemu.

Pod pokrywą z przodu instalowano tylko jeden silnik. Jednostka napędowa była dobrze znana z modelu Avensis czy produkowanego równolegle Sciona xB drugiej generacji. Był to ustawiony w poprzek rzędowy, 4-cylindrowy motor benzynowy. Oznaczony kodem 2AZ-FE silnik miał system zmiennych czasów otwarcia i zamknięcia zaworów VVT-i. 2,4-litrowa jednostka napędowa osiągała moc 160 KM przy 5700 obr./min i maksymalny moment obrotowy 221 Nm przy 4000 obr./min. Z silnikiem łączono standardowo 5-biegową skrzynię manualną, jednak była też możliwość zamówienia automatycznej skrzyni o czterech przełożeniach. Od 2008 roku firma Scion informowała, że skrzynia automatyczna jest skrzynią sekwencyjną, ale taką oczywiście nie była, a jedynie miała sekwencyjny tryb pracy. Napęd przenoszony był na przednie koła. Scion tC potrzebował około 7,4 s na rozpędzenie się od 0 do 96 km/h i 15,7 s na przejechanie ¼ mili ze startu stojącego.

Przez rok (od połowy 2008 do połowy 2009 roku) sprzedawano również Sciona tC TRD. TRD to skrót od Toyota Racing Development, czyli dział sportu Toyoty. Wóz w tej odmianie miał ten sam silnik, jednak doposażono go w sprężarkę mechaniczną pracującą z ciśnieniem 0,4 b. Dzięki temu rozwijał on moc 200 KM i 251 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Odmiana TRD potrzebowała 14,7 s na przejechanie ¼ mili.
Podobnie jak inne modele tC oferowany był w limitowanych seriach RS, które charakteryzowały się niedostępnymi w zwykłej sprzedaży kolorami. Łącznie pojawiło się siedem takich wersji, a ostatnia - RS 7.0 - miała żółty kolor High Voltage Yellow i powstała 2200 egzemplarzach.

Scion tC należał do bezpiecznych samochodów. W teście zderzeniowym przeprowadzonym przez amerykańskie NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) otrzymał 5 gwiazdek na 5 możliwych za ochronę kierowcy w zderzeniu czołowym oraz ochronę pasażerów z przodu i z tyłu w zderzeniu bocznym, 4 gwiazdki za ochronę pasażera z przodu w zderzeniu czołowym oraz ochronę pasażerów przy rolowaniu.

W 2010 roku zakończono produkcję Sciona tC pierwszej generacji. Zastąpił go nowszy wóz.

3.75
Ocena na postawie 47 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaScion
ModelScion tC
Produkcja od2004
Produkcja do2010

Wybrane wersje Scion tC 1 generacji

Inne generacje Scion tC

Inne modele Scion

Scion tC 1 generacji: newsy, testy i recenzje

2014 Scion tC – być trochę jak FR-S? [Nowy Jork 2013]

... Scion zaprezentował w Nowym Jorku tC po faceliftingu. Auto upodobniło się nieco do modelu FR-S-a/Toyoty GT86. Scion jednak wcale nie strzelił sobie w stopę, bo tC nadal różni się od Sportowego Samochodu Roku 2012 pod wieloma względami. ... Scion ...

dawno temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Scion tC w limitowanej serii RS 8.0 [wideo]

... Jeśli chodzi o markę Scion, to ostatnimi czasy oczy wszystkich skierowane były na model FR-S, który jest oczywiście odpowiednikiem Toyoty GT 86. Jednak Scion nie zapomina także o swoich pozostałych ... modelach. W Internecie pojawiła się ...

dawno temu

Aston Martin w Formule 1. Pokazał nowy samochód bezpieczeństwa

... Aston Martin zaprezentował nowy samochód bezpieczeństwa i samochód medyczny, które zadebiutują podczas testów Formuły 1 w Bahrajnie przed sezonem 2021 r. Auta pojawią się też podczas pierwszego Grand ... Pojawienie się zielonych astonów na ...

miesiąc temu

Pierwsza i ostatnia hybryda marki - Polestar 1 zniknie z rynku

... To ostatni rok produkcji Polestara 1 - pierwszego, indywidualnego modelu marki wydzielonej przez Volvo, a przy okazji ciekawej hybrydy plug-in. Producent zapowiada, że od teraz wszystkie nowe modele będą w pełni elektryczne. Czego powinniśmy się ...

2 miesiące temu

Mick Schumacher w Formule 1. Będzie jeździł dla Haasa

... Mick Schumacher to junior Ferrari i syn legendarnego Michaela Schumachera, a przy okazji jeden z najlepszych kierowców Formuły 2. Właśnie doczekał się solidnego awansu. W sezonie 2021 stanie się jednym z kierowców Formuły 1, dołączając do ...

4 miesiące temu

Przebieranki – TC-Concepts R8 Toxique (2011)

... TC-Concepts już raz gościło na łamach Autokultu przy okazji prezentacji pakietu upodobniającego Mercedesa SL 65 AMG do wersji Black Series. Teraz tuner zaprezentował zestaw Toxique, który odmienia sportowe Audi R8. ... TC-Concepts już raz ...

dawno temu

Lexus RC F doprawiony na ostro przez TC Concepts

... Firma TC Concepts pokazała pierwsze zdjęcie swojej interpretacji Lexusa RC F. ... Na razie o samochodzie nie wiemy nic. Tuner nie podał żadnych informacji odnośnie kompletnej listy zmian oraz ceny. Wiadomo jedynie, że pakiet aerodynamiczny TC ...

dawno temu

Scion iQ EV – elektryczny pojazd na krótkie trasy

... Scion iQ EV, czyli Toyota eQ z innym znaczkiem, to elektryczny maluch zaprojektowany z myślą o flotach oraz programach wspólnej jazdy samochodem. ... Scion iQ EV, czyli Toyota eQ z innym znaczkiem, to elektryczny maluch zaprojektowany z myślą o ...

dawno temu

Gdzie oglądać Formułę 1 na żywo w sezonie 2020?

... Za nami już pierwszy wyścig Formuły 1 w najdziwniejszym sezonie w historii. Jak dalej będzie wyglądał sezon i gdzie można oglądać pozostałe wyścigi? ... Gdzie oglądać Formułę 1 w sezonie 2020? Transmisje na żywo ze wszystkich sesji treningowych, ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie