Saab 9-3 2 generacji

Generacja
Saab 9-3 2 generacji

Druga generacja Saaba 9-3, produkowana od 2002 roku, to rozwinięcie modelu pierwszej generacji. Podobnie jak poprzednik opiera się na płycie podłogowej Opla Vectry i można powiedzieć, że jest jego bardziej luksusową i sportową wersją. Mimo że opisywana druga generacja stylistycznie nawiązuje do poprzednika, to wprowadzono tu dość istotną zmianę. Otóż ta wersja oferowana jest w nadwoziu sedan lub kombi, które zostało nazwane SportCombi, SportWagon lub Sport-Hatch, w zależności od rynku, na jakim występuje. Przypomnijmy, że pierwsza generacja dostępna była jako 3- bądź 5-drzwiowy hatchback. Taką zmianę nadwozia można więc uznać za rewolucję modelową. Rewolucją nie jest natomiast sama stylistyka. Drugi dziewięć-trzy wydoroślał i wyładniał, ale gołym okiem widać podobieństwa do poprzednika. Te niewielkie zmiany sprawiły, że ten samochód to jeden z najdynamiczniej wyglądających sedanów klasy D. Z przodu nie jest spektakularnie, ale na pewno nie nieciekawie. Drugi 9-3 ma zacięte spojrzenie, a na środku znajduje się charakterystyczny dla Saaba grill. W 2008 roku, przy okazji faceliftingu, podczas którego wprowadzono ponad 2000 zmian, znacznie zmodyfikowano właśnie przód nadwozia. Teraz jest wyraźnie nowocześniej, ale łagodniej, jeśli chodzi o kształt lamp. Za to zdecydowanie na plus wyszło powiększenie grilla. Linia drugiej generacji 9-3 krzyczy, że jest to samochód szalenie dynamiczny, co potwierdzi jeszcze opis dostępnych silników. Tył, niezależnie od tego, czy patrzymy na sedana czy kombi, wygląda świetnie. Są ciekawe lampy, szczególnie w wersji kombi, gdzie zachodzą aż na wysokość dachu. Za oryginalny wygląd tyłu projektantom dziewięć-trójki należą się brawa. Dla tych, którzy lubią poczuć wiatr we włosach, Szwedzi przygotowali Saaba 9-3 ze składanym dachem. Kabriolet ma oczywiście dwoje drzwi i prezentuje się jeszcze atrakcyjniej niż sedan czy kombi. Po opuszczeniu dachu kierowca na pewno nie uniknie spojrzeń przechodniów.

Przechodząc do wnętrza, jak w przypadku każdego Saaba, nie można oprzeć się wrażeniu, że jest inaczej niż w każdym innym samochodzie. Dzieje się tak dlatego, że szwedzka marka zawsze stara się wykorzystać swoje lotnicze doświadczenie w projektowaniu detali we wnętrzu. I zawsze robi to z powodzeniem. Wnętrze Saabów po prostu się podoba, a jeszcze lepiej jest w wyższych wersjach wyposażenia, kiedy już naprawdę można poczuć się jak w samochodzie klasy premium. We wnętrzu nie zabrakło oczywiście stacyjki w tunelu środkowym, a także magicznego przycisku Night Panel. To rozwiązanie sięgające czasów drugiej generacji Saaba 900, w której po raz pierwszy zastosowano ten sprytny pomysł. W 900 funkcja Black Panel, tu już, jako Night Panel, umożliwia wyłączenie wszystkich wskaźników i kontrolek, oprócz podświetlenia prędkościomierza, oraz pomniejszych w danym momencie istotnych informacji. To świetny pomysł oszczędzający oczy podczas jazdy nocą. Dziwne, że podobnego rozwiązania nie stosują inne marki.

Sercem drugiego 9-3 może być tylko jeden silnik wolnossący. Reszta jest turbodoładowana, ale to nic złego, bo Saab zawsze słynął z turbo. Jednostka niedoładowana jest jednocześnie najsłabszą. To benzynowe 1,8 o mocy 122 KM. Wyżej w palecie silników znajdują się silniki o pojemności 1,8, 2,0 oraz V-szóstka 2,8, w przypadku jednostek pracujących na bezołowiówkę. Benzynowy Saab z turbo osiąga od 150 do aż 280 KM. Dla fanów oszczędniejszej jazdy na oleju napędowym przygotowano propozycje silników 1,9-litrowych o mocach od 120 do 179 KM. Początkowo oferowany był też niezły, ale stary silnik 2,2 o mocy 125 KM.

Warto też wspomnieć o wersji 9-3 nazwanej Tubo X, która powstała, aby uczcić 30-lecie turbodoładowanych Saabów. Turbo X zadebiutował we Frankfurcie w 2007 roku. Ma 280-konny silnik 2,8 V6, napęd na wszystkie koła, usprawnione zawieszenie oraz większe hamulce.
Obecny właściciel Saaba, Spyker, w lutym 2011 roku zapowiedział trzecią generację modelu 9-3, która ma wejść do sprzedaży w 2012 roku.

4.66
Ocena na postawie 72 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSaab
ModelSaab 9-3
Produkcja od2002
Produkcja do2007

Wybrane wersje Saab 9-3 2 generacji

Inne generacje Saab 9-3

Inne modele Saab

Oceny użytkowników (22)

Przejdź do strony: 1 2

Saab 9-3 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie