Saab 9-5 1 generacji

Generacja
Saab 9-5 1 generacji Zobacz 5 zdjęć

Saab 9-5 pierwszej generacji to flagowa limuzyna szwedzkiej marki pozycjonowana w segmencie E. Ten model jest następcą Saaba 9000 i nie należy go mylić z modelem 95. Nazwę 9-5 bowiem czyta się „dziewięć-pięć”, a nie „dziewięćdziesiąt pięć” jak w przypadku samochodu produkowanego przez szwedzką markę w latach 1959-1978. Pierwszy Saab 9-5 zadebiutował na rynku w 1997 roku jako sedan. Rok później do gamy dołączyła odmiana kombi. Zaskakujące jest to, że samochód produkowany był aż do 2010 roku (sedan do 2009 roku). To szmat czasu dla rynku motoryzacyjnego. Doczekał się oczywiście faceliftingu w 2005 roku, który co prawda odświeżył jego wizerunek tego, ale było to za mało, aby myśleć o zmodyfikowanym modelu jako o nowej generacji.

Pierwszy Saab 9-5 oparty jest na płycie podłogowej Opla Vectry, zupełnie jak jego mniejszy brat, model 9-3 (wcześniej model 900). Oczywiście zarówno rozstaw osi, jak i całkowita długość samochodu wypadają na korzyść dla opisywanego 9-5. Stylistyka nie była zbyt spektakularna, ale wyraźnie inna od konkurentów i dzięki temu 9-5 może budzić zainteresowanie. Przód jest podobny do modelu 9-3 i na jego temat za dużo do powiedzenia mieć nie można. Warto wspomnieć tylko o obecności charakterystycznego dla Saaba grilla. Sytuacja znacznie się zmieniła po wspominanym już faceliftingu. Po 2005 roku przód nabrał charakteru. Zmieniono lampy, okalając je oryginalnymi oblamówkami. Wprowadzono też nowy grill, nawiązujący do poprzednika, ale znacznie nowocześniej stylizowany. Dziewięć-piątka z tyłu przed zmianami prezentowała się spokojnie i klasycznie. Pierwsze w oczy rzucały się duże lampy w jednak mało ciekawej formie. I znów po zmianach w 2005 roku było znacznie lepiej. Wprowadzono zupełnie nowe klosze lamp, które dodały tyłowi dynamiki, samochód wyglądał na lżejszy i bardziej smukły.

W ramach faceliftingu najmniejsze zmiany zagościły we wnętrzu i w desce rozdzielczej. Zmieniono co prawda większość przełączników i zegary na bardziej nowoczesne, jednak ogólny kształt deski pozostał taki sam. Zarówno przed zmianami, jak i po nich wewnątrz pierwszego 9-5 można poczuć się tak, jakbyśmy zasiadali w kokpicie samolotu. Takie było też zamierzenie projektantów Saaba, bo Szwedzi wcześniej maczali palce w konstrukcji samolotów. W wyposażeniu nie zabrakło sztandarowego już dla marki magicznego przycisku Night Panel. Za jego pomocą można wyłączyć wszelkie niepotrzebne wskaźniki i kontrolki podczas jazdy nocą. To rozwiązanie oszczędza oczy i pozwala lepiej skupić się na drodze. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to warto dodać, że od 2002 roku standardem w dziewięć-piątce było ESP.

Biorąc pod uwagę lata produkcji „oryginalnej” i poliftingowej wersji, a także wszystkie rynki, samochód oferowany był z trzema dieslami o pojemności 1,9 (150 KM), 2,2 (120 KM) oraz 3,0 V6 o mocy 176 KM. Jednostki benzynowe to turbodoładowane 2,0 o mocy 150 KM, a także silniki 2,3 o mocach od 170 do 260 KM. W ofercie dostępne było także 200-konne benzynowe 3,0 V6. Saab przygotował również dwa silniki mogące pracować na bioetanol (E85). Mniejszy, dwulitrowy rozwijał 180 KM. Większa jednostka generowała 210 KM z pojemności 2,3 l.

Ciekawą wersją szwedzkiej limuzyny była wersja Aero. Początkowo pod jej maską pracował silnik 2,3T(urbo) o mocy 233 KM, potem 250, aż w końcu 260 KM. Aero miał też usprawnione zawieszenie i inne pomniejsze zmiany, także stylistyczne. We wnętrzu na przykład znalazło się wykończenie ze szczotkowanego alumium. Wiele firm tuningowych oferowało także modyfikacje silnika, aby mógł on pracować na etanolu (E85). Moc wtedy wrastała do 285 KM, a maksymalny moment obrotowy do 450 Nm. To aż o 100 Nm więcej niż standardowe 350 Nm (370 Nm, jeśli kierowca skorzystał z funkcji overboost).

Pierwszy Saab 9-5 często występował i nadal występuje w roli radiowozu m.in. w Anglii, Szkocji czy USA. Najczęściej na samochody policyjne wybierano najmocniejsze wersje w specyfikacji Aero.
Od 2010 na rynku dostępna jest druga generacja flagowego modelu Saaba. Oparty na Oplu Insignii drugi Saab 9-5 jest jedną z najciekawszych stylistycznie limuzyn na rynku.

3.90
Ocena na postawie 48 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSaab
ModelSaab 9-5
Produkcja od1997
Produkcja do2005

Wybrane wersje Saab 9-5 1 generacji

Inne generacje Saab 9-5

Inne modele Saab

Oceny użytkowników (24)

Przejdź do strony: 1 2

Saab 9-5 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie