Rover 200 Series R8

Generacja
Rover 200 Series R8 Zobacz 2 zdjęcia

Model 200 to samochód klasy kompakt (segment C) produkowany od 1984 roku do roku 2005 przez brytyjską firmę Rover. W tym czasie producent zaprezentował trzy generacje tego niewielkiego auta. Druga seria Rovera 200 pojawiła się w 1989 roku i podobnie jak poprzednia została opracowana wspólnie z Hondą. Japońskim odpowiednikiem Rovera 200 była Honda Concerto, która debiutowała równolegle z nim na rynku europejskim. Rover 200 drugiej generacji to pierwsze z aut produkowanych przez sprywatyzowane zakłady Rover. Honda Concerto schodziła z tej samej linii produkcyjnej.

Model 200 (II) kontynuował linię stylistyczną poprzednika. Był więc to samochód kanciasty z wąskimi przednimi światłami i dużymi powierzchniami szyb. W przeciwieństwie do Hondy Rover 200 oferowany był z bardzo dużą liczbą nadwozi. Były to 3-drzwiowy i 5-drzwiowy hatchback, 2-drzwiowy kabriolet i 2-drzwiowe coupé. Jeśli doliczyć do tego jeszcze bazującego na modelu 200 Rovera 400 z 4-drzwiową karoserią sedan i 5-drzwiowe kombi, to można było wybierać spośród aż 6 różnych wersji. To znacząco zwiększało grupę klientów, do których chciał dotrzeć brytyjski producent.

Trzeba jednak zaznaczyć, że nie od razu na rynku pojawiły się wszystkie wersje karoseryjne. Na początku 200 sprzedawany był tylko jako 5-drzwiowy hatchback. Instalowano w nim dwa silniki. Słabszym z nich był 1,4-litrowy motor z serii K. Miał on konwerter katalityczny i jednopunktowy wtrysk paliwa. Motor ten charakteryzował się mocą 95 KM. Mocniejszą jednostką był silnik Hondy o objętości skokowej 1,6 l i 16 zaworach, rozwijający moc 116 KM. W późniejszym okresie w odmianie 216 GTI pojawił się silnik 1,6 l z dwoma wałkami rozrządu. Miał on moc 130 KM.

Oprócz motorów benzynowych dostępne były też diesle. Słabszy miał objętość skokową 1,9 l i bez turbosprężarki osiągał moc 67 KM. Mocniejszy, wyposażony w turbodoładowanie, legitymował się objętością 1,8 l i mocą 88 KM.

Do zalet nowego samochodu oprócz mocnych i trwałych silników trzeba zaliczyć też doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach i stosunek jakości wykonania wozu do jego ceny. Trzeba zaznaczyć, że wnętrze odznaczało się materiałami niezłej jakości i dobrym spasowaniem wszystkich elementów. Siedzenia miały duże rozmiary, a miejsca jak na samochód klasy kompakt było wystarczająco dużo. Jedynie wysocy pasażerowie zasiadający z tyłu mogli narzekać na brak miejsca na nogi, gdy przednie siedzenia były maksymalnie przesunięte do tyłu.

Gorzej sprawa przedstawiała się z wyciszeniem kabiny pasażerskiej. Producent oszczędził na materiałach wygłuszeniowych. Na szczęście hałas we wnętrzu rekompensowało dobrze zestrojone zawieszenie.

Po roku produkcji w ofercie Rovera pojawił się model 400, stanowiący rozwinięcie serii 200. Dostępne były od razu wersje sedan i kombi.

W roku 1991 do sprzedaży trafił hatchback z nadwoziem 3-drzwiowym. Równocześnie z wprowadzeniem go na rynek Rover powiększył ofertę silnikową. Od tej pory najsłabszym motorem w gamie modelu 200 był silnik serii K o objętości skokowej 1,4 l, który osiągał moc 75 KM. Na drugim końcu listy znajdowała się zaadaptowana z Rovera 800 jednostka z grupy M o objętości skokowej 2,0 l i mocy 140 KM. Instalowano ją w Roverze 220 GTI.

W kolejnym roku 140-konny motor został zastąpiony słabszym o 4 KM silnikiem o objętości 2,0 l pochodzącym z rodziny T. W tym samym czasie na rynku zadebiutował Rover 200 w wersji coupé. Pod jego maską montowano trzy motory. Najsłabszy miał moc 111 KM osiąganą z objętości 1,6 l, mocniejszym był wspomniany 136-konny silnik, a najmocniejszym 2-litrowa jednostka turbo o mocy aż 200 KM. Tego samego roku zastąpiono 95-konny silnik 1,4 l takim samym, ale wyposażonym w wielopunktowy wtrysk paliwa. Dzięki temu moc silnika wzrosła do 103 KM. Był on też instalowany w Polonezie Caro.

Po 4 latach od debiutu Rovera 200 na rynku przyszła kolej na rozszerzenie palety o kabriolet. To auto było przedawane z silnikiem 1,4 16V i 1,6 16V. W kolejnym roku przyszła pora na facelifting wszystkich aut serii 200. Producent wprowadził nową atrapę chłodnicy, inne światła, nową pokrywę silnika oraz odświeżył wnętrze wozu.

W 1995 roku firma zaczęła powoli wycofywać się z auta tej generacji. Na początku zakończono produkcję odmiany hatchback, a coupé i kabriolet wytwarzane były jeszcze przez 3 lata.

3.67
Ocena na postawie 49 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaRover
ModelRover 200 Series
Produkcja od1989
Produkcja do1995

Wybrane wersje Rover 200 Series R8

Inne generacje Rover 200 Series

Inne modele Rover

Rover 200 Series R8: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie